Editors - The Weight of Your Love (2013)

Label: Kitchenware

1. The Weight (4:32)
  2. Sugar (4:16)
  3. A Ton of Love (3:58)
  4. What Is This Thing Called Love (4:12)
  5. Honesty (4:49)
  6. Nothing (5:15)
  7. Formaldehyde (3:50)
  8. Hyena (3:39)
  9. Two Hearted Spider (4:31)
  10. The Phone Book (4:31)
  11. Bird of Prey (4:46)
  12. The Sting * (4:08)
  13. Get Low * (3:30)
  14. Comrade Spill My Blood * (3:59)
  15. Hyena [Acoustic Version] * (3:44)
  16. Nothing [Acoustic Version] * (5:32)
  17. A Ton of Love [Acoustic Version] * (3:12)
  18. Formaldehyde [Acoustic Version] * (4:37)
avatar van sjoerd148
Eveningguard schreef:
Ik mis hier duidelijk de puntige gitaar maar dat is natuurlijk logisch als de gitarist is vertrokken. Wel jammer, had een The Back Room 2 ook erg tof gevonden.

Dat is juist de rede dat Chris vertrokken is.
The Back Room 2.0 zag merendeel van de band niet zitten.

avatar van brain75
Ik moet toch terug komen op een eerdere melding van me dat de langzame nummers me niet veel doen. Met terugwerkende kracht wil ik hier alsnog What Is This Thing Called Love, Honesty maar vooral Nothing bombarderen tot juweeltjes. Halfje erbij wat mij betreft....

avatar van musician
Ik doe mee met die vier sterren.

Ik zou er aan willen toevoegen dat de Editors met de laatste single Sugar mijn interesse weer volledig hebben weten te wekken.
Het is al met al toch wel een sterk album maar ik geef toe dat ik ook eerder voor de wat stevigere nummers ben gegaan.

Het blijkt echter een prima combinatie van beiden en daardoor een smaakvol geheel.

avatar van rkdev
sjoerd148 schreef:
Dat is juist de rede dat Chris vertrokken is.
The Back Room 2.0 zag merendeel van de band niet zitten.
dat klopt niet. Chris wilde juist verder met het elektronische geluid van de vorige plaat, terwijl de rest weer terug wilde naar een meer gitaargericht geluid.

avatar van nclo
Wat een teleurstellend, zeikerig album. Totaal niet wat ik gewend ben van deze mannen die ik toch wel hoog heb zitten. Het album is vooral verziekt met teveel nietszeggende ballads en zulk soort nummers zijn allemaal al gedaan in betere uitvoering door bijvoorbeeld Sting en Bruce Springsteen. Het vertrek van Chris Urbanowicz heeft de band duidelijk weinig goeds gedaan, want ik hij was toch de man die die typische ''Editors-sound'' wist te creëren die geweldig tot uiting kwam in ''An End Has A Start'' en ''The Back Room''. Dat de band eens wat anders wilde proberen kan ik begrijpen en ik accepteer zo'n misstap natuurlijk, maar het blijft pijnlijk om aan te horen dat dit risico dan toch waarheid wordt. Tom Smith is een aardige zanger en zijn stem past perfect bij de muziek. Hier ontdek ik die chemie totaal niet, met als dieptepunt het zeiknummer ''What Is This Thing Called Love'' waar hij zich moet forceren om een hoge stem er uit te krijgen. De kracht van Smith en zijn band was juist dat ze alles zo simplistisch mogelijk wisten te houden, zoals indierock dat ook uiteindelijk wilt hebben. Het is allemaal al gedaan en het album komt nogal inspiratieloos over. Ik geef een 2* voor de moeit.

Hier een halfje erbij.
Editors stelt gewoon niet teleur.

avatar van chevy93
Wat een weergaloze baslijn heeft Sugar toch.

avatar van SOAD
Ik denk dat ik op MM nog geen album heb gevonden waar ik zo verbaasd ben van het hoge gemiddelde als deze. Vond deze draak niet eens in de buurt komen van hun vorige albums.

avatar van Noere
Mijn interesse in deze band was eigenlijk al een tijdje zoek, maar na het horen van ene live uitvoering, van Sugar, op pinkpop (tv) is deze toch weer even gewekt. Wat een lading heeft dat nummer, ik hou dr wel van en ga de rest eens checken.

avatar van Rimko_music
Wat een top album! Editors is terug. Door dit album begon ik mij te interesseren in Editors. Ze maken hun muziek met dit album een stuk toegankelijker. Dit komt met name door de wat lieflijkere teksten die in de nummers zitten. Het gaat niet meer zoveel over de dood als in de vorige albums. Dit album staat samen met An End Has A Start bovenaan de lijst van beste Editors albums, en is zeker weten een van de beste albums van 2013.

avatar van sherpa
Ik vroeg me al af waar doet me dit aan denken...aan de eerste LP's van de Simple Minds !

avatar van bertus99
Hyena
The phone book.
In de laatste vier nummers bereikt deze plaat een prachtig hoogtepunt. De juiste volgorde ook

avatar van oceanvolta
bertus99 schreef:
Hyena
The phone book.

