The Strokes - First Impressions of Earth (2006)

Label: RCA

1. You Only Live Once (3:05)
  2. Juicebox (3:11)
  3. Heart in a Cage (3:27)
  4. Razorblade (3:35)
  5. On the Other Side (4:35)
  6. Vision of Division (4:16)
  7. Ask Me Anything (3:07)
  8. Electricityscape (3:29)
  9. Killing Lies (3:46)
  10. Fear of Sleep (3:58)
  11. 15 Minutes (4:29)
  12. Ize of the World (4:22)
  13. Evening Sun (3:01)
  14. Red Light (3:08)
avatar van FisherKing
Ja, simpel albummetje, doet mij erg weinig verder. 2*

Beter dan alle altocrap zie white stripes editors kaiser chiefs etc etc.Voor de strokes een redelijk geslaagd album,simpelweg het beste bandje van de laatste jaren dus........................

Kheb dit album nu al tig keer geluisterd, maar ben er nog steeds niet uit wat voorn stem ik het zal geven. Het begint allemaal heel goed en pakkend, maar de latere nummers gaan nietszeggend voorbij. En de teksten van Casablancas zijn het ene moment erg mooi, maar het andere moment ergelijk depressief... Dit heeft gewoon nog even tijd nodig denk ik.

avatar van Matthijs72
Ik vond de vorige 2 CD's al behoorlijk in orde maar wel erg op mekaar lijken, deze is echt wel iets anders. Veel herkenbaar Strokes-spul maar ik hoor in de steviger nummers ouwe Nirvana (Juicebox en Ize of the world kunnen bijvoorbeeld zo op Nirvana's Bleach, ok, zang lijkt voor geen meter natuurlijk).
Wonderschone gitaar-riedeltjes (you only live once + razorblade) en 1 adembenemende gitaarsolo in Ize of the world. Normaal zijn solo's skip-minuten, in dit geval repeat-minuten....

nummer 1-8 laat ik zo staan en dan 12 erachteraan. Dit was voor mij genoeg geweest.

(wie weet wat voor instrument er onder "you can ask me anything" zit?)

Nummers 9 en 10 zijn inderdaad de mindere nummers op het album..

Ik heb hem vandaag gehaald en deze versie is echt een must-have voor de artwork/hoesjes/whatever liefhebbers. Damn, echt strak .

avatar van Ward
Ik weet het nog niet zo goed met dit album. Ze zijn in ieder geval een andere weg ingeslagen en dat is goed van ze. Maar ik vind het niet echt een fijne weg. Er staan echt een paar heerlijke nummers op (Juicebox, Razorblade, Ask Me Anything, maar vooral Ize of the World), maar er staan ook een paar mindere nummers op. Vooral de langzame nummers (15 Minutes en On the Other Side) kunnen mij nog niet helemaal bekoren.
Het gitaargeluid is wel weer prachtig en het album verveelt me ook zeker niet.
Ik begin maar met 3,5*.

avatar van andré
Ontzettende tegenvaller, deze nieuwe Strokes. Geen enkel nummer komt maar in de buurt van het briljante debuut. Zelfs het voor mij tegenvallende album 'Room on Fire' steekt hier nog met kop en schouders bovenuit. Toen ik de single 'Juicebox' hoorde was ik erg benieuwd, maar god, wat dreutelt de rest van het album nietszeggend door. En zoveel 'vernieuwing' van The Strokes hoor ik niet. Hoewel, de vernieuwing zit met name in het feit dat ze nu slappe songs maken i.p.v. goeie. Geef mij dan de oude Strokes maar. 2,5* (en dan ben ik in een zeer goede bui...)

avatar van Alainmestreech
Valt indd tegen tegenover this is it en de single juicebox lijkt wel gejat van the blues brothers. Maar het album is best te beluisteren waard.

je hoeft alleen maar naar evening sun te luisteren om jezelf te overtuigen dat dit album geweldig is.

