Editors - The Weight of Your Love (2013)

Label: Kitchenware

1. The Weight (4:32)
  2. Sugar (4:16)
  3. A Ton of Love (3:58)
  4. What Is This Thing Called Love (4:12)
  5. Honesty (4:49)
  6. Nothing (5:15)
  7. Formaldehyde (3:50)
  8. Hyena (3:39)
  9. Two Hearted Spider (4:31)
  10. The Phone Book (4:31)
  11. Bird of Prey (4:46)
  12. The Sting * (4:08)
  13. Get Low * (3:30)
  14. Comrade Spill My Blood * (3:59)
  15. Hyena [Acoustic Version] * (3:44)
  16. Nothing [Acoustic Version] * (5:32)
  17. A Ton of Love [Acoustic Version] * (3:12)
  18. Formaldehyde [Acoustic Version] * (4:37)
avatar van Eveningguard
Wat een buitengewoon vreselijke single. De gitaarsound, de power, de epiek... Allemaal weg. Hopen dat dit eenmalig is, heb nog steeds goede hoop. Vooral vanwege Two Hearted Spider.

avatar van coldwarkids
IllumSphere schreef:
Helemaal akkoord met wat Morinfen zegt. Ik heb zelden zo een zwakke single gehoord als A Ton of Love.

Inderdaad heel zwak voor Editors begrippen.

1,0
Chris Urbanowicz heeft de band verlaten omdat hij niet tevreden was met de richting die de band uitging. Ik kan hem alleen maar gelijk geven als ik de single hoor. Natuurlijk kan de rest van het album anders zijn.

avatar van Boris1
Hoeveel sterker was Papillon als eerste single?

avatar van Gloeilamp
Niet echt sterker. Ik blijf Papillon nog steeds geen denderend nummer vinden, de liveversie op Rock Werchter 2012 was dan wel weer geweldig. Ik vind A Ton of Love zeker beter als eerste single.

avatar van jellecomicgek72
Nieuwe single is wel aardig. Het is alleen geen Smokers, waarbij ik toen het uitkwam er helemaal weg van was. Vorige album had dit probleem ookal.

avatar van Bart
Mag ik even heel hard lachen om 'A Ton of Love'?

avatar van Eveningguard
Ja natuurlijk mag dat. De band is wel erg diep gezonken met die single.

avatar van Tha)Sven
Geen nood, Nothing is namelijk weer een van hun beste nummers, dus ik heb nog voldoende vertrouwen in deze plaat.

Dus door één nummer zijn de meeste al teleurgesteld? Wacht dan toch het album af!

1,0
Je kan toch gewoon teleurgesteld zijn over een single?
Met Blood, Bullets, Smokers Outside the Hospital Doors, Papillon, You Don't Know Love, etc hebben ze al een hele reeks zeer sterke singles uitgebracht. Enkel Push Your Head Towards the Air en het vreselijke No Sound But The Wind vond ik zwak. Ook zijn de singles meestal de beste nummers op hun albums. Hopelijk is dit met A Ton of Love niet het geval.

Dikkop schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, op In This Light & On This Evening vond ik The Boxer, Bricks & Mortar en het titelnummer de beste nummers van het album. The Back Room en An End Has a Start hadden ook erg sterke nummers die geen single waren. Maar dit is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Ik blijf goede hoop houden voor dit album, bij hun show op Rock Werchter werden als nieuwe nummers Sugar, Nothing en Two Hearted Spider al live gespeeld en deze nummers kwamen erg goed binnen. A Ton of Love blijft het na meerdere luisterbeurten ook erg goed doen.

avatar van Slowgaze
Ik snap het probleem niet zo met 'A Ton of Love'. Kan zo op 3FM en dan gaan die 3FM'erts er hard op; is dat het probleem? Ik vind het absoluut geen opwindend nummer, maar vrij degelijk en wel iets te prominente U2-invloeden; ergens is het ook jammer dat ze de elektronica op het nummer achterwege laten, want gitaren zijn al reactionair genoeg. Hoop dat het album wat elektronischer wordt, want zo hebben ze zichzelf wel opnieuw uitgevonden.

avatar van Don Cappuccino
1,5
Op A Ton Of Love is gelijk te horen dat Chris Urbanowicz is vertrokken. Het is allemaal een stuk vrolijker geworden en toegankelijker. Ook ik hoor hier veel U2 in en als er een band is die ik niks aan vind is het U2 wel. Het wordt nergens spannend, er missen goede gitaarlijnen zoals die bij de band altijd te horen zijn geweest, van die schreeuwende gitaarlijntjes. En als de electronic weg is moeten de gitaarpartijen wat prominenter zijn. Ik hoop net als Slowgaze dat dit album elektronischer wordt, want In This Light And On This Evening smaakte naar meer.

