Live - Throwing Copper (1994)

Label: Radioactive

1. The Dam at Otter Creek (4:43)
  2. Selling the Drama (3:26)
  3. I Alone (3:50)
  4. Iris (3:59)
  5. Lightning Crashes (5:25)
  6. Top (2:42)
  7. All over You (3:59)
  8. Shit Towne (3:48)
  9. T.B.D. (4:28)
  10. Stage (3:08)
  11. Waitress (2:49)
  12. Pillar of Davidson * (6:46)
  13. White, Discussion (6:08)
  14. Horse * (4:16)
  15. Operation Spirit (The Tyranny of Tradition) * (3:20)
  16. Good Pain * (5:40)
  17. Heaven Wore a Shirt * (3:39)
  18. Negation * (3:38)
  19. Hold Me Up * (3:06)
  20. We Deal in Dreams * (3:55)
  21. Susquehanna * (4:55)
DYS
Dit album was toen het uitkwam toch echt wel in. Ik vond het toendertijd schitterend en nu vind ik dat het nog altijd sterke songs bevat en een intieme sfeer uitstraalt. Het latere werk kan mij ook veel minder bekoren. Hoewel Secret Samadhi ook nog een bepaald niveau haalt, was ik ,toen ik het album jaren geleden voor het eerst beluisterde, teleurgesteld. Je voelde toen al dat ze het niveau van Throwing Copper niet meer gingen evenaren.
The Dam at Otter Creek, Shit Towne en White, Discussion zijn mijn favorieten op dit album maar ik vind alle nummers het beluisteren waard.

Dit is zonder discussie een van de lekkerste platen uit de jaren 90. Echter ben ik de band Live zo enorm zat geworden, ook vanwege het feit dat ze steeds meer en meer bagger uitbrachten naar mate de jaren vorderden, dat ik deze cd ook jaren niet heb gespeeld.

Nu weer lekker op de I-pod, en gelukkig kan ik weer horen wat ik toen ook al deed. Heerlijke plaat.
Jammer dat de band het verder niet waar heeft kunnen maken hierna,

avatar van Shelter
ik vond Secret Samadhi toch ook nog wel goed eigenlijk...daarna inderdaad bergafwaards

avatar van rkdev
Shelter schreef:
Mee eens, Secret Samadhi is altijd ondergewaardeerd gebleven. Al is Throwing Copper natuurlijk zoals Lennon al zegt een klassieker uit de jaren '90.

Ik vond Secret Samadhi een stuk minder. Een handvol leuke nummers, en daar hield het wel mee op. En daarmee werd de symbolische trap naar beneden genomen (en ze gingen nogal hard)

avatar van Madonna
Ooit gekocht voor "Selling the drama" .... het nummer werd toentertijd voor mijn gevoel 2 keer in het uur gedraaid..... jaren niet meer beluisterd zeg..... zal deze weer eens opsnorren.

Vooralsnog:

-3-

avatar van musiquenonstop
Geweldige plaat met super sterke songs, vond hun debuut een rommeltje, en dan in een keer deze plaat. Helaas konden ze dit niet meer evenaren, Secret Samadhi is ook nog goed, maar is van een heel andere orde, daarna ging het snel berg afwaarts met deze band.

Hoorde de zanger het getal van 17 miljoen exemplaren noemen, lijkt mij vrij veel, maar zeker terecht. Zit voor mij op gelijke hoogte als Oasis Definitly Maybe...

PriestMaiden
Klassieker.

avatar van arcade monkeys
Selling the drama en Stage zijn zeker mijn favorieten
I alone en Lightning crashes zijn zo overroepen

Als ik denk aan de jaren 90, dan hoort deze plaat daar zeker bij. Geen skipnummers, deze moet je gewoon helemaal draaien. Destijds op vinyl gekocht en nooit spijt gehad van de aankoop. Favoriete nummers: The Dam at Otter Creek, Shit Towne en Stage.

Goed album van Live, maar Secret Samadhi is toch net iets beter

avatar van freakey
Heer Hendrik schreef:
Goed album van Live, maar Secret Samadhi is toch net iets beter

Mee eens!

avatar van Dream Theater
Uitstekend rockalbum waar Ed Kowalczyk bewijst zeer goede nummers te kunnen schrijven. Selling the Drama,Lightning Crashes,All over You en het overbekende I Alone zijn topppers. Mijn persoonlijke favoriet is Shit Town.

avatar van rvg1994
Voor mij nog steeds het ultieme rockalbum allertijden.
Lightning Crashes, The Dam at Otter Creek en White,Discussion behoren tot mijn favorieten, al is elk nummer stuk voor stuk uitstekend. Throwing Copper is gewoon een meesterwerk.

