N.W.A - Straight Outta Compton (1988)

Label: Ruthless

1. Straight Outta Compton (4:18)
  2. Fuck tha Police (5:45)
  3. Gangsta Gangsta (5:36)
  4. If It Ain't Ruff (3:34)
  5. Parental Discretion Iz Advised (5:16)

met The D.O.C.

6. 8 Ball [Remix] (4:52)
  7. Something Like That (3:35)
  8. Express Yourself (4:25)
  9. Compton's N the House [Remix] (5:20)
  10. I Ain't tha 1 (4:54)
  11. Dopeman [Remix] (5:20)
  12. Quiet on tha Set (3:59)
  13. Something 2 Dance 2 (3:32)
  14. Express Yourself [Extended Mix] * (4:42)
  15. Bonus Beats * (3:03)
  16. Straight Outta Compton [Extended Mix] * (4:53)
  17. A Bitch Iz a Bitch * (3:10)
  18. Bone Thugs-N-Harmony - Fuck tha Police [Tribute Remix] * (5:02)
  19. Snoop Dogg - Gangsta Gangsta [Tribute Remix] * (4:39)
  20. Mack 10 - Dopeman [Tribute Remix] * (4:01)
  21. WC - If It Ain't Ruff [Tribute Remix] * (3:44)
  22. Compton's in the House [Live] * (2:02)
totale tijdsduur: 1:00:26 (1:35:42)
avatar van ThingMan
Rap geschreven en gerapt vanuit het hart. Kijk ook enorm uit naar de film.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Idem. Harde plaat, moet hem dringend nog eens opleggen.

Hier worden jullie vast ook gelukkig van

Exclusive: Watch A Brand New Trailer For 'Straight Outta Compton' - MTV

Het ziet er nog niet eens zo slecht uit

avatar van Johnny Marr
Het album zelf vind ik serieus overschat, maar het titelnummer is toch écht wel één van de allerbeste hiphopnummers aller tijden.

avatar van Improvision
Ernie schreef:
Hier worden jullie vast ook gelukkig van

Exclusive: Watch A Brand New Trailer For 'Straight Outta Compton' - MTV

Het ziet er nog niet eens zo slecht uit

Het ziet er allemaal zeer theatraal uit, misschien past het in die zin nog wel bij de muziek.

Improvision schreef:

Het is Gangstarap, dat is de theatraalste stroming van allemaal

Van muziekbiopics verwacht ik ook nooit veel. Echt heel veel leer je er nooit van bij.
Meestal doen ze er ook nog wat nietszeggende randverhalen bij of is het hele verhaal huilen met de pet op en zelfs geen film waard.

Notorious (biggie smalls), Get rich or die tryin'(50 cent) Last days( Kurt Cobain), Nowhere Boy (John Lennon) vond ik allemaal zwak.

Enkel Ray & Walk The Line vond ik nog echt de moeite...

Ik hou het liever bij docu's en classic albums en daarmee bedoel ik zowel de muziek als de reeks

avatar van Metalhead99
Gisteren de film met de gelijknamige titel van deze plaat gezien. Mede daardoor was ik nieuwsgierig geworden naar deze plaat, waarmee "alles begon". Een lekkere plaat die lijkt te zijn geschreven uit een soort protest tegen het "gangsterleven" in de buitenwijken van de grote steden.
De mannen klinken hier nog jong en gedreven. De muzikale omlijsting van Dr. Dre is simpel, maar effectief. Fijne tracks vind ik het hard klinkende "Gangsta Gangsta" en het funky klinkende "Express Yourself". Laatstgenoemde kan ik me nog herinneren uit de soundtrack van een van de GTA games (San Andreas volgens mij). Een geschiktere soundtrack voor een dergelijke game kan je bijna niet hebben.
Niet alle tracks zijn even sterk, zo vind ik het piano riedeltje in "I Ain't Tha 1" dan weer niet zo geweldig, maar dat heeft met persoonlijke voorkeur/smaak te maken.
Een tof album waarin de mannen gebeurtenissen uit hun echte leven wat opblazen.
Mede hierdoor toch weer tot de conclusie gekomen dat dit genre door mij onterecht ondergewaardeerd wordt.
Als een van jullie een tips heeft voor de "beginnende luisteraar" dan hoor (lees) ik dat graag.