YouTube - Editors Live - Full Set From Rock Werchter 2012

0:01:24 - Sugar
0:52:42 - Nothing
1:03:21 - Two Hearted Spider

avatar van stoepkrijt
Schreeuwende gitraarlijntjes zijn hier inderdaad niet te horen en ook ik vind dat best jammer. Gelukkig zijn er heerlijke baslijntjes voor in de plaats te komen die vroeger nooit zo duidelijk aanwezig waren in hun muziek. Editors heeft hier een sterker jaren '80-geluid dan ze ooit gehad hebben en daar ben ik wel van gecharmeerd.

En om in te haken in de discussie of A Ton of Love nu een zwak nummer is of niet: Zwak is het zeker niet, maar het is in ieder geval een stukje toegankelijker en meer poppy dan hun andere singles waren. Als dit een ontwikkeling is in hun muziek (en dus de richting van het nieuwe album aangeeft) vind ik dat jammer, maar singles zijn lang niet altijd representatief. Voorlopig maak ik me dus nog nergens druk om. Zeker niet door de liveversies die ik al van verschillende nieuwe songs heb gehoord.

avatar van Slowgaze
Don Cappuccino schreef:

't kan erger: stel je voor dat het geen U2-, maar Dire Straits-invloeden waren geweest.

avatar van Don Cappuccino
1,5
Slowgaze schreef:

Brrr....

avatar van AOVV
't Kan altijd nog erger: wat als Mark Knopfler Bono was?

Nee, geintje natuurlijk, beide heren zijn top!

avatar van Mctijn
Mwah, vind Ton of Love niet slecht. Al hoop ik niet dat het album vol staat met uptempo pop-nummers....

avatar van Snakeskin
Mwah, vind Ton of Love ook niet slecht, het zijn hoorbaar The Editors maar ik mis de elementen die hen onderscheiden van andere bands. Dit is een beetje te vlak.

avatar van coldwarkids
Boris1 schreef:
Hoeveel sterker was Papillon als eerste single?
100x sterker

avatar van Screenager
Ik geef ook nog de voorkeur aan Papillon, maar erg veel scheelt het zeker niet.
'A Ton of Love' is echt zo een nummer om de volumeknop helemaal open te draaien en gezellig mee te schreeuwen. Dan werkt het op zijn best!

avatar van Gloeilamp
Daar kan ik me goed in vinden, en na zo'n 10 luisterbeurten werkt het nog steeds

avatar van Boris1
Zullen de buren blij mee zijn

avatar van Gloeilamp
Ik woon in Zeist-West. We hebben hier geen buren, enkel schapen en koeien.

avatar van Boris1
Ik werk in Bunnik, laat ik je niet horen

avatar van sjoerd148
Don Cappuccino schreef:

ITLAOTE is erg sterk. Urbanowicz was de grote aanjager als ik me niet vergis.
Papillon is ook een geweldige single die staat als een huis. Destijds erg verrassend.

Volgens mij hebben Two Hearted Spider en The Sting een elektronisch karakter.
Sugar en Nothing zijn toptracks en meer rock.

Ik verwacht dat dit album inderdaad toegankelijker zal zijn, maar dat is prima.
Noem het stadionrock, poppy. Het zal wel. Deze stijl hebben ze nog niet gebruikt.

Smith heeft zelf al aangegeven dat het vorige album experimenteel was.
Het nieuwe werk zal meer 'straight forward'' zijn.
Hij is liefhebber van R.E.M. en dat hoor je min of meer terug.

avatar van Djarune
Ik hoor naast U2 toch ook Pearl Jam in Ton of Love. Vind het echt een prima single. Ben zeer benieuwd naar dit album!

avatar van kanjer
Goed nummer ton of love. Ik ben zeer benieuwd naar het album.