James Blake - Overgrown (2013)

Electronic
Label: Atlas

1. Overgrown (5:00)
  2. I Am Sold (4:04)
  3. Life Round Here (3:37)
  4. Take a Fall for Me (3:33)

met RZA

5. Retrograde (3:43)
  6. DLM (2:25)
  7. Digital Lion (4:47)

met Brian Eno

8. Voyeur (4:17)
  9. To the Last (4:19)
  10. Our Love Comes Back (3:39)
  11. Everyday I Ran * (3:24)
avatar van Leander1991
Prachtig nummer Retrograde. Eindelijk komt Blake zijn genialiteit volledig tot uiting! Staande ovatie

Ziegler
Jij buigt. Dat is geen staande ovatie.

avatar van FlyLo
Opvallend dat er nog geen lek is. Zijn debuutalbum was maanden op voorhand al te vinden

Daar zal hij dan ook van geleerd hebben. James Blake zal nu een stuk meer kennis hebben over de gang van zaken bij het maken en uitbrengen van een plaat.

Maar van mij mag hij zeker wel lekken, ik kan niet wachten!

avatar van Don Cappuccino
Als James Blake de trend volgt qua muziek verspreiden zien we komende week een legale album stream tegemoet.

avatar van Koston
Die cover

De cover is niet best, maar ik begrijp ook niet waarom men zo wild wordt van de muziek. Zo'n Retrograde bv., wat is daar nu zo bijzonder aan?

avatar van bram1610
YouTube - James Blake // Voyeur

Bij deze Voyeur, mocht men hem nog niet gehoord hebben. Weinig spannend en af en toe zelfs wat irritant als je het mij vraagt. Jammer, heb erg naar dit album uitgekeken, maar de voorproefjes bevredigen mijn behoeften niet helemaal, om niet te zeggen helemaal niet. Aan Retrograde is inderdaad niks bijzonders en waarom Blake zichzelf zo graag op de voorkant van zijn hoezen ziet kan ik ook niet zo goed begrijpen. Schade, schade, schade!

avatar van Snoeperd
Retrograde vind ik echt eenbtopnummer. Heerlijk zwoel en knap hoe er telkens weer naar een climaxje wordt toegewerkt. En laat die climax (zijn uithalen) nou net geweldig zijn.

tuktak
Lekker belangrijk die cover, een suf landschapje met wat vage effecten erover en dan is het vaak opeens prachtig.
Met name Digital Lion en Voyeur passen iig helemaal bij de huidige James Blake, met een iets hogere dansvloervibe zonder daadwerkelijk dansbaar te zijn. De vorige James Blake was ook voor de helft love it or hate it, dat zal met deze plaat dus niet anders zijn. Als je de onderliggende spanning niet voelt blijft er immers weinig over van het James Blake concept. Zeker voor de singer-songwriter liefhebber die de electronica op het debuut nog net kon handelen zullen zulke tracks wellicht teveel van het goede zijn.

avatar van Jacktherapper
Omvergeblazen. Allereest zijn het de climax in Life Round Here en het verschrikkelijk mooie To The Last die mijn hoofd nog even duizelen.

avatar van AartdeGraaf
Dit album is misschien nog beter dan zijn debuut! Wauw!

avatar van swoon
Hier ook omvergeblazen na één luisterbeurt. Ga nog even wachten met mijn stem.

Met het vorige album heb ik een beetje een haat-liefde verhouding: de ene keer vind ik het geweldig en de andere keer glijdt het langs me heen en irriteert het me zelfs.
Met de Enough Tunder EP heb ik dat al iets minder (fijn dat hij mijn Joni Mitchell liefde deelt) maar toen ik Retrograde voor het eerst hoorde ging ik er al van uit dat Overgrown wel eens heel erg goed zou kunnen worden.

