menu

DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)

mijn stem
4,07 (851)
851 stemmen

Verenigde Staten
Electronic / Hip-Hop
Label: Mo' Wax

  1. Best Foot Forward (0:49)
  2. Building Steam with a Grain of Salt (6:41)
  3. The Number Song (4:38)
  4. Changeling (7:51)
  5. What Does Your Soul Look Like, Pt. 4 (5:08)
  6. - (0:24)
  7. Stem / Long Stem (9:22)
  8. Mutual Slump (4:03)
  9. Organ Donor (1:57)
  10. Why Hip Hop Sucks in '96 (0:41)
  11. Midnight in a Perfect World (5:02)
  12. Napalm Brain / Scatter Brain (9:23)
  13. What Does Your Soul Look Like, Pt. 1: Blue (7:28)
  14. Organ Donor [Extended Version] * (4:25)
  15. Best Foot Forward [Alternate Version] * (1:16)
  16. Building Steam with a Grain of Salt [Alternate Take Without Overdubs] * (6:43)
  17. Number Song [Cut Chemist Party Mix] * (5:14)
  18. Changeling [Original Demo Excerpt] * (1:00)
  19. Stem [Cops 'N' Robbers Mix] * (3:48)
  20. Soup [Single Version] * (0:44)
  21. Red Bus Needs to Leave * (2:45)
  22. Mutual Slump [Alternate Take Without Overdubs] * (4:21)
  23. Organ Donor [Extended Overhaul] * (4:29)
  24. Why Hip Hop Sucks in '96 [Alternate Take] * (0:54)
  25. Midnight in a Perfect World [Gab Mix] * (4:55)
  26. Napalm Brain [Original Demo Beat] * (0:35)
  27. What Does Your Soul Look Like [Peshay Remix] * (9:24)
  28. Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)
toon 15 bonustracks
totale tijdsduur: 1:03:27 (2:06:35)
zoeken in:
avatar van kobe bryant fan
4,0
En het is al zeker bijzonder als je bekijkt dat Entroducing alleen maar uit samples bestaat.
De plaat stond denk ik zelfs om die reden eens in het Guiness World Record Book.

Lees nou eens goed jongelui! - fyi; dit hoofdzakelijk willen betitelen als "instrumentale hiphop" is de plank misslaan: deze muziek was bij release zeer geliefd bij mensen die weinig met hiphop op hadden; eerder liefhebbers van Massive Attack en aanverwante acts. Jullie fanatiek slaan van hiphop-piketpaaltjes steunt op een gebrek aan kennis en een daaruit voortvloeiende annexatiedrang.

Essentieel gaat hier om het hanteren van zgn broken beats en samples en dat is ook in andere muziek terug te vinden. Samplen is niet het monopolie van "hiphop" net zo min als broken beats. Zoek maar eens op synkopé (ook in andere spellingen) en jazz.

De clip die ik plaatste van Pump Up the Volume uit 1987 - 9 jaar eerder - bestaat ook alleen uit samples. Beetje verdieping kan geen kwaad guys

avatar van Psycholamp
5,0
Toen deze plaat uitkwam, kwam die gewoon uit als hiphop plaat. Toen bleek, dat er veel mensen waren, die hiphop niet leuk vonden, dit wel leuk vonden, geloofden ze niet dat het hiphop was. Dat was nl. iets met rap, gouden tanden en groffe taal. Triphop werd veel genoemd bij dit album, maar WTF!? Het zal mij mijn reet roesten of je dit hiphop noemt of niet. Waarom zou je in die hokjes moeten denken? Het is gewoon een goede plaat.


Terzijde: DJ shadow zelf bestempelde dit overigens zelf wel als hiphop.

De kwaliteit van het album was niet de inzet van de discussie. Het ging om de gehanteerde technieken (sampling, toepassing van broken beats), maar dat is je klaarblijkelijk ontgaan - gezien je 'alfa male' schrijfstijl.

Overigens spreek je jezelf wel tegen met die slotzin.

avatar van herman
4,5
kobe bryant fan schreef:
En het is al zeker bijzonder als je bekijkt dat Entroducing alleen maar uit samples bestaat.

Dat is ook al iets wat je toen al veel meer tegenkwam, daar was Shadow echt niet uniek in. Zie de link van Mjuman naar een nummer 1 hit van bijna 10 jaar eerder.

