KISS - Dynasty (1979)

Label: Casablanca

1. I Was Made for Lovin' You (4:33)
  2. 2,000 Man (4:57)
  3. Sure Know Something (4:01)
  4. Dirty Livin' (4:28)
  5. Charisma (4:26)
  6. Magic Touch (4:42)
  7. Hard Times (3:31)
  8. X-ray Eyes (3:46)
  9. Save Your Love (4:40)
avatar van Kronos
Gene Simmons had toen een oogje op Diana Ross. Dat zal misschien ook bijgedragen hebben aan de invloeden hier. Maar het album Some Girls van de Stones wellicht ook. En van de andere kant beïnvloedde (hard)rockmuziek ook discopop, met de gitaarsolo van Van Halen in Beat It als bekendste voorbeeld.

De sexy bas in Sure Know Something zou ook zo in een disconummer kunnen.

Pas in de jaren negentig was er volgens mij weer een opleving van de mix dans- en rockmuziek.

avatar van Casino Boogie
Miss You was inderdaad ook disco rock, al beweert Jagger wel dat het lang geschreven was voor het genre uberhaupt populair werd.

Charisma en X Ray Eyes waren ook wel Studio54 proof

De buurman schreef:
Te gekke baspartij trouwens... Zou dat echt Gene Simmons zijn?
gebeurde vaak bij Kiss dat er 'gewisseld' werd. Frehley speelde bas op cold gin, Stanley speelde bas op sure know something en simmons speelde gitaar op almost human

avatar van Casino Boogie
Tevens 1 van de weinige Kiss platen uit de jaren 70 waar echt aandacht aan de productie is besteed.

avatar van iggy
Deze en Destroyer zijn inderdaad zo'n beetje de beste qua productie.

avatar van loneranger
'Dynasty' wordt gezien als het Kiss album waar de disco invloeden overheersen. Dit vind ik wel meevallen. Eigenlijk gaat dit alleen op voor de openingstrack en de grootste hit die de band in Nederland scoorde: 'I was made for loving you'. Voor de rest is het toch voornamelijk rock en is het zeker geen slechte plaat. Vooral Frehley is op dit album goed op dreef met de Stones cover '2000 man' en 'Hard times'. 'Save your love' vind ik dan wat minder. De inbreng van Simmons is op deze plaat niet erg groot. Twee songs. 'Charisma' is een typisch Simmons nummer. Al met al toch een goed album en beter dan het poppiër 'Unmasked' dat hierna kwam.
3,5 ster.

avatar van Heer Hendrik
Tjonge Ik heb 2000man nog maar eens vergeleken met de originele stones-versie. Het gebeurt niet vaak dat ik een cover beter vind dan het origineel. Maar de 2000 man van Ace gaat als een superraket en die van de stones als een babypijl !!!!

Ik ken Kiss uit mijn jeugd van I was made for loving you, en sure know something, en verder natuurlijk van de geschminkte mannetjes op tv. Verder heeft 't nooit mijn aandacht gehad.

De 2 eerder genoemde nummers vind ik wel erg goed, maar heb nooit iets van ze gekocht. Toen ik dit album op vinyl tegenkwam was dat een mooie kans dacht ik.
Ik weet dat dit onder een aantal die hards een verguist album is, net als Hot Space van Queen, maar voor mij dus juist de ideale manier om eens wat meer te gaan luisteren van de mannen.

Wat me opvalt is dat de tracklist op de achterkant van de hoes totaal niet overeenkomt met de werkelijke plaat. Wat is daar de reden voor?

Anyway, ik kan na een paar luisterbeurten nog steeds niet zo heel veel met Kiss. De 2 eerder genoemde nummers vind ik heerlijk, en maken dit album ook tot een welkome gast in mijn collectie, maar de rest doet me niet zoveel. Diry Livin' heeft wel een lekkere "groove" overigens. Charisma is ook aanstekelijk.. en zo kabbelt het wat voort in positieve zin. Sure know something blijft de allerbeste track van dit album vind ik.

Ik weet niet wie I was made for loving you, en Sure know something zingt, maar die stem spreekt me aan. Een song als Hard times wordt dan weer gezongen door iemand waar ik echt geen heel album van uit zou kunnen luisteren.