5 sterren

avatar van rafke pafke
Zeker een klassiek nineties album wat mij betreft. Het volgende album Secret Samadhi wist ik ook nog wel te pruimen maar daarna was de koek op. Mijn vriendin heeft alle latere albums ook nog gekocht, maar die zijn zelden of nooit in de cd-speler beland.

All over you is mijn favoriet, maar hier staan echt een pak sterke nummers op.

avatar van Darkzone
rvg1994 schreef:
Voor mij nog steeds het ultieme rockalbum allertijden.

5 sterren

Nu 18 jaar later heeft dit album nogsteeds niks aan glans verloren. Puur, echt, tijdloos en vol liefde gemaakt. Het perfecte album.
Met misschien wel de mooiste albumhoes allertijden.

Darkzone schreef:

Met misschien wel de mooiste albumhoes allertijden.

Gevaarlijke uitspraak hier op Muziekmeter Darkzone. dat vraagt om reactie(s)

avatar van Droombolus
Voel ik daar een nieuwe poll aankomen ?

avatar van Pinsnider
hahaha, ik doe mee! Waar mag ik me aanmelden..??
Maar inderdaad, dit is wel een hele fraaie!! Mooi hoe die ogenschijnlijk hooghartige man de afgrond in wordt gedirigeerd. Fraai getekend.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Persoonlijke Hoezen top 10

Alstublieft. De link voor de persoonlijk hoezen/covers

avatar van Mctijn
Gek eigenlijk dat T.B.D. zo laag staat. Naar mijn mening het beste nummer van het album. Heerlijk baslijntje, heerlijke explosie.

avatar van Jumpjet
Mctijn schreef:

Het is moeilijk favorieten te kiezen als de plaat vol staat met eigenlijk alleen maar goede songs. Het ligt voor de hand dat de hits dan de meeste gele sterren scoren.
Overigens staan de mijne bij Iris, Shit Towne en Top.

avatar van sjoerd148
Erg sterk album van Live, wat perfect in het 90's rock landschap past.
Ik had deze al een tijdje klaar liggen om te gaan luisteren.
Nummers als I Alone en I'm Over You was ik al mee bekend. Gelukkig zijn de andere nummers ook van een goed niveau. Pure rock vol overgave gebracht door Kowalczyck. Helaas werd het steeds minder met Live maar dit is een blijvertje.

Het album van The Gracious Few (opvolger van Live, maar dan zonder Edje) is inderdaad totaal niet opgepakt.

Mr.Bungle
White,Discussion blijft toch wel een van de beste rocknummers van de jaren 90.
Verder geweldig album,alle nummers kloppen en zijn het beluisteren waard.
Ook mog een een zeer gave en intrigerende hoes.
Secret Samadhi was ook nog erg goed,daarna werd het wel erg standaard mainstream rock muziek.

avatar van Korreltje Zout
Werd met deze tunes in mijn hoofd verliefd op de vrouw van mijn leven (inmiddels Mevr. Zout). Als ik deze plaat opzet ben ik zo weer terug in de zomer van '95. Euforie-plaat! Alles klopt aan dit album: verheffende muziek, mooie dynamiek, intelligente tekst, unieke stem, kunstzinnige hoes. Wat een feest.

avatar van Denzradio
Sinds tijden weer eens opgezet. . Wat een Juweel! Heerlijke plaat.. vooral de uptempo stukken geniaal!

Hele sterke plaat, zoals al vaker hier genoemd is één van de betere rockalbums die er in mijn ogen bestaan. Vooral Lightning Crashes kan ik niet vaak genoeg horen, elke klank van dat nummer bezorgt mij keer op keer kippenvel. Prachtig: 4,5

avatar van Ronald5150
Met ”Throwing Copper” breekt Live definitief door bij het grote publiek. De singles ”Selling the Drama”, ”I Alone”, ”Lightning Crashes” en ”All Over You” zijn niet alleen goede liedjes, maar worden ook nog eens grote hits. Vooral ”Lightning Crashes” vind ik nog steeds adembenemend mooi. ”Throwing Copper” staat in het algemeen bekend als het beste album van Live. Daar kan ik voor een groot gedeelte in meegaan, maar persoonlijk vind ik opvolger ”Secret Samadhi” net even wat sterker. Dat neemt niet weg dat ”Throwing Copper” een tijdloos en prima album is. Hoewel de andere liedjes verre van slecht zijn, vind ik wel dat de singles er duidelijk bovenuit steken. In dat opzicht vind ik ”Secret Samadhi” constanter. ”Throwing Copper” luistert nog steeds heerlijk weg en de dynamiek tussen hard en zacht werkt zeer goed. Rustmomenten worden goed afgewisseld met harde en energieke stukken. Na ”The Distance to Here” zakte Live weg naar een bedenkelijk niveau, maar ”Throwing Copper” behoort zeker tot hun beste werk.

avatar van Basel
Meesterwerk! Terwijl ik niet dol ben op Ed.