Zie verder ook deze plaat en sla vooral de opmerking van dj maus niet over:

Double Dee & Steinski - Lessons 1-3 (1985)

avatar van trebremmit
4,0
Niet hele albums en dat is denk ik wat Kobe bedoelt.

Shadows geluid vind ik ook een stuk unieker klinken.

avatar van herman
4,5
In de basis ging het erom dat er werd geopperd dat er destijds nauwelijks vergelijkbare muziek was. Dat is allang ontkracht. Misschien dat DJ Shadow het iets verder doorvoerde, maar dit kwam nou niet uit het niets, zoals hier een beetje gesuggereerd werd.

avatar van Psycholamp
5,0
@ Mjuman

Mijzelf tegenspreken komt door mijn gespleten persoonlijkheid, dus ervaar ik die laatste zin als zeer kwetsend. Ik overigens niet.
Mij ontgaat veel, dat komt door mijn ADD, daarom kan ik mijn aandacht niet... hee, wat is dat nu telkens als ik op....oh, nee morgen weer werken... wat zei je nou?
Mijn alfa male schrijf stijl heb ik opgedaan bij de jongelui uit het ghetto. Omdat ik zo veel mogelijk in deze stijl probeer te schrijven ontgaan mij dingen als sampling en toepassing van broken beats. Mijn nederige en welgemeende excuses hiervoor.

Maar even al gekheid op het spreekwoordelijke stokje. Mij ging het in eerste instantie niet om de kwaliteit van de plaat, maar meer over het idee of dit al dan niet instrumentale hiphop zou zijn. Ik vraag me gewoon af waarom je wel of niet in hokjes moet denken. Als men dit instrumentale hiphop vind, waarom sla je dan de plank volledig mis en heb je opeens behoefte aan annexatie drang? Dj Shadow noemde het zelf hiphop bij de release. Naar mijn idee, waren er toen en zijn er nu, veel mensen, die dit idd, een goede plaat vinden, maar eigenlijk niet van hiphop houden. Zij spraken liever van triphop of instrumentale muziek of weet ik veel wat. Dit heeft niets te maken met het gemeende feit dat sampling en broken beats alleen bij hiphop zouden voorkomen. Of dat hiphop hier een alleenrecht op zou hebben. Het gaat verder.
Mijn inziens zijn er mensen die er alles aan doen om het als hiphop te duiden of juist het helemaal niet als hiphop willen duiden. Daartoe worden soms de meest vreemde argumenten aangehaald. Mijn punt was, waarom men het nu koste wat kost in een hokje wil duwen of het juist daar uit wil slepen.
Ik ben van mening, dat muziek een gevoel of een emotie oproept. Net als bij beeldende kunst gaat het om smaak. Als ik morgen een plaat van Frans Bauer hoor en ik vind 'm prachtig, dan ga ik heus niet zeggen, dat ik niet van Nederlandstalige muziek houd en dus dit ook niet leuk vind. Of andersom gaan beweren, dat het geen Nederlandstalige muziek is, omdat ik daar normaal gesproken niet van houd. Luister gewoon en geniet (of niet).

avatar van WeztSide
5,0
Mjuman schreef:
Jullie fanatiek slaan van hiphop-piketpaaltjes steunt op een gebrek aan kennis en een daaruit voortvloeiende annexatiedrang.


Kan het nog wat pretentieuzer aub? Ik heb nooit gezegd dat ik dit slechts beschouw als hiphop maar Shadow heeft altijd openlijk verklaard zichzelf te zien als hiphop artiest en heeft altijd duidelijk zijn ongenoegen laten merken als zijn muziek omschreven werd als iets anders (triphop bijvoorbeeld).
Ik ga met hem mee daarin maar daarnaast heb ik ook totaal niet de behoefte om in hokjes te denken. Niemand discussieerde daar ook over tot deze reactie van jou die ironisch genoeg het hokjesdenken hekelt.

avatar van Shelter
4,5
ik ken bomb the bass en veel van ninja tunes wat overigens een van mijn favoriete labels is.
Ik zie niet echt in hoe deze acts het bewijs tonen dat er vergelijkbare dingen werden gemaakt wat de essentie was van het discussie punt.
Als we puur gaan kijken over wat de man doet theoretisch los van de kwaliteit ja dan begrijp ik de vergelijking. Maar dan doet Ali B ook het zelfde als wat Big L doet en Joss Stone doet hetzelfde als wat Gladys Knight doet.

