Alice Cooper - Billion Dollar Babies (1973)

Label: Warner Bros.

1. Hello, Hooray (4:14)
  2. Raped and Freezin' (3:15)
  3. Elected (4:05)
  4. Billion Dollar Babies (3:39)
  5. Unfinished Sweet (6:17)
  6. No More Mr. Nice Guy (3:05)
  7. Generation Landslide (4:31)
  8. Sick Things (4:18)
  9. Mary Ann (2:19)
  10. I Love the Dead (5:08)
  11. Hello Hooray [Live] * (3:04)
  12. Billion Dollar Babies [Live] * (3:47)
  13. Elected [Live] * (2:28)
  14. I'm Eighteen * (4:50)
  15. Raped and Freezin' [Live] * (3:14)
  16. No More Mr. Nice Guy [Live] * (3:07)
  17. My Stars [Live] * (7:32)
  18. Unfinished Sweet [Live] * (6:01)
  19. Sick Things [Live] * (3:16)
  20. Dead Babies [Live] * (2:58)
  21. I Love the Dead [Live] * (4:48)
  22. Coal Black Model T [Outtake of Slick Black Limousine] * (4:28)
  23. Son of Billion Dollar Babies [Outtake of Generation Landslide] * (3:45)
  24. Slick Black Limousine * (4:26)
Meneer Bungel
Billion dollar babies (linken via de tracklist kon niet)

Geweldige plaat! Maar... wat gebeurt er eigenlijk tussen 2:12-2:15 bij "Raped and Freezin'". Net of daar iets met de mastertape gebeurt, of dat hij wat trager gaat... Klinkt in elk geval heel apart....

avatar van kareltjemusic
Tja ik kreeg het album toen ik 12 was. Mijn ouders vonden die muziek maar helemaal niets. Ik vond het toen het einde. Maar wat wil je ook als je 12 bent. Nu anno 2009 terugluisterend naar BDB klinkt het allemaal niet zo spannend meer als vroeger. Maar moet het album nog wel een 4.0 meegeven. Vooral de klaphoes was heel mooi, compleet met het geld biljet.
En ja, toch was het 1 van de grootste shows van die tijd. Kiss en andere groepen hebben veel iinspiratie opgedaan van deze show

Heerlijk album. Tijdloze muziek. Masterpiece!

avatar van Wyverex
Heb hem ondertussen ook op plaat kunnen vinden (ja compleet met biljet!). Dit is wel The Alice Cooper Group op zijn best!
Eigenlijk vind ik jammer dat dit niet wat gekender is bij het grote publiek, want ze weten niet wat ze missen.

Zakt eigenlijk nergens echt in, behalve dan misschien bij het Unfinished Sweet, als de tand wordt getrokken vind ik het wat langdradig. Maar ondanks dit enige minpuntje zeker een 5 waard!

Dit is ontegenzeggelijk het beste (en commercleelste) album van Alice Cooper. Voor mij staat deze plaat op een speciaal plekkie in mijn herinneringen. Ik vervulde in '73 mijn militaire dienstplicht. Waar ik overigens liever niet aan terugdenk. Maar ja je moest. En mijn pa vond dat ze daar maar eens een échte vent van mij moesten maken. (is daar niet gebeurt, ik werd alleen maar opstandiger). Maar No More Mr. Nice Guy, Hello Hoorray, Elected, maar zeker ook de nummers Billion Dollar Babies, Mary Anne en I Love The Dead, zijn toen voorgoed in mijn systeem geperst. Ja, je hebt van die platen met een hele speciale betekenis. Verder heb ik best heel veel leuke herinneringen aan die periode. Jammer dat Alice Cooper het niveau van dit album nooit meer heeft gehaald, door allerlei verslavingen en andere uitwassen, die in die tijd nogal eens voorkwamen (de post sixties periode, laten we maar zeggen).

avatar van BenZet
Geen verkeerde plaat. Het gitaarwerk doet mij een beetje aan het wat eerdere werk van the who denken.

avatar van James Douglas
In het verkiezingsjaar van 1973 kwam Alice Cooper met Billion Dollar Babies op de proppen. Een plaat vol steken richting de Amerikaanse levensstijl en als tegenoffensief manisfesteerde Ol' Alice zich ook nog als presidentskandidaat in Elected. Thematisch gezien vind ik dit dan ook een erg boeiend album. Muzikaal in meer of mindere mate ook maar het vaudeville aspect grijpt mij lang niet elke luisterbeurt. Ook doet het classic rock-element mij een stuk minder als eerder het geval was. Een verschuiving op de muzikale radar. Desalniettemin een prima plaat.

