DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)

Electronic / Hip-Hop
Label: Mo' Wax

1. Best Foot Forward (0:49)
  2. Building Steam with a Grain of Salt (6:41)
  3. The Number Song (4:38)
  4. Changeling (7:51)
  5. What Does Your Soul Look Like, Pt. 4 (5:08)
  6. - (0:24)
  7. Stem / Long Stem (9:22)
  8. Mutual Slump (4:03)
  9. Organ Donor (1:57)
  10. Why Hip Hop Sucks in '96 (0:41)
  11. Midnight in a Perfect World (5:02)
  12. Napalm Brain / Scatter Brain (9:23)
  13. What Does Your Soul Look Like, Pt. 1: Blue (7:28)
  14. Organ Donor [Extended Version] * (4:25)
  15. Best Foot Forward [Alternate Version] * (1:16)
  16. Building Steam with a Grain of Salt [Alternate Take Without Overdubs] * (6:43)
  17. Number Song [Cut Chemist Party Mix] * (5:14)
  18. Changeling [Original Demo Excerpt] * (1:00)
  19. Stem [Cops 'N' Robbers Mix] * (3:48)
  20. Soup [Single Version] * (0:44)
  21. Red Bus Needs to Leave * (2:45)
  22. Mutual Slump [Alternate Take Without Overdubs] * (4:21)
  23. Organ Donor [Extended Overhaul] * (4:29)
  24. Why Hip Hop Sucks in '96 [Alternate Take] * (0:54)
  25. Midnight in a Perfect World [Gab Mix] * (4:55)
  26. Napalm Brain [Original Demo Beat] * (0:35)
  27. What Does Your Soul Look Like [Peshay Remix] * (9:24)
  28. Live in Oxford, England Oct. 30 1997 * (12:35)
totale tijdsduur: 1:03:27 (2:06:35)
avatar van heartofsoul
Best mogelijk, maar ik word er horendol van. Ik houd van de "flow" van sommige hip hop albums, maar dit album behoort daar duidelijk niet toe. Sommige hiphop uit de begintijd vind ik evenwel fascinerend. Al snel kocht ik wat albums in het genre, en ik hoorde soms overeenkomsten met het "toasten" over een riddim (dancehall), wat in mijn oren vaak plezierig klinkt. Maar de latere hiphop spreekt me slechts zelden aan, uitzonderingen daargelaten..

Misterfool
Ik zie dat ik hier nog geen bericht bij geplaatst heb. Gek ik ken het album al zeker 2 jaar. Prachtige, emotionele instrumentale Hiphop/triphop. Wat opvalt is het geniale gebruik van samples. Goed voorbeeld is Stem / Long Stem. kippenvel, met name het spoken word gedeelte!
And I panicked, I'm thinking, oh my God, man,
While I'm here, you know, holding me, actually what's to stop them?

Lang leve de kringloop waar je dit soort albums voor 1 euro tegenkomt.

Lang niet meer gehoord. Uit de tijd dat ik in een cd winkel werkzaam was, en mijn collega dit album tot in den treure opzette. Daarom was ik 't nogal zat. Niet alle nummers waren ook geschikt om in een winkel op te zetten. Nu kan ik er weer lekker naar luisteren, en genieten. Een pauze van een jaar of 18 is soms best ok met albums.
Ik hou niet zo van hip hop, vaak wel muzikaal, maar de rap gaat me veela; tegenstaan. Komt dus mooi uit dat dit instrumentaal is, en dus mooi in mijn straatje ligt.
Het klinkt nog steeds fris, en staat nog steeds als een huis!

1 euro (hoewel.... eigenlijk veel te weinig voor zo'n goede plaat lennon)

Hier vandaag voor 5 Euro, wel een lastig formaat hoesje, past niet fatsoenlijk in mijn cd rek.

avatar van Bardt1980
deric raven schreef:

Er is ook gewoon een jewel case versie. Maar goed, voor zo'n prijs zou ik hem ook niet laten liggen.

avatar van james_cameron
Nog steeds indrukwekkend, dit inventieve knip- en plakwerk. Niet alle tracks zijn even goed en tegen het einde van het album wordt één en ander een beetje langdradig, maar de grotendeels instrumentale hiphop klinkt ook ruim twintig jaar na dato fris en bijzonder sfeervol. Tofste gebruikte samples zijn wat mij betreft Orion van Metallica en het af en toe terugkerende stukje creepy monoloog uit John Carpenter's Prince Of Darkness. De bonus-disc, voorzien van een reeks remixen en alternatieve versies, is ook top.

