Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Rock / Wereld
Label: Sire

1. America Is Waiting (3:37)
  2. Mea Culpa (3:43)
  3. Regiment (3:57)
  4. Help Me Somebody (4:19)
  5. The Jezebel Spirit (4:57)
  6. Qu'ran (3:46)
  7. Very, Very Hungry * (3:21)
  8. Moonlight in Glory (4:22)
  9. The Carrier (3:35)
  10. A Secret Life (2:30)
  11. Come with Us (2:42)
  12. Mountain of Needles (2:37)
  13. Pitch to Voltage * (2:38)
  14. Two Against Three * (1:55)
  15. Vocal Outtakes * (0:36)
  16. New Feet * (2:26)
  17. Defiant * (3:41)
  18. Number 8 Mix * (3:30)
  19. Solo Guitar with Tin Foil * (2:56)
  20. Help Me Somebody [Drum Track] * (3:17)
  21. Help Me Somebody [Vocal Track] * (2:01)
  22. Help Me Somebody [Ambient Track] * (3:17)
  23. A Secret Life [Vocal Track] * (2:29)
  24. A Secret Life [Drum Track] * (1:25)
  25. A Secret Life [Ambient Track] * (2:22)
Aquila
Het nummer zou dan toch ook in de tracklist hier terug te vinden moeten zijn?

avatar van Sandokan-veld
Mee eens. Zat te denken om een correctie in te voeren, maar welke van de twee nummers geldt dan als bonustrack? Als je ze allebei een sterretje geeft, dan worden ze allebei onzichtbaar (als bonustrack). Als je er eentje geen sterretje geeft, wil dat zeggen dat die track op elke versie van het album staat, wat niet het geval is.
De functie voor bonustracks op Mume maakt een geval als dit lastig, een nummer dat op latere persingen wordt vervangen voor een andere.

avatar van Chameleon Day
Yep, zie voor de tracklist van de originele versie van het album mijn link naar Discogs hierboven (13 september).

avatar van Chameleon Day
En om het verhaal nog ingewikkelder te maken: er is ook nog een oer-versie van dit album dat klaar lag om al in 1980 te worden uitgebracht. De release is er echter nooit gekomen vanwege een rechtenkwestie tav het nummer 'Into the Spirit Womb'.

In dat nummer werden samples gebruikt waarvoor uiteindelijk geen toestemming gekregen kon worden voor het gebruik daarvan. Eno en Byrne zagen zich genoodzaakt terug te gaan naar de studio om het nummer te bewerken. Dat werd uiteindelijk het magistrale 'The Jezebel Spirit' (met andere samples).

Deze hernieuwde gang naar de studio leverde bovendien nog een aantal andere nummers op dat uiteindelijk op het album terecht is gekomen, samen met het hiervoor genoemde 'Qu'ran' dat op een latere persing weer van het album werd gehaald - en vervangen door 'Very, Very Hungry' - vanwege beschuldigingen van blasfemie vanuit de Moslim-gemeenschap.

De oerversie van dit album is onder de naam 'Ghosts' als bootleg op de markt gekomen. De tracks die de officiële release van MLitBoF uiteindelijk niet gehaald hebben, zijn als bonustracks verschenen op de 2006-heruitgave (maar in een ietwat andere mix).

Zie hier voor meer info en bronnen.

avatar van Aazhyd
Ok, ik denk dat ik dit album eens een nieuwe kans ga geven. Heb Qu'ran gedownload, klinkt goed. Ook In The Spirit Womb, maar dat is echt een demo.

avatar van New Dawn Fades
Ja, Qu'ran moet in de originele tracklist staan: music meter gaat voor de originele release toch?

avatar van sq
sq
Heb ik zowaar een collecters-item met Qu´ran erop? Nooit geweten.

avatar van Mjuman
sq schreef:
Heb ik zowaar een collecters-item met Qu´ran erop? Nooit geweten.

Wees maar zuinig op dat vinyl; heb 'em van de week net gekocht, en was in mijn nopjes, mede door het hoge collector's items-gehalte van mijn andere aankopen.

avatar van Stickman10
heb dit album pas ondekt en wat een klasse van brian eno en david byrne,leuk met al die geluidsfragmenten er in, waardoor het album veel variatie bied!

dj@
Engelse persing uit 1981. Briljant. Lees net in NRC Handelsblad dat Jan Douwe Kroeske deze elpee als één van z'n ontspanningsmomenten beleeft...

Vandaag voor maar 5 euro de reissue gekocht bij Fame. Zit een erg leuk boekje bij, alsmede bovenstaande bonustracks en de film Mea Culpa. Ben erg blij met deze aanschaf. Wel jammer is dat de herkomst van de samples niet zo duidelijk staat opgesomd als in het 'boekje' van de enkele cd-uitgave die ik heb.

avatar van Chameleon Day
5 euri is een beste koop voor dit meesterwerkje met bonusmateriaal. Alleen jammer dat 'Qu'ran' er niet op staat. Dat is fraai nummer.

