KISS - Dynasty (1979)

Label: Casablanca

1. I Was Made for Lovin' You (4:33)
  2. 2,000 Man (4:57)
  3. Sure Know Something (4:01)
  4. Dirty Livin' (4:28)
  5. Charisma (4:26)
  6. Magic Touch (4:42)
  7. Hard Times (3:31)
  8. X-ray Eyes (3:46)
  9. Save Your Love (4:40)
Erg goed en sterk album, I was made for loving you, zo'n keigoed nummer, weet iemand trouwens wat voor gitaar Ace Frehley (the spaceman met dat lichtgevende gitaar) wat voor soort gitaar dat is, alvast bedankt.

avatar van Madonna
Mijn broer was helemaal idolaat van deze LP....tja en dan krijg je er toch wat mee....Ik moest hoe dan ook meegenieten van deze band. "Sure know something" vind ik ook een hele goede song en natuurlijk ook "I was made for loving you".....Prachtige hoes overigens, die verschillende make-up WAUW! Die rechtsonder tijger-met groen vond ik altijd het allermooist.

-3-

er is maar 1 eerste kennismaking met hardrock mogelijk en dat is met ac/dc

iedere andere 1e kennismaking met 'hardrock' haalt het niet bij die van ac/dc

zonder gekheid, sure know something is een nummer dat ik nog steeds goedvind, en regelmatig ff beluister in een verzamelwerkbui

rest ken ik niet op dat andere hitje na

discorock? ja, who cares, het klinkt toch lekker

EVANSHEWSON
Ik heb het nooit zo voor deze gemaskerde kerels gehad; Al vond ik hun single I was Made for Lovin' You héél geslaagd. Rotcommercieel maar wel lekker.

Het was wel lachen toen dit nummer als een nieuw muziekgenre werd voorgesteld : Discorock! Hilarische naam!

Ken de rest van dit album niet, zoals haast niets van deze band, die me verder totaal niet kan boeien, dus ga me er niet over uitspreken.

Pieter Paal
Mijn eerste kennismaking met Kiss.
Ik had voor 'I was made for lovin' you' nog nooit eerder van deze band met die gesminkte gezichten gehoord.
Een kennis van mij had via een school-uitwisselingsproject op een Amerikaanse high-school gezeten en vertelde me een keer hoe hot deze groep daar was.
Na het succes van 'Dynasty' stonden de platenbakken vol met vorig lp-werk van Kiss en maakte ik kennis met nummers zoals 'Detroit Rock City', 'Hard luck woman' en 'Rock and roll all nite'.
'Dynasty' is een sterk album dat een van de hoogtepunten uit hun carierre is. Later werk (zoals 'Unmasked') vind ik wat minder.

Pieter Paal
Die cover van The Stones '2000 man' is niet slecht gedaan.

avatar van Necramonium
Ook al was dit album als discorock besmeurt,het enige nummer dat wat disco was is I Wwas Made for Loving You,een klassiek KISS album voor mij,ik heb hier nog de oude single LP liggen van I was Made for Lovin' You,mijn stiefvader zei dat zijn moeder zich rot schrok toen ze die muziek voor het eerst hoorde...Maar ik vindt het een erg goed album met I Was made,2.000 Man,de Rolling Stones cover gezongen door leadguitarist Ace ''the space man'' Frehley (wat vooral live veel beter is).Magic Touch en mijn favoriet van dit album is Sure Know Something...

avatar van ricardo
de meest verkochte kiss plaat dus zo slecht zal hij niet zijn mischien een paar mindere nummers maar in zijn geheel genomen een goede kiss plaat 4 ster

avatar van marco straaten
dat ben ik helemaal met je eens, al is het origineel echt wel een stukje beter.
Pieter Paal schreef:
Die cover van The Stones '2000 man' is niet slecht gedaan.

avatar van devel-hunt
I was made for loving you en sure know something vormen de enige lichtpuntjes op dit lichtgewicht plaatje. Kiss probeert een graantje mee te pikken van de toen heersende disco rage, hetgeen aardig lukte. Naast de twee eerder genoemde nummers en de Stones cover 2000 man spreekt de plaat maar op weinig punten aan en is het feitelijk het begin van het einde geweest.

