Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van Demon.
Smooth Sailing het minste nummer? Nee, sowieso niet. Tot nu toe vind ik dat Fairweather Friends. Maar ze zijn allemaal weer lekker.

Hopelijk weer een QOTSA album dat hier in de top 250 kan belanden. Het heeft veel van dezelfde elementen als SftD en zeker niet alleen muziekgewijs.

avatar van Demon.
En daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld de terugkomst van Dave Grohl. De cover-artwork toont erg veel gelijkenissen (opvallend rood ) De nummers zijn allemaal verbonden, ditmaal niet via radiofragmenten maar door de videoclips die elkaar opvolgen. Het album is ook goed gehypt en lijkt aan een hoop verwachtingen te voldoen. Josh heeft een nieuwe look (kale kop) dus die kan er weer een tijdje tegen aan.

speedy66
Kun je deze band eigenlijk wel als stoner rock betitelen? Van de stonerbands die ik ken is deze wel de minste. Ik mis een beetje de gruzigheid van stonerock. En de stem van josh homme is toch echt zwaar RUK.. Not my thing.

speedy66 schreef:

ik denk dat het iedereen worst zal wezen hoe je dit noemt. rock, stonerrock, hardrock, wat maakt het uit, het is goed en dat is het belangrijkste.
En ik vind de stem van Josh Homme juist erg goed!!

avatar van bver
Smooth Sailing is vintage Millionaire!

Voor de rest... lekker album op het eerste gehoor....

avatar van staralfur
JVT schreef:
En ik vind de stem van Josh Homme juist erg goed!!

Zeker weten, en met vlagen echt super sexy

Wat is die bass in Keep Your Eyes Peeled toch fijn

En Josh Homme heeft inderdaad gewoon een goede stem.

avatar van Demon.
En weer een luisterbeurt achter de rug. Top album, kan er niets anders van zeggen.

JVT schreef:

Schei uit man. Op die manier is alles als goed te bestempelen. Gewoon een matig bandje.

avatar van eightynine
speedy66 schreef:

Vooral zaak om hier dus te blijven reageren.

eightynine schreef:

Vooral zaak om hier dus te blijven reageren.

Ja doei , schaap

avatar van jellecomicgek72

avatar van OscarWilde
Josh Homme heeft zelf altijd gezegd dat hij de term stoner rock niet van toepassing vindt op de muziek die hij maakt met QotSA, dus hen daarop beoordelen is idd stom. QotSA is niet Kyuss. Voor het overige ben ik laaiend enthousiast, maar daarover later meer.

behalve iets slecht

Weird Fish
speedy66 schreef:

Als je dit een matig bandje vind vraag ik me af wat jij goede muziek vind. Smaken verschillen natuurlijk, maar QOTSA heeft een eigen sound en maakt zeker geen 'matige' muziek.

avatar van OscarWilde
Keep your eyes peeled: Hoewel het niet echt een goed idee geeft over wat je kan verwachten, is het wel een goede opener. Het is donkerder en harder dan de meeste nummers, maar het neemt je wel mee in de vreemde sfeer dat op het album heerst.

I sat by the ocean: Na de duisternis van KYEP komt het eerste straaltje zon. Zeer leuk nummer, beetje laid back, maar gelukkig op plaat wel wat energieker dan live. De gitaar en de solo is eigenlijk vintage Homme, die toch echt wel een eigen gitaarstijl heeft geschapen.

The Vampyre of Time and Memory: Eerste verrassing. Klinkt zeer proggy. Ik vind dat vele nummers klinken alsof ze in de jaren 70 zijn geschreven en ook hier loeren Pink Floyd en Neil Young om de hoek, maar dan wel weer met die typische tegendraadsheid die de band zo typeert. Groots zonder explosieve gitaren.

If I had a tail: Ook beter en energieker dan de live versie, klinkt minder dun. Veel laagjes op dit nummer ook. Alleen jammer dat de gasten niet zo duidelijk te horen zijn (Olivieri? Lanegan?) De bijdrage van Alex Turner is dan wel weer grappig.

My god is the sun: Werkt zeer goed op het album. Ik heb het gevoel dat Like Clockwork in twee delen uiteen valt. Dit is het laatste van het eerste,deel dat nog redelijk rechttoe rechtaan is. Vanaf Kalopsia gaat het niveau nog meer de lucht in.

Kalopsia: Well, Kalopsia is pure schoonheid, wat een nummer! Eerst de psychedelische, dromerige strofe en dan bang, het refrein. De bijdrage van Trent Reznor is echt super. De bye bye black balloon doet mij wat denken aan "goodbye blue sky". Vanaf 2:00 is het alsof je in de ruimte zweeft, en de instrumenten worden hier echt heel doordacht gebruikt. Prachtig.

