Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Rock / Wereld
Label: Sire

1. America Is Waiting (3:37)
  2. Mea Culpa (3:43)
  3. Regiment (3:57)
  4. Help Me Somebody (4:19)
  5. The Jezebel Spirit (4:57)
  6. Qu'ran (3:46)
  7. Very, Very Hungry * (3:21)
  8. Moonlight in Glory (4:22)
  9. The Carrier (3:35)
  10. A Secret Life (2:30)
  11. Come with Us (2:42)
  12. Mountain of Needles (2:37)
  13. Pitch to Voltage * (2:38)
  14. Two Against Three * (1:55)
  15. Vocal Outtakes * (0:36)
  16. New Feet * (2:26)
  17. Defiant * (3:41)
  18. Number 8 Mix * (3:30)
  19. Solo Guitar with Tin Foil * (2:56)
  20. Help Me Somebody [Drum Track] * (3:17)
  21. Help Me Somebody [Vocal Track] * (2:01)
  22. Help Me Somebody [Ambient Track] * (3:17)
  23. A Secret Life [Vocal Track] * (2:29)
  24. A Secret Life [Drum Track] * (1:25)
  25. A Secret Life [Ambient Track] * (2:22)
avatar van FisherKing
Briljant album waarbij Brian Eno geluidsfragmenten verzamelt en David Byrne er opzwepende "dans"muziek bij gemaakt heeft.

avatar van Zachary Glass
Ik denk dat ik één van de komende maanden het boek "My life in the bush of ghosts" van Amos Tutuola ga lezen.

De vraag "jamaar - waar komt dat geluid van "Remain in Light vandaan?" is overbodig nadat je dit album gehoord hebt.

avatar van FisherKing
Vooral The Jezebel spirit is ontzettend opzwepend. De overtreffende trap van the Talking Heads.

Ik weet welk album ik zo ga draaien. Behalve The Jezebel Spirit vind ik ook Help Me Somebody erg sterk. Geweldig album dit, met inderdaad prachtige en soms huiveringwekkende (die duivelsuitdrijver...) geluidsfragmenten.

Zachary Glass schreef:

Mezelf quoten! Ben ik zo laag gevallen?

Ik ben momenteel dat boek aan het lezen (in het Nederlands: "Mijn leven in het land der geesten"/uitgeverij In de Knipscheer)

en stuitte op deze passage (pagina 143):

"Toen ik minder dan twee kilometer had gelopen, haalde deze geest-magiër mij in. Hij stelde voor dat we de geschenken zouden delen. Toen ik weigerde, veranderde hij zich in een giftige slang en wilde hij me doodbijten.

Daarom gebruikte ik mijn eigen toverkracht om een stok te toveren, waarmee ik hem begon te slaan. Toen hij ineenkromp van pijn en bijna doodging, veranderde hij zich van een slang in een groot vuur, waarmee hij de stok tot as verbrandde, en daarna begon hij ook mij te verbranden. Zonder een moment te aarzelen veranderde ik mezelf in regen, waarmee ik hem meteen doofde.

Daarop veranderde hij de plek waar ik stond in een diepe put, waar ik plotseling in zat, en hij zorgde ervoor dat de regen de put in stroomde. Binnen een seconde stond de put vol water.

Maar toen hij het deksel op de put wilde leggen, zodat ik er niet meer uit zou kunnen en verdrinken, veranderde ik mezelf in een grote vis. Meteen toen hij dat zag, veranderde hij zichzelf in een krokodil en sprong hij in de put om mij op te eten. Maar voordat hij me kon opeten, veranderde ik mezelf in een vogel en alle geschenken in een enkele vrucht, die ik in mijn snavel nam, en toen vloog ik de put uit, direct naar de 18de stad.

Zonder tijd te verliezen veranderde hij zich in een grote havik en achtervolgde hij me door de lucht met de bedoeling om mij als zijn prooi te doden. Maar toen het ernaar uitzag dat hij me elk moment te pakken kon krijgen, veranderde ik mezelf in lucht en binnen een mum van tijd blies ik mezelf zo ver weg als een voetganger in geen dertig jaar zou kunnen komen ..."

Ja - mensen - 't is de moeite!