Het schijnt nogal in te zijn om deze plaat af te zeiken, maar ik vind het een uitstekende plaat. Recensie staat op http://www.planettrash.nl

avatar van Kevin91
erg benieuwd naar deze cd. Ik heb al een paar nummers gehoord en die zijn erg goed

mindflight schreef:

excuus, ik bedoelde 15 minutes of pain natuurlijk!

Matthijs72 schreef:

(wie weet wat voor instrument er onder "you can ask me anything" zit?)

dat is een Mellotron.
kun je nog veeeeeel vettere dingen mee doen

J Casablancas
mindflight schreef:

excuus, ik bedoelde 15 minutes of pain natuurlijk!

Ik vind 15 Minutes en Evening Sun juist de mindere nummer van de plaat.

1,0
Aangeboden, 2e hands:

the Strokes - First Impressions of Earth

één keer gedraaid.

ik vindt het een geweldige cd, room on fire viel wat tegen, maar dit is een zeer waardige opvolger van is this it.

ik blijf me trouwens verbazen dat de meningen van liefhebbers van dezelfde band zo erg verschillen... ook nu weer met deze cd..de een vindt 'm super, de ander vindt 'm helemaal ruk, en de derde vindt 'm redelijk.
hoeveel waarde heeft tegenwoordig een cd resencie nog?

dirk1978 schreef:

hoeveel waarde heeft tegenwoordig een cd resencie nog?

Héél véél, vooral die van mij

avatar van mic
mic
Ik vind hem heel lekker en wordt steeds beter.
Juicebox, Heart In A cage, Vision of Division...prima.
Die eerste CD vond ik juist onwijs uh...saai

Brolin schreef:
Aangeboden, 2e hands:

the Strokes - First Impressions of Earth

één keer gedraaid.

Dan moet die wel heel erg tegen vallen.

trouwens, ik weet niet of het hoort, maar als het hoort dan is het héél erg raar, ize of the world stopt bij mij gewoon midden in het nummer? is dit iets artistieks of hoe zit dit?

avatar van Ward
Dat hoort zo. Nogal raar inderdaad.

Ik hebbet ook al veel opgelgd dit plaatje en nog altijd niet beu gehoord. Das nu eens echt goeie muziek mannen.

Absoluut een goede cd van The Strokes.
Heb hem gisteren gekocht maar pas 1 keer geluisterd omdat ik die van The Arctic Monkeys gewoon nog een keer moest luisteren, zó goed. Maar deze is ook zeker goed. (bas) Gitaarwerk is heel erg goed en het drumwerk mag er ook zijn!

4**** sterren.

avatar van Matthijs72

dat is een Mellotron.
kun je nog veeeeeel vettere dingen mee doen

dank mindflight

avatar van SiSsY bOY
Goeie band dit, vind alleen dat de plaat naar het einde toe een beetje inmekaar zakt. Af en toe rare combinaties van vrij depressieve teksten met vrolijke gitaar riedels.

Verder echt uitmuntend gitaar- en baswerk, goeie zanger en de drummer doet ook zijn ding.

SiSsY bOY schreef:
...dikke 4,5* en het heeft mij zeer benieuwd gemaakt naar hun vorige album "is this it".

De vorige plaat was 'Room on Fire'. 'Is This It' is The Strokes' debuutalbum, welke trouwens echt aan te raden is, want stukken beter dan de andere albums.

Dit is de eerste plaat van The Strokes die ik te horen kreeg, en toen ik de zogenaamd betere albums van The Strokes erna luisterde, vond ik dat deze beter eruit kwam. Voor het eerst probeert de band een beetje uit hun 'garage band' niché te breken. First Impressions of Earth is minder recht-toe recht-aan dan Room on Fire en This Is It, en het kost iets meer moeite om erin te komen, maar de experimentele aard van sommige nummers en de beter gelaagde gitaartracks maken het waard. Eerst was de ritme-sectie bass en drums het beste aan de band, maar de rest begint nu eindelijk mee te komen.

Een plaat die je een kans moet geven en een paar keer aandachtig naar moet luisteren, maar zeker een prima plaat.

