James Blake - Overgrown (2013)

Electronic
Label: Atlas

1. Overgrown (5:00)
  2. I Am Sold (4:04)
  3. Life Round Here (3:37)
  4. Take a Fall for Me (3:33)

met RZA

5. Retrograde (3:43)
  6. DLM (2:25)
  7. Digital Lion (4:47)

met Brian Eno

8. Voyeur (4:17)
  9. To the Last (4:19)
  10. Our Love Comes Back (3:39)
  11. Everyday I Ran * (3:24)
avatar van Don Cappuccino
Na 4 luisterbeurten ga ik Overgrown nu op een beoordeling van 3,5 ster zetten. Ik ben eigenlijk best wel teleurgesteld want het debuutalbum was een van mijn favoriete albums van 2011. Tijdens het beluisteren van het album voel ik niet de emotie die andere luisteraars hier ervaren. Ook blijft er heel weinig hangen terwijl de muziek toch een stuk toegankelijker is geworden. Het debuutalbum was een vervreemdende trip van 40 minuten, dat is bij deze helemaal niet het geval.

Retrograde vind ik het hoogtepunt van Overgrown. Het heeft een prachtige opbouw en hier voel ik de emotie. DML vind ik ook erg mooi. De Joni Mitchell-achtige kant van James Blake mis ik hier een beetje. Er staan niet echt slechte nummers op maar ik vind het over het algemeen gemiddeld. Daarom ook maar net 3,5 ster.

avatar van kobe bryant fan
Ik voel deze net wat meer, daarnet het debuut nog eens gehoord en daar staan al heel wat knappe nummers op. Blake heeft daar ook al mooi z'n eigen geluid gevonden, maar lijkt het maar niet in een mooie vorm te kunnen gieten zeg maar.
Terwijl ik vind dat dit hier dan weer wel is.

avatar van Kos
Kos
Vind de combi met RZA ook wel verfrissend eigenlijk...

Improvision
Ik vind het nummer met RZA echt verschrikkelijk. Maar sowieso vind ik RZA als producer heel erg overschat. Die vocal-sample nu ook weer...

avatar van MJ_DA_MAN
RZA heeft dat nummer echter niet geproduceerd.

Improvision
Je hoort wel duidelijk een RZA-vibe, en die vocal sample is ook typisch RZA. Het is vrij duidelijk dat hij er een hand in had.

avatar van Toob
Ik vind het prachtig, deed het in 1 keer goed. Het nummer met RZA ook erg fijn, zorgt voor net iets meer dynamiek dat het soms wel nodig heeft.

avatar van Musac
James Blake heeft Take a fall for me naar RZA gestuurd via de mail, RZA heeft zijn rap erop gezet en terug gestuurd. Zo is het nummer tot stand gekomen.

avatar van (Blacksad)
Ik dacht eerst dat hij niet op spotify ging komen, er stond alleen maar commentaar van het album op, maar hij is nu toch toegekomen!

avatar van kobe bryant fan
Hij staat al een hele tijd op Spotify hoor nog voor de releasedatum.
De commentaar staat er bij mij nog maar een week op.

avatar van (Blacksad)
Ik merk het nu op, ik beluister bijna altijd muziek via spotify op de ipad en daar staat alleen de commentaar op, en daarnet keek ik op de computer en zag ik dat hij erop stond dus dacht ik dat hij erop gekomen was. Raar, we hebben nochtans een abonnement dus daar kan het niet aan liggen...

*edit: het probleem is opgelost, als ik op de ipad james blake ingeef staat het album er niet op maar als ik overgrown ingeef krijg ik wel het volledige album. Moet ergens een foutje zijn...

avatar van Broem
0,5 erbij. Hij begint te groeien. Wat een bloedmooi nummer is opener Overgrown toch. Waanzinnig.