Killers was sterk , maar deze is gerijpter en beter geproduceerd .
Bij terugluistering maakt het album nog altijd een vitale frisse indruk .
Het songmateriaal is heel constant en de band speelt geinspireerd .
Ook valt op wat Alice hier allemaal met zijn stem voor elkaar krijgt , iets wat 'm live nooit echt lukte .
Voor mij is deze plaat die ik op mijn 5e al hoorde , een mijlpijl in de geschiedenis van de 70's rockmuziek . Het staat nog altijd als een huis .

_Lynn_
Sinds een tijdje kan ik de oude klassiekers van Alice Cooper ook goed smaken en draai ik ze regelmatig.
Lang heb ik enkel het hitje Poison gekend, maar dankzij de Alice Coopers Greatest Hits LP van mijn vader heb ik ontdekt wat een compleet andere, betere stijl de beste man in de jaren '70 had.

Op deze plaat vind ik geen enkel minder nummer terug, ik denk ook dat ik het Alice Coopers beste vind.

Milestones
Inderdaad zijn beste werk, zeer goed geproduceerd ook.
Generation Landslide blijf ik de echte topsong van dit album vinden.

Onnodige quotes verwijderd ivm leesbaarheid van de discussie. Het is niet nodig steeds het bericht boven je te quoten.

avatar van vielip
Het predikaat 'klassieker' is op dit album meer dan van toepassing! Wat een geweldige plaat levert Alice hier af!! Ik moet toegeven; je moet open staan voor het soort humor/theater dat Alice hanteert maar als je dat doet...oh boy dan waan je je op dit album echt in de Alice gedaante! Heerlijke nummers als Hello hooray, Billion dollar babies, Teenage lament, Elected en I love the dead gespeeld door een geoliede band.

Geweldige plaat, totaal onderschatte artiest! Op elke plaat schitterende teksten (ze zitten er ook altijd bij!) en prima composities. Ook zijn latere cd's The Eyes of Alice Cooper en Brutal Planet zijn uitstekende platen. Might as well be on Mars! (van de Hey Stoopid cd)

avatar van kaztor
Ik vind het persoonlijk niet beter dan de voorgangers, maar de productie geeft deze plaat iets onaantastbaars mee. Alice en z'n band klinken zelfverzekerd en larger than life met een heerlijke fuck-you-attitude.
Maar de vorige albums klinken ontegenzeggelijk iets puurder.

vielip schreef:
Teenage lament

Die staat op de opvolger Muscle Of Love.

avatar van vielip
kaztor schreef:

Die staat op de opvolger Muscle Of Love.

Ah je hebt gelijk! Ik bedoelde Generation landslide...

Deze plaat is wat gelikter en verzorgder in de produktie . Er is veel aandacht aan besteed en de vorm is goed bedacht . Wat luchtiger rock werk in combi met wat nummers die beklemmender zijn zoals Unfinished Sweet en Sick Things . Maar zo ineens duikt er ook ineens een liefelijk liedje op als Mary Ann . Iets wat Alice later ook nog wel eens tentoonstelde met I'll Never Cry en de hit How You Gonna See Me Now .
Duidelijk geen plaat met een eenzijdige insteek dit Billion Dollar Babies . Het is in zijn geheel een waardige rockplaat . 1 van de betere in ieder geval uit de jaren 70 en niet gedateerd .

