Boz Scaggs - Silk Degrees (1976)

Pop / Soul
Label: Columbia

1. What Can I Say (3:00)
  2. Georgia (3:57)
  3. Jump Street (5:14)
  4. What Do You Want the Girl to Do (3:53)
  5. Harbor Lights (6:00)
  6. Lowdown (5:18)
  7. It's Over (2:53)
  8. Love Me Tomorrow (3:17)
  9. Lido Shuffle (3:44)
  10. We're All Alone (4:14)
  11. What Can I Say [Live] * (3:24)
  12. Jump Street [Live] * (5:06)
  13. It's Over [Live] * (3:37)
avatar van T8T
T8T
Een hoog radio 2 gehalte, en leuk om zoveel bekende songs te horen. De Lido shuffle is een bekende van deze artiest, en dan zijn die andere bekende songs een verrassing in de trant van ... heeft hij die ook gemaakt?-herkenning.

Ik ben vrij bekend met de Steve Miller Band, omdat ik er mee opgegroeid ben. Kinks, Dire Straights, Mink de Ville, en Eric Clapton.

kuifenco
gaucho schreef:

Het moet gezegd: dat Fred Tackett hier ook op meespeelde, dat wist ik dan weer niet. Al was/is de invloed van Little Feat op de platen van Boz Scaggs ook nooit ver weg. Ook op deze plaat niet, zij het minder dan voorheen.

Little Feat wat invloed betreft relateren aan dit album lijkt mij nogal mal. Hun muziek was toch echt een ander verhaal. En Fred Tackett leverde pas een bijdrage aan het werk van Little Feat ná dit album van Scaggs toen, de voor hun kenmerkende stijl cruciale, Lowell George deze aardkloot al had verlaten. Of vergis ik me?

Zeer commerciële en toch smaakvolle plaat, deze van Scaggs. Eén van de betere stemmen uit het wittesoul peloton. Ook zijn meer recente werk vind ik niet te versmaden. En Toto? Daar maak ik geen woord aan vuil.

avatar van Droombolus
Fred Tackett was een vriend van de band. Hij schreef Fool Yourself voor Dixie Chicken en speelde acoustiese gitaar partijtjes mee op dat album, het begin van de Feat MkII bezetting

Scaggs en George waren allebei grote fans van Alan Toussaint en dat is te horen. What Do You Want The Girl To Do is een Toussaint compositie en zou ook op Thanks I'll Eat It Here, Lowell's solo album, terecht komen. Maar beide acts hadden al eerder Toussaint nummers opgenomen: Feat deed On your Way Down op Dixie Chicken en Scaggs Freedom For The Stallion op My Time

Bepaalde boys van Toto speelden heel regelmatig albums vol van gerenomeerde acts/ artiesten, nog voordat zij bekend werden als groep zijnde.
Steely Dan heeft ook wel een lijntje met Boz trouwens, evenals The Doobie Brothers en idd Little Feat.
Het is toch wel het ons kent ons sfeertje.
Micheal Mcdonald zong veel coirtjes bij The Dan, was een Doobie en deed een aantal jaren terug een tourtje met Boz en Donald Fagen onder de naam The Dukes Of September, waar alle klassiekers van de heren de revue passeerden.
Bill Payne is naast Little Feat, nu ook de toetsenist van The Doobies.
Toeval? Geenszins.
Generatiegenoten met veel respect naar elkaar toe.

Dit is een heel aardige plaat. ik hou van Boz zijn stem en er staan een paar fikse klassiekers op.
Wel wat gelikt, maar niet zozeer storend.

avatar van Lontanovicolo
Wil de heren hier boven bedanken voor de toevoegingen, ben gek op dit soort feitjes !!

avatar van gaucho
kuifenco schreef:

Even nagezocht, want dat stond mij ook niet bij. Maar je hebt gelijk: Tackett deed op sommige albums van LF in de jaren 70 mee als sessiemuzikant, leverde de song Fool yourself (van Dixie Chicken) en schreef samen met Lowell George enkele nummers voor diens soloplaat Thanks I'll eat it here en voor het restjesalbum Down on the farm.
Maar hij werd pas volwaardig lid van Little Feat toen die band in '88 heropgericht werd, en is dat kennelijk sindsdien gebleven.

Ik ben het met je eens dat Silk Degrees muzikaal een ander palet bestrijkt dan Little Feat. Ik doelde meer op Scaggs' vroegere werk, dat soms qua groove iets meer in lijn ligt met het werk van Little Feat. Maar het lijkt zeker niet als twee druppels water op elkaar. Wel zijn het twee van de betere, zo niet de beste blanke soulzangers.