Mmm, ja. Gezien de vele positieve reacties hier zou ik bijna zeggen, sorry, maar ik vind het regelmatig niet bepaald geweldig. Te vaak denk ik, ok, leuk demo, maar hoe gaat de song eruit zien. Regelmatig vind ik het gewoonweg te saai. Dat vind ik niet bij Retrograde, Voyeur & vooruit: To the Last. Van dat soort 'vlottere' songs met een beetje pit maar, hadden er wat mij betreft meer op dit album mogen staan.

avatar van (Blacksad)
Deze gaat me toch beter bevallen dan ik het gedacht. Ik heb nooit echt een 'klik' gehad met zijn debuut dus ik verwachtte dat ook niet meteen hier. Maar klinkt het album afgewerkter, vollediger naar mijn gedacht. Er staan een paar hele mooi nummers op (overgrown, retrograde, to the last) waardoor ik hier toch genietbaar kan naar luisteren, wat niet zo was met het debuut. Alleen jammer van het nummer met RZA, want die vind ik echt niet te pruimen, het dieptepunt van de plaat volgens mij. Jammer, want de andere nummers zijn allemaal behoorlijk tot (heel) goed.

avatar van bram1610
Eigenlijk is het wel jammer dat Blake zijn tweede plaat uitbrengt net nu het beter weer begint te worden. Met al die zon prefereer ik toch Kurt Vile boven dit kille album. Een paar weken of maanden eerder had ik hem wat vaker opgezet denk ik.

Waarom er gekozen is voor 4 plaatkanten is me een beetje een raadsel met een albumlengte van 40 minuten maar mooi is het!

avatar van Broem
aERodynamIC schreef:

Dat heeft vermoedelijk te maken met de kwaliteit van de persing. Deze Overgrown (op cd) is wederom een audiofiel juweeltje. Dat zal voor de lp niet anders zijn schat ik zo in. 180 gr. Het laag is retestrak en very low. D.w.z. dat er veel groeven nodig zijn om dat te kunnen verwerken. Dat impliceert meer ruimte eh voilà 4 plaatkanten. Dat zou een uitleg voor het raadsel kunnen zijn.

Dank voor de uitleg

avatar van IllumSphere
Ik heb heel hard moeite moeten doen om één slecht of matig nummer te horen, maar dat lukte maar niet. Het enige zwarte eendje dat er op deze plaat staat is DLM, maar dat lag meer aan de kwaliteit van de plaat dan aan de kwaliteit van het nummer zelf. Daarom dat ik ook niet anders kan dan deze plaat een vier en een half te geven. Ik ben eens benieuwd wat dit jaar nog gaat brengen, maar deze plaat is sowieso één van de betere platen van 2013.

avatar van thelion
Zijn eerste album vond ik niet veel bijzonders (2*) en deze tweede eigenlijk ook niet.

Goed dit album is minder minimalistisch heeft meer structuur en is toegangkelijker dan zijn debuut, maar het weet mij nog steeds niet te overtuigen. Het is mij allemaal te veel "geëxperimenteer" het lijkt net of de nummers nog niet helemaal af zijn. Ik word soms behoorlijk zenuwachtig van al dat geprobeer om met iets "interessants" te komen.

Het album is wel iets beter dan zijn voorganger maar niet veel.

De algemene kritieken over dit album zijn weer behoorlijk lovend, maar ik hoor het niet (zal wel aan mij liggen).
Nee James Blake weet mij met zijn tweede ook niet "te pakken", wellicht met zijn derde al vrees ik van niet.

Wederom 2* afgerond naar beneden dat wel eigenlijk 2.25*

ik vind het ook helemaal niets. Een beetje interessant doen met dat geexperimenteer. Zo van: kijk mij eens kunstzinnig zijn. Noem eens 1 goed nummer dat op dit album staat. Ik heb er zelf namelijk nog geen enkele kunnen vinden. Klinkt een beetje als een slechte uitvoering van Anthony & The Johnsons.

Even Flow schreef:
Noem eens 1 goed nummer dat op dit album staat.

Life Round Here, geniaal nummer. Of anders Retrograde, Voyeur of To the Last.

