Het was leuk om deze tip van
Cervantes te krijgen, omdat Coil precies zo'n band was die ik me altijd voornam om te beluisteren, om vervolgens afgeschrikt te worden door hun toch wel vrij ontoegankelijke muziek en ze vervolgens weer te vergeten. Nu ben ik echter gedwongen om eindelijk mezelf echt even te dwingen hun muziek te doorgronden. Grootste ontdekking: stiekem is de muziek van Coil, op dit album althans, helemaal niet zo ondoorgrondelijk.
Tattoed Man doet door met zijn lome accordeonbegeleiding een beetje denken aan een kruising tussen een chanson en een triphopplaatje;
Heaven's Blade is qua instrumentatie eigenlijk gewoon een 90's electronische popplaat en ook als de hogere sferen worden verkend met nummers als
Going Up of
Fire of the Mind blijft de melodie centraal staan, waardoor het geheel eerder pastoraal dan zielsvernietigend duister klinkt.
Let wel: alle andere factoren zijn dat wel. De teksten van John Balance grenzen aan het occulte en de zangstijl varieert van plechtig (
The Last Amethyst Deceiver) tot zielsuitdrijvend (
In My Blood). Dit levert soms prachtige resultaten op: de getergde zang in het eerdergenoemde
Tattoed Man staat in prachtig contrast met de rustige instrumentatie. Ook de duistere repetitieve zang in
Triple Sun vult de onheilspellende elektronische heerlijk aan. Als op
It's In My Blood ten slotte alle toerekenvatbaarheid overboord gaat, wordt het voor mij goed duidelijk waarom Coil zo'n cultbekendheid kent: het duo kan met onconventionele instrumenten een ongelooflijk sinister geluid produceren, dat echt uit de diepste krochten van de ziel lijkt te komen. Metal, maar dan geen metal, zeg maar.
Op andere nummers gaat het duo echter nogal de mist in, en ik denk dat de reden dat ik dat vind gelijk is aan de reden dat ik veel metal niet kan waarderen. Net zoals in dat genre ligt de duisterheid er hier soms zo ondubbelzinnig, metersdiep bovenop, dat het voor mij eerder als een parodie gaat klinken dan als een verkenning van de innerlijke duisternis van de muzikant. Voorbeeldje: als in afsluiter
Going Up een bijna Scissor Sisters-achtige falsetto wordt opgezet, snap ik dat dat een spirituele zangstijl is die de hemelgang moet representeren, maar ik vind het vooral nogal grappig. Op dezelfde manier is de ongegeneerde statigheid waarin Balance me in
The Last Amethyst Deceiver weer keer op keer gebiedt "
To pay your respect to the vultures/Because they are your future" vermakelijk, maar ze ondermijnen wel een beetje de emotionele geloofwaardigheid van het album. Mijn bedenkingen bij The Ape of Naples zijn dus denk ik vooral te verklaren zijn door mijn afkeer voor duistere thematiek die er te dik bovenop ligt. Desalniettemin kan ik erkennen dat Coil met dit album een indrukwekkend, en soms zelfs erg genietbaar kunstwerkje heeft gemaakt.