Alice Cooper - Billion Dollar Babies (1973)

Label: Warner Bros.

1. Hello, Hooray (4:14)
  2. Raped and Freezin' (3:15)
  3. Elected (4:05)
  4. Billion Dollar Babies (3:39)
  5. Unfinished Sweet (6:17)
  6. No More Mr. Nice Guy (3:05)
  7. Generation Landslide (4:31)
  8. Sick Things (4:18)
  9. Mary Ann (2:19)
  10. I Love the Dead (5:08)
  11. Hello Hooray [Live] * (3:04)
  12. Billion Dollar Babies [Live] * (3:47)
  13. Elected [Live] * (2:28)
  14. I'm Eighteen * (4:50)
  15. Raped and Freezin' [Live] * (3:14)
  16. No More Mr. Nice Guy [Live] * (3:07)
  17. My Stars [Live] * (7:32)
  18. Unfinished Sweet [Live] * (6:01)
  19. Sick Things [Live] * (3:16)
  20. Dead Babies [Live] * (2:58)
  21. I Love the Dead [Live] * (4:48)
  22. Coal Black Model T [Outtake of Slick Black Limousine] * (4:28)
  23. Son of Billion Dollar Babies [Outtake of Generation Landslide] * (3:45)
  24. Slick Black Limousine * (4:26)
avatar van axel33
Producer Bob Ezrin heeft voor een perfect passende geluids-omlijsting gezorgd, maar ik vind dat er eigemlijk maar twee nummers op staan die de moeite waard zijn. De opener 'Hello Hooray' is goed en 'Elected' is zelfs héél goed, samen met 'Halo Of Flies' misschien wel z'n beste nummer. Dan blijft er nog de dertien-in-dozijn single 'No More Mr. Nice Guy' over, maar voor de rest is 't eigenlijk alleen maar tenenkrommende onnozelheid wat de klok slaat. Niet meer dan 2* dus.

avatar van glenn53
Grappig dat dit album in die tijd op nr 1 stond in de albumlijsten. Zegt wel iets van de populariteit van de man destijds.

avatar van Hans Brouwer
@axel33: Dit kan je niet menenl!! Het album heeft destijds niet voor niets zo lang hoog in de hitlijsten gestaan. Alice Cooper heeft met "Billion Dollar Babies" een subliem ROCKalbum afgeleverd!! ROCK met 4 hoofdletters geschreven en van een zeer hoog niveau !! "I love the dead"

Dus Axell, ik zou 'm nog maar eens beluisteren, ik geef 'm in ieder geval 4*

avatar van c-moon
??? tenenkrommende onozelheid?? Komaan, Axel? Moet er nog zand zijn?

PRACHTIGE plaat is dit...
Elected!!!
Billion Dollar Babies!!!!!!!
Hello Hooray!!!!!

I love the dead!!!!! Magistraal!!!!

O ja, "No More Mr. Nice Guy" IS inderdaad very radio friendly, maar so what.. 't is een dijk van een song!

Enfin, IK vind dit wel een knaller hoor!! 5/5

Nou c-moon ik ga met je mee, 5*

avatar van Bert Wasbeer
Heeft iemand de poster /dollarbiljet wel eens gezien die bij het album zat? Is nog steeds van toepassing op de huidige amerikaanse regering.

volgens mijn vader is dit een geweldige cd. zelf ken ik 'm nog niet maar ben wel benieuwd namens mijn vader 4* dus.

avatar van Flipper
Bert Wasbeer schreef:

Heeft jarenlang in mijn kamer gehangen

Geld eigenlijk voor elke (Amerikaanse) regering.

Trouwens, naast 'Killer' het beste album van Alice Cooper

avatar van Jan Wessels
Mijn eerste rock elpee die ik ooit kocht. Ik was toen 11 jaar. De (USA) elpee met klaphoes heb ik nog steeds. Zo'n 33 jaar later blijft dit een zeer sterke plaat. Geweldige productie, zeer goede line-up van de band en AC in topvorm. Killer was al goed maar dit is het ultieme hoogtepunt van AC. Elected blijft helaas actueel, Unfinished Sweet (met de tandartsboor, au) en Raped and Freezin' hebben zeer humoristische teksten. Dit album is met hoorbaar plezier gemaakt. Een aanrader. In ieder geval in mijn top-10.

Stel hem dan samen!

Inderdaad een fantastische rockplaat. 'Billion Dollar Babies', 'Elected', zelfs de cover 'Hello Hooray', stuk voor stuk geweldig. Ook de twee duistere nummers, 'Sick Things (angstaanjagend, huiveringwekkend!) en 'I Love The Dead' zijn simpelweg fascinerend. Geweldig gearrangeerd door topproducer Bob Ezrin.
Ik heb de dvd gekocht van the Billion Dollar Babies tour en die raad ik ook elke Alice Cooperfan aan. Wat een geweldige show met slangen, zwepen, poppen, gevechten, een guillotine en zeer veel schitterende muziek. 5*

avatar van Jan Wessels
Re: Ortwin

Ben net nieuw op deze site en in mijn hoofd druk bezig om mijn top-10 samen te stellen. Dat valt niet mee...