Daar wil Formaldehyde nog aan toe voegen. De eerste drie nummers vind ik overigens ook heel sterk maar het best is inderdaad voor het laatst bewaard. The Phone Book

avatar van jellecomicgek72
Wat Sugar toch een kippenvelnummer zeg...

avatar van SOAD
Blijft ongelooflijk jammer dat de studio versies van Sugar en vooral Two Hearted spider en Nothing zo eigenhandig om zeep zijn geholpen.

Oordeel nou zelf.

Editors - Two Hearted Spider live at Rock Werchter 2012 HD - YouTube

Editors - Sugar live at Rock Werchter 2012 ( New song) HD - YouTube

Editors - Nothing (New Song, Live Werchter '12) - YouTube

1,0
Dan vergeet je nog deze versie.
Two Hearted Spider

Dikkop schreef:
Dan vergeet je nog deze versie.
Two Hearted Spider

En deze:

Editors - The Sting (Live Birmingham, 26-06-2012) - YouTube

Naar mijn mening hadden ze gewoon met de Synths verder moeten gaan. Gaf hun muziek nog een extra dimensie. Best jammer om te bedenken dat dit gewoon een prima plaat had kunnen zijn met wat aanpassingen hier en daar. Dit zal ook wel samen hebben gehangen met het uit de band stappen van de gitarist.

Ik hoop dat er in de toekomst ooit nog een cd met de zogenaamde ''b-versies'' van deze nummers uit zal komen. Creëer ik mijn eigen versie van dit album wel

avatar van SilverEarring's
Echt een vette plaat!
Alleen jammer dat voor mij de Bonus nummers de beste zijn in mij ogen,
Wat was het 1 feest geweest als de acoustic version van Nothing op het album stond,
1 ongelofelijke kippenvel nummer, The Sting, Get Low, Comrade Spill My Blood zijn vette nummers die in mij ogen zeker goed genoeg zijn voor op deze plaat, of er nou 11 nummers opstonden of 14.
Deze plaat had mij aandacht tot het einde, alleen jammer dat de B-sides er niet op staan!

avatar van Snakeskin
Goed, van begin tot eind

avatar van jvandemerwe
Volgens mij de beste plaat die de Editors hebben gemaakt. Ik was nooit zo'n fan van hun eerdere werk maar dit album wordt over een jaar of 25 beschouwd als een meesterwerk. "You don't know it yet, but your kids gonna love it". Plaat werd verguist toen deze uitkwam in 2013, geheel onterecht.

avatar van SirNoodle
jvandemerwe schreef:

Marty McFly is een held... maar dit album blijft voor mij toch het zwakste van Editors

Editors - Marching Orders (Official Video) - YouTube

Mijn mening is op dit moment vooral: Erg lang uitgerekt.

1,0
All sparks burn out in the end.

inzekerezin
3,5 ster. Niet alle nummers vind ik geweldig, maar het merendeel is toch echt prima te smaken. Editors grijpen weer naar een ander geluid. De chemie tussen zanger en muziek vind ik, in tegenstelling tot eerder benoemd, juist wel aanwezig. Live ook zeer goed te doen, dit.

avatar van Snakeskin
Een half puntje erbij. Ik vind het echt één van de betere platen van dit decennium, tenminste ik heb er niet echt veel gehoord die hier overheen gaan.

avatar van Mjuman
Snakeskin schreef:

To be or not to be: true, that is - lijkt me een ideaal vertrekpunt voor falsificatie c.q. muzikale verkenning mbv de lijsten in dit topic.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 (Lustrum): 10s

Misterfool
Deze plaat van Editors is hun meest toegankelijke tot nu toe. De muziek lijkt soms gevaarlijk veel op U2-achtige stadiumbombast. Niet elk nummer is goud waard, maar desondanks staan er te veel mooie nummers op dit album om het een voldoende te onthouden(sugar alleen al ). De slechtere nummer zoals "What Is This Thing Called Love' met de hoge zang, irriteren ook weer niet zo erg dat mijn luisterplezier bedorven wordt. De band herpakt zich hier na het pijnlijk slechte "In this light....", maar zit nog niet op het niveau van de eerste twee platen.

avatar van frolunda
Ik blijf wat moeite houden met de theatrale zang van Tom Smith (al valt het hier nog wel mee) maar verder is the Weight of your love best wel een sterk album.De plaat heeft een wat meer open,soms zelfs atmosferisch geluid dan zijn voorganger (deed me vaak aan Porcupine van Echo & the Bunnymen denken) en kent in onder meer Sugar,a Ton of love,the Phone book en Hyena enkele erg goede nummers.

avatar van Korreltje Zout
Nothing is het mooiste wat ik in tijden heb gehoord. En de live versie (o.a. Pinkpop en Pukkelpop 2014) doet denken aan de hoogtijdagen van U2 (en dat is een compliment). Kippenvel! Ik kan beide versies rustig 5-10x achter elkaar draaien. Het hele album is zeer geslaagd. De zang past goedbij dewat langzamere composities die dit album kenmerken. Ook hun nieuwe CD maakt diepe indruk. Wat is deze band enorm vooruit gegaan zeg. Petje af voor deze heren.

avatar van The Lifting
Sterk album dat voor mij qua sfeer het beste bij de avonduren past. Het nummer "The Phone Book" steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. In het midden van de plaat is er wat mij betreft een inslaapmomentje, om vervolgens met de laatste nummers ijzersterk af te sluiten. Ruim voldoende!