LocoHermano
Ik heb een duidelijk andere mening. Dirty Livin is mijns inziens een heerlijke smerige disco/glamrocker, Magic Touch een goede powerballad, Charisma is Simmons in optima forma en Save Your Love is 1 van de betere Frehley nummers.

EVANSHEWSON
Nooit een echte fan geweest, maar Dirty Livin', Save Your Love en die overbekende single (1) vind ik niet slecht.
***

Empyrium
Goed album, en zeker geen Disco plaat, I Was Made For Lovin' You is zeg maar wat Do Ya Think I'm Sexy is voor Rod Stewart, Miss You voor de Stones of Comin' Up voor Paul McCartney.

De plaat heeft de tand des tijds eigenlijk goed doorstaan, en Charisma (Gene), Dirty Livin' (Peter) en Save Your Love en Hard Times (Ace) gaan eigenlijk hand in hand met de drie sterke composities van Paul, de twee hits en Magic Touch. Tevens is de cover van 2,000 Man dik in orde.

De band viel uitelkaar tijdens de opnamens hiervan en Peter drumt slechts op Dirty Livin', de rest wordt ingespeeld door Anton Fig. Gene raakt verder geen Bass aan, het is Ace Frehley die hier de vier snaren bespeelt, en duidelijk met het juiste gevoel.

Ik heb de Dynasty Sessions op 10 cd's en daar is de spanning erg voelbaar, maar interessant om te horen, met name de discussies tussen Paul en Peter (toen hij nog deel uitmaakte van de opnames), en producer Vini Poncia.

Ook opvallend is hoe Ace duidelijk aanwezig is en I Was Made gaande weg naar zijn hand zet. Duidelijk een teken dat Gene steeds minder belangrijk werd en dit escaleerde destijds op 31 oktober 1979 tijdens de Tommy Snyder Show, waar half Amerika getuigen was van een bijna ruzie-achtig tafereel.

Ace stal de show en Gene didn't like it:

Tijdens de tour werd duidelijk dat peter niet langer te handhaven was:

vondeich
Mijn LP heeft een andere tracklist als die hier boven staat

Empyrium
Casablanca/Astor NBLP-7152 (Australia, 6/25/79)
Casablanca/Phonogram 9128-024 (Europe, 1980)
Casablanca/Vogue CB-71049 (France, 1979)
Casablanca/Bellaphon NB-7049 (German, red vinyl, 1979)
Casablanca PIC9128-024 (Holland, 1980 - Picture Disc)
Casablanca/Shun Cheong NBLP-7152 (Hong Kong, 1979 w/ Cover Sticker)
Casablanca/Phonogram CALP-5038 (Italy, 1980)
Casablanca/Victor VIP-6678 (Japan, 1979)
Casablanca/Polystar 22S-11 (Japan, 1980)
Polystar R00C-2021 (Japan, 1984)
Polystar P33C-20009 (Japan, 1987 - CD Reissue)
Mercury PHCR-4321 (Japan, 1997 - CD Remaster)
Mercury PHJR-20012 (Japan, 7/15/1998 - Colored Vinyl Box Set)
Universal/Mercury PHCR-94046 (Japan, 9/19/1998 - CD Remaster Reissue)
Universal/Mercury UICY-2362 (Japan, 9/21/02 - Reissue)
Universal/Mercury UICY-93101 (Japan, 7/5/06 - Limited Edition)
Universal/Mercury UICY-6647 (Japan, 12/20/06 - Reissue)
Casablanca/SEM SEL-100 504 (Korea, 1979)
Casablanca/PolyGram LPR-43032 (Mexico, 1979)
Casablanca/PolyGram NBLP-7152 (New Zealand, 1979)
Casablanca CAS0007152.6 (Peru, 1979)
Casablanca NAL-7060 (South Africa)
Casablanca/Pye CALH-2051 (UK, 6/79)
Casablanca/Phonogram PRICE-42 (UK, 10/83)
Casablana/? 9128-024 (Uruaguay & Equador, 1980 - "Dinastia")
Casablanca NBLP-7152 (US, 5/23/79)
Casablanca/PolyGram 812-770-1/4 (US Reissue, 7/85)
Casablanca/PolyGram 812-770-2 (US CD Reissue, 7/87)
Mercury 532-388-2/4 (Int. Remaster, 10/7/97)