't is door dit boek dat de heren Byrne & Eno zich hebben laten inspireren voor deze plaat. Op de kaft staat te lezen: " These ghosts, in a sense, were our ghosts " ( Brian Eno & David Bryne , friends of Amos Tutuola.

ElMeroMero
Geinig dat je op dit moment hiermee komt aanzetten, Zach

Ik heb namelijk vanmiddag dit album aangeschaft omdat ik Byrne en Eno samen wel leuke en prikkelende platen vind maken. En ik moet zeggen: dit album vormt hierop geen uitzondering. Erg goed ! 4*(zie ook deze plaat voor nog zo'n vruchtbare(weliswaar ietwat duistere) collaboratie van deze twee heren).

avatar van Zachary Glass
olé - olé - van 't weekend maar weer eens naar de platenwinkel hollen (alweer maar 'ns bedankt! )

Niet TE vaak luisteren he, Zachary. Dan ga je afwaarderen

dutch2
Een album waarmee je indertijd je visite het huis uit kon jagen. Nu klinkt het allemaal erg hip, met al die gesamplede exotica. M.a.w. Wat waren die twee hun tijd ver vooruit! Persoonlijke favoriet is 'Moonlight in Glory', maar ook 'Mea Culpa' en 'The Jezebel Spirit' zijn prachtig.

Ik was gisteren in de Melkweg bij Thievery Corporation en de (geweldige) DJ draaide vantevoren o.a. Help Me Somebody van dit album. Ik wist niet wat me overkwam.

Hulde voor deze plaat!

Ben ook nog wel 's naar de Slegte geweest voor het genoemde boek, maar heb het vooralsnog niet kunnen vinden. Misschien maar 's online bestellen.

avatar van IMPULS
Behoorlijk uniek en apart indertijd. Plaat verliest niet snel z'n kracht, al vond ik met name de eerste 4 tracks zeer aantrekkelijk. Daarna is ie wat gewoner aan het raken, of moet ik 'm weer eens keer gaan uitluisteren ?

Dat is ook vaak mijn ervaring. Het overdondert behoorlijk, maar eenmaal halverwege weet je het wel. Krijg desalniettemin wel zin om hem zo op te zetten.

avatar van judgepaddy
YEAY, Binnenkort de geremasterde uitgave met bonus tracks!!! Plus dat je twee nummers MULTITRACK kunt downloaden en mag Remixen en dan weer opsturen!!!

avatar van Justinx
Dank je wel voor je tip! Geweldig nieuws!

avatar van Flipper
Een hele belangrijke trendsettende plaat met samples toen er nog geen samples bestonden.

Heel mooi en met gevoel gedaan.

Je zou denken dat Moby hier zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

Moby??? Alleen omdat hier ook samples werden gebruikt?

En wat die geremasterde uitgave betreft, ik ben ook wel benieuwd.

avatar van Justinx
judgepaddy schreef:

Maaaan dat duurt zoo verekte lang......

avatar van judgepaddy
klopt, ff wachten nog maar,...........................
......................................................
...............................................
..........
...............................
.................................

Sietse
Flipper schreef:

lol

ff je informatie wat beter opzoeken...eerste sampler is uit 1976. Daarnaast werd er daarvoor al jaren met tapeloops gewerkt. Dat was toen al niks nieuws meer.

Sietse schreef:

De vergelijking met Moby komt uit het feit dat in beide gevallen samples avant-le-lettre van radiodialogen, tv-evangelisten, duivelsuitdrijvers en predikanten zijn gebruikt, waar omheen de stem van een zangeres (in dit geval Dunya Yunis) is te horen.

Sietse, nu je toch aan het zoeken bent, ben ik nieuwsgierig waar die eerste sample te horen is

Sietse
ga eens op zoek naar dingen van Pierre Henry, Pierre Schaefer en andere dingen uit de Musique Concrete beweging. Een mooi voorbeeld is John Cage - Williams Mix.
Dat zijn trouwens niet de oudste tape samples, die stammen uit de jaren 20 of 30, ben alleen de naam kwijt van de Italiaan die er meebezig was. Echter dat was op een totaal andere manier dan in Musique Concrete.

Eerste sampler heb ik geen geluiden van, kan in verschillende muziek zijn, geen flauw idee. Google is je vriend.

