KISS - Dynasty (1979)

Label: Casablanca

1. I Was Made for Lovin' You (4:33)
  2. 2,000 Man (4:57)
  3. Sure Know Something (4:01)
  4. Dirty Livin' (4:28)
  5. Charisma (4:26)
  6. Magic Touch (4:42)
  7. Hard Times (3:31)
  8. X-ray Eyes (3:46)
  9. Save Your Love (4:40)
Kiss volgde sowieso de trend goed. Toen het bekende image aan de kant werd geschoven deden ze net zo goed mee aan de hairband rage.
De 90's werden lastig omdat de grunge precies het tegenovergestelde was van het theatrale Kiss.
Unplugged bracht enigzins uitkomst ( veel oudere acts plugden uit en herwonnen weer wat populariteit) en de oude line-up werd tijdelijk in ere hersteld.
Nu is Kiss een band die maar blijft toeren, maar de beste vocalist v/h stel ( Paul Stanley) is behoorlijk door zijn stem heen.

avatar van i-mac
Interessant om te zien : Desmond Child | Het verhaal achter vele nummers | Top 2000: The Untold Stories - YouTube Desmond Child schreef mee aan 'I was made for loving you" (en vele andere nummers van andere artiesten).

Arbeidsdeskundige
Dit is jeugdsentiment in optima forma. Dit album heb ik toen grijs gedraaid. Sure Know Something is mijn favoriete nummer.

avatar van RuudC
Jaren gespuugd op dit album en inmiddels vind ik het eigenlijk wel een van de meer geïnspireerde platen van Kiss. De goede productie helpt natuurlijk ook, want Kiss kan op plaat soms wel echt verdomd dun klinken. Een fan ben ik er nog steeds niet van. Ik houd niet snel van disco invloeden en I Was Made For Lovin' You blijft wel een soort van pet hate voor mij. Mijn voorkeur gaat vanzelfsprekend uit naar de meer hardrock geörienteerde songs, al moet ik bekennen dat Sure Know Something de beste is hier. Was vergeten dat deze van Kiss was. Verder stapt Kiss eindelijk af van de formule van simpele rockliedjes van de seventies af. Dit materiaal is net wat uitdagender. Dynasty heeft z'n goede en slechte kanten. Ik zal er nooit fan van worden. Frehley valt me nu weer tegen als zanger.

Tussenstand:
9. Dressed To Kill
10. Rock And Roll Over
11. Gene Simmons

avatar van lennert
Ook ik had deze plaat op lp want ik vond de hits I Was Made For Loving You en Sure Know Something goeie nummers. Het erge is dat ik dit nog steeds vind. Sterker nog, het ergens mierzoete Sure Know Something vind ik een van de betere songs die ik tot nu toe op plaat heb gehoord. Het lied loopt namelijk heel erg goed. Dat er disco-invloeden in zitten zal me dan persoonlijk ook worst wezen, want voorlopig ben ik nog niet heel erg onder de indruk van de 'hardrock' die de band daarvoor geproduceerd heeft. Maar die rustige break met het koortje en de opbouw van Stanley's zanglijn die daarna weer naar het rockende refrein gaat, vind ik oprecht fantastisch. Heerlijk, een echt lied met kop en staart.

De rest van het materiaal bevalt me voor het gros eigenlijk wel. Charisma doet het niet voor me en Frehley zorgt voor een ongemakkelijke Stones-cover met 2,000 Man, maar ik vind Magic Touch en Hard Times ook zeker sympathieke songs. Zelfs het aan Foreigner herinnerende X-Ray Eyes is best aardig. De productie helpt ook zeker mee aan het meer genietbaar maken van deze plaat. Nog steeds geen fan, maar ik vind het niet vervelend om te horen.

Tussenstand:
9. Dressed To Kill
10. Peter Criss
11. Gene Simmons

avatar van ricardo
Deze sinds tijden weer eens beluisterd, en blijft nog steeds een leuk album met 3 top nummers erop vind ik, namelijk de 2 bekende hits, nummer 1 en 3, en het nummer Magic Touch vind ik ook nog een topper. De rest is helaas middelmaat troef, met het nummer Charisma als dieptepunt voor mij.

avatar van Von Helsing
ricardo schreef:

Voor mij is Charisma juist weer het hoogtepunt van Dynasty, samen met Save Your Love. Uiteraard zijn de drie singles ook top wat mij betreft. 2.000 Man is een behoorlijke cover en Dirty Livin' heeft een heerlijke groove, bass en vocals (met Gene's backgound vocals).

avatar van Hans Brouwer
Het enige album van Kiss dat ik bezit. Destijds enkel en alleen gekocht vanwege die steengoede megahit "I was made...."

avatar van Kronos
Von Helsing schreef:
... Save Your Love ... Dirty Livin' ...

avatar van vielip
Ik sluit me bij Von Helsing aan wat betreft de hoogtepunten op dit album.

avatar van gaucho
Dit blijft voor mij de beste Kiss-plaat, al zal jeugdsentiment daar ook veel mee te maken hebben. Het eerste album dat ik van ze kocht natuurlijk...

