Michael Jackson - Thriller (1982)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

met Paul McCartney

4. Thriller (5:57)

met Vincent Price

5. Beat It (4:15)

met Eddie Van Halen

6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

met will.i.am

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

met will.i.am

16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

met Akon

17. Beat It 2008 * (4:10)

met Fergie

18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
  20. Starlight * (5:04)
  21. Got the Hots [Demo] * (4:25)
  22. Who Do You Know [Demo] * (5:23)
  23. Carousel * (3:39)
  24. Behind the Mask [Mike's Mix] [Demo] * (5:01)
  25. Can't Get Outta the Rain * (4:06)
  26. The Toy [Demo] * (3:04)
  27. Sunset Driver [Demo] * (4:03)
  28. What a Lovely Way to Go [Demo] * (3:55)
  29. She's Trouble [Demo] * (4:13)
avatar van stereo
Het is niet omdat je privé-leven een puinhoop is dat je muziek dat ook is...

MJ is iemand die je volledig muziekaal moet bekijken en er zijn er nog; George Michael om maar een voorbeeld te geven... Prima op muzikaal vlak maar het leven naast de muziek is niet altijd dat...
Daarom beoordeel ik enkel op vlak van muziek anders zou ik deze een 0.5 moeten geven en hij is wel wat meer waard vind ik dan toch...

avatar van rkdev
Helemaal mee eens Stereo !

James Sawyer
twotone schreef:

Hij is niet ten schande gebracht , daar heeft hij zelf voor gekozen.

Dan zou ik mij toch wat meer erin gaan verdiepen, natuurlijk zijn er ook foute keuzes gemaakt door hem. Maar wat Love Deluxe zegt klopt voor het grootste gedeelte gewoon. Alleen zien sommige mensen dat niet, of omdat het ze niet interesseert, of omdat ze roddelblaadjes betrouwbaar vinden. Of omdat ze zich moeilijk kunnen verplaatsen in levens die compleet anders zijn dan die van ons (gewone stervelingen) en de moeilijkheden die daarbij komen.

Nu weet ik dat je niet zo'n hoge pet op heb van MJ [eerdere discussies in dit topic]en dat verklaard een beetje je reactie, het is daarom ook niet gek dat je je er niet in verdiept heb (geen aanval op jou dus). Had je je er wel echt in verdiept, dan weet ik zeker dat je je standpunt toch iets aan zal passen.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Stereo en Rkdev, het draait hier tenslotte om het album Thriller die ik erg goed vind en jij wat minder, even goede vrienden

Je hebt van die televisie momenten die je voor eeuwig bij blijven.
Het eerste optreden van Nelson Mandela als vrij man.
U2 op Live Aid, waar Bono ergens tussen het publiek verdween tijdens Bad.
Maradonna met zijn warming up tijdens de halve finale UEFA Cup in München.
Life Is Life van Opus op de achtergrond.
Moonwalk van Michael Jackson, terwijl hij Billie Jean zong.
Zijn cadeau voor de 25ste verjaardag van Motown.
Voor mij was dat het onovertroffen hoogtepunt uit zijn carrière.
Ook schudde hij MTV wakker.
Altijd een genot om de clip van Beat It te zien.
Al was de parodie Eat It van Weird Al Yankovic net zo leuk.

Thriller werd het onovertroffen succes.
Vader Jackson had zijn doel bereikt.
Een van zijn welpen had die sterstatus gehaald.
Dat hij door de harde hand een flinke psychische deuk had opgelopen was bijzaak.
Het paradepaardje trok de kar voort.
Gevuld met overige familieleden.
Langzaam ten onder gaand onder de zware druk.
Joe Jackson als koetsier.
Met zijn zweep leidde hij tot hoge prestaties.

Vergeet niet de artistieke bijdrage van Quincy Jones.
Hij mixte verschillende invloeden tot een dampende smeltkroes.
Michael Jackson kan met zijn stem alles aan.
Moves die het tot een swingend geheel afronden.
Door iedereen omarmt.
Wereld die aan zijn voeten lag.
Later zou hij daarvan steeds meer vervreemden.
Pas na de trieste dood kwam weer erkenning.

