Alice Cooper - Billion Dollar Babies (1973)

Label: Warner Bros.

1. Hello, Hooray (4:14)
  2. Raped and Freezin' (3:15)
  3. Elected (4:05)
  4. Billion Dollar Babies (3:39)
  5. Unfinished Sweet (6:17)
  6. No More Mr. Nice Guy (3:05)
  7. Generation Landslide (4:31)
  8. Sick Things (4:18)
  9. Mary Ann (2:19)
  10. I Love the Dead (5:08)
  11. Hello Hooray [Live] * (3:04)
  12. Billion Dollar Babies [Live] * (3:47)
  13. Elected [Live] * (2:28)
  14. I'm Eighteen * (4:50)
  15. Raped and Freezin' [Live] * (3:14)
  16. No More Mr. Nice Guy [Live] * (3:07)
  17. My Stars [Live] * (7:32)
  18. Unfinished Sweet [Live] * (6:01)
  19. Sick Things [Live] * (3:16)
  20. Dead Babies [Live] * (2:58)
  21. I Love the Dead [Live] * (4:48)
  22. Coal Black Model T [Outtake of Slick Black Limousine] * (4:28)
  23. Son of Billion Dollar Babies [Outtake of Generation Landslide] * (3:45)
  24. Slick Black Limousine * (4:26)
avatar van LucM
Misschien zijn beste album hoewel de vorige 3 er nauwelijks voor onder doen. Ook is de sound wat meer geperfectioneerd maar het blijft hoe dan ook ruig klinken. Het was tevens zijn meest succesvolle album en daar heeft het aantal hits hierop ook mee te maken. Elected waarmee hij de draak steekt met de presidentsverkiezingen vind ik zowat zijn beste nummer, de andere hits Hello Hurray en No More Mr. Nice Guy vind ik ook erg sterk. Mary Ann klinkt opmerkelijk lief voor zijn doen maar vind ik niet slecht. Eigenlijk kan ik hier geen enkel zwak nummer opnoemen, dit album blijft staan als een huis.

Vooral een spannend album. Mijn broer draaide dit helemaal grijs en ik was bij verschijnen een jaar of vijf.
Ik vond Alice Cooper een enge verschijning en zo ervaarde ik zijn muziek ook.
Stiekem vond ik het wel goed en dat is altijd zo gebleven.
Het was misschien wel de eerste Lp van een artiest die ik toen hoorde, en dat blijf wel hangen.
Buiten dat, staat het nog altijd als een huis. Misschien wel 1 van de best geproduceerde albums uit de jaren 70.

avatar van vielip
Tsjonge, ik probeer me even voor te stellen hoe het moet zijn om als 5 jarig jongetje deze muziek te horen! Dat moet inderdaad wel angstaanjagend geweest zijn. Zeker in combinatie met een foto van Alice erbij! Ter vergelijking; ik kreeg de lp Comment ca va van The Shorts toen ik 6 was van m'n ouders Maar ja, ik heb dan ook geen grote broer die me het goede voorbeeld gaf...

Ja, heel andere koek.

En mijn broer wist dat ik wel enige angst had voor Alice Cooper.
Die liet geen kans onbenut om mij de stuipen op het lijf te jagen.
Lag ie ineens de inklap hoes van de LP onder mijn kussen ( Alice met slang.. brrrr.)

avatar van henk01
De shorts is ook redelijk eng brrr

avatar van vielip
Hahaha ja op een iets andere manier zeker wel ja!

Comment Ca Va............. Nou dan liever de creepy Alice.

avatar van Rinus
Ik heb het album eindelijk ok maar eens op CD gekocht (ik heb ook de vinyl versie in de allereerste uitvoering). Voo rren paar euro kun je niet tobben. Maar het valt me eigenlijk toch wel op, dat de geluidskwalitieit van de CD versie niet echt beter is dan de LP versie.

Nieuwstad
Rinus schreef:

Er is ook een remaster uitgekomen, die is wel beter hoor.

avatar van vielip
Bedoel je die dubbele met bonusdisc Nieuwstad? Die is namelijk inderdaad beter qua geluid.

Nieuwstad
Ja die bedoel ik.

avatar van Barfly
Voor mij het eerste album waar Alice me weet te raken gedurende de hele elpee. De voorgaande elpees hebben enkele leuke nummers. Deze plaat kent alleen maar goede nummers. De zangcapaciteiten van Alice zijn voer voor discussie. Een geweldig technische stem is het niet, maar het past wel uitstekend bij de sfeer van de nummers.
De hoes is een hebbeding op zich met het dollarbiljet en de uitklapbare hoes.

avatar van glenn53
vielip schreef:

En die nieuwe sacd? Al iemand ervaring mee?

avatar van royh
glenn53 schreef:

En die nieuwe sacd? Al iemand ervaring mee?
Die komt pas op 4 februari uit. Ben wel benieuwd: de geluidskwaliteit van de vorige 3 Alice Cooper Audio Fidelity releases is ook dik in orde. Je kunt hem wel al pre-order bestellen : SACD Billion dollar babies ...

avatar van glenn53
Reeds besteld.

avatar van SemdeJong
Prima album

avatar van Boermetkiespijn
Onwijs fijn album. Muzikaal zijn de elementen goed op elkaar afgestemd, wat ervoor zorgt dat het geheel prettig in het gehoor ligt. Op deze plaat is sprake van orde (vooral in vergelijking met het debuutalbum) en bedraagt een aantal grote hits!