Favoriet voor mij op dit album is toch echt wel Sure know something. Ik vind dat Lennert het hierboven heel mooi omschrijft:
lennert schreef:
Sterker nog, het ergens mierzoete Sure Know Something vind ik een van de betere songs die ik tot nu toe op plaat heb gehoord. Het lied loopt namelijk heel erg goed. (...) Maar die rustige break met het koortje en de opbouw van Stanley's zanglijn die daarna weer naar het rockende refrein gaat, vind ik oprecht fantastisch. Heerlijk, een echt lied met kop en staart.

Dat middengedeelte, waar de muziek dus even stilvalt en dan met die woordloze vocalen weer opbouwt naar het relatief stevige refrein, vind ik ook prachtig. Ik ben geen die-hard Kiss-fan, al kan ik het meeste van hun repertoire goed hebben. Maar dit zit dus echt heel knap in elkaar.

Daarnaast vind ik die enorme hit (ja, echt - gewoon een prima hybride van disco en rock) een topper, en verder vind ik nummers als Dirty livin', Magic touch, Save your love en Hard times bovengemiddeld. Dan heb ikj al zes van de negen nummers benoemd. Charisma vind ik dan weer een minder nummer; compositorisch net iets te simpel. Maar heel slecht wordt het hier nergens.

avatar van pureshores
Vandaag pas erachter gekomen dat Sure know something van Kiss is (ja dat is best laat).
Een nummer wat toch vrij regelmatig op de radio voorbij komt maar ik dacht altijd dat het Whitesnake was.
En wat ik altijd leuk heb gevonden maar niet de moeite nam om uit te zoeken van wie het dan echt is.

Het andere bekende nummer van deze Dynasty heb ik nooit vervelend gevonden en kan ik ook zeker niet als een rocknummer zien, ben toch blij met de juiste toewijzing voor SKS nu.

avatar van Zack
Weer eens beluisterd en al met al hetzelfde gevoel gebleven. Aantal zwakke nummers , aantal (ruim) voldoende en paar sterke hitsingles.

avatar van Heer Hendrik
ok,ben ik benieuwd welke dan onder de zwakke nummers en welke onder de ( ruim ) voldoende vallen. de hitsingles : I was made made, Sure know something en Magic touch zijn de hitsingles

avatar van Zack
Zie het nu pas.....charisma en save your love vind ik de zwaksten ..., 2.000 man , hard times en x-ray eyes (ruim) voldoende ( mischien vergis ik me in 1 nummer...ik kijk nu foebal)

avatar van Von Helsing
Zack schreef:

Het is nu rust na een zwakke eerste helft....

Enfin, ik vind Save Your Love juist een goed nummer, lekker gitaarwerk van Ace, achtergrond vocalen van Paul aan het eind, en puik drumwerk van Peter... pardon... Anton Fig.

avatar van vielip
Ik gooi er een vol punt bij en verhoog naar 4,5*! Gisteren dit album weer eens geluisterd en eigenlijk vind ik dit één van de leukste Kiss platen. Beste zal ik niet beweren maar daarom zeg ik bewust leukste.

avatar van Zack
Ik heb het weer beluisterd en ik denk dat goed is geweest. Ik ga wel aardig mee met zowel Von Helsing als vielip en verhoog naar 4 omdat het zeker mijn favoriete Kiss albums is door een mengeling van herinnering , de richting hier en toch gewoon een lekker album.

avatar van Dirkrocker
Ik vind dit denk ik samen met Love gun, de betere platen van KISS. Natuurlijk heb je I was Made for lovin you uit ten treure gehoord op de radio. Maar stoor me er niet aan. 2000 man (cover van de Stones) vind ik heerlijk gedaan. Sure know something, heb ik dan weer wat minder mee. Verder prima nummers , valt ook op dat op deze plaat veel ace frehley nummers staan en ze ook zingt. En dat beval me ook prima. De doorbraak voor KISS in Europa. Grappige was dat aan de binnenkant van de hoes en kleine poster zat. Nee dit is wel en klassiekertje ook. Daarna was t ook snel over met de originele KISS. Rommelde al enige tijd natuurlijk binnen de band, maar na dat ace de band verliet , ben ik ook wel afhaakt. De smink ging eraf om weer volle zalen te trekken en de muziek werd steeds commerciëler. Nou hoef dat niet verkeerd te zijn hoor, maar ging beetje de style op waar je toen al veel bandjes van had.