@Mjuman, wow jij bent echt slim man als ik later groot ben hoop ik net zo intellectueel en geinformeerd te zijn over muziek als jij

avatar van jurado
5,0
Shelter schreef:



@Mjuman, wow jij bent echt slim man als ik later groot ben hoop ik net zo intellectueel en geinformeerd te zijn over muziek als jij


Zullen we afspreken dat dit het laatste beetje modder was.

Psycholamp schreef:
Maar even al gekheid op het spreekwoordelijke stokje. Mij ging het in eerste instantie niet om de kwaliteit van de plaat, maar meer over het idee of dit al dan niet instrumentale hiphop zou zijn. Ik vraag me gewoon af waarom je wel of niet in hokjes moet denken. Als men dit instrumentale hiphop vind, waarom sla je dan de plank volledig mis en heb je (...) Luister gewoon en geniet (of niet).


Met dat uitgangspunt ben ik in hoofdlijnen eens. Ik denk dat veel albums van bijzondere klasse zich kenmerken door het gegeven dat ze zonder problemen over meerdere 'genres' heengaan. Mijn bezwaar geldt dan ook een eenzijdige focus op één van de aspecten/genres - dit album is veel meer dan alleen (instrumentale) "hiphop" net zoals Blue Lines van Massive attack - wel aangeduid als "triphop" ook elementen uit meerdere genres in zich heeft - later wordt die typering "triphop"eigenlijk gewoon misleidend.

Als muziekliefhebber (met een brede smaak) ben ik ook geïnteresseerd in historie en origine van muziek. Herschrijven van muziekgeschiedenis hoort daar imo niet in thuis. Ik noemde andere acts als MARSS en Coldcut omdat die hetzelfde procédé (samples, broken beats) hanteerden om muziek te maken; daarmee zeg ik niet dat ze dezelfde muziek maken.

Overigens ben ik wel van mening dat het helemaal niet zo belangrijk is hoe een artiest zijn muziek noemt - het publiek maakt uit hoe zijn muziek landt; dat is zeg maar de autonomie van artefact - eenmaal af en gereleasd, heeft de artiest er nauwelijks nog zeggenschap over (desgewenst kan ik daar een aantal voorbeelden van geven, mocht je dat niet geloven).

Dit album blijft meer dan 16 jaar na release nog fier overeind. Het is samen met Mezzanine van Masive Attack het album dat ik vaakst heb gekocht, omdat ik het had 'uitgeleend' (en niet teruggekregen) of weggeven.

avatar van Bardt1980
5,0
Sorry dat ik zo laat aanhaak. Maar even terugkomend op de bewering dat dit het eerste volledig gesampelde album zou zijn volgens het Guiness World Record Book (?)
Mjuman gaf al dat negen jaar eerder Pump Up the Volume ook al volledig uit samples bestaat.
Maar los daarvan kwam van eigen bodem Eboman ook in 1996 met 'Donuts with Buddha' op de proppen. Een album/EP dat louter en alleen uit videosamples bestond. Ik kan nergens uit opmaken welk album precies eerder gereleased werd, maar toch niet slecht voor een product uit ons eigen kikkerlandje lijkt mij zo?

avatar van Shelter
4,5
[modknipje]

@Bardt, das niet slecht nee voor homegrown product. Alleen jammer dat het niet officieel wereldwijd erkent is

avatar van Bardt1980
5,0
Shelter schreef:

@Bardt, das niet slecht nee voor homegrown product. Alleen jammer dat het niet officieel wereldwijd erkent is


Klopt, hoewel hij in Japan wel lange tijd populair is geweest.

Bardt1980 schreef:
(quote)


Klopt, hoewel hij in Japan wel lange tijd populair is geweest.


Als ik me niet vergis, kreeg hij zelfs op Noorderslag destijds een award voor zijn werk.

avatar van Bardt1980
5,0
Mjuman schreef:
(quote)


Als ik me niet vergis, kreeg hij zelfs op Noorderslag destijds een award voor zijn werk.


