N.W.A - Straight Outta Compton (1988)

Label: Ruthless

1. Straight Outta Compton (4:18)
  2. Fuck tha Police (5:45)
  3. Gangsta Gangsta (5:36)
  4. If It Ain't Ruff (3:34)
  5. Parental Discretion Iz Advised (5:16)

met The D.O.C.

6. 8 Ball [Remix] (4:52)
  7. Something Like That (3:35)
  8. Express Yourself (4:25)
  9. Compton's N the House [Remix] (5:20)
  10. I Ain't tha 1 (4:54)
  11. Dopeman [Remix] (5:20)
  12. Quiet on tha Set (3:59)
  13. Something 2 Dance 2 (3:32)
  14. Express Yourself [Extended Mix] * (4:42)
  15. Bonus Beats * (3:03)
  16. Straight Outta Compton [Extended Mix] * (4:53)
  17. A Bitch Iz a Bitch * (3:10)
  18. Bone Thugs-N-Harmony - Fuck tha Police [Tribute Remix] * (5:02)
  19. Snoop Dogg - Gangsta Gangsta [Tribute Remix] * (4:39)
  20. Mack 10 - Dopeman [Tribute Remix] * (4:01)
  21. WC - If It Ain't Ruff [Tribute Remix] * (3:44)
  22. Compton's in the House [Live] * (2:02)
totale tijdsduur: 1:00:26 (1:35:42)
avatar van MJ_DA_MAN
Je bent in 1 dag tijd van 5 naar 4,5, van 4,5 naar 5 en weer van 5 naar 4,5 gegaan. Ook bij 2 andere albums. Probeer nou eens rustig te kiezen en gewoon het cijfer te geven die jij wilt en die het album volgens jou verdiend. Laat je ook niet te snel beïnvloeden door andere die commentaar hebben op jouw mening zoals bij Enter The Wu. Het is jouw mening, klaar. Niemand die daar iets kan aan veranderen.

eazyfan
Ja idd, spijt me daarvoor, maar ik twijfelde echt zwaar en nu is het dus een 4,5* en dat blijft vrees ik wel .

Raekwon the chef
mooi album, N.W.A op hun best, klassieker!

scarface213
N.W.A.!!!
CLassic Sh#t!

eazyfan
You Are About To Wittness The Strengt Of Streetknowledge en dan volgt wat mij betreft de beste raptrack ooit:
Ik moet deze nog erg veel herluisteren, ik snap iets echt totaal niet, deze was vroeger mijn favoriete Cd, mijn #1, gisteren nog eens herluisteren en deed me gewoon veel minder dan vroeger, ik bedoel de eerste 3 tracks zijn van een uiterst hoog niveau, 4 - 8 zijn ook erg sterk, 9-13 vind ik wel beetje minder, Comptons N Da House (Remix) en Quiet On Tha Set vallen nog best mee, maar I Aint Tha One, Dopeman (Remix) en Something 2 Dance 2 , die 3 vind ik echt minder, vroeger vielen ze best mee nu totaal niet meer, Ice Cube rapt hier over het algemeen het best als je het mij vraagt, schreef hier ook de meeste teksten, zijn raps zijn lekker agressief en street, MC Ren rapt beetje intelligenter dus van een hoger niveau en ook best street, Dr. Dre rapt hier totaal funky, totaal niet street wat natuurlijk niet erg is ofzo maar gewoon funky, hij brengt gewoon dope stuff, Eazy-E rapt beetje als een baas, hoor je hier ook vind ik, wat ik wel minder vind aan dit album is dat je soms maar 1 Lid een volledige track hoort doen, dat vind ik zo jammer waarschijnlijk daarom dat ik een beetje ben uitgekeken op dit album, ja ik denk dat dat echt de reden is, ik bedoel:
MC Ren: If It Aint Ruff en Quiet On Tha Set
Eazy-E: 8 Ball (Remix)
Ice Cube: I Ant Tha One
Dr. Dre: Express Yourself
Dus 4 tracks, nouja vroeger irriteerde dit me niet nu ook niet maar ik had dat liever niet gehoort, die tracks zijn zeker niet slecht ofzo maar alleen maar 1 lid De laatste tijd twijfel ik wel erg veel tussen deze en Ice Cube's Death Certificate, die bevalt me denk ik wat meer, maar we zien wel wat het word. Deze krijgt van mij zeker de 4,5* vroeger was dit 5*, ik hoop dat ik weer ga voelen wat ik vroeger voelde voor deze Cd maarja ik vrees toch van niet, ik ben wel erg blij dat deze Cd in wat meer Top10's word gedraaid, erg leuk om te zien.Hopelijk word ik daar een van die mensen.

