Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van Don Cappuccino
speedy66 schreef:
Het rammelt gewoon, de zang is dreinerig. Krakkemikkig gitaarwerk.

En dat is misschien juist wel de charme van Queens Of The Stone Age. De band is nergens rechttoe rechtaan en wanneer dat gebeurt wordt er weer een andere afslag genomen. Vaak hoor je hele gebroken en verdraaide gitaarriffs in combinatie met die (zoals jij het noemt) dreinerige zang. Het heeft altijd iets stekeligs.

Weird Fish
Heb 't album inmiddels al een keer of 10 gehoord en het klinkt telkens maar beter en beter. In het begin vond ik My God is the Sun iets minder, maar ook dat vind ik nu een lekker nummer. Elke keer als ik 't album opzet vliegt de tijd voor bij, alle nummers lopen mooi in elkaar open en het is gewoon een trip van 45 minuten en 59 seconden. Ik vind de rustige nummers ook wel wat hebben, het is mooi om ook die kant van de Queens/Josh eens te bewonderen. ...Like Clockwork (het nummer) bijvoorbeeld is echt prachtig.

Het heeft 6 jaar geduurd maar dan heb je ook wat

Mata
Lang moeten wachten... maar mijn god wat is dit een lekker album.
Erg veelzijdig met harde en iets minder harde nummers. Maar de lekkere riffjes zijn weer aanwezig, en moet zeggen dat ik Josh Homme weer als vanouds hoor rocken met zijn mannen.
Na een aantal luisterbeurten voor mij een 4,5 maar dit kan echt zeker nog uitgroeien tot een 5*.
Met toch voor mij als hoogtepunt de prachtige afsluiter ... Like Clockwork.

avatar van P.O.W.
Dit gemiddelde stemt me hoopvol, ben destijds begonnen met Songs For The Deaf en hun andere albums vond ik goed, maar geen match. Ga gauw luisteren.

marco-1968
Voor mij een echte bierplaat.Gisteravond na 10 blikken helemaal geweldig.

avatar van Mr. B
Bierplaat dan kun je beter iets van Tankard of Gang Green opzetten

avatar van Erikpol
marco-1968 schreef:
Voor mij een echte bierplaat.Gisteravond na 10 blikken helemaal geweldig.
Wat een belediging. Tevens stoer hoor zoveel bier.

avatar van Rudi S
Hebben wij n.b. een speciaal topic voor: Overigen >> Algemeen >> Het grote bier-topic

avatar van Chronos85
Hoes doet mij een beetje aan het Klimt-Schiele schilderij "Eremiten" (Hermits) Egon Schiele and Gustav Klimt Giclee Print by Egon Schiele at eu.art.com. Fijne hoes in elk geval.

Zo blij mee..eindelijk een middenweg tussen rauw en melodieus. Nummers zijn beter uitgewerkt en er zijn minder dieptepunten. De zang komt beter naar voren, het is allemaal een tikje meer gepolijst (voor Queens-termen dan). Draai hem grijs....

avatar van Demon.
Kunnen wij al spreken van nieuw top 250 materiaal of denken jullie dat dat er niet in zit?

avatar van Ducoz
Ik denk, ondanks dat ik de plaat nog niet heb gehoord, niet.
Het gros van de stemmen moet nog komen zodra de plaat daadwerkelijk uit is. Dan moeten de komende 100/200 stemmers met 4* gemiddeld blijven stemmen en dat gebeurt denk ik niet,

avatar van Demon.
Oke maar het gaat natuurlijk om het aantal mensen dat dit in hun top 10 zet en dat is misschien nog wel kleiner. Maar afijn, laat de boel de boel zijn en we zullen het zien.

avatar van keijzm73
Heerlijk afwisselende ietwat vuige rockplaat #like

Elton John zie ik nu staan -lol- Volgende keer eens op letten.

avatar van Demon.
Niet dat hij een gigantisch aandeel heeft maar goed

avatar van sakkediemus
Enorm onder de indruk na drie keer luisteren. Eigenlijk al na de eerste gisteren.

Donkerdere, maar wel toegankelijke plaat met afwisselend stevige nummers en rustigere nummers waarvan sommige naar een geweldige climax toe werken.

Enige lied waar ik echt moeite mee heb is Smooth Sailing. Duidelijk het minste nummer en vind het ook wat uit de toon vallen.
Fairweather Friends is ook maar redelijk. Met titeltrack Like Clockwork lijkt het wel goed te komen.

Verder absoluut niks op aan te merken. De 7 overige nummers waren meteen raak. Het zijn stuk voor stuk ontzettend goeie nummers waarvan zelfs enkele echte pareltjes.
I Sat by the Ocean, I Appear Missing, My God is the Sun en The Vampyre of Time and Memory behoren tot het beste dat Qotsa ooit heeft gemaakt.

Eerste helft van het album (eerste 6 nummers) is werkelijk verbluffend.

