Death - Human (1991)

Label: Combat

1. Flattening of Emotions (4:28)
  2. Suicide Machine (4:19)
  3. Together as One (4:06)
  4. Secret Face (4:36)
  5. Lack of Comprehension (3:39)
  6. See Through Dreams (4:26)
  7. Cosmic Sea (4:23)
  8. Vacant Planets (3:48)
1,5
Voor de duidelijkheid: Ik waardeer Scream Bloody Gore (4,0) , Individual Thought Patterns (4,5) en Sound of Perseverance (3,5) wel.

Ik kom hier op de één of andere manier niet doorheen. Denk dat het met de songstructuren te maken heeft. Ik ben gek op couplet-refrein-couplet-refrein-solo-refrein om heel kort door de bocht te gaan. Het ligt dus gewoon aan mij. Ondanks dat ik die andere worpen wel kan waarderen, mag ik hier dan toch gewoon een lage score voor geven.

@Ozric: Als je trouwens bij het stemoverzicht kijkt kun je nog een paar users zien die dit album heel laag beoordelen.

Ozric Spacefolk
angelin schreef:

5 van de 143 stemmen zijn onder de 3*

Maar het maakt mij niet uit hoor, ik vind het juist interessant.
Ik vraag me af of het door het jazzy element komt, dat je het minder trekt.

avatar van Edwynn
Ofschoon de stijl volgens mij nauwelijks afwijkt, kent Human duidelijkere songstructuren dan Individual Thought Patterns. Lack Of Comprehension is zelfs gewoon catchy te noemen. Dus in die zin vind ik het een beetje raarrr dat Individual Thought Pattens een 4,5 krijgt en deze 1,5. Niet dat het me wat kan schelen dat mensen met onvoldoendes gaan strooien, hoor. Maar volgen doe ik de redenering niet.

avatar van Stijn_Slayer
Klopt. Even kort door de bocht, maar na de solo begint de boel gewoon weer opnieuw. Makkelijk te volgen.

1,5
@Edwynn: Aan de woorden 'strooien met onvoldoendes' maak ik idd op dat je er niet mee zit! Ik hoop dat je vannacht goed hebt kunnen slapen.

Heb Human nog 3 keer geprobeerd en ITP ook nog een keer opgelegd. Ik moet zeggen dat ITP meer tempowisselingen heeft dan ik in gedachten had. Blijft voor mij staan dat ik ITP (en ook de andere 2 Death albums die ik bezit) veel toegankelijker vind dan deze hier. Kan natuurlijk ook weleens gebeuren dat je een bepaald album van een band niet pruimt zonder daar een ècht goede verklaring voor te hebben. Muziek blijft natuurlijk een gevoelskwestie.

avatar van Edwynn
Haha, je vat mijn berichten al net zo gek op als de muziek op Human.

Het zal wel aan de solo's van Andy LaRoque liggen op Individual Thought Patterns dan. Die bieden een mooi contrast op dat album. Op Human geldt een ander soort evenwicht. Misschien komt dat weer omdat het met enkele muzikanten van Cynic is opgenomen. Zelf vond ik Human altijd één van de meer toegankelijke Death-platen.

avatar van muismat
Ik vind dit ook een van de minder toegankelijke albums van Death, de riffs pakken me op het eerste gezicht niet meteen bij de ''kladden'', ook de solo's hebben meer tijd nodig dus ik wacht nog even met het geven van een waardering.

avatar van muismat
Live laatst Death to All gezien en gehoord, wat een geweld, wat een show! En hier kwamen juist de Human nummers mijns inzien het beste uit de verf, ongeevenaard, overdonderend

avatar van muismat
Oke dat is wel een hele blije smiley

avatar van Johnny Marr
Heerlijke beukplaat

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het opvallend dat een aantal users Human ''ontoegankelijk'' noemen. Als iemand mij om een aantal deathmetalplaten zou vragen om mee te beginnen zou Human een van de eerste zijn die ik zou opnoemen. Waarom?

Death biedt op Human eigenlijk de perfecte middenweg in zijn discografie. Het heeft alle elementen van pure deathmetal in zijn volle glorie: meedogenloze drums, bruut riffwerk en de heerlijk doorleefde strot van Schuldiner. Aan de andere kant heeft deze plaat een zeer goed gevoel voor melodie en zijn de virtuoos uitgevoerde partijen altijd in dienst van de song. Geen enkel nummer klokt boven de vijf minuten; alles heeft een duidelijke kop en een staart met genoeg terugkerende passages. De drie opvolgende platen zijn vele malen drukker qua structuur. Ook is de productie ontzettend duidelijk en is alles zeer goed te volgen.

Schuldiner-Masvidal-Reinert-DiGiorgio is mijn favoriete Death line-up. Vooral Reinert drumt hier fabelachtig goed en hij is nog maar 20 op deze opname! Hoglan en Christy laten Death heel hoekig klinken (ook fantastisch trouwens), maar Reinert laat de songs ademen met zijn jazzy spel. Zijn spel is inventief en vol, maar laat ook veel ruimtes open. Geen wonder dat hij (en Masvidal, die met Cynic twee jaar later een grensverleggende deathmetalplaat zouden uitbrengen) alleen maar jazzmuzikanten noemen als inspiratie in de ''liner notes''.

Human is ''technische'' deathmetal op zijn smaakvolst uitgevoerd. Memorabel en vooral niet te netjes, iets dat de huidige generatie techdeathbands vaak vergeet.

avatar van vielip
En zo is het!

avatar van Zagato
Vandaag weer eens opgezet, wat een heerlijk album is dit toch eigenlijk zegt Don Cappuccino het allemaal in zijn bovenstaande stuk. Deze line-up had iets extra's, Chuck had nog een 'echte' grunt, Reinert is fenomenaal, je voelt Cynic er doorheen sijpelen. Hoogtepunt in een oevre vol hoogtepunten!