Live - Throwing Copper (1994)

Label: Radioactive

1. The Dam at Otter Creek (4:43)
  2. Selling the Drama (3:26)
  3. I Alone (3:50)
  4. Iris (3:59)
  5. Lightning Crashes (5:25)
  6. Top (2:42)
  7. All over You (3:59)
  8. Shit Towne (3:48)
  9. T.B.D. (4:28)
  10. Stage (3:08)
  11. Waitress (2:49)
  12. Pillar of Davidson * (6:46)
  13. White, Discussion (6:08)
  14. Horse * (4:16)
  15. Operation Spirit (The Tyranny of Tradition) * (3:20)
  16. Good Pain * (5:40)
  17. Heaven Wore a Shirt * (3:39)
  18. Negation * (3:38)
Gisteren de mooie Pinkpop editie op roze vinyl aangeschaft. Dit album blijft een feest!

Inderdaad, die roze vinyl Pinkpop editie is echt een feestje op je platenspeler. Ook nog eens een 180 gram persing met prima geluid (niet onbelangrijk). En wat hoor je dan terug? Een plaat die we halverwege de jaren '90 veel, echt veel gedraaid hebben. Waarom? Het was een heerlijke rockplaat met een paar grote lekkere hits.
Nu in 2014 hoor ik meer. Juist ook de 'minder grote' nummers van het album zijn (erg) goed. Opener The Dam at Otter Creek is gelijk een prachtnummer. Maar wat bijvoorbeeld te denken van Shit Town? Zou zomaar een Springsteen nummer kunnen zijn. En van de overheerlijke bas op T.B.D. en Stage, waar ook het gaspedaal fors wordt ingedrukt. Supernummer met ook een goede gitaar, net als op Waitress, waar ook de drums lekker doorknallen.
En oh ja, gelukkig na zoveel jaren niet meer draaien kan ik ook weer met plezier naar die 3 bekende tracks luisteren. Kortom: dit album is weer helemaal terug waar het ooit was bij mij: aan de top!

avatar van rkdev
Zojuist de roze vinyl Pinkpop editie ook op de draaitafel gelegd en inderdaad klikt het super. Het hele album vind ik geweldig, maar ik was even vergeten hoe briljant 'Pillar of Davidson' was. En natuurlijk 'T.B.D.' en 'White, Discussion'. Ik voelde me weer even 19. Echt kippenvel!

Jammer dat ze na 'Secret Samadhi' de weg zo zijn kwijtgeraakt.

avatar van brain75

Naast de bekende toppers vind ik Top, Shit Towne en Iris heerlijke nummers.

avatar van adri1982
Vandaag dit album uitgekozen om te draaien. Ik heb het volgens mij al een paar jaar niet meer gedraaid.
Jammer dat je niet meer dan 3 tracks kan aanvinken. Wat een prachtalbum is dit. Buitenom de hits 'I Alone'*, 'Selling the drama', 'Lightning crashes'* en 'All over you' staan er alleen maar nog meer nummers die erg mooi zijn. Zo geven 'The Dam at Otter Creek'* en 'Stage' een juiste lading en behoort en zijn ook 'White Discussion' en 'Shit towne' erg mooi. Ik geef 4,5 ster voor dit meesterwerk!

brain75 schreef:
Je vraagt je toch af hoe het toch mogelijk is dat een band die een wereld-album als Throwing Copper weet te maken daarna met zoveel bedenkelijke muziek is weten te komen (met als dieptepunt Overcome met Ed als schaap). Affijn.....dit is wel een heerlijk album en heeft zijn glans nog niet verloren. Ik vind vooral de eerste acht nummers van een uitzonderlijk hoog niveau en, nu moet ik oppassen dat ik de echte muziekliefhebber niet op zijn tenen ga staan, zelfs in niveau vergelijkbaar met Ten van Pearl Jam. Alleen konden de nummers vanaf nummer acht me altijd minder bekoren, dus diezelfde klassieker status als Ten krijgt die daardoor net niet. Naast de bekende toppers vind ik Top, Shit Towne en Iris heerlijke nummers.

