The Only Ones - Baby's Got a Gun (1980)

Label: Epic

1. Oh Lucinda (Love Becomes a Habit) (3:10)
  2. The Happy Pilgrim (2:34)
  3. Why Don't You Kill Yourself? (2:44)
  4. Me and My Shadow (5:43)
  5. Deadly Nightshade (3:10)
  6. Strange Mouth (2:32)
  7. My Way Out of Here (3:54)
  8. The Big Sleep (4:58)
  9. Re-union (2:59)
  10. Fools (2:25)
  11. Castle Built on Sand (1:50)
  12. Trouble in the World (3:05)
skyline
Eigenlijk een alternatieve band met een traditioneel geluid. Vreemde mengeling ook van introspectieve teksten met overdosis Weltschmertz en 60er jaren gitaarsound.
Morrissey's woorden gezongen door Ray Davies met Jimi Hendrix' begeleiding.
An acquired taste, zullen we dus maar zeggen. Ik vind ze prima.

avatar van willemmusic
Zwanenzang, handvol liedjes uit de multomap van Peter Perrett , soms aanstekelijk dan weer tamelijk luguber. Met een laatste wanhopige poging tot hitsingle: 'Fools' met de zangeres Pauline Murray van Penetration!

avatar van Mjuman
Dat duet kan niet op tegen het het duet op Even Serpents Shine, track 6 Out There in the Night - when in melo-mood: vol knop firmly naar rechts en lekker uitblazen. Oja - a stiff drink may help!

Deze schijf is - helaas pindakaas - een tikkie minder dan zijn voorganger.

Mjuman schreef:

Ja maar nu begeven wij ons in een tamelijk duister zijstraatje,en daar bevindt zich zangeres Koulla Kakoulli.
Koulla Kakoulli, een genot om haar naam te typen, is degene die dat inderdaad wonderschone duet zingt en hier doet ze hetzelfde op, hoe kan het ook anders, 'Why Don't You Kill Yourself'.
Koulla Kakoulli, mind you, zingt ook mee op Johnny Thunder's 'So Alone', waar ook Peter Perett meedoet, een prachtplaat die alle OnlyOnesfans natuurlijk hebben!
Dit doet vermoeden dat Koulla Kakoulli een tijdje de muze van PP was.
En hoe ze elkaar kenden? Koulla is het zusje van Harri Kakoulli, bassist in England's Glory, het vorige bandje van PP!

avatar van Mjuman
willemmusic schreef:
!!! citeert Mjuman]Dat duet kan niet op tegen het het duet op Even Serpents Shine, track 6 Out There in the Night. !!! einde citaat
Koulla Kakoulli, een genot om haar naam te typen, is degene die dat inderdaad wonderschone duet zingt en hier doet ze hetzelfde op, hoe kan het ook anders, 'Why Don't You kill Yourself'.
Koulla Kakoulli, mind you, zingt ook mee op Johnny Thunder's 'So Alone', waar ook Peter Perett meedoet, een prachtplaat die OnlyOnesfans zeker niet mogen missen!
Dit doet vermoeden dat Koulla Kakoulli een tijdje de muze van PP was.

Kijk, mensen met dit soort inzichten, verwelkomen we graag op dit topic en op dit topic

avatar van Lee Malone
Vorige week vrijdag voor de laatste keer de Bilbo in Gent bezocht wegens failissement om nog eens tussen de uitverkoop te gaan snuisteren. Alles aan 50%, al zat er niet echt veel tussen wat me nog interesseerde.

Daarom maar min of meer lukraak een paar albums uitgepikt waar ik nooit van gehoord had, puur op basis van naam en cover. Voor €4 kun je eigenlijk geen miskoop doen. En hoe leuk is het dat je dan thuis komt en dit album te horen krijgt. Het hoort nu al thuis tussen de 5 beste albums die ik dit jaar gekocht heb. Het contrast tussen muziek en lyrics in "Why Don't You Kill Yourself", de prachtig ingewerkte Bo Diddley beat in "Me and My Shadow" en de (voor mij althans) altijd goed werkende combinatie tussen catchy melodieën in een punk-rock verpakking, teksten die iets te vertellen hebben en een uniek geluid (fantastische zanger trouwens) in het algemeen zorgen voor één langgerekt hoogtepunt.

In verschillende reviews heb ik ondertussen gelezen dat hun voorgaande 2 albums nog net iets frisser en energieker waren. Ik kan dan ook niet wachten tot ik die te horen krijg!

Lee Malone schreef:
nooit van gehoord had, puur op basis van naam en cover.

Verbazend, dat je uit al die bakken met platen deze er uit pikte met die 4 afwachtende heren , zo te zien geheel niet bang voor het pistool van hun liefje, want niet met de handen in de lucht!
Maar dat maakt het alleen maar gemakkelijker ook de vorige twee aan te schaffen, die blinken eveneens niet uit in schone hoezen.
De muziek wèl! Fris, maar ook soms erg duister, avontuurlijk, met een fantastische gitarist en een bassist die nog in Spooky Tooth heeft gezeten.
Eigenlijk is dit nog hun minste....

Zangeres Koulla Kakoulli is 3 augustus 2018 op 56-jarige leeftijd overleden. Zij was de zus van Peter Perrett's vrouw Zena en Harri, voormalig gitarist van "England's Glory".

avatar van Germ
Germ (crew)
Ik stuitte net toevallig op een platenmarkt hier in de stad. Tussen alle veel te dure elpees, vinyl is echt het zwarte goud tegenwoordig, heb ik deze gevonden.
Ik ken The Only Ones eigenlijk alleen van reputatie, maar als het ook maar enigszins van het niveau is als van Peter Perretts recente solowerk heb ik mijn tientje goed besteed.

avatar van Tonio
Hoewel niet zo sterk als hun voorgaande album blijft ook dit album nog altijd fijn om te horen.

Onderschatte band!