Ook voor mij was dit een fenomeen.
Als 10 jarig jochie in pyjama voor de buis.
Beruchte clip van Thriller bekijken.
Slapenloze nachten tot gevolg.
Opeens was ik niet meer zindelijk.
Want in de nacht durfde ik de trap niet meer af.
De weg naar het toilet lag opeens vol met gevaren.
Op school verkondigde je natuurlijk een ander verhaal.
Natuurlijk vertelde je niet dat je doodsbang was.

Over de muziek is alles al geschreven.
Dus daar kan ik kort over zijn.
Bijna dertig jaar later kan ik nog steeds niet stil blijven zitten.
Bij het gehoor ondernemen mijn armen nog steeds spontane spastische bewegingen.
Breakdancing zal ik nooit kunnen leren.
Al wil het lichaam dat op dit moment wel.

James Sawyer
@ deric raven

1 van de mooiste stukjes die ik in al die tijd heb gelezen.
Respect

Bedankt.

Mijn dochter van bijna 3 jaar vind deze muziek ook geweldig.
Zegt iets over de houdbaarheid van het album.

avatar van rkdev
@ deric raven: briljant stukje, waar ik me overigens compleet in kan vinden/terug zie.
Ik was 7 toen Thriller uitkwam, en vanaf dat moment had ik mijn 1e idool.
En dat gevoel gaat nooit meer weg.

Ook het 1e idool van mijn oudste dochter.

Ik geloof dat ik het nummer Thriller het meest gedraaid heb.
Daar zaten in ieder geval de meeste krassen op mijn elpee.
Het is dan ook geweldig dat Dracula Vincent Price hier aan mee heeft gewerkt.

JSF-815
Voor mij persoonlijk één van de beste, zo niet het beste album ooit.
Er staat geen minder nummer op. Zelfs 'The Girl is Mine' skip ik niet. Heb ik nooit een slecht of irritant nummer gevonden, al is het wel wat zoetsappig natuurlijk. [De Demo zonder McCartney is wel beter vind ik]

Ballads en Up-Tempo nummers wisselen elkaar heerlijk af. Persoonlijke favorieten zijn 'Baby Be Mine', 'Human Nature' , 'P.Y.T. (Pretty Young Thing)' en 'Lady In My Life'.

De 12" versie van 'The Lady in My Life' is trouwens ook fenomenaal. De tekst verschilt een heel stuk van het origineel (Meezingen is er niet meer bij), en hij duurt langer uiteraard. Erg mooi.

JSF-815 schreef:
Inderdaad, erg mooie versie. Vreemd dat die nooit op een reissue is gekomen.

avatar van lennon
JSF-815 schreef:

En waar kan ik die vinden? Heb nog nooit van deze versie gehoord?

JSF-815
Lennon, ik heb je een private message gestuurd. Met een download voor je. Laat me weten wat je ervan vond

Wat ik begrepen heb is deze versie na het inzingen niet meer aagepast, dus een soort van live versie. Dat maakt het extra bijzonder lijkt me.

avatar van RogerV
Klassiek album al vind ik het vooral leuk om een paar nummers. Dat zijn

-Wanna be startin something
Lekkere snelheid en drive zit er in dat nummer

-Billie Jean
Heerlijke funky klassieker

-Thriller
Geniaal nummer. Die hele begintune. Het stuk waar Michael qua zang helemaal over de kop gaat en dan dat outro waar The Prodigy ooit van alleen het beatje al een heel nieuw nummer kon maken.

