Comus - First Utterance (1971)

Rock / Folk

5. The Bite (5:27)
  6. Bitten (2:16)
  7. The Prisoner (6:15)
Titmeister schreef:

Volgens mij heb ik op de eerste albumpagina er een heel epistel over geschreven.

Ja, dat epistel had ik ondertussen al gelezen. Erg interessant. Helaas is de opvolger dat heel wat minder, neem ik aan?

avatar van Ducoz
Johnny Marr schreef:

Het muzikale klimaat was in 1974 heel anders dan in 1971. Ook was de helft van de band inmiddels vertrokken en maakte het proglabel Dawn plaats voor Virgin, een major label. Dat alles heeft veel invloed gehad op dat wat Comus in 1974 nog zou brengen; een veilige(re) folkrock plaat, waar her en der een echo van 'First Utterance' in weerklinkt. Maar vooral gepolijste folkrock laat horen.

Johnny Marr schreef:

Ja, die is niet echt de moeite waard, om de redenen die Ducoz hierboven noemt.

avatar van aerobag
Damn Johnny Marr, dankzij jou weer helemaal in een Comus-coma geschoten, album laatste 2 dagen alweer stuk of 6 keer geluisterd. On heavy repeat.

Drip Drip hé, heel eerlijk, gewoon best ever materiaal toch? Dat stuk van 2:40 tot 6:35, wie gaat dat ooit nog overtreffen.

avatar van Ducoz
Trouwens, voor zij die dit echt kunnen waarderen; de comeback 'Out of the Coma' ligt geheel in de lijn van deze plaat. Kant B beslaat een 'unearthed' live track uit de periode van de 1e plaat. Die track heeft een beetje de kwaliteit van een audience recording, maar is zeker de moeite waard!

aerobag schreef:
Dat stuk van 2:40 tot 6:35, wie gaat dat ooit nog overtreffen.

Wat dacht je van het stuk van 8:37 tot het einde, die is nog net effe een stukkie intenser vind ik.

I'LL BE GENTLE!!!

avatar van hoi123
Zo, hier had ik me een aantal jaar geleden toch redelijk op verkeken. Ik kan me nog herinneren dat ik dit een vrij irritante, trying too hard plaat vond, maar ik heb deze de afgelopen best vaak met veel plezier aangeslingerd. Vrij spannende muziek waarin erg veel gebeurt, maar ook veel ruimte is voor ingetogen mooiheid, zoals in het tokkelstukje in The Herald. Op melodieus vlak is het zelfs vrij geniaal: vooral Drip Drip blinkt hierin echt uit. Ik blijf er wel bij dat die opgezette stemmetjes het soms wat te karikaturaal maken, en ik ben geen gigantische fan van de productie, waarin de gitaren soms bijna een ritme-instrument lijken omdat er nauwelijks toon uit te halen valt. Desalniettemin een nogal unieke en memorabele plaat.

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr als je dit mooi vindt, dan moet je zo snel mogelijk ook All The Pretty Little Horses van Current93 eens checken! Sfeer komt zeer overeen, maar doet me (op het eerste gehoor) nog niet iets meer. Niets tegen deze circusfreak-versie van Fairport Convention natuurlijk, vooral Drip Drip en Song To Comus zijn geweldig.

avatar van Johnny Marr
Heb je via de koptelefoon geluisterd, en niet via uw crappy laptop boxjes tho?

avatar van ArthurDZ
Dat tweede x

ArthurDZ schreef:
Dat tweede x

Dat is bijzonder jammer, want net de geluidsdrager speelt een bijzonder grote rol bij net dit album. Het vrouwenkoor in The Herald, de waanzinnige gekte van Drip Drip, de paranoia van Song to Comus... het komt allemaal net wat minder hard binnen over zo'n brakke laptopspeakers. Sowieso begrijp ik niet hoe jij constant zo naar muziek kan luisteren. Of ga ik nu wat off topic en is dit meer iets voor hier?

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Maakt geluidskwaliteit wat uit? Natuurlijk!

Thanks dat ik nog even mocht vegen jongens