Die zelfde muziekliefhebbers zullen dat hopelijk ook herkennen. Voor mij gaat het trouwens voor het gehele album op en niet alleen voor de eerste acht nummers. Wie van een goeie rockplaat houdt en zich laat misleiden door het bedenkelijke wat hierna allemaal komt doet zichzelf schromelijk tekort.

avatar van RockAround
Even wat reclame maken voor de kringloopwinkel. Want in de cd-bakken daar vind je tussen Helmut Lotti Goes Classic en kerst-cd's die ooit bij Libelle hebben gezeten ook af en toe een parel als deze cd. Ik kende Live van twee monsterhits uit mijn lagere schooltijd (They Stood Up for Love en Overcome), maar wist wel dat ze hun roem vooral te danken hadden aan dit album, dat ik echter nog nooit beluisterd had.
Eigenlijk zou de hoes een waarschuwing moeten bevatten: deze nummers krijgt u niet meer uit uw hoofd. Hele dagen zit ik nu al met Selling the Drama, I Alone, All over You en Shit Towne in mijn hoofd. En dat is positief, want het zijn grandioze rocknummers waarbij de gitaren en drums zorgen voor knetterende energie en de stem van Ed heel veel emotie weet over te brengen. De teksten variëren van errrg bizar ('Our love is like water: pinned down and abused for being strange.' Euhm...) tot errrg mooi. Throwing Copper is een heerlijk frisse plaat om naar te blijven luisteren, een plaat met een ziel.

avatar van Shelter
Je vergeet een eervolle benoeming van Lightning Crashes, maar mooi omschreven verder

Ik vond vandaag kant A van de roze LP een keer wat tam. Nou: zet dan gewoon lekker kant B aan. Het eerste trio Shit Towne, T.B.D. & Stage en verderop White, Discussion blaast je van je sokken en Waitress is heerlijk.

avatar van Poeha
brain75 schreef:

Tja ik had het bij Ten dan juist weer na zo'n acht nummers gezien, terwijl dit hele album juist, voor mij, de klasse heeft, die Ten wordt toegedicht. En dan vind ik de hits hier nog bij de minste tracks (maar nog steeds goed) hier behoren, uitgezonderd het fantastische Lightning Crashes.

Cured
Het stem gemiddelde hier klopt niet ; moet 4 sterren zijn (op zijn minst), onafhankelijk van je smaak....(of weerzin)

Snel stemmen dus Cured...

avatar van milesdavisjr
Een album dat mij in eerste instantie nooit zo kon bekoren. Enkele jaren later ben ik de plaat meer gaan waarderen. De bekende nummers liet ik altijd links liggen, de wat minder voor de hand liggende zoals; Iris, Top, Stage en Waitress kregen een grotere betekenis. Wellicht niet vernieuwend maar wel heel degelijk. Compacte songs van een band die destijds nog een gezonde dadendrang had. Nadien had ik het gehad met deze band, met name de grote gebaren van frontman Ed begonnen mij steeds meer tegen te staan. Des te leuker om te realiseren dat de band het toch echt wel in zich had.

avatar van Funky Bookie
Live wordt m.i. wat ondergewaardeerd op MuMe, maar daar heeft dit album terecht geen last van.
Dit is echt een album dat van A tot Z klopt. Lekkere hits, scheurende gitaren, mooie ballads.
Ed heeft een prettige stem waarmee die van gevoelig tot schreeuwen prima overeind blijft.

Toch maar eens nadenken of dit album in top 10 hoort.

Funky Bookie schreef:

Toch maar eens nadenken of dit album in top 10 hoort.

Dit album krijgt inderdaad een terechte hoge score. Je zegt echter dat de rest van Live ook wat ondergewaardeerd wordt. Na Secret Samadhi krijgt Live echter naar mijn mening terecht lagere cijfers. Het spontane karakter van Throwing Copper werd ingeruild voor het 'grote misplaatste gebaar'. Ik haakte in ieder geval snel af.

Al jaren in het bezit , maar nog nooit er toe gekomen om er iets over te melden.Ooit aangeschaft voor de prima singles en de plaat altijd oppervlakkig beluisterd.Ik luisterde in die tijd ook op een andere manier naar muziek.Nu pas dringt de kracht van dit album tot mij door.Eigenlijk staat hier geen slecht nummer op.Een krachtig geheel.Een herontdekking na 22 jaar , het moet niet maller worden.Ik begin op 4 sterren.

avatar van Droombolus
Twinpeaks schreef:
Een herontdekking na 22 jaar , het moet niet maller worden.

Ligt er maar aan hoe oud je bent .....

avatar van Cannabooze
De nostalgische waarde van dit album is voor mij van een zeer hoog niveau. Iedere keer als ik een single hoor op de radio, krijg ik zin om koper te gooien.
Zo ook deze week. Wederom luister ik naar deze klassieker en ga, nog steeds, net zo hard uit mijn plaat als in de jaren 90.
Het album kan ik van voor tot achter dromen en toch behoudt het de kracht om mij volledig mee te krijgen. Mede daardoor maar weer snel terug geslingerd in mijn top 10.
Ik ga nog even verder los op deze. Volume op standje gehoorbeschadiging.

avatar van bas2204
Kende de singles van dit album al langer, maar pas sinds een maandje of twee/drie bekend met het complete album. Jammer dat ik dit niet eerder heb ontdekt, want dit is een absolute topper!

bas2204 schreef:

Voor mij blijven de singles ver boven het niveau van de rest van het album, wat ik an sich wel jammer vind.

