Paradise Lost - Gothic (1991)

Label: Peaceville

1. Gothic (4:51)
  2. Dead Emotion (4:38)
  3. Shattered (4:01)
  4. Rapture (5:09)
  5. Eternal (3:55)
  6. Falling Forever (3:35)
  7. Angel Tears (2:40)
  8. Silent (4:42)
  9. The Painless (4:02)
  10. Desolate (1:51)
avatar van Mindscapes
trebremmit schreef:
Ze gaan dit album volgend jaar in zijn geheel op het Roadburn festival spelen.

Naar aanleiding daarvan ben ik deze nu aan het beluisteren. Ligt het aan mij of klinkt het allemaal nogal vlak? Ligt misschien aan 'een' 80-90s sound? Net hiervoor heb ik naar 2 nummers van het nieuwe project 'With The Dead' geluisterd, met 2 ex-leden van Electric Wizard en Lee Dorrian (Cathedral) op zang en dat klonk dan weer als een massieve stormram door mijn trommelvliezen. Zo goed! Nu goed, on topic: Gothic kan wel een groeier worden, het klinkt zeker niet slecht. Vind bij The Painless die vrouwenstem zeker wat toevoegen. Ik beluister 'm nogmaals

Ben weinig bekend met 80-90s stoner/sludge/drone/doom-groepen (wel met Black Sabbath, Sleep en OM natuurlijk en jongere bands als Electric Wizard, Elder, Space Witch en Monolord). Ik zal m.a.w. mogen bijbenen als ik op Roadburn wat wil herkennen Iemand een tip door welke band die al bevestigd is voor Roadburn, ik van m'n sokken zal worden geblazen?

avatar van Edwynn
Destijds was de impact best groot. Het geluid is niet je dat. Paradise Lost was een undergroundact met navenant budget. Enerzijds hoor je hoe men vast wilde houden aan een deathmetalgeluid en anderzijds is daar de wens om de nieuwe invloeden ruim baan te geven.

avatar van Mindscapes
Edwynn schreef:

Daar kan ik wel iets mee. Het geluid bij Death vond ik ook al wat op die manier klinken. Budget ja... Begrijpelijk. Merci!

avatar van ASman
Hoogstwaarschijnlijk is dit een cliché, maar de ietwat "rommelige" productie komt op een of andere manier de sfeer van deze plaat wel ten goede. De muziek klinkt bij vlagen enorm desolaat en enigszins naargeestig. Een nummer als "Shattered" is hiervan een voorbeeld: enorm sinister klinkend deuntje, waarbij het leadwerk en de declamerende zang zich in je onderbewustzijn nestelen.

avatar van Edwynn
Mee eens. Een mindere productie heeft veelal meer karakter dan de high budgets. Maar ja, ik bem erg van de oude stempel met dat soort dingen.

avatar van ASman
Voor een deel heeft het er natuurlijk ook mee te maken hoe je het album voor het eerst hebt gehoord. Dit album van Paradise Lost kennen we natuurlijk alleen maar met deze rauwe productie- die overigens nog wel door de beugel kan en nog steeds niet zo lo-fi als die van bijvoorbeeld een Darkthrone sedert "Transilvanian Hunger" is.
Een voorbeeld hiervan is "As The Palaces Burn" van Lamb of God, een album met een aanvankelijk naar moderne maatstaven behoorlijk rauwe productie. Werd enkele jaren later volledig ge-remastered naar een meer glimmende sound. Zo goed als iedereen die fan van het album was sinds de eerste release, schreeuwde moord en brand omdat het album volgens hen (en ik reken mezelf tot deze groep) "rauw" hoort te klinken.
Een eerste indruk is moeilijk weg te spoelen. Zeker als die eerste indruk al goed ontvangen werd.

avatar van lennert
Kijk, hier begint het ergens op te lijken! Ik weet nog goed hoe ik in de Kazaa dagen na 5 dagen proberen eindelijk 'Silent' binnen had en werd getrakteerd op de eerste grunt die ik ooit hoorde. Ook vandaag is die machtige uithaal aan het begin nog steeds kippenvel opwekkend, net zoals de zwalkende (maar oh zo mooie) gitaarsolo die in geen enkel opzicht overeen kwam met de powermetal die ik toentertijd voornamelijk luisterde.

Ja, Gothic is een heel erg belangrijk album en ik kan zeker zien waarom veel fans dit het favoriete Paradise Lost album noemen. Zelf ben ik toch altijd meer een fan geweest van de cleanere vocals van Holmes, maar Gothic is zeker een plaat die ik met alle liefde opzet. Buiten het eerder genoemde Silent, zijn vooral de titeltrack en Eternal favorieten. Ook is het fijn dat het album met Dead Emotion lekker wat afwisseling in snelheid heeft, geeft het geheel een wat dynamischere insteek dan het debuutalbum.

Voorlopige tussenstand:
1. Gothic