Maar 't komt eraan.

avatar van Jumperjack
Ik vind dit grappig, voor mij ook de eerste Rock LP dit ik ooit kocht alleen was ik toen 10. Jan we zijn elkaar bij andere artiesten al eerder tegen gekomen, maar dit is wel een bizar toeval. Ik vind dit ook nog steeds een geweldige plaat, ik moet altijd aaan mijn lagere schooltijd denken als ik dit hoor.

avatar van weasel
Absoluut meesterwerk!
Flink raggen, en toch boordevol originaliteit en bovendien de nodige humor. Alice op z'n best, als je 't mij vraagt.

avatar van axel33
axel33 schreef:
..... maar voor de rest is 't eigenlijk alleen maar tenenkrommende onnozelheid wat de klok slaat. Niet meer dan 2* dus.

Beetje vreemd om m'n eigen review anderhalf jaar na dato te herlezen, want ik vrees dat ik 'm nu moet herzien. Hoewel ik de muziek bij tijd en wijle nog steeds behoorlijk onnozel vind, kan ik 't niet meer zo tenenkrommend vinden als voorheen. 't Is eigenlijk best 'n lekkere rockplaat die 'n goeie entertainment-waarde heeft. Omhoog naar 3,5* dus.

avatar van Jumperjack
Ben ik zo oud, het is nu verdomme 34 jaar geleden dat ik deze LP kocht en het voelt alsof het gisteren was. Ik vind Bllion Dollar Babies nu weer helemaal geweldig. De punk revolutie was super, maar Alice is van alle tijden!

Mad Dog
Een heerlijke plaat. Met name Billion Dollar Babies en Generation Landslide zijn top.

avatar van Hans Brouwer
Maar ook "I love the Dead" en "Unfinished Sweet" .

avatar van Rinus
Altijd een beetje gemengde gevoelens bij dit album gehad. Op kant 1, de nummers "Hello Hooray" tot en met "Elected" zijn geweldig, om daarna gevolgt te worden door die vreselijke tandartsboor in "Unfinished sweet". Op kant 2 volgt dan weer het sterke "No more Mr. Nice Guy" en "Generation Landslide" en eigenlijk is dan de koek op. "I love the dead" is nog enigszins acceptabel

Natuurlijk is de hoes gigantisch, met de band zittend op de foto's tussen geld en konijntjes, en het reusachtige billion dollar biljet erin.

Daarom toch vier sterren, en ook weer een klassieker. Zoals je al begrepen heb, hen ik het album op vinyl in de allereerste perssing (net zoals alle Alice albums die ik heb).

flebbie
Dit is misschien wel zijn sterkste album, alles klopt gewoon. Alleen No Mr. Nice Guy zet ik niet zo snel meer op, vind het ook niet zo tussen de rest passen. Maar is buiten dat wel een sterk nummer. En waarschijnlijk moesten ze van de platenmaatschappij gewoon een single schrijven.

Heb hem ook origineel op vinyl liggen inclusief het billion dollars biljet

Destijds gewoon een keer in een 2e hands elpee winkeltje gevonden, kon hem toen meenemen voor 10 gulden. Heb toen met trillende handen afgerekend, zo blij was ik... en bang dat de prijs niet klopte haha

Zigstar
Het is zeer jammer eigenlijk. I love the Dead is een van de beste nummers op de wereld, Billion Dollar Babies idemdito, en ook Unfinished Sweet vind ik sterk. Maar al dit moois staat dan op dezelfde plaat als 'No more Mr. Nice Guy', 'Elected' en 'Hello, Hooray', welke in mijn oren slechts onnozele stadionbrullers zijn, en zeker niet meer dan dat. De rest zweeft daar zo wat tussen en zorgt er meer voor dat mijn uiteindelijke oordeel naar het negatieve overhelt dan omgekeerd.

2.5 sterren, omdat de magistrale nummers die ik hierboven heb opgesomd toch nog de schade beperken die de rest van de cd aanbrengt. Toch: I love the dead rules!

EVANSHEWSON
Jongen jongen toch... Alice Cooper leeft bij gratie van die nummers die jij onnozele stadionbrullers durft te noemen. Het is duidelijk dat jij van een generatie bent die niet veel kaas gegeten heeft van muziek met een beetje eeuwigheidswaarde.

Als Cooper drie, pakweg vier nummers met eeuwigheidswaarde gemaakt heeft dan zijn het precies Hello Hurray, Elected, No More Mr. Nice Guy en School's Out.

Je moet die songs ook eens thuis in de luie zetel beluisteren, die stààn gewoon als een huis, daar zouden hedendaagse would-be goden als Coldplay en Radiohead een béén voor geven, man!