SiSsY bOY schreef:

Dit heet contrast, ook al had het hier beter uitgevoerd kunnen worden. Kijk naar Deerhoof voor contrasten met een betere uitvoering dan deze hier.

tondeman
naar 4*. blijft toch erg lekker allemaal.

Heb hem nu een paar keer beluisterd en ik weet nog niet echt wat ik er mee aan moet. Juicebox vond ik eerst ook maar zozo, maar ben ik inmiddels aardig weg van. Die Julian heeft een geweldige stem en dat tussenstuk is echt prachtig (vol gevoel).

De rest van het album klonk op Vision of Decision na allemaal nogal simpel. Niet slecht, maar als er niet snel iets gaat groeien dan kom ik niet verder dan 3*, vrees ik.

avatar van Milanovic
(okay mijn eerste post op deze site, daar gaatie ) Ik leerde the strokes kennen door de single “Reptilia” ik had NIKS van de Is this it? hype gemerkt en volgensmij de rest van mijn omgeving ookniet want niemand wist wie ze waren…
Reptilia vond ik een geweldige single dus ik kocht room on fire, die vond ik echt he-le-maal goed… het duurde wel een paar maanden voordattik andere nummers naast “reptilia” en “12:51” draaide maar toch, het bleef groeien. Na Room on fire een jaar in bezit te hebben kocht ik Is This It, deze plaat vond ik wederom helemaal goed en het album was verassend catchy

wat betreft die nieuwe weg..., het boeide me echtniet of ze een andefre richting waren ingeslagen of een andere producer hadden genomen, ik vond room on fire toch ook goed ookal vonden critici het stukken minder dan is this it? door het grootse geluid. ik trek mijn conclusie: The Strokes zijn terug, minder gehyped, maar ze zijn tenmisnte vrij en gaan hun eigen gang.

Bij de eerste single “Juicebox” had ik even het gevoel “zijn dit the strokes?” het zwaardere geluid en de nieuwe dingen die casablancas met zijn stem deed verasten me een beetje. Maar dat wou niet zeggen dat ik het niet goed vond, alleen “anders” maar anders is in dit gevoel GOED. Alle muziekpartijen vallen allemaal op zijn plaats, van het eerste sublieme nummer “you only live once” tot aan het laatste ietwat vreemde maar toch leuke “red light”(die drum!) toe.
Julian casablancas songwriting is er erg op vooruitgegaan (kijk alleen maar naar you only live once en je begrijpt wat ik bedoel) ik vind ze soms zelfs ronduit grappig “I think that i’ll just borrow all the chords from that song, and all the words from that other song i’ve heard”.

Ook de andere muziekanten zijn erop vooruit gegaan, fab moretti drumt strakker dan ooit terwijl nikolai fraiture de ene geweldige baspartij na de andere ut zijn mouw schud (al blijft de baspartij van Reptilia voor mij de beste) . Maar degene die het meest schitteren op dit album zijn tochwel Albert Hammond Jr. en Nick Valensi, de geweldige samenwerking tussen de twee gitaristen is van hoog niveau a la Reptilia. (misschien wel mijn favoriete nummer van hun) een goed voorbeeld vind ik Ize Of The World.

Zwakkere nummers op dit album vind ik: Vision Of Division en Evening sun. Maar zelfs die lusiter ik nog vaak, het hele album boeit me gewoon heel erg. Het valt me op dat sommige mensen “Fear of sleep” en “killing lies” juist minder vinden, ik vind het een welkome verandering van de wat meer hectische nummers.
Favorieten zijn: You only live once, Ize of the world, juicebox en electriciscape (of hoeje he took spelt). Nou wil ik niet de indruk geven dat ik alleen maar naar the strokes luister, maar toch wel heel erg veel, er is genoeg afwisseling op dit album om het interessant te houden.

Als veranderen wil zeggen dat er steeds betere albums aankomen, moedig ik de verdere evolutie van the strokes hard aan, wat mij betreft beter dan de voorgangers
Ik hoop ze nog een keertje live tezien en ik zal nieuwe nummers als Juicebox keihard meebrullen.
4,5 sterren! Bigtime!