Welke heb jij dan? Volgens mij hebben alle uitvoeringen dezelfde tracklist.

avatar van rudiger
Drie nummers ken ik van dit album , I was Made - Sure Know Some en Magic Touch .
Dirty livin was volgens mij het b-kantje van I was made .
Vanmorgen meegenomen van de vrijmarkt voor 1 euro , en daar kan je geen buil aan vallen .
Ga de rest morgen eens beluisteren.

avatar van Rinus
Jeugdsentiment, en nog geen eens een slecht album van Kiss. Vroeger op cassette gehad, en pasgeleden een goed exemplaar op vinyl gekocht. Na al die jaren.......

Joy schreef:
er is maar 1 eerste kennismaking met hardrock mogelijk en dat is met ac/dc

iedere andere 1e kennismaking met 'hardrock' haalt het niet bij die van ac/dc

rest ken ik niet op dat andere hitje na

discorock? ja, who cares, het klinkt toch lekker

Waarom? Ik haat AC/DC kan die zang niet uitstaan.. en ik hou wel van hardrock.

avatar van Stijn_Slayer
Heel aardig KISS album, wel redelijk anders dan ik gewend ben van KISS.

avatar van Kef
Kef
Persoonlijk vindt ik dit toch een wat minder album van Kiss.

Stijn_Slayer schreef:

Waarom? Ik haat AC/DC kan die zang niet uitstaan.. en ik hou wel van hardrock.

welke zang?

scott of johnson?

avatar van ricardo
scott of johnson? Paul Stanley natuurlijk, de enige echte vocalist van Kiss .

Joy schreef:

welke zang?

scott of johnson?

Van naam ken ik ze niet, degene die heel hoog en kraaierig zingt:P

Empyrium
Mijn eerste kennismaking met hardrock, en al snel volgde Black Sabbath, Van Halen, AC/DC & Led Zeppelin.

Stijn_Slayer schreef:

Van naam ken ik ze niet, degene die heel hoog en kraaierig zingt:P

Johnson

avatar van ricardo
Een beetje een wisselend album van Kiss, zo ik Kiss ook een beetje een wisselvallige band vind. Deze plaat heb ik org van Kiss, maar I Was Made is en blijft een top nummer natuurlijk, net als Sure Know Something, Charisma, Dirty Livin en hard Times vind ik ook erg goed, met de rest heb ik helaas wat minder mee. Als ik naar Kiss luister, beluister ik het liefst 1 van de live albums of een verzamelaar, want daar staan voor mij genoeg goede nummers op om eens te beluisteren.

Empyrium
Vind dit een erg ondergewaardeerd album, alsof het louter Disco rock bevat, terwijl IWMFLY niet eens echte disco is. Wat mij opvalt is dat de sound na 29 jaar nog steeds zo fris is.

avatar van ricardo
De helft is misschien ondergewaardeerd, de andere helft niet en zo kom je op een gemiddelde score uit van 3.28 bij 83 stemmen. Vind ik nog niet eens zo slecht.

avatar van orbit
Tsja, het was een beetje wennen dit van Kiss, discobeats (ik háát ze!) en gelikter geluid. De liedjes zitten wel okee in elkaar, maar ik kan hier toch nog steeds niet veel meer voor geven. The Elder is veel boeiender, zeker voor Kiss-standaarden!

fastpulseboy
Empyrium schreef:

dat komt omdat het hele genre in 30 jaar nog niks veranderd is.....