Waar staan je oren ????

Ik word niet goed van zulke ontzettend dwaze opmerkingen, en dat zeg ik hier niet zo gauw. Ga vlug je mond spoelen met zeep, man!

avatar van Flipper
Aldus een oudere jongere

Zigstar is zeker niet van de generatie die het 'Billion Dollar' biljet in z'n kamer had of heeft hangen.

EVANSHEWSON
Ach, hij is jong en zal de schoonheid van de nummers die hij nu verguist nog wel inzien, hij heeft er de tijd nog voor haha!

Popman
EVANSHEWSON schreef:

Je vergeet er nog 1. Wat dacht je van "Halo of Flies" en dan de lange uitvoering. Misschien iets minder bekend maar ik vindt hem wel in het rijtje thuishoren.

EVANSHEWSON
Dàt klopt. Vergeetachtigheid komt ook met de jaren, helaas !

Halo of FLies is uiteraard ook een Cooper Klassieker!

avatar van musicboy
Natuurlijk heeft de man klassiekers. Alleen jammer dat sommige latere albums (The last Temptation / Brutal Planet) hier precies geen kans krijgen, terwijl ze ook heel sterk zijn.

EVANSHEWSON
Is dat zo, dan is dat wel jammer. Persoonlijk ken ik die albums niet eens meer, omdat ik na de periode van de megahits en deze Billion Dollar Babies mijn interesse verloor in deze artiest. From The Inside, met de machtige single How You Gonna See Me Now? vond ik wèl nog de moeite. Maar alles is perceptie, my dear.

Zigstar
EVANSHEWSON schreef:
Waar staan je oren ????

Haha, man toch, jij weet duidelijk niet tegen wie je praat. Geloof mij, ik heb waarschijnlijk meer verschillende platen gehoord in mijn jonge leven dan jij. Ik ben opgegroeid met de groten van vroeger, van miles davis tot david bowie. Alice Cooper behoort daar zeker ook bij, maar niet omdat hij geniale cd's heeft gemaakt, maar enkele geniale nummers (ik heb het op dit album vooral over I love the dead).

U moet uw oren maar eens open zetten en aandacht geven aan de oppervlakkigheid van nummers genre Elected. Inderdaad, deze nummers hebben Alice 'ik melk alles uit waar het mogelijk is' Cooper groot gemaakt. Maar vergeet niet, Kiss (een flutband eerste klas naar mijn mening) is met oa Rock 'n Roll all night en I was made for loving you groot geworden, songs van hetzelfde niveau als die 'Cooper klassiekers'.

Trouwens, wie ben jij om mij te vertellen wat ik goed moet vinden. En ALS er al iemand de les zou moeten gespeld worden, dan ben jij het eerder dan ik. Maar bon.
Ik zou zeggen, kijk eens verder dan je neus lang is en duik eens wat verder in de muziekwereld.

Flipper schreef:

En denk je niet dat ik dan ook een meer objectieve mening kan geven dan jullie? Vanop een afstand bekeken is Alice Cooper echt niet zo goed als jullie hem hier afschilderen.

avatar van musicboy
Misschien is hij echt niet zo goed, kan zijn... Maar naast Coldplay, Radiohead en Nirvana, wat hier zo goed scoort, is hij in elk geval stukken beter.

EVANSHEWSON
@Zigstar: Ach, niemand moet niemand de les spellen of opdringen wat hij goed moet vinden. En wat je mening over Kiss betreft, die kan ik enkel bijtreden.

Kijk, van Alice Cooper ben ik niet eens zulke grote fan, ik heb enkel een goede verzamelaar en deze, maar vond het zo verdomde jammer dat juist de leuke en erg goede nummers in de grond geboord werden. Die zijn qua melodie toch gewoon top ?
Als ik nu na jààren nog eens Hello Hurray hoor, dan krijg ik nog huiveringen, maar van puur genot voor zulk een sterke melodie. Dàt is ook een song die geheel uitgekleed, bijvoorbeeld door één mijner idolen - David Bowie - gewoon acoustisch nog overeind zou blijven. Een goede song en een sterke melodie, die herken ik van mijlenvèr. Maar ik geef toe dat ik flink overgereageerd heb. Het grijze weer van gisteren zat daar zeker voor iets tussen als ik dat nooit een ekskuus natuurlijk... hey, ik zal wat dimmen, om het op zijn Vlaams te zeggen, en elk laten genieten waar ie wil van genieten; Zels Garry Hagger, Jo Vally en Bobby Prins - mààr dat zijn Vlaamse Ikonen van twijfelachtig allooi - hebben fans!

Mààr neem duizend mensen en je krijgt duizend meningen, dat is nu juist het leuke aan MuMe, en ja, soms als je niet akkoord gaat met iets, dan gaan je tenen soms krullen...