En inderdaad: dit klinkt als Antony zonder barokke klanken: verstild, koel en tegelijkertijd ongelooflijk warm van klank.
Een zuigende kracht die ervoor zorgt dat je gaandeweg het album steeds meer in een andere wereld vertoeft: tergend langzaam daal je af en verlies je grip op de realiteit.
Het is traag, soms zelfs stroperig maar je blijft je verwonderen over hetgeen over je uitgestort wordt. Heel subtiel valt alles op zijn plaats en wil je eigenlijk niet meer weg uit de nog geen drie kwartier durende roes.
Een roes die eigenlijk mooi genoeg is qua lengte want een overdosis zou nergens goed voor zijn toch?!

Dat je het risico loopt om Overgrown de komende tijd wel degelijk als een overdosis tot je te nemen is voor eigen risico maar het zal niet meevallen om dat te voorkomen en erg is dat al helemaal niet!

avatar van stef212
Dit komt onverwacht tamelijk goed binnen! Moet zeggen dat ik net zoals aERo een haat-liefde verhouding met het debuut had. Sommige songs raakten me, maar anderen bleven ver under par. Dit is echt een heel stuk beter.

avatar van Snoeperd
Klinkt erg goed. Die track met RZA is fantastisch.

Ik twijfel: zal ik deze nu op cd of lp kopen (dit noemen ze geloof ik een luxe probleem)

jasperjoey
Heerlijk album.

Er is trouwens nog een track 11: Every Day I Ran.

(verwijderd)
LP krijg je cd bij Eric niks geen luxe probleem haha

Ik was sceptisch over de eerste twee tracks die uitkwamen. Saai, (bijna) voorspelbaar, niet meeslepend. Nu met de hele release te luisteren moet ik daar toch op terug komen. Het geheel werkt. Moet het nog vaker gaan horen, maar van saai en voorspelbaar is geen sprake meer.

Wordt een vol aankomend weekend en een lege portemonnee, met Kurt Vile, The Knife en James Blake..

avatar van daftpunk
James Blakes' Overgrown loopt over van schoonheid. Het ligt in het verlengde van zijn debuut, maar klinkt toch ook helemaal anders. Mysterieus, gevoelig, veel onderhuidse spanning en hier en daar zelfs de neiging om te gaan dansen.

Overgrown, Retrograde, Digital Lion, Voyeur, To The Last en Our Love Comes Back zijn alles onwaarschijnlijk mooie tracks, soms bijna pijnlijk mooi. Het album klopt gewoon helemaal qua gevoel, je moet je laten opslokken, je moet door de muziek heen dwalen.

(verwijderd) schreef:
LP krijg je cd bij Eric niks geen luxe probleem haha

Niks krijgen: vet voor betalen: je hebt de keuze tussen de cd, lp of de combi, maar heb je de prijzen gezien voor die combi?

avatar van Silky & Smooth
Ik heb bij To the Last de hele tijd het gevoel dat hij het refrein af gaat maken met: "...will always love yoouuuuu!!!!". Alstublieft!

Geen idee of het al benoemd is; maar zijn er hier meer die de synth en haar chord progressie van Retrograde erg veel op Radiohead's Everything In Its Right Place vindt lijken?

avatar van Musac
Life round here is toch wel een erg lekker nummer, minpuntje is het nummer samen met RZA die eigenlijk uit de toon valt. Toch een meer dan waardige opvolger van zijn vorige album.

avatar van jellecomicgek72
Wow wat een prachtige cd is dit zeg, bevalt me stukken beter dan z'n vorige. Retrograde en Overgrown zijn m'n favorieten.

D-Vine schreef:

Ik denk dat je doelt op het feit dat beide songs op een slinkse manier omgaan met majeur/mineur- dubbelzinnigheid. De harmonische basis verschilt echter hard: 'Everything in its Right Place' gebruikt zeer ruw genomen een 1-5-6-7 akkoordenstructuur, terwijl dat bij 'Retrograde' 1-4-3-5 is.

Schnee
aERodynamIC schreef:

altijd de LP kopen. Je kan de digitale versie toch wel pindakazen.