Thnx Sietse,

Ik ga mijn vriend Google wel verder raadplegen!!

Joepie!!! De Download\Remix site is geopend:

Hier kun je A Secred Live en Help Me Somebody Multietrack downloaden Remixen en weer opsturen
Geweldig gewoon, wie had gedacht dat ik ooit met de originele tracks van deze nummers mocht knutselen

JonnieBrasco
dutch2 schreef:

Overtuigend en treffend... Dit album en dit commentaar. Nog steeds niet echt te geloven dat dit album net zo oud is als ik ben. Het mooiste aan dit album vind ik het cosmopolitaanse karakter; bij elke cultuur waar ik me deze muziek voor zou kunnen stellen, zou het wel thuispassen. Ook het open-minded/spirituele gehalte van dit album staat me aan. Geen nauw hokjesgedoe maar universeel interpreteerbaar, een wereldalbum!
En of je dit in Nederland nu thuis, in een coffeeshop, in een disco, of op de ijsbaan hoort, het past allemaal perfect, multi-functioneel en grenzeloos... Volgens mij is het nu wel duidelijk.

dutch2 schreef:
M.a.w. Wat waren die twee hun tijd ver vooruit!

M.a.w.: duidelijk een argument om de term avant-garde te mogen gebruiken!

avatar van gemaster
Goed album, maar niet zo goed als de dingen die de mannen apart deden. Het mist net dat hele swingende van Talking Heads en het prettig gedateerde van Brian Eno solo. Desondanks wel een 3,5* waard.

Favoriet is 'The Jezebel Spirit', dat wél erg swingt.

EVANSHEWSON
Formidabele samenwerking dit. Hoe "verloren stemmen" gesampled worden met wereldbeats, dit is niet te omschrijven eigenlijk, het is een méér dan unieke luisterervaring.

4 sterren en de plaat heeft de tand des tijds prima weerstaan.

Mochizuki Rokuro
Vandaag weer eens op MuMe (ben activer op MoMe). Moest nog een Avatar, dus deze. Mooi beeld, prachtige plaat. Al jaren en jaren.

Zie dat er over de favoriete tracks redelijk concensus is, ook bij mij. Met de reissue van vorig jaar de plaat weer meer gaan draaien. Nog steeds top!

avatar van LeRoi
Klassieke plaat. Tijd ver vooruit met 'samples' en gebruik van 'arabische sferen' (nu zouden we zeggen 'sferen uit de moslimwereld'). Terecht dat er een re-issue heeft plaatsgevonden en aan eenieder die 'm niet kent: draai 'm 2 keer en geef dan pas een oordeel!

avatar van keest
Veplichte kost voor Verdonk und Wilders, zelfs satan swingt.
Remain in Light . Na 25 jaar nog steeds. 5sterren.

FisherKing schreef:
Niet TE vaak luisteren he, Zachary. Dan ga je afwaarderen

Nou - het omgekeerde is veeleer het geval wanneer een langspeler me werkelijk bevalt Zo ook deze dus

Ik las ooit een interview met Devendra Banhart waarin hij nogal fors uithaalde naar deze langspeler. Wanneer ik het me juist herinner vond hij dit een "foute interpretatie van wereldmuziek", "onzuiver".

Toen ik dat las, raakte ik geïrriteerd. Hoe "zuiver" wou Banhart het dan wél, vroeg ik me af.

Ik kan me makkelijk voorstellen wat je allemaal kunt inbrengen tégen dit werk ("pretentieus" enz ...). Maar is het werkelijk pretentieus de deuren van je muziek volledig open te gooien voor allerhande klanken en geluidseffecten (hoe bezwerend klinkt "Mea Culpa" wel niet?)

David Byrne & Brian Eno - op foto's uit deze periode zie je ze als twee gebochelde, schriele mannetjes over allerhande mixtafels, piano's en andere instrumenten gebogen staan. Ze wisten verdorie goed dat ze onontgonnen terreinen betraden qua popmuziek

Het blijft toch merkwaardig dat die "egoïstische" popjaren tachtig twee figuren opleverden als David Bryne & Peter Gabriel - die respectievelijk Real World & Luaka Bop uit de grond stampten