Human Nature en Beat ik vind ik wel oke maar niet super en de rest vind ik beduidend minder boeiend. We vind ik de drie nummers zo enorm sterk dat ze de plaat in zijn geheel naar boven halen.

avatar van kingofmusic
de perfecte zanger en de perfecte liedjes maken er een perfecte album van,... niet zijn alle beste werk(meest verkocht betekent niet beste)

de album heeft nog steeds zijn oude kracht(maar dat heeft elke album van mj natuurlijk)

avatar van Jorge-E
kingofmusic schreef:

Wat vind jij zijn beste werk dan? Kan ik die ook checken.

avatar van Arrie
@Jorge-E

Persoonlijk vind dit wel zijn beste, maar Off The Wall en Bad zijn zeker ook aan te raden. Zeker Off The Wall zou jou wel liggen, denk ik.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind Bad zijn beste, deze vind ik nogal overschat.

Oe gevaarlijke opmerking. Vooral voor een album met deze status. Je kan een album niet zomaar overschat vinden als het je niet ligt. Altans dat was mijn mening.

avatar van UmindC
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het een geweldig album. Maar ik vind dat dit album zijn status niet geheel verdient, en dat bijvoorbeeld Bad deze wel verdient had. Ook dit blijft slechts een mening natuurlijk.

Ik vind Bad zijn beste, deze vind ik nogal overschat.
En dat vind ik dan weer van Bad. Dus dat is een zinloze discussie.

UmindC schreef:
Hoe kan een status onverdiend zijn als het een baanbrekend album is qua sound en (mede daardoor) alle verkooprecords breekt ?

avatar van UmindC
Die verkooprecords zullen me een worst wezen, er zij zat geweldige albums wie geen commercieel succes behaalden. Ik gun het zij status gewoon niet omdat ik het ietwat overschat vind. Sommige zeggen dat dit een van de beste albums ooit is, daar ben ik het niet mee eens omdat ik een aantal minpunten op dit album weet te vinden.

Dit alles blijft natuurlijk slechts een mening. Hoe jij er over denkt is geheel aan jouw.

avatar van kingofmusic
Jorge-E schreef:

Wat vind jij zijn beste werk dan? Kan ik die ook checken.

ik vind de dangerous album zijn beste werk

kingofmusic schreef:

ik vind de dangerous album zijn beste werk

Nee man, 'Invincible' is de beste, hahaha !

Stijn_Slayer
Is het trouwens niemand opgevallen dat het album productioneel overal tot in de puntjes perfect is uitgewerkt (naar mijn mening zijn ze er zelfs wat te ver in doorgeslagen), maar dat de solo van Van Halen in 'Beat it' toch een beetje amateuristisch erin is geplakt. Luister maar eens naar hoe de solo heel onnatuurlijk en tamelijk abrupt eindigt.

Het blijft me elke keer als ik het album luister opvallen.

avatar van UmindC
Lijk inderdaad simpel geknipt en geplakt te zijn.

Nicci
Maar niet amateuristisch.

avatar van Edwynn
In 1982 heetten de gastmuzikanten van Michael Jackson geen Akon of 50 cent maar nog gewoon Jeff Porcaro, Eddie Van Halen of Paul McCartney. Dat is even andere koek.

Thriller is terecht één van de best verkochte albums ooit. De pop, soul en een vleugje rock worden door een breed publiek nog altijd sterk gewaardeerd.

Mijn jeugdige oortjes werden ook ooit gespitst door de opzwepende klanken van Wanna Be Startin Something, Thriller of het nog immer wervelende Beat It. Heel vaak draai ik het niet, maar zo nu en dan brengt het altijd weer een goed gevoel mee.

avatar van rudiger
Toch maar een halfje eraf gedaan . Natuurlijk heeft Thriller een klassieke status en staan hiet 4 prima songs op waarvan de beste Billie Jean is .Maar wat vind ik The Girl Is Mine vreselijk zeg .

avatar van stereo
rudiger schreef:

Weet je wat pas vreselijk is?

The Girl Is Mine met Will.i.am...
Geef mij dan maar McCartny in de plaats.

avatar van Poeha
Ik vind het nog steeds jammer dat The Lady In My Life erop staat, anders had dit album de 5 sterren dubbel en dwars verdiend.