4,5 , staan vette tracks op

eazyfan schreef:
Ik moet deze nog erg veel herluisteren, ik snap iets echt totaal niet, deze was vroeger mijn favoriete Cd, mijn #1, gisteren nog eens herluisteren en deed me gewoon veel minder dan vroeger.

Ja, ik snap wat je bedoelt, een half jaar geleden was ik totaal weg van deze cd, als ik hem nu herluister, kan ik toch erg weinig matige tracks vinden, alles is gewoon goed, maar niet meer dan dat
Ik was destijds helemaal verslaafd aan al het werk van N.W.A, wat nu overgesprongen is naar Wu-Tang.

Raekwon the chef
toch zal ik het album zijn kwaliteit en status niet ontzeggen
wat ik bijvoorbeeld nog steeds geweldig vind is als Eazy-E begint bij Gangsta Gangsta, daar kijk ik altijd naar uit

avatar van thomzi50
Ja hoe Eazy bij Gangsta Gangsta begint vind ik ook altijd even genieten Ook hoe de beat dan verandert.

KSPR
4.5

Zeer vet album, niet alles even dope maargoed. Ik kan hem alleen niet te vaak luisteren...

EPMD
ik snap wat iedereen zit te zeuren... als je niet meer goed vind dan luister je het tog niet.. damn... ik vind het een echt goed album alle nrs zijn goed.. goede beats en goede lyrics... goede gangsta rap klaar....

CaliLove
thomzi50 schreef:

Word up das het beste stuk uit die track.
Heb dat stuk trouwens ook als ringtone op m'n gsm.

Raekwon the chef
oh dat moet een stuk beter klinken dan zo'n standaard ringtoontje

Ik heb deze nu ook
Ik ga morgen maar beginnen met luisteren ik ben nu een beetje moe

|Joël|
Dit album klinkt echt heel goed maar ik vind het probleem een beetje dat het heel sterk begint en daarna langzaam een beetje wegzakt. En ik heb de laatste paar dagen die Wu-Tang albums de hele tijd beluisterd en dan hoor ik toch wel dat dit album in zijn geheel gezien wat zwakker is.
Ik denk dat dit zo rond de 4,0/4,5 eindigd maar daarvoor moet ik het eerst wat meer luisteren.
(Ik heb trouwens de versie zonder die bonus tracks zit er tussen die bonus tracks nog iets dat echt wat aan dit album toevoegd?)

Raekwon the chef
ik denk het niet, A Bitch iz a Bitch is wel aardig, hadden ze beter kunnen inwisselen voor Something 2 Dance 2 (wat een ongelooflijke baggertrack vind ik dat, totaal niet op zijn plaats tussen dat hoopje toptracks)

|Joël|
Cause I'm the type of nigga that's built to last
Fuck wit me, I'll put my foot in your ass

De eerste drie nummers kan ik echt niet vaak genoeg luisteren
Dat zijn dan ook duidelijke de drie beste nummers van het album voor mij. Verder vind ik het inderdaad jammer dat er ook wat mindere en zelfs een heel misplaatst nummer op staat.
Daarom vind ik het misschien net geen 4,5
Ik twijfel nu nog een beetje één ding is zeker, dit is een heel goed album en het hoge gemiddelde komt voor het overgrote deel door het sterke begin van dit album.
Ik vind het echt heel lastig of ik nou 4 moet geven of 4,5
Voor nu hou ik het op een 4 maar dat kan misschien nog veranderen.

ultimate classic.
de hdcd klinkt nog steeds heerlijk!!!

avatar van AdRock
Deze cd is echt goed, hij zit vol met energie. Ik kan me best voorstellen dat deze cd voor opschudding heeft gezorgd in '88, bepaalde woorden komen wel heel erg vaak voorbij op deze cd, maar dat vind ik opzich niet erg. Alle beats zijn ook goed verzorgd door Dre en Yella, Eazy-E is naar mijn mening de beste rapper op deze cd van N.W.A.