Ik vind dit album veel sterker dan zijn vorige. Daar stonden maar drie echt goede nummers op (Limit to Your Love, I Never Learnt to Share en Wilhelm's Scream). Tuurlijk klinkt dit album nogal artyfarty en hipsterig; en op bepaalde punten zelfs zeikerig. Maar jongens, zet dit album op de koptelefoon en geniet van die prachtig subtiele productie en fijn verweven melodieën. En, zoals ik hierboven al zei, staan er gewoon een aantal ijzersterke nummers op. Ik verhoog naar 4,5*.

mcmaurice
Geweldige plaat!

Minder minimalistisch en warmer dat zijn al geweldige debuut.

avatar van kemm
Het lijkt alsof hij weet waar hij mee bezig is, met de onwetendheid nog steeds aanwezig. Zijn verhaal wordt duidelijk, haast kristalhelder, uiteengezet. Rechtlijnig en compleet, nergens onbezonnen. Een strak plan, tot in de puntjes uitgewerkt. Zijn muziek wordt gedirigeerd, tot elk nummer in de plooi valt, ook onderling. Hij is een zanger, meer nu dan een vocalist. Eigenlijk is dit geheel niet te vergelijken met zijn debuut, hoewel het toch heerlijk vertrouwd klinkt. Alsof Overgrown al een lifetime je leven kleurt.

Daar heeft zijn vorige de weg voor geplaveid, alsof het hier nu uitkomt zoals het toen bedoeld was. Druipend in soul, opgescherpt met de herkenbaar intense elektronische vibraties. Uitgesprokener in zijn visie, maar subtieler in uitvoering. Enkel met nummers als DLM en Our Love Comes Back moet hij opletten dat het niet te anoniem wordt. Vaak heeft Blake niet meer nodig dan een catchphrase om zijn zanglijnen op verder te bouwen, een bijzonder rijk palet met slechts de broodnodige kleurschakeringen. Met hetzelfde uitgangspunt zijn ook de muzikale lagen opgetrokken. Life Round Here en To the Last zetten dit intens treffend uiteen, verdronken in een verloren romantiek, die én nog vers én al melancholisch in het hoofd weergalmt. Alles op Overgrown steekt voldoende af om de nodige prikkels door te sturen en de houvast een klein beetje te verliezen, terwijl een totale serene omkadering de innerlijke rust ondertekent.

Met deze opvolger krijgt al wie na Limit to Your Love wat verloren liep in zijn titelloze debuut dan toch de langverlangde Jams Blake te horen (zelf blijf ik het eigenaardige, vage karakter van zijn debuutplaat een warm hart toedragen). De groei is overduidelijk. En geruststellend; hij is vast alweer wat centimeters aan het bijkweken voor zijn volgende!

avatar van Fathead
Artyfarty en hipsterig... Ik krijg hier inderdaad een sterk 'het zal wel aan mij liggen'-gevoel bij. Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik vind dat alle nummers erg op elkaar lijken. Het nummer met die hiphoppert is wat mij betreft dan ook het leukste moment op dit verder neuzelige album.

avatar van Manuel
Fathead schreef:

Eens. Kan nog geen vat krijgen op dit album, maar ''don't marry him'' klinkt wel heel erg vet.

avatar van kemm
De vinyl-versie wisselt de tracks DLM en Digital Lion om. Wellicht om de tweede LP niet te beginnen met het zwakkere nummer? Het mist hiermee wel de treffende overgang tussen het duo Digital Lion/Voyeur. Verder natuurlijk niets dan lof voor de intensiteit die deze plaat uit m'n platenspeler weet te trekken; surreal!

Dat was mij nog niet eens opgevallen..... nu je het zegt.

Het is wel een Lp die goed voor je conditie is: je blijft rennen om het om te draaien

avatar van kemm
Als je het hebt over 'muziek beleven' covert deze wel alle aspecten, ja.

Ik heb hem gelijk weer op staan: blijft echt heerlijk!