Kleine 4,5*

avatar van andnino
Lekker ruige plaat, een heerlijk typisch sfeertje weet deze band weer neer te zetten. De QOTSA van beter behapbare songs als In My Head vind ik ook geweldig, maar dit net wat duisterdere geluid is ook meer dan prima. Ik heb tevens het gevoel dat het een zeer diepe plaat is, m.a.w. er is naar mijn gevoel nog heel veel te ontdekken dat niet bij de eerste paar keer luisteren opvalt.

We zullen het zien! Ik wacht nog wel even met een cijfer.

avatar van zamozen
Had misschien ook beter even kunnen wachten met het geven van een cijfer.
Maar ik kan het altijd nog verlagen

avatar van dumb_helicopter
Voor de QOTSA-fans is er deze week een editie van het Greatest Hits-topic aan hen gewijd.

Queens of the Stone Age heeft op dit ...Like Clockwork de juiste formule gevonden voor hun muziek. De muziek op deze plaat is ruig, vuig, rockend, mooi en soms catchy tegelijk. De sfeer is meestal donker, soms triest, je voelt en proeft dat er veel inhoud aan levenservaringen achter zit. Dit is kortom ook nog eens muziek die je raakt.

Het album is een aaneenschakeling van mooie, erg goede tot geweldige songs die natuurlijk door de band en hun gastartiesten ijzersterk worden neergezet. Als ik er één favoriet uitpik: If I Had A Tail met ook Alex Turner van the Arctic Monkeys. Invloeden van de catchy rock van die band hoor je soms terug op dit album.

Eigenlijk is het niet te doen om 2 favoriete songs aan te vinken. De kwaliteit van praktisch alle songs ligt namelijk zo hoog. Naar mijn idee hebben we hier dan ook te maken met het meesterwerk van QOTSA, oftewel één van de betere rockalbums van deze eeuw. Wat kan je er nog meer over zeggen? Play it loud!

avatar van [WZ]
west schreef:
..oftewel één van de beste rockalbums van deze eeuw. Wat kan je er nog meer over zeggen?

Nou, o.a. dat we het misschien iets langer moeten laten bezinken voor we het uitroepen tot die wel erg prestigieuze titel. En bijvoorbeeld dat Kalopsia kwalitatief gezien toch echt wel buiten het bootje valt op dit album.

Als (voorlopige) relativering van mijn conclusie: zoveel echt goede (echte) rockalbums zijn er de afgelopen 13,5 jaar niet verschenen. Maar weet je wat? Ik verander 'beste' in 'betere'.
Kalopsia vind ik wel het minste nummer van het album, maar nog altijd van een heel aardig niveau.

avatar van FRNKY
Een ster voor My God Is The Sun en eentje voor I Appear Missing. De overige nummers zijn -net als de rest van hun werk de afgelopen 10 jaar- niet relevant. Zonde, toch nog steeds een groep uitmuntende muzikanten.

Als jij hun werk al 10 jaar niet relevant noemt, waarom luister je er dan in vredesnaam naar? En: heb jij wel het complete album beluisterd, van begin tot einde?

avatar van FRNKY
west schreef:

Moet ik me nu tegenover jou gaan verantwoorden waarom ik dit album luister? De kans dat ik dat ga doen acht ik nog kleiner dan de kans dat deze plaat een rockklassieker wordt.

avatar van Demon.
Ik vind dit album zo fijn dat ik mij teveel ga aantrekken van de negatieve reacties, haha.

Weird Fish
De mensen die van die simpele negatieve reacties geven hebben het album waarschijnlijk nog geen 1-2 of meer keer volledig beluisterd en lopen alleen een beetje te miepen omdat ze al 10 jaar een 'Songs for the Deaf' part 2 verwachten.

avatar van Ducoz
Het is een terugkerend fenomeen... Zodra er een kinkje in de kabel komt, een 'mindere' stem dus, komt het zware geschut tevoorschijn.

Ik heb de plaat nog niet gehoord, maar ik kan best voorstellen dat iemand die helemaal verslingerd was aan Songs for the Deaf de laatste x aantal albums niets vond omdat dat steeds weer anders is, en op Era Vulgaris zou ik dat zelfs slecht willen noemen.

FRNKY schreef:

Relax zeg. Ik stelde je een logische VRAAG, gebaseerd op jouw eigen tekst (dat gebeurt wel eens op een forum). Daar waren allerlei antwoorden op mogelijk. Maar laat inderdaad maar zitten, want het interesseert mij inmiddels geen ene moer meer.

avatar van Ayreonfreak
Ik heb hier even aan gesnuffeld, aangezien bij mijn nichtje (die ik muzikaal heel hoog heb zitten) spontaan kwijl langs de wangen loopt van opwinding, maar ook dit kan mij niet boeien. Gek eigenlijk, zo'n grote band waarvan geen enkele cd echt mij kan pakken. Ik durf dit daarom ook geen cijfer te geven. Waarschijnlijk ben ik niet kundig genoeg om deze muziek te kunnen ontleden...