At the Drive-In - Relationship of Command (2000)

Rock / Punk
Label: Grand Royal

1. Arcarsenal (2:54)
  2. Pattern Against User (3:17)
  3. One Armed Scissor (4:19)
  4. Sleepwalk Capsules (3:27)
  5. Invalid Litter Dept. (6:05)
  6. Mannequin Republic (3:02)
  7. Enfilade (5:01)
  8. Rolodex Propaganda (2:55)

met Iggy Pop

9. Quarantined (5:25)
  10. Cosmonaut (3:23)
  11. Non-Zero Possibility (5:38)
  12. Catacombs * (4:13)
  13. Extracurricular * (4:00)
Werkelijk een van de beste CD's die ik ken. Komt zeker in mijn top-10.

Inderdaad, zit ik ook over te denken. Jammer dat ze uit elkaar zijn.

ze zijn allemaal een eigen kant op gegaan, maar in elke solo dude is nergens meer een "at the drive in" sound te herkennen...helaas helaas

Ik vind The Mars Volta anders een soort progemo maken. Ik hoor de bevlogenheid van ATDI er zeker wel in terug, maar dan opgesierd met een flinke dosis experimenteerdrift.

Ik vind The Mars Volta toch beter dan deze band. Het is aangenamer om naar te luisteren, er zit meer melodie in.

Ik was destijds helemaal ondersteboven van dit album. Ik denk ook niet dat ik sindsdien nog zo enthousiast ben geweest over een plaat, alhoewel Yanqui UXO, ( ) en Geogaddi wel in de buurt komen.

En dan te bedenken dat ik kennis maakte met ATDI door het zien van de video van One-Armed Scissor, terwijl de TV zonder geluid stond... Zelfs zonder de muziek te horen, kon je de energie er vanaf zien spatten. Overigens was dat in het huis van een oude vriendin, waar aan de muur waarvoor de TV stond een enorme poster hing van Rage Against The Machine (echt 2 bij 3 ofzo) tijdens een optreden. Die hadden ook al van die energieke shows.

avatar van gemaster
Ik heb dit album nu 2x gedraaid en ik had beide keren het idee van 'veel geschreeuw, weinig wol'. Misschien moet ik het nog een paar kansen geven, maar ik heb eigenlijk weinig zin om het nog eens te draaien.

avatar van Tommeh
gemaster schreef:

same here..

en eh.... same here! Ik had hier hoge verwachtingen van maar nu binnen 6 maanden 3x opnieuw geprobeerd en ik heb echt moeite om het langer dan 2 nummers vol te houden. Ik mag mijn muziek graag zeer hard en emotievol maar ik vind ATDI echt tekort schieten op muzikaal vlak (te weinig boeiende riffs en teveel voorspelbare dynamiek )en de zanger is irritant beyond words. Genoeg hardcore zang die mij bekoord (fugazi, quicksand, barkmarket, far, helmet) en zelfs extremer dan dat mag altijd (shellac, unsane) maar dit is echt te matig voor de pretenties die het wil uitstralen. Ik hoor veel liever Rage Against The Machine om maar eens een band aan te halen die hierboven al werd genoemd.

Moet wel zeggen dat de laatste 3 nummers me veel beter bevallen dan de rest van het album. Maar het blijft teleurstellend. Misschien kan iemand uitleggen wat dit zo'n classic maakt voor schijnbaar velen?

Beste album van AtDI. Aardige band die het echter niet in de buurt komt van de top-klasse van The Mars Volta.

Wat ik wel weer erg komisch vind: Als je de stijlen van de eerste platen van Sparta en The Mars Volta samenvoegd, kom je vrijwel exact op de sound van dit album uit. Maar misschien ben ik de enige die dat zo ziet.

Nee hoor, dat is wel logisch eigenlijk. Blijkbaar werkten de mensen van Sparta op de een of andere manier als rem op Omar en Cedric, die nu helemaal los kunnen met The Mars Volta.

herman schreef:

Het is niet eens zozeer dat TMV beter en Sparta slechter is. Ik bedoel dat beide bands duidelijk hun eigen erfdeel uit AtDI hebben gehaald.

Oh, ik wilde ook geen oordeel geven. Ik vind de laatste platen van ATDI erg goed en de eerste van TMV ook (de tweede heb ik nog niet vaak genoeg gehoord). Ik heb Sparta alleen live gezien (ten tijde van de eerste CD) en ik moet zeggen dat ik daar niets aan vond. Er is trouwens ook nog een dubband van Omar, Cedric en nog wat mensen uit TMV. Ik heb daar een single van en die is erg fijn, maar de naam is me even ontschoten...

herman schreef:[...]Er is trouwens ook nog een dubband van Omar, Cedric en nog wat mensen uit TMV. Ik heb daar een single van en die is erg fijn, maar de naam is me even ontschoten...