Franck Maudit schreef:

Vind je niet dat Iris, Top en Stage hetzelfde niveau benaderen van de singles? Ik vind ze zelfs nog sterker omdat I Alone, All Over You en Lightning Crashes weliswaar sterke nummers zijn maar juist uitgekozen zijn als singles omdat ze makkelijk in het gehoor liggen.

avatar van Telamon
zo veel gedraaid indertijd, jaren op uit gekeken, maar nu pakken de meeste nummers me direct weer in. Leve de Groningen-jaren, leve Live! 4.5*

everybody's good enough for some change

SOME FUCKING CHANGE!!!

avatar van Hanszel
haha standje gehoorbeschadiging Cannabooze inderdaad! Heb 'm al minimaal twee jaar niet gedraaid denk ik (kleine kinderen hè.... ik luister nu noodgedwongen andere muziek) maar vanmiddag weer eens de echte cd in de echte spelert gedaan. En dan zo hard als ie kan (en dat is hard!) maar dat was nog niet hard genoeg. Nooit geweten dat dit zo'n tijdloze plaat was, ik was 'm gewoon even uit het oor verloren. Meteen 4 sterren (stond op 3....)

avatar van Pinsnider
Ha. Leuk toeval. Had hem net voor het eerst in tijden ook weer eens onmeunig ongeoorloofd hard op de draaitafel. Vrouw en kinderen waren er nog even niet. Bij mij is het dan vooral I alone.

avatar van Poeha
Ik zet altijd als eerste Waitress op. Fabelachtige track en lekker "fluit" outro.

avatar van Feiraco
Throwing Copper tikt na 1100 stemmen niet de 4 sterren aan, maar de commentaren hier zijn vooral lyrisch. En dat de rating te laag is. Dat zullen dan vooral de diehard fans zijn .... Ik geef het album het voordeel van de twijfel. Laten we er niet omheen draaien dat Live met 'Ed' natuurlijk enorm heeft meegelift op de grungejaren. In de jaren erna bleek de band niet de kwaliteiten te hebben om te overleven. Het is ook zeker geen album om integraal te spelen. De singles spreken er echt uit. Mede vanwege het meezinggehalte. Uiteindlijk een prima album en typerend voor de mid-90s! Maar mag zeker niet in een rijtje genoemd worden met Nevermind en Ten.

Feiraco schreef:

Ik weet ook niet of je dit album moet vergelijken met Nevermind en Ten. De vergelijking gaat denk ik ook een beetje mank want; deze schijf kwam jaren later pas op de markt en de mannen van Live komen van de andere kant van de VS. Daarnaast klinkt Throwing Copper ook niet typisch 'Grunge', de plaat klinkt veel nuchterder, vaak meer uptempo en de heren vissen wat meer uit de classic rock vijver dan onze houthakkersvrienden van destijds. Desalniettemin een erg genietbare schijf waarvan ik de singles altijd skip en de kracht voor mij hem juist zit in wat onconventionelere nummers als; The Dam at Otter Creek, Iris, Top, Waitress en White, Discussion.

avatar van Casartelli
milesdavisjr schreef:
Ik weet ook niet of je dit album moet vergelijken met Nevermind en Ten.
Ik ook niet. In mijn herinnering dook met name de vergelijking met R.E.M. (die toen immers net Monster gemaakt hadden) ook nogal eens op. Ed Kowalczyks stemgeluid zit ook wel dichter bij een Michael Stipe dan bij een Kurt Cobain of Eddie Vedder.
Feiraco schreef:
Maar mag zeker niet in een rijtje genoemd worden met Nevermind en Ten.
Voor mij ook niet, deze is namelijk veel beter. Maar dat is ook maar een mening van iemand bij wie dit album midden in zijn muzikale ontwikkeling kwam, terwijl die andere twee daarvoor zaten. Misschien ook een beetje daardoor gekleurd, maar ik heb geen enkele moeite het album integraal te beluisteren (dat ik dat, mede door een steeds verder uitgebreide collectie, niet vaak meer doe is weer een ander verhaal).

Dit blijft voor mij de plaat van Live. (punt)

Voorgangers en nakomers staan in de schaduw.