Fairweather Friends: Sommigen vinden dit Foo Fighters-achtig, maar het heeft toch net dat ietsje meer. Hier zijn het vooral de orientalistische gitaren en de backing vocals (hoe cool is de productie?) die het lied een extra iets geven. Grappig einde ook

Smooth Sailing: Dit doet me niet zozeer denken aan TCV maar eerder aan Eagles of Death Metal met wat meer punch. Het is donker en funky. De solo en het stuk vanaf minuut 4 is gewoon te gewledig voor woorden. Dit is echt puur speelplezier.

I appear missing: Ik was reeds onder de indruk van de eerste drie minuten, maar deze worden weggeblazen door de laatste drie. Die drums, die tekst, die solo! Alles is zo classic. De laatste minuut heeft echt een emotionele geladenheid. Beste bewijs dat deze groep levendiger is dan ooit.

Like clockwork: dit is iets helemaal anders, maar ik ben er mee weg. Diep nummer, met alweer geweldig instrumenteel luik. Homme heeft zoveel ideeën en ik heb het gevoel dat ze creatiever zijn dan ooit. .

Ik kan nog niet zeggen dat het hun beste album is, dat moet over een paar maanden/jaren blijken, maar dit is echt een fantastisch, rijk en gevarieerd album. Het heeft een echt klassieke sound. Ik heb echt het gevoel dat dit een tijdloze sound heeft, een ode aan de groten van weleer (Pink Floyd, T-rex, Bowie), maar gemixt met de inmiddels herkenbare sound van QotSA. QotSA-albums klinken altijd anders en toch zijn ze zo QotSA. Waarschijnlijk zullen er mensen teleurgesteld zijn omdat ze vastgrijpen aan het geluid van weleer, maar deze band draaide altijd al om verandering. Hommes ervaringen (het proces tegen zijn ex-bandmaats, zijn dood op de operatietafel en een blijkbaar lastige opname) hebben ervoor gezorgd dat het vaak intiemer is, maar de kwetsbaarheid zorgt er niet voor dat de groove uit de muziek verdwenen is. Voorlopig een 4,5 maar wie weet...Long live the Queens!

avatar van RickGretsch
Ondanks alle reacties hier wacht ik toch maar tot de CD op de deurmat valt! Binnen 3 weken moet dat het geval zijn.

RickGretsch schreef:

Voor die eckte feelings! Maar ik draai hem morgen lekker al in de auto

avatar van Gründafjørdøhur
De clips bij de nummers hier zijn de moeite waard om even te checken. Die sluiten behoorlijk aan bij het creepy, donkere sfeertje.

avatar van jellecomicgek72
Heel cool clips en artwork inderdaad bij dit album weer. Was op Era Vulgaris ookal zo.

avatar van Demon.
Net 180 km moeten rijden in de GTI dus had mooi de tijd om deze shit even lekker te pompen. Voor mij waarschijnlijk nu al het beste album van 2013 maar ik heb verder niet veel meer om naar uit te kijken op muziekgebied hehe.

avatar van Rvdz
Volgens Bol komt hij 31 mei al uit,weet iemand of dat klopt?

Een plaat komt in Nederland meestal net wat eerder uit: op vrijdag, de rest volgt op maandag of dinsdag erna.

Gewoon lekker..

Weird Fish schreef:

Goede muziek? oke, deze: Burning Rain - epic obsession. Om er maar eentje te noemen.
Queens.. heeft inderdaad een eigen sound en alles (bijv. muzieksmaak) is inderdaad betrekkelijk, maar geen van de nummers van deze band heeft enige flow. De songs "lopen" gewoon niet. Het rammelt gewoon, de zang is dreinerig. Krakkemikkig gitaarwerk. Eigenlijk een soort
onregelmatige stoelgang

Ik denk dat de velen dit leuk vinden omdat het algemeen geaccepteerde alternative muziek is. Een soort mainstream, maar dan aan het randje"

Enne......dat optreden bij de DWDD vond ik echt een blamage. Wat een farce.

avatar van Santos
"geen van de nummers heeft enige flow"
Luister aub eens naar "Go with the flow", misschien een flauw voorbeeld, maar kom op hoe kun je in godsnaam beweren dat deze band geen flow heeft.

"geen van de nummers heeft enige flow"

neem die gast toch niet serieus, die komt hier gewoon wat reacties uitlokken. negeren is de boodschap.

avatar van jellylips
Speedy bedoelt dat er geen duizelingwekkende duizend-noten gitaar solos te horen zijn tussen elk couplet en refrein, denk ik?

avatar van Insignificance
Santos schreef:
hoe kun je in godsnaam beweren dat deze band geen flow heeft.

Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Genoeg mensen die dit te stekelig vinden en liever een meer afgeborstelde sound horen. Zou me niks verbazen als dat ook voor speedy66 geldt. Ik vind z'n kritiek helemaal niet zo gek, z'n conclusie (tweede alinea) daarentegen wel.

Not my thing.

Dit lijkt me een betere conclusie.

"geen van de nummers heeft enige flow"

Zoveel flow zit daar ook niet in, maar het beukt wel lekker door.