KISS - Dynasty (1979)

Label: Casablanca

1. I Was Made for Lovin' You (4:33)
  2. 2,000 Man (4:57)
  3. Sure Know Something (4:01)
  4. Dirty Livin' (4:28)
  5. Charisma (4:26)
  6. Magic Touch (4:42)
  7. Hard Times (3:31)
  8. X-ray Eyes (3:46)
  9. Save Your Love (4:40)
Kiss volgde sowieso de trend goed. Toen het bekende image aan de kant werd geschoven deden ze net zo goed mee aan de hairband rage.
De 90's werden lastig omdat de grunge precies het tegenovergestelde was van het theatrale Kiss.
Unplugged bracht enigzins uitkomst ( veel oudere acts plugden uit en herwonnen weer wat populariteit) en de oude line-up werd tijdelijk in ere hersteld.
Nu is Kiss een band die maar blijft toeren, maar de beste vocalist v/h stel ( Paul Stanley) is behoorlijk door zijn stem heen.

avatar van i-mac
Interessant om te zien : Desmond Child | Het verhaal achter vele nummers | Top 2000: The Untold Stories - YouTube Desmond Child schreef mee aan 'I was made for loving you" (en vele andere nummers van andere artiesten).

Arbeidsdeskundige
Dit is jeugdsentiment in optima forma. Dit album heb ik toen grijs gedraaid. Sure Know Something is mijn favoriete nummer.

avatar van RuudC
Jaren gespuugd op dit album en inmiddels vind ik het eigenlijk wel een van de meer geïnspireerde platen van Kiss. De goede productie helpt natuurlijk ook, want Kiss kan op plaat soms wel echt verdomd dun klinken. Een fan ben ik er nog steeds niet van. Ik houd niet snel van disco invloeden en I Was Made For Lovin' You blijft wel een soort van pet hate voor mij. Mijn voorkeur gaat vanzelfsprekend uit naar de meer hardrock geörienteerde songs, al moet ik bekennen dat Sure Know Something de beste is hier. Was vergeten dat deze van Kiss was. Verder stapt Kiss eindelijk af van de formule van simpele rockliedjes van de seventies af. Dit materiaal is net wat uitdagender. Dynasty heeft z'n goede en slechte kanten. Ik zal er nooit fan van worden. Frehley valt me nu weer tegen als zanger.

Tussenstand:
9. Dressed To Kill
10. Rock And Roll Over
11. Gene Simmons

avatar van lennert
Ook ik had deze plaat op lp want ik vond de hits I Was Made For Loving You en Sure Know Something goeie nummers. Het erge is dat ik dit nog steeds vind. Sterker nog, het ergens mierzoete Sure Know Something vind ik een van de betere songs die ik tot nu toe op plaat heb gehoord. Het lied loopt namelijk heel erg goed. Dat er disco-invloeden in zitten zal me dan persoonlijk ook worst wezen, want voorlopig ben ik nog niet heel erg onder de indruk van de 'hardrock' die de band daarvoor geproduceerd heeft. Maar die rustige break met het koortje en de opbouw van Stanley's zanglijn die daarna weer naar het rockende refrein gaat, vind ik oprecht fantastisch. Heerlijk, een echt lied met kop en staart.

De rest van het materiaal bevalt me voor het gros eigenlijk wel. Charisma doet het niet voor me en Frehley zorgt voor een ongemakkelijke Stones-cover met 2,000 Man, maar ik vind Magic Touch en Hard Times ook zeker sympathieke songs. Zelfs het aan Foreigner herinnerende X-Ray Eyes is best aardig. De productie helpt ook zeker mee aan het meer genietbaar maken van deze plaat. Nog steeds geen fan, maar ik vind het niet vervelend om te horen.

Tussenstand:
9. Dressed To Kill
10. Peter Criss
11. Gene Simmons

avatar van ricardo
Deze sinds tijden weer eens beluisterd, en blijft nog steeds een leuk album met 3 top nummers erop vind ik, namelijk de 2 bekende hits, nummer 1 en 3, en het nummer Magic Touch vind ik ook nog een topper. De rest is helaas middelmaat troef, met het nummer Charisma als dieptepunt voor mij.

avatar van Von Helsing
ricardo schreef:

Voor mij is Charisma juist weer het hoogtepunt van Dynasty, samen met Save Your Love. Uiteraard zijn de drie singles ook top wat mij betreft. 2.000 Man is een behoorlijke cover en Dirty Livin' heeft een heerlijke groove, bass en vocals (met Gene's backgound vocals).

avatar van Hans Brouwer
Het enige album van Kiss dat ik bezit. Destijds enkel en alleen gekocht vanwege die steengoede megahit "I was made...."

avatar van Kronos
Von Helsing schreef:
... Save Your Love ... Dirty Livin' ...

avatar van vielip
Ik sluit me bij Von Helsing aan wat betreft de hoogtepunten op dit album.

avatar van gaucho
Dit blijft voor mij de beste Kiss-plaat, al zal jeugdsentiment daar ook veel mee te maken hebben. Het eerste album dat ik van ze kocht natuurlijk...

Favoriet voor mij op dit album is toch echt wel Sure know something. Ik vind dat Lennert het hierboven heel mooi omschrijft:
lennert schreef:
Sterker nog, het ergens mierzoete Sure Know Something vind ik een van de betere songs die ik tot nu toe op plaat heb gehoord. Het lied loopt namelijk heel erg goed. (...) Maar die rustige break met het koortje en de opbouw van Stanley's zanglijn die daarna weer naar het rockende refrein gaat, vind ik oprecht fantastisch. Heerlijk, een echt lied met kop en staart.

Dat middengedeelte, waar de muziek dus even stilvalt en dan met die woordloze vocalen weer opbouwt naar het relatief stevige refrein, vind ik ook prachtig. Ik ben geen die-hard Kiss-fan, al kan ik het meeste van hun repertoire goed hebben. Maar dit zit dus echt heel knap in elkaar.

Daarnaast vind ik die enorme hit (ja, echt - gewoon een prima hybride van disco en rock) een topper, en verder vind ik nummers als Dirty livin', Magic touch, Save your love en Hard times bovengemiddeld. Dan heb ikj al zes van de negen nummers benoemd. Charisma vind ik dan weer een minder nummer; compositorisch net iets te simpel. Maar heel slecht wordt het hier nergens.