Graham Nash - Songs for Beginners (1971)

Rock / Folk
Label: Atlantic

1. Military Madness (2:57)
  2. Better Days (3:50)
  3. Wounded Bird (2:13)
  4. I Used to Be a King (4:42)
  5. Be Yourself (3:09)
  6. Simple Man (2:18)
  7. Man in the Mirror (2:49)
  8. There's Only One (4:01)
  9. Sleep Song (3:00)
  10. Chicago (2:51)
  11. We Can Change the World (1:07)
@ Patrick.De cd van Graham Nash & David Crosby uit 2004 moét je zeker beluisteren. Die plaat is gewoon een 5+.

Down_By_Law
Father McKenzie schreef:
Ik denk dat de verzamelbox "Reflections" mijn volgende Graham Nash aankoop moet worden, gezien de toch iets minder door critici aangeslagen opvolgers voor dit magnifieke album

"Reflections" is een zeer goede keuze, en ik ben het ook eens met de aanbevelingen van Musician en Ad Brouwers, maar sla ook zeker Graham's "Wild Tales" niet over. Die is bijna net zo goed als SFB.

Helemaal mee eens, Down By Law. En wat Reflections betreft. Da's echt smullen!!!

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind Wild Tales zelfs nog iets beter dan deze, maar Reflections geeft natuurlijk een erg mooi overzicht.

Father McKenzie
Ad Brouwers schreef:

Bedankt vor de tip, Ad, ik hou rekening met alle goede tips. Ik ben er al lang van overtuigd dat de namen Crosby, Stills, Nash en Young, in welke onderlinge combinatie dan ook, gewoon een "sterk merk" zijn en altijd wel voor kwaliteit staan!

Niet altijd, vaak wel.

avatar van Hendrix4live
YouTube - Crosby Nash BBC Simple Man - Marrakesh Express (1 of 5)

Ook mooi de andere parts. Crosby komt er ook zo mooi in vallen.

tangmaster
Ik heb dit altijd een sterk album gevonden. Draai dit nog vaak. Komt door de single Chicago, dat schudde mij wakker toen der tijd.

Hendrix4live schreef:
YouTube - Crosby Nash BBC Simple Man - Marrakesh Express (1 of 5)

Ook mooi de andere parts. Crosby komt er ook zo mooi in vallen.

Ik heb hier de DVD van (die helaas nooit officieel uitgegeven is), zéér de moeite waard om daar naar op zoek te gaan! Eigenlijk gewoon net zo mooi als Neil's BBC in Concert.

Leuk om die twee "vrienden voor het leven" hier zo bezig te zien. Al weer bijna 40(!) jaar geleden. Geweldig!!!

avatar van Hendrix4live
Stijn_Slayer schreef:

Jammer dat het eigenlijk zo kort is. En al helemaal jammer dat het nooit is uitgegeven.

avatar van Niles
Ik kwam laatst het nummer Military Madness in een top10 lijstje van Leo Blokhuis over protest songs tegen. Heb zo ook het album ontdekt.

avatar van BeatHoven
Ik vind dit een heel aangenaam solo-album dat toch nog de CSN(Y)-sfeer uitademt.
Het is ook de 'tegenhanger' van Blue (Joni Mitchell), deze twee albums zijn uitgebracht na het einde van hun relatie.
"I Used to Be a King" blijft momenteel het meest hangen - schitterend nummer. Voor het overige authentiek en hartelijk.

'Songs For Beginners' beschouw ik als één van de allermooiste singer-songwriter albums ooit. Breekbare liedjes (''Simple Man & Wounded Bird') en emtionele episch klinkende liedjes ('There's Only One & 'Better Days') wisselen elkaar af. Gelukkig zonder het album uit balans te brengen.Helaas heeft Rhino het album ge-remastered op een manier die veel vragen bij me oproepen. Zo zijn de originele drums vervangen door kitscherige jaren 80 drums en dat klinkt werkelijk afschuwelijk. Zelf heb ik de eerste uitgave op CD, zodat ik daar geen last van heb. Binnenkort - in december - zal er een nieuwe uitgave worden uitgebracht (wederom op het Rhino-label). Ik hoop van harte dat ze dan de grove fout rechtzetten en de plaat uitbrengen in haar authentieke vorm.

avatar van Ducoz
Echt een fantastisch album, ik voel een opkomende liefde voor de artiest Graham Nash
5 sterren plak ik aan dit meesterwerkje, wat een soort van fonkelende edelsteen is.
Binnenkort meer, als ik deze parel daadwerkelijk in de kast heb staan!

avatar van staralfur
Op herfstige dagen als deze krijg ik altijd behoefte aan jaren-70 singer-songwriter muziek. Mijn ouders hebben (godzijdank) hun platencollectie prominent in de huiskamer staan, waardoor ik pareltjes als deze heb kunnen ontdekken. Ik vind de stem van Graham Nash echt prachtig, ik kan er heerlijk bij wegdromen. Simple Man (de YT versie met Crosby!) en Man in the Mirror zijn op dit moment favoriet.

