Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van Mausie
Naar aanleiding van Villains dit album gaan luisteren. Wat een contrast! Waar Villains het net niet is, is dit het helemaal. Moeilijk om favorieten aan te wijzen met zoveel ijzersterke tracks.

avatar van BoyOnHeavenHill
Het komt wellicht doordat ik Rated R, Songs for the deaf en Lullabies to paralyze zo briljant vond, maar na het teleurstellende Era vulgaris kon ik ook over ...like clockwork aanvankelijk niet onverdeeld enthousiast zijn. (Daarin was ik overigens één van de weinigen, want in de gebruikers-top-10 over 2013 [ MuMe-jaarlijst 2013 ] stond dit album op de vijfde plaats, niet misselijk dus.) Daardoor is hij bij mij ook lange tijd ongedraaid op de plank gebleven, maar vanwege Villains heb ik hem nu een tweede kans gegeven. En het moet gezegd, hoewel ...like clockwork niet zoals het eerdergenoemde trio over (vrijwel) de hele linie ijzersterk is staan er toch diverse geweldige nummers op, zoals The vampyre of time and memory, het lekker zeurende Smooth sailing en I appear missing (mooie dynamiek), plus de twee absolute hoogtepunten, My God is the sun (misschien wel de beste rocker die ik van QOTSA ken, vanaf de eerste noot al opwindend, en dan moet dat spannende stukje met alleen maar bas en drums na 22 seconden nog komen) en het aangrijpende titelnummer. Andere nummers (de twee openers, Fairweather friends) pakken me iets minder zonder dat ik daar goed een vinger achter kan krijgen, maar uiteindelijk is dit toch een prima plaat, en het is in feite een getuigenis van hoe goed deze band is dat ik bij een iets minder dan briljante plaat al enigszins teleurgesteld ben.

avatar van Funky Bookie
Wederom levert QOTSA een topalbum af. Toch weer anders dan de voorgangers. Dit blijft toch wel een hele goede bamd.

avatar van tnf
tnf
My God is the sun, hier een van de meest grijsgedraaide nummers van het afgelopen jaar. Zeer meeslepend, met een enorme energie. Ik kwam pas vier jaar na de release van het album achter het bestaan van het nummer, en via dat nummer ook achter dit album. Het elf jaar oudere No one knows is een grote persoonlijke klassieker, maar het bijbehorende album pakte niet, en toen raakte ik ze ook weer kwijt. Het is wél zo'n album dat ik nog een keer een herkansing ga geven.

Maar over het album: Ondanks dat het moment dat dit getikt wordt wat raar staat in m'n stemlijst (de meest recente stemmen zijn momenteel uitgedeeld aan een rij albums die minder gevarieerd lijkt dan dat de dagelijkse werkelijkheid is, veelal exotisch/'zwart') beleef ik er wel plezier aan. Het heeft mooie melodiën, aantrekkelijk spel en meer karakter dan de gemiddelde moderne gitaarmuziek die je gewoonlijk zoal om je heen hoort.

Wat betreft dat hebben van karakter roept het heimwee naar de periode eind jaren 80-midden jaren 90 op, toen recente gitaarnummers van vergelijkbaar kaliber (die ook nog pakkend genoeg waren, zoals een aantal nummers op dit album) nog gewoon op standaard radiozenders kwamen. Wel misplaatste heimwee met terugwerkende kracht, omdat er hier in de praktijk muziek op stond die zich in een geheel ándere hoek van het muzikale spectrum bevond, maar goed.

Ik had alleen gehoopt op nóg minimaal 1 nummer dat My God is the sun evenaart, en dat heb ik er niet meer op gevonden.

avatar van Tav74
Twee weken terug de vinyl versie voor een mooie prijs op de kop getikt. Had het album al een tijd niet meer gehoord en was eigenlijk positief verrast toen ik de plaat weer eens van A tot Z beluisterde. Gevarieerd en oprecht album. Na songs for the deaf mijn favoriete QOTSA denk ik