Volgens mij bedoel je "De Facto". Bestaande uit Omar & Cedric, Jeremy Ward en Ikey Owens.

avatar van otherfool
Een portie herrie en geschreeuw, dat soms goed uitwerkt (One Armed Scissor en Rolodex Propaganda bijvoorbeeld), maar er wel voor zorgt dat ik er onmogelijk een heel album naar kan luisteren. Voor The Mars Volta heb ik nog geen tijd gevonden, ze staan hoog op de wanted list.

Relationship of Command: 2,5*.

Xander
Een van de weinige groepen die uit met een hoop geschreeuw geniale nummers kunnen maken. Bvb Cosmonaut en Arcarsenal, beide schitterende nummers. Ik krijg er telkens een kick van !

avatar van mathias
geschreeuw geschreeuw... ik vind dat die cédric best wel lekker zingt hoor (voor wie twijfelt: luister naar TMV en in het bijzonder naar the widow), en ja dat er af en toe 'geschreeuwd' wordt, tja, das de aard van het beestje (& het genre) zeker
geen enkel nr. wordt ook énkel maar geschreeuwd, ook de 'gezongen' vocalen zijn telkens erg sterk vind ik. Bovendien is de muziek op zich zoooooo goed, zo 'adrenalinestootgevend', dat je als zanger af en toe van minder begint te schreeuwen denk ik
Maar idd: deze plaat is behalve één geweldige trip ook één geweldige kick

Dit is een 4.5 punt uit. Was er absoluut ondersteboven van toen ik het de eerste keren draaide.

Aan al diegenen die het maar een middelmatig album vinden geef ik de raad om Spinal Tap gewijs de versterker op 11 te zetten en Arcarsenal (een van de bruutste nummers ooit), One Armed Scissor of Cosmonaut te draaien.

avatar van Jeroen enzo
Wat een ontzettend goed album!

Met dank aan Herman,
ben dit album gaan luisteren na het lezen van zijn berichten..

Heb dit bandje destijds (in mijn hardere muziek periode.. ) gemist omdat de naam me niet aansprak. One-Armed Scissor kende ik al, wist alleen niet dat het van ATDI was.

Geen dank, wel leuk om te lezen.

avatar van dudehere
Gedurfde hardcore plaat met veel experiment, super.

toch een 4* omdat het album aan het eind wat inzakt

Experiment? Ik ben niet echt thuis in de hardcore-scene, maar waar bestaat het experiment op dit album dan uit?

Ik vind de nummers aan het einde trouwens ook wel erg mooi. Zeker die 'ballad' heeft een soort van NIN-achtige grandeur.

avatar van dudehere
experiment is misschien een groot woord maar het is duidelijk meer doordacht en minder recht toe recht aan dan andere punk/hardcore platen

mede ook door de fantastische tegenstellingen hard/zacht, melodieus/beuken en de gitaren die mooi door elkaar vlechten en soms keihard botsen. Daarbij komt nog het gebruik samples en vervormde stemmen.

alles om niet de zoveelste punk/hardcore band te zijn

daarbij vind ik de EP Vaya hun beste werk.

Persoonlijke klassieker, daarnet nog even opgezet en hij doet het nog steeds. 4,5*

avatar van nuf
nuf
inderdaad een geweldige cd, over het algemeen heb ik het niet heel erg op schreeuw cd's maar deze weet me zo mooi te raken als het hard staat.

tegenstelling hard/zacht is niet groot, maar toch is ie mooi aanwezig.

avatar van nuf
nuf
ik maak van mijn 4 een 5. deze cd is gewoon altijd goed , op momenten dat je even je frustratie kwijt moet, maar ook gewoon op rustige momenten geniet ik van deze cd.

geweldige band, was geweldig geweest als ze nog bestaan hadden, ik had graag een show van ze willen zien

avatar van the viking
1,5
Veel geschreeuw weinig wol !

voorlopig 1,5 *

met vriendelijke groet the viking

avatar van mathias
Nou deze cd is gewoon magistraal goed! Als ik wat meer tijd heb, laat ik je zeker en vast nog es horen waarom

SelmaDuim
the viking schreef:
Veel geschreeuw weinig wol !

voorlopig 1,5 *

met vriendelijke groet the viking

*zet demonstratief dit album op*

avatar van starbright boy
the viking schreef:

Snap niet wat sommige (jeugdige)MusicMeters hierin zien !

Bedankt voor het compliment!