Misschien nog maar een paar keer spelen, maar voorlopig hoef ik niet meer werk van de band te horen. Ik weet dat dit geen representatief album is van de heren, maar de sound in het algemeen doet me niet zoveel. Wel 3 sterren voor deze plaat, want toch vermakelijk.

lennon schreef:

De tracklist staat in alfabetische volgorde op de achterkant. Ik zou de reden daarvoor niet weten. Meer albums uit die tijd hebben een afwijkende volgorde op de achterkant staan. (Ozzy, Van Halen en nog zo wat) Zeker kunstzinnig ofzo. Op het label staat het volgens mij wél goed vermeld.

lennon schreef:

I Was Made for Lovin' you en Sure Know Something worden door Paul Stanley gezongen en Hard Times door Gene Simmons.

avatar van iggy
Hard Times word gezongen door Ace.

avatar van Edwynn
Inderdaad, Ace Frehley. Ace mag ik altijd wel maar Hard Times vind ik wat te brallerig. Moet ervoor in de stemming zijn.

Oh oké, Ace dus.

Paul Stanley is veruit de beste van de vier.

avatar van Edwynn
Eens. Ook qua songschrijverij komt hij meestal met de vlotste songs op de proppen.

Zeker.

De nummers van Gene Simmons stellen meestal weinig voor, om nog maar te zwijgen over de teksten.

avatar van iggy
Laat ik me daar dan maar eens bij aansluiten.
Save Your Love vind ik dan wel weer een alleraardigst Ace nummer.

avatar van Heer Hendrik
lennon schreef:

Wel een grappige opmerking als men weet dat juist het album van Ace Frehley als beste gewaardeerd wordt van de soloalbums die ze in 1978 uitbrachten

Heer Hendrik schreef:

dat is dan bij voorbaat geen plaat voor mij dus.

avatar van vielip
Heer Hendrik schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik deze opmerking las. Het solo album van Ace is wat mij betreft ook de beste van de 4.

avatar van Edwynn
Dynasty vind ik dan weer niet het allerbeste Kiss-album. Ace heeft trouwens meerde leuke albums op zijn naam staan.

avatar van devel-hunt
Misschien niet de allerbeste, maar zeker wel de allerleukste

Afgelopen weekend deze gasten nog gesproken in Oeteldonk.
Sympathieke lui, nog een biertje mee gedronken.

avatar van De buurman
Dacht altijd dat Gene Simmons niet dronk....

Oeteldonk of all places... roem is vergankelijk. ..

avatar van vielip
De buurman schreef:
Dacht altijd dat Gene Simmons niet dronk....

Alleen in Oeteldronk...

avatar van protemaziclon
Als 7 jarig jongetje kreeg ik dit album samen Reggatta de Blanc van The Police.

Misschien niet het beste album uit de rock geschiedenis maar heb het als klein jongetje grijs gedraaid. 35 jaar later kan ik er ook nog altijd met plezier naar luisteren. Daarom een sterretje erbij voor de goede herinneringen.

avatar van Kronos
Kiss overtreft zichzelf met Dynasty. Ze maken hier voornamelijk dansbare rockmuziek, zoals Rolling Stones hen voordeden op Some Girls. Het knapst is Sure Know Something met de sexy baslijn en prachtige harmoniezang. Het stevige werk, Hard Times en Save Your Love, komt van Frehley. Muzikaal grote klasse.

94/100

avatar van LucM
Er wordt door sommigen beweerd de Kiss hier opeens een commerciële koers vaart. Onzin, Kiss was al van meetafaan een slimme marketingproduct en Gene Simmons is een gewiekste zakenman waar Paul McCartney en Mick Jagger nog van kunnen leren.
Uiteindelijk verschilt dit album niet zoveel van hun vroegere werk (de disco-invloeden zijn maar op enkele nummers te horen) maar het is globaal nog één van hun betere.

Ineens waren er grote hits, dus Kiss speelde wel in op de discorage. E.L.O deed dat ook in dit jaar.
Wel eens dat de groep er voor sowieso toegankelijke hardrock maakte.
Maar I Was Made For Loving You en Sure Know Something hadden net even die touch voor grote hits.
Ze zullen fans verloren hebben.

avatar van LucM
I Was Made For Loving You en Sure Know Something waren de nummers die disco-invloeden bevatten (het ritme en baslijn) en tevens erg aanstekelijk. De meeste andere nummers op dit album zijn nog vrij stevig. Maar inderdaad een slimme zet van deze band, ze scoorden hiermee ineens hits in Europa.

Kiss volgde sowieso de trend goed. Toen het bekende image aan de kant werd geschoven deden ze net zo goed mee aan de hairband rage.
De 90's werden lastig omdat de grunge precies het tegenovergestelde was van het theatrale Kiss.
Unplugged bracht enigzins uitkomst ( veel oudere acts plugden uit en herwonnen weer wat populariteit) en de oude line-up werd tijdelijk in ere hersteld.
Nu is Kiss een band die maar blijft toeren, maar de beste vocalist v/h stel ( Paul Stanley) is behoorlijk door zijn stem heen.