avatar van Tuur123
Deze plaat doet mij niet zo veel. Een paar zeer sterke nummers (Chicago, Military Madness en Used to be a King) maar ook teveel middelmatige nummers waar ik niets aan vind.
3 sterren voor de drie sterke nummers.

avatar van BenZet
Prachtige plaat. De remaster van oa Rhino is echt van een hoge geluidskwaliteit. Geniet er steeds meer van.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn grote probleem met Graham Nash:

Je hebt mooie en lelijke stemmen in de popmuziek, sterke en zwakke, hoge en lage… maar dan heb je ook nog een aparte categorie van stemmen die zó vriendelijk, zó warm en zó innemend klinken dat je je niet kunt voorstellen dat de bijbehorende zanger níét een ontzettend aardig iemand is die je zó tot je vrienden zou willen rekenen. Uiterst subjectief natuurlijk, maar ik heb dat bij Paddy McAloon van Prefab Sprout (iemand nog wel eens een recente afbeelding van hem gegoogeld?), en ook bij de jonge Nils Lofgren (ten tijde van Grin), en natuurlijk bij Sam Cooke (voor mij persoonlijk de mooiste stem ooit), en ik zou James Taylor kunnen noemen, ware het niet dat die meer klinkt als de oudere broer die me als enige tot bedaren kan brengen… maar Graham Nash is misschien wel de ultieme Sympathieke Stem. Ik hoor hem en ik sta al aan zijn kant.

En ja, als hij dan een plaat als deze maakt, met elf simpele maar perfecte liedjes, tegelijk poppy en intiem, heerlijk gearrangeerd, absoluut niet pretentieus maar des te ontroerender in zijn eerlijkheid en oprechtheid… dan vergeef ik hem zelfs een regel als "We needed a tutor / So built a computer", die ik na 30 jaar nog steeds niet kan horen zonder even de kringspier samen te knijpen.

Prachtig. Niet grensverleggend, behalve dan wanneer de emotionele impact van een plaat betekent dat daarmee de lat voor alle toekomstige muziek hoger wordt gelegd. Wel een ambachtelijk meesterwerk, elf superbe liedjes van een vriendelijk open hart.

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand een negatief woord horen zeggen over Nash' persoonlijkheid en ik heb onwijs veel interviews e.d. gelezen. Schijnt een hele warme, vriendelijke en oprechte man te zijn waar bijv. Neil Young wel eens misbruik van heeft gemaakt. Hij heeft ook altijd klaargestaan voor vrienden, goede doelen en mensen die hulp nodig hebben.

Je hoort dat inderdaad in zijn stem, die is bijzonder karaktervol. De mooiste stem uit de popmuziek.

avatar van Rogyros
Ik was in de veronderstelling dat jij die eer al had toebedeeld aan Art Garfunkel?

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind Garfunkel wel één van de beste harmoniezangers, maar ook op dat vlak kickt Nash zijn ass!

avatar van Rogyros
Ahhhh, ook weer opgehelderd. Ik kies dan toch voor Garfunkel, maar ik moet zeggen dat we hier duidelijk over de absolute wereldtop hebben.

avatar van Madjack71
0,5
Pasgeleden het 'debuut' van David Crosby in huis gehaald op vinyl. Diens If I Could Only Remember My Name kwam tijdens mijn vakantie aan zee dermate binnen, dat ik die graag in huis wilde halen. Crosby's goede vriend Nash kwam in hetzelfde jaar met dit Songs for Beginners. Een gemoedelijk album waar je niet snel een buil aan valt. Waar Crosby meer sferisch gericht was op zijn debuut en vocaal de trukendoos openmaakte, doet Nash het rustigjes aan met goed in het gehoor liggende liedjes, met over het algemeen een positieve boodschap. De composities klinken her en der Beatlesque en Nash is dicht bij de basis van een nummer gebleven. Vooral kant A geeft daar vorm aan. Bij kant B komt er wat meer pit en vorm in bij met name het mooie There's Only One en het pakkende Chicago/We Can Change the World. Het luisterd verders lekker weg, maar weet mij minder mee te nemen als die van Crosby. Ik denk ook dat het juist in die periode vooral de combinatie van karakters de muziek iets unieks meegaf. Alleen doet Nash het i.i.g. niet slecht, maar een klassieker vind ik het niet. Edoch, bij Crosby had het ook wat tijd nodig, dus wat niet is....

avatar van harm1985
Toch vind ik dat de nummers op dit album wat aan kracht en spontaniteit hebben ingeboet ten opzichte van de vroege live versie. Met name Simple Man en Man in the Mirror (de live versie op CSN is echt subliem!). De arrangementen hadden wat simpeler gekund, zoals bijvoorbeeld op Graham Nash / Dvis Crosby is gedaan.

avatar van henk01
Ik doe er toch een halfje bij. Blijf het een mooi album vinden.