avatar van Weirdo Wizzy
Ice Cube - Death Certficate; The D.O.C. - No One Can Do It Better; Dr. Dre - The Chronic; Ice-T - O.G. Original Gangster; Snoop Doggy Dogg - Doggystyle; 2Pac - All Eyez On Me

Dit worden over het algemeen wel gezien als Westcoast Gangstarap classics. Oke die van The D.O.C. is niet echt gangsta rap, maar qua sound heeft het wel aardig wat gemeen met de andere platen. Ook volledig geproduceerd door Dr. Dre als ik me niet vergis. Veel plezier ermee

avatar van Metalhead99
Weirdo Wizzy schreef:

Bedankt. Ik ken van dat rijtje alleen nog maar Doggystyle, dus dit is in ieder geval alvast een goede selectie om mee te beginnen.

avatar van Weirdo Wizzy
Graag gedaan

avatar van Johnny Marr
De film is een meesterwerk, ik doe deze binnenkort nog eens in de herkansing.

avatar van Slowgaze
Het is anachronistisch, ik weet het, maar als ik MC Ren hoor krijg ik het gevoel naar EL-P te luisteren; erg vergelijkbaar stemgeluid, erg vergelijkbare flow.

avatar van Arrie
Dat hoor ik echt totaal niet.

avatar van Kos
Kos
stemgeluid wel, flow niet.

Wow! Dat titelnummer!

avatar van orbit
Ontdek je deze nu pas?

Ja, een van de krachtigste hiphopnummers die ik ooit gehoord heb, samen met Sabotage van Beastie Boys en Fight the Power van Public Enemy.

avatar van orbit
Check dan ook Colors van Ice T of 9 mm goes bang van Boogie Down Productions eens!

avatar van T.O.
Laatste tijd "Something Like That" weer vaker opgezet. Heerlijk funky beat en mooie chemistry tussen Dre en Ren.

Die eerste drie nummers zijn echt geweldig goed.
Something 2 Dance 2 had van mij er niet op hoeven staan; maar oh wat ben ik blij met deze aanwinst op cd, en dat voor maar 75 Eurocent.

deric raven schreef:
Die eerste drie nummers zijn echt geweldig goed.

Parental Discretion Iz Advised word zwaar onderschat

1 van de beste verses van Ice Cube

avatar van Frenz
Gisteravond de film nog eens bekeken, nu samen met m'n zoons (17 en 14). Het is hun muziek zeker niet, maar N.W.A. hoort toch bij hun opvoeding nietwaar? Vond het wel mooi dat ze nu iig de context van Fuck Tha Police kennen.

Muzikaal is er veel beters op hiphop gebied, qua klassieker weinig.

avatar van Lambchop
Frenz schreef:

Muzikaal is er veel beters op hiphop gebied, qua klassieker weinig.

Goed zo. M'n pa heeft een DVD laten maken van z'n oude homevideo tapes uit de jaren 80. Tijdens een stukje zie je hem samen met mij als 5 jarig jochie bouncen op straight outta. Ik zag dit voor het eerst, bijzonder om je vader zo te zien.

avatar van Funky Bookie
De eerste 3 nummers zijn absoluut 5* materiaal. Heerlijke beats en spijkerharde raps. Daarna merk ik dat ik de aandacht wat verlies en dat dat aan het eind weer terugkomt.
Al met een wreed hiphop album.

Funky Bookie schreef:
Al met een wreed hiphop album.

Parental Discretion Iz Advised & Express Yourself zijn ook 5*materiaal in mijn oren.
Something Like That is ook erg goed

Gangsta Gangsta heb ikzelf nooit zo speciaal gevonden.