Sven Bersee
Ik had echt vreselijke oude-mannen-muziek verwacht. Even goedkoop anderhalve ster uitdelen en weer wegwezen. Maar dit is nu al de meevaller van het jaar.

avatar van perrospicados
Tja ik kreeg het album toen ik 12 was.

tsss, ik ook, sterker het was de allereerste LP die ik in mijn bezit had. Had, want ik weet niet waar ie gebleven is. een keer uitgeleend of zo.

avatar van Madjack71
perrospicados scheef ...een keer uitgeleend of zo.

Dan is het hoog tijd dat je deze klassieker eens terug vraagt....zou wat zijn zo'n 37 jaar later een berichtje krijgen via msn o.i.d....hoi ken je me nog....zeg wat die lp betreft van Alice Cooper, heb je al gelegenheid gehad om die te luisteren.....

avatar van perrospicados
Ik weet alleen niet meer wie het is....
Maar bij deze: Wil degene aan wie ik Billion Dollar Babies rond 1976 heb uitgeleend even laten weten of er al gelegenheid is geweest om deze te beluisteren en hoeveel sterren je er aan wilt geven?

avatar van henk01

avatar van perrospicados
4 sterren? da's mooi. Mag ik 'm dan nu weer terughebben?

avatar van Leeds
Het absolute hoogtepunt uit de carriere van Alice Cooper. Vooral kant A is van hoog niveau. Wat ik maar niet kan vinden op Killers kan ik hier wel op vinden.

Samen met Welcome to My Nightmare het beste werk.

avatar van uffing
Opvallend dat Unfinished Sweet zo weinig stemmen krijgt hier. Ik vind dat echt de beste song van deze toch al geweldige plaat.

Ik ben het volkomen met je eens uffing . Een geweldige song . Voor eeuwig met de zenuwen in je lijf naar de tandarts .

avatar van uffing
Het gekreun van Alice aan het eind zegt wat dat betreft genoeg

avatar van Wyverex
Ach, de tandarts . Ik denk dat de beste verdoving Unfinished Sweet zelf nog zal zijn . Snoeihard door een koptelefoon, en laat die tandarts maar boren! Maar ik vind Unfinished Sweet zeker niet het beste. Niet met een B kant als deze ! Theatraler wordt rock niet als dit hier. Dit is echter niet hun beste, maar volgens mij is dit de plaat die hen in de Rock And Roll Hall of Fame bracht (eindelijk dan toch).

avatar van Jumperjack
Ik begin dit album steeds meer te herwaarderen, het was in 1973 de eerste LP die ik aanschafte. Jarenlang heb ik er geen aandacht meer voor gehad, maar nu ik tegen de 50 loop begin ik ook naar deze plaat weer te luisteren. Voor mij onlosmakelijk verbonden aan mijn kinderjaren en daarom erg belangrijk.

avatar van Dibbel
Ook voor mij was dit de eerste 'echte' LP die ik kocht (na een paar verzamel-elpees van K-Tel en Arcade).
Gefascineerd door de hit Elected was ik al fan geworden en heb deze vrijwel meteen na uitkomen gekocht.
Het waren de hoogtijdagen van de glitterrock en Alice Cooper was daar een beetje het lelijke eendje in de bijt van. Die langharige man vol met make-up met zijn freakshow op het podium had een dermate hoog ' Moeders hou je dochters thuis'- gehalte dat je je er wel voor moest interesseren.
Elpee natuurlijk erg veel gedraaid, maar heb hem nog steeds, alleen die poster met die afscheurbare plaatjes en het dollarbiljet niet meer.
De muziek staat intussen nog steeds als een huis met het geweldige Unfinished Sweet (doe mij ook zo'n tandarts) en het macabere I Love The Dead.
Album leverde verder 3 Top-40 hits op: het spannende Elected (december 1972), het net zo spannende Hello Hurray (maart 1973) en het wat toegankelijkere No More Mr. Nice Guy (leuke tekst) in mei 1973.
Ook Raped and Freezin' en Generation Landslide zijn sterke rocksongs.
Het rustige Mary Ann heb ik altijd het minste gevonden.
Draait nog wel eens een rondje op de platenspeler.