Overigens meen ik (maar mss vergis ik me) dat Eno en Byrne ter gelegenheid van de reissue destijds een website hadden geopend waarop je kon inloggen om vervolgens je eigen mixen van bepaalde nummers te maken. Ik weet niet of die site nog actief is. Zou ik eens moeten checken. Wel een geinig idee van het voormalig Pratende Hoofd......(en heel wat anders dan de 'news paper' editie van het Radiohoofd ).

avatar van judgepaddy
judgepaddy schreef:
Joepie!!! De DownloadRemix site is geopend:

Hier kun je A Secred Live en Help Me Somebody Multietrack downloaden Remixen en weer opsturen
Geweldig gewoon, wie had gedacht dat ik ooit met de originele tracks van deze nummers mocht knutselen
17 mei 2006

Die website was door spambots totaal vastgelopen.
Mijn remixen heb ik destijds onder "thedrop" geupload, maar ik kan de liedjes vanaf de site niet meer afspelen.
Misschien kun je de multietracks nog wel downloaden. Dat is zeker de moeite waard!

avatar van Don Cappuccino
Vandaag gekocht voor 8 euro en daar ben ik erg blij mee. Het was de reissue met nog 7 tracks erbij. Bij de eerste helft snap ik de vergelijkingen met Remain in Light wel, lekkere funky music met hele gave baspartijen. Maar in de tweede helft wordt het erg apart, gave samples ook. Één keer wordt het te apart en dat is bij het nummer A Secret Life, de sample werkt me enorm op de zenuwen. Maar dit is er een die ik wel vaker zal draaien. 4 sterren.

avatar van Stalin
Don Cappuccino schreef:
Vandaag gekocht voor 8 euro en daar ben ik erg blij mee.

Ik voor hetzelfde geld gister ook gekocht, bij Elpee in Groningen en daar ben ook ik erg blij mee !

Zit de laatste weken in een non-stop Talking Heads revival en was van mening dat ik deze plaat niet nog langer kon negeren, waarvan akte...

Heb hem sinds gister tweemaal gedraaid en moet zeggen dat het zeer zeker niet tegenvalt.
Ik denk wel dat het album ''makkelijker'' te behappen is als je (zoals ik) bekend bent met het werk van (uiteraard) de Talking Heads, King Crimson (de Discipline-periode), Fela Kuti en natuurlijk Brian Eno zelf.

Voor ieder ander zal deze plaat denk ik vooral erg onwezenlijk en on-muzikaal (bij gebrek aan een andere beschrijving momenteel) over komen.

Ook bij mij zal het nog wel een paar luisterbeurten duren alvorens ik het geheel op waarde zal weten te schatten, maar het begin is zeer zeker gemaakt

avatar van kemm
Nummers die gerust 10 minuten kunnen doorpruttelen! Enig puntje van kritiek is dan ook de bijzonder flauwe fade-outs waarmee elk nummer beëindigd wordt. Verder niets dan lof voor dit project! De mix van elementen wordt net juist gedoseerd waardoor het haast iets op zichzelf wordt, net begrijpbaar genoeg waardoor een lelijke frons uitblijft. Magie! Eigenlijk vrij schandalig dat je hier maar 5 euro voor moet neertellen.

vanson
kemm schreef:

4,99 voor de uitgave met bonustracks (side 3 dus) ... had deze alleen nog op een bandje ... na de laatste weken veelvuldig de Eno albums van Talking Heads gedraaid te hebben, en veel Fela Kuti, kwamen de tonen van dit album vanzelf weer bovendrijven ... wat een geweldig experiment was het .. en het staat nog steeds ... jammer genoeg weinig navolging gehad, zelfs de Heads zelf kozen voor een commercieler geluid, jammer...

avatar van VictorJan
Bert Dockx van Flying Horseman over dit album: klik

avatar van Oldfart
who the fuck is nou weer Bert Docksxcs ? ....maar smaak heeft hij wel

VictorJan schreef:
Bert Dockx van Flying Horseman over dit album: klik

Hij zegt anders niet veel. Niet veel meer dan een uit de kluiten gewassen oneliner.

BobbieMarley
Blijft een geniaal album. Ook dertig jaar na dato.

avatar van frolunda
Blijft een geweldig album al moet ik wel zeggen dat dat de eerste 7,8 nummers betreft.Daarna wordt me allemaal wat te simpel en ook de bonus tracks voegen niet al te veel toe.Maar ja met pracht songs als Help me somebody,The Jezebel spirit,America is waiting en Regiment is dat ook weer niet zo erg.Baanbrekend album dat anno 2013 nog steeds fris en origineel klinkt.

Zephyr
Sorry Frolunda, maar dat het na 7 nummers te simpel wordt, ben ik niet met je eens. Die laatste nummers vind ik zelfs tot de beste tracks behoren. Als ik geen zin heb om dit album in zijn geheel te draaien, begin ik meest met nr.6; want dan hoef ik niet dat drukke gedoe op tracks 2, 4 en 5 aan te horen .

De bonustracks heb en ken ik niet, dus daar geef ik dan ook geen oordeel over.

avatar van Mjuman
Album (met 'bonustracks') ligt thans bij Plato in de aanbieding (2 cd's voor 10 euro). Het origineel volstaat.

Lazarus Stone
Koran staat niet op mijn CD, slapjanus Eno is overgevoelig voor sommige gevoeligheden, bij het eenzijdige af.
Valt me tegen.

Misterfool
Tsja, vroeger was het ook zo dat kritiek op het katholicisme link was. In de jaren 50 en de jaren 60 trok men zich daar steeds minder van aan. Met in Nederland het ezeltjesproces en het daarmee lamleggen van het verbod op godslastering als hoogtepunt. Heden ten dage vermoed ik dat veel artiesten het te link vinden om zich al te kritisch uit te laten over de islam. Bedenk ook dat kunstenaar als Kurt Westengard of Salman Rushdie aanslagen en bedreigingen moeten incasseren. Hoewel ik ook hoop dat meer kunstenaars gaan schoppen tegen de "fundamentalistische islam', kan ik goed snappen dat Eno weinig trek heeft in dat soort gruwelijkheden.

avatar van Kill_illuminati
Waarom staat er Verenigde Staten? Is Brian Eno niet Engels en David Byrne een Schot?

avatar van Erwin.c
Byrne is Amerikaan ....als je er ondertussen zelf al niet achter was...

KeesWB
David Byrne is toch echt in Schotland geboren.