Yep, en een Zilveren Harp. Jammer dat hij niks meer uitbrengt qua muziek. Hoewel hij nog wel actief is met zijn live video sampling wat echt te gek is om te zien. YouTube - Eboman 2008 - Stranger Festival Website remix live

avatar van herman
4,5
Ik heb de modder die kwam na "het laatste beetje modder" verwijderd. Graag inhoudelijk discussieren en niet met te korte tenen...

avatar van herman
4,5
Eboman was destijds echt een enorme belofte inderdaad, maar uiteindelijk is hij niet echt doorgegaan in de gewone muziek. Ik wist overigens niet dat zijn werk ook alleen uit samples bestond (en dat terwijl ik zijn twee ep's destijds heb gekocht).

Vraag me nu wel af wat jullie nu zo uniek vinden aan dit album? Waarom is het moeilijk te bedenken dat zoiets als dit in 1996 is gemaakt? Het feit dat dit alleen uit samples bestaat? Dat dit een soort downtempo hiphop/triphop-plaat is?

avatar van Ponty Mython
Eens. De jaren '90 waren echt een goudmijn voor nieuwe muziekontdekkingen en stromingen.

Bestond die plaat van The Avalanches (net geen jaren 90 meer) ook niet uit alleen maar samples? Zij hadden toen ook nog twee grote hits met Since I Left You en Frontier Psychiatrist.

avatar van Arrie
Jep, dat klopt. Die van The Avalanches is ook fantastisch.

Maar op zich werd muziek die volledig bestaat uit samples al veel eerder gemaakt. Dat het nu een heel album lang is, is wel aardig, maar ook weer niet extreem bijzonder naar mijn mening. Dan vind ik Pump Up the Volume dat al genoemd werd toch wel wat specialer.

Neemt niet weg dat het een ijzersterke plaat is natuurlijk. Ik zie dat ik slechts 3,5* heb staan. Wel laag, moet hem maar weer eens opzetten.

avatar van herman
4,5
Die van Avalanches is echt krankzinnig goed. Mijn waardering daarvoor is alleen maar gestegen met de jaren, terwijl het hier best constant is gebleven. Qua stemming wel twee platen die zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar staan.

avatar van Shelter
4,5
Niet met lange tenen, geen modder overigens...

5,0
Deze verdient gewoon 5*

avatar van Shelter
4,5
ik vind die bas in Changeling trouwens echt vet gedaan.
Het nummer is sowieso lekker divers maar elke keer als ik het hoor denk ik waarom heb ik deze nooit aangevinkt als beste track

Ik begrijp het hiphop labeltje ook steeds minder hoe vaker ik luister...

avatar van wibro
5,0
Dit album vanmorgen nog maar eens beluisterd. Het bijzondere van dit album is dat het mij nooit verveelt. Daar moet wel bij gezegd worden dat het wel erg lang duurde voordat ik dit album echt kon waarderen. Maar aan de andere andere kant, is het niet vaak zo dat je een album dat je heel snel mooi vond ook weer heel snel ging vervelen.

Waardering; verhoogd naar 5,0*

Cured
Zit ook bij mij regelmatig in de CD-speler. Een tijd niet naar omgekeken (beetje desinteresse), maar na wat verdieping in 'deze hoek' een blijvertje. Ik denk dat users met een wat brede muzikale interesse deze gemiddeld wel goed waarderen. Het is iig één van mijn 10 topalbums van de 90's.

avatar van (Blacksad)
4,5
Momenteel verslaafd aan deze plaat, echt een geweldige mix van genres waar ik maar geen genoeg van kan krijgen! Geweldige diversiteit en daar hou ik van

avatar van heartofsoul
2,0
Af en toe luister ik wel eens naar hip hop, en vooral sommige old school mag ik op zijn tijd graag horen. Endtroducing heb ik, nieuwsgierig als ik ben, ook ooit aangeschaft. Dat was jaren geleden, maar de kennismaking beviel me niet zo goed. Samples moet je effectief, en spaarzaam gebruiken, maar dit album is één grote samples-collage, en dat slaat hier voor mij dood.

Onlangs weer eens beluisterd, en mijn indruk blijft dezelfde. Toevallig had ik de dag daarvoor
do you want more?!!!??! van The Roots beluisterd, en dat album bevalt me steeds beter.
Geen samples, en ontzettend muzikaal. Echt muziek, in tegenstelling tot dit album, dat ik geavanceerd muzikaal geknutsel vind.

avatar van Psycholamp
5,0
heartofsoul schreef:
dit album, dat ik geavanceerd muzikaal geknutsel vind.


Wat dus hiphop in zijn puurste vorm is.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:43 uur

geplaatst: vandaag om 18:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.