De enige link is dat Scaggs zich hier ontfermd heeft over het Allen Toussaint-nummer What do you want the girl to do?, dat Lowell George ook op zijn twee jaar later verschijnende solo-LP zou zetten. Het nummer was kennelijk populair rond die tijd. Bonnie Raitt nam het midden jaren zeventig ook al op, uiteraard met de omgekeerde genderkeuze: What do you want the boy to do (op Home plate uit '75, een van haar beste albums).

kuifenco
Enigszins off-topic maar nu we het toch over Fred Tackett hebben: hij speelt een glansrol op de recent uitgebrachte 'bootleg' van Bob Dylan Trouble No More. Erg de moeite waard overigens, die twee live-schijven. Dylan in de Heer en waarom ook niet? Aretha Frankling ging hem voor en zo zijn er nog wel wat erg goede artiesten die dat geloof aanhangen (T-Bone Burnett, John Hiatt etc.) Maar dit terzijde Terug naar Boz!

avatar van kapiteingilo
Heel leuk album dat de tand des tijds meer dan doorstaat. Aanrader voor elke muziekliefhebber - wordt alleen maar beter na meerdere luisterbeurten

avatar van Marco van Lochem
William Royce “Boz” Scaggs werd geboren op 8 juni 1944 in Canton Ohio, USA. Dit jaar bracht de muziekveteraan nog een nieuw album uit, “OUT OF THE BLUES”, zijn 19e. In maart 1976 bracht hij zijn zevende album uit, “SILK DEGREES”, dat uitgroeide tot zijn meest succesvolle plaat, 5 keer platina in Amerika. Voordat hij solo albums op ging nemen, werkte hij samen met onder andere Steve Miller. In 1965 bracht hij zijn eerste album uit, getiteld “BOZ”. Met “SILK DEGREES” bracht Scaggs zijn meest poppy album uit, waarop 1 cover staat, het door Allen Toussaint geschreven “WHAT DO YOU WANT THE GIRL TO DO”. De rest van de songs schreef hij alleen of met (latere) Toto toetsenist David Paich, die ook verantwoordelijk is door het door hem alleen geschreven “LOVE ME TOMMOROW”. Het werken met Boz Scaggs zorgde ervoor dat de toen 22 jarige Paich meer werk kreeg en daardoor een paar jaar later de band Toto kon oprichten. Onder de muzikanten die meespelen op “SILK DEGREES” zijn ook drummer Jeff Porcaro en bassist David Hungate te vinden, die in de eerste Toto bezetting zaten. “SILK DEGREES” is een album met pop, rock en funk invloeden. Het gaat van start met de hit “WHAT CAN I SAY”, een lekker popsong met mooie achtergrond vocalen. De funky bass/drum sound die te horen is, is één van de ingrediënten die later in Toto veelvuldig te horen waren. Het uptempo “GEORGIA” is een lekker poprocker, waarbij Scaggs zijn karakteristieke stemgeluid optimaal kan etaleren. “JUMP STREET” is een typische Amerikaanse rock song en “WHAT DO YOU WANT THE GIRL TO DO” een heerlijke funky midtempo track. “HARBOR LIGHTS” is met 6 minuten het langste nummer op deze klassieker en is een prachtige ballad. “LOWDOWN” is één van de 3 Top 40 hits in Nederland van “SILK DEGREES”, een midtempo funk/pop song met schitterend basgitaar werk van Hungate. “IT’S OVER” een uptempo popsong met mooie achtergrond vocalen. “LOVE ME TOMMOROW” heeft een reggaefeel en past toch prima tussen de andere 9 songs. Het heerlijke uptempo “LIDO SHUFFLE” staat als een huis en werd terecht een hit. “WE’RE ALL ALONE” werd in 1977 een internationale hit in de uitvoering van Rita Coolidge en is op dit album het prachtige slotakkoord. Met de opvolger “DOWN TWO THEN LEFT” probeerde Scaggs het succes van “SILK DEGREES” te evenaren en dat lukte niet. Tegenwoordig brengt hij af en toe nieuw werk uit, meestal blues georiënteerd en ligt het mega succes van dit album ver achter hem. Bijna 41 en een halve minuut Amerikaanse pop/rock muziek, kwalitatief erg hoog en daarom terecht een klassieker.