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag maar eens de remixes beluisterd van Endtroducing (Endtroducing Re-Emagined) en dat zijn andere dan die hier vermeld staan bij de bonustracks.

avatar van Ponty Mython
E-Clect-Eddy schreef:

Deze komen van de Deluxe uitgave uit 2005.

avatar van Weirdo Wizzy
Napalm Brain/Scatter Brain wordt gaandeweg bijna drum n bass. Wat een heerlijk nummer is dat zeg. Fantastisch opgebouwd.

avatar van Noere
Weirdo Wizzy schreef:

Ja de strijkers ook na een minuut of zeven passen mooi bij de donkere sfeer. sterke opbouw, een van de betere tracks wat mij betreft op dit mooie album

Misschien toch eens naar live jazz gaan, heren, met een fijne ritmesectie (drummer en bassist). Bij live muziek begint alles. Vind de genoemde track redelijk RotM.

Dit weekend Transition - insteek: nieuwe richtingen in jazz; met eerder bijv GoGo Penguin - Man Made Object (2016) - in Utrecht (na de platenbeurs, ook dat nog), genoeg mogelijkheden voor verkenning

Ben het verder redelijk met Bardt1980 eens; broken beats en syncopé's maken dit tot een voltreffer: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De top 100 van...

avatar van Noere
ja dat is ook leuk, heel andere insteek dan dit alleen

avatar van tnf
tnf
Veel sterren, een klassiekerstatus en in principe binnen voor mij vertrouwde muzikale sferen vallend, toch maar eens proberen. Hetgene wat hier staat, is na twee luisterbeurten getikt (beiden deze ochtend).

Hoewel track 11 hier al jaren een onaantastbare status heeft, heb ik de rest van het album nooit eerder geprobeerd.

Zo op het eerste gehoor klinkt het goed, maar vind ik het (afgezien van het reeds bekende nummer) niet specialer klinken dan aardig wat - qua gevoelswaarde - aanverwante nummers die ik de afgelopen tien jaar (sinds types als Lefto en zenders als Nova en Fip in m'n muzikale leven kwamen) heb geconsumeerd. Daar zit het nodige tussen wat me meer 'pakt'. Ik kan me btw wél voorstellen dat het in 1996 erg vernieuwend was.

Toch ga ik bij deze nog even doorzetten. Op de achtergrond klinkt het sowieso erg prettig, en bij die aanverwante nummers zit ook regelmatig iets waarbij het kwartje pas na meer draaibeurten valt; als ik een of andere aflevering van een urban/eclectische radioshow een keer of vijf af had gedraaid, en bij bepaalde nummers opeens ging merken dat ik het leuk vond als het weer voorbij kwam.

Ik heb het vreemde vermoeden dat dat bij dit album ook zo zou kunnen zijn. En zo nee, pech gehad.

avatar van uwoga
Indrukwekkend album! Heerlijke opbouw in de nummers (vooral Stem/Long Stem - Medley)
Vele zeggen dat het aan het eind langdradig wordt, en daar ben ik het wel mee eens. Maar door de heerlijke nummers maakt mij het niet uit

Voor mij blijft dit echte Hip-Hop.

4.5*

avatar van Weirdo Wizzy
uwoga schreef:

Voor mij blijft dit echte Hip-Hop.

4.5*

Langdradig? Op het eind komen een paar van de beste nummers naar mijn mening, Midnight en Napalm Brain zijn zaaaaaalig.

avatar van uwoga
Weirdo Wizzy

Heb je zeker gelijk in. Het einde van Napalm Brain is zo gaaf Maar als je het hele album van a tot z achter elkaar doorluisterd ben ik er aan het einde een beetje klaar mee.

avatar van Ernie
uwoga schreef:
Weirdo Wizzy

Ik heb vooral de neiging om hem opnieuw te draaien