Favorieten zijn nr. 1, 2, 3 en 8 Ball (remix)

eazyfan
Dit was vroeger nog mijn favo-Cd, is intussen wel verandert, wel één van de beste Westcoast-Cd's ooit. Topgroep, Straight Outta Compton vind ik nog altijd de beste raptrack ooit, Fuck Tha Police is légéndarisch, Gangsta Gangsta is ook een classic. Alleen jammer dat deze Cd wat teveel solo-tracks heeft, zo mis je de groepssfeer, 4,5* blijft mooi staan, intussen lang niet meer geluistert maar heb er nog erg mooie herrineringen aan. Ice Cube is hier "De Man" vind ik.

JustaRascal
Dit is mij te basic.

avatar van Weirdo Wizzy
Hier staan toch echt zulke goede tracks op. Natuurlijk de eerste drie waar iedereen het over heeft, maar ik vind Express Yourself ook erg mooi. In ieder geval het nummer met de meeste inhoud; erg ondergewaardeerd hier. Verder staan er ook nog leuke nummers op zoals 'Parental Discretion Iz Advised' en dat eerste solonummertje van MC Ren is ook erg leuk. Maar het is wel duidelijk dat de cd op die paar legendarische tracks leunt.

KSPR
Express Yourself Topbeat.

Clip is trouwens ook vet.

eazyfan
Haha, ik las hier zo mijn oude berichten, best gaaf hoe mijn muzieksmaak erg verandert is ten opzichte van toen. Dit album is en blijft top: 4,5*. Wat ik echt mis bij momenten is die groepssfeer zoals je die hebt bij ATCQ en Wu. (Wordt hiervooral verpest door ietwat teveel solotracks). Ik ga deze Cd straks héél miss nog es in mijn Cd-speler steken Erg lang geleden dat ik dit nog geluistert heb: Een van de 5 beste Westcoast-albums zonder enige twijfel bij nader inzien.
Straight Outta Compton blijft voor mij persoonlijk wel de beste hiphoptrack ooit, die track verloor wel in de finale van de MuMe-hiphoptracks-K.O. van Shook Ones Pt. II .

avatar van XtReM3 SkILLz
prachtig stuk van Eazy E uit Straight Outta Compton

I see a motherfuckin cop I don't dodge him
But I'm smart, lay low, creep a while
And when I see a punk pass, I smile

avatar van XtReM3 SkILLz

? K.O.

LocoHermano
Ben zelf niet zo'n rappert, maar deze is onmiskenbaar een klassieker. Kan me desondanks een stuk minder boeien dan It Takes A Nation... of Ice -T's O.G. 3 sterren. Het is me allemaal wat te vlak.

Social_Mask
I like this!!! Wát een geweldig album is dit zeg. Nou, ik ben pas bij nr 6, maar alsnog. Het klinkt nu al zo goed. Al zijn de beste nrs al geweest, volgens mij. Het klinkt zoo goed. Moest even mijn enthousiasme kwijt !

avatar van Korhymes
Haha, wat vreemd dat jij deze classic nog niet eerder gehoord hebt?
Toen ik voor het eerste NWA ontdekte toen ik 12 was ofzo (nog maar 2 jaar geleden maar goed, het lijkt langer) werd ik helemaal hyped toen ik Fuck The Police hoorde! Het was totaal anders dan de rap die ik gewend was, ik luisterde vooral Ja Rule en Nelly en dat soort stuff. NWA heeft mij een totaal andere kant van hip-hop laten zien in die tijd, gewoon straight up classic dit. Ik vind Ice Cube het beste hierop. Het is gewoon lekker ruff en gangsta, heerlijk als ik agressie kwijt wil, dan rap ik gewoon hard mee met de eerste drie nummers die ook meteen mijn favorieten zijn

*4,5

Social_Mask
Korhymes schreef:
Haha, wat vreemd dat jij deze classic nog niet eerder gehoord hebt?

Jah, ik weet Ik heb het niet zo met old skool, dus dit liet ik maar links liggen. Al kende ik al de eerste 4 nrs van het album en die klonken toen al zo gooed. Maar ik was ze gwn vergeten, net als dit album trouwens. Nu luister ik het (eindelijk) en ben aangenaam verrast.