"Hello Hooray" is een cover, werd in 1968 uitgevoerd door Judy Collins. De coupletten en de melodie zijn aangepast, en uiteraard vind ik de versie van Alice Cooper beter, deze is een stuk rauwer en muzikaal beter ingevuld. Genoot vooral van de solo die je hoort vanaf 2:40, bijgestaan door de pianist.

"Raped and Freezing" geeft in de titel al weer waar dit nummer over gaat. De tekst vertelt een toch wel luguber verhaal, terwijl de muziek eronder het verhaal plaatst in een sfeer van "heb ik dat?". Gaaf einde.

"Elected" doet denken aan "Reflected" van Alice Coopers debuutalbum "Pretties for You", maar dan (veel) beter. Ben persoonlijk wel een fan van blazers in rockmuziek, mag deze track dan ook graag beluisteren.

"Billion Dollar Babies", gave titelsong, waarin The Hollies worden gesampled. Strak gedaan, evenals de gitaarsolo's die erop volgen. Fijn nummer!

"Unfinished Sweet" is een track die vertelt over een tandartsbezoek. Na anderhalve minuut hoor je de tandartsboor, die had er van mij niet in gehoeven, want wat een verschrikkelijk geluid is het toch... Na de boor een uitstekend staaltje instrumentaal werk, waarmee een min of meer angstige sfeer wordt neergezet. De bedoeling van deze muziek komt duidelijker naar voren als je de beelden bij dit nummer bekijkt. Het ontbreekt Alice Cooper niet aan een gezonde dosis humor...

"No More Mr. Nice Guy" is toch wel een van mijn favorieten op deze plaat. Lekker pakkend, toegankelijk en blij. Gecoverd door Megadeth. Dat hebben ze leuk gedaan, maar doe mij de versie van Alice Cooper maar.

"Generation Landslide" heeft een akoestische gitaar, en vooral in combinatie met de mondharmonica krijgt deze track een echt protest-song-smaakje. Ook opvallend is de sarcastische tone of voice. Sterk nummer met in elk geval voldoende variatie.

"Sick Things" heb ik niet zoveel mee. Simpele tekst, simpele muziek. Positief zijn de blazers en de heerlijke solo in de laatste halve minuut. Jammer dat je daar bijna 4 minuten op moet wachten!

"Mary Ann" heeft fijne, (mee)slepende pianomuziek in zich. Weer totaal iets anders, leuke (korte) verrassing.

"I Love the Dead" is macaber, duister. De teksten gaan wat ver, maar muzikaal is het een steengoed nummer en een goede afsluiter van deze plaat: menig luisteraar zal na het slotnummer nog even stomverbaasd op de bank gezeten hebben. Hoog meezing-gehalte. Live deed Alice Cooper er ook alles aan om zijn publiek te choqueren. Zo heb ik eens beelden gezien waarop hij zich tijdens "I Love the Dead" liet onthoofden, waarna zijn dochter begon te zoenen met zijn afgehakte hoofd. Noem het ziek, noem het smerig, noem het artistiek, noem het Alice Cooper.

Al met al een steengoede plaat die doordrenkt is met muzikale hoogstandjes en creativiteit.

avatar van Stijn_Slayer
'Hello Hooray' is van ene Rolf Kempf. Judy Collins is zelf een vleesgeworden cover, ze kan niets anders.

Klopt inderdaad,Hello Hurray is van Rolf Kemp en is geen cover van Jullie Covington uit 1968!

avatar van Boermetkiespijn
Bedankt voor het melden heren, maar ik vraag me af hoe het kan dat de versie van Judy Collins 5 jaar eerder is uitgekomen dan die van Alice Cooper.

Who Sampled

ALICE COOPER.
Alice Cooper-zang en mondharmonica.
Glen Buxton-gitaar.
Dennis Dunaway-bas.
Michael Bruce-gitaar,toetsen.
Neal Smith-drums.

De band Alice Cooper wordt opgericht in 1967.
Pretties for you wordt uitgebracht in 1968 op het Zappa-label Straight en flopt.
Zes maanden later verschijnt Easy Action dat ook niets doet.
Dan begint op het podium de Freak Show met o.a een electrische stoel en een galg,en krijgt de band veel aandacht in de media.
De band vestigt zich in Detroit trekken de jonge,briljante Bob Erzin aan als producer.
Zij eerste productie is meteen succesvol;I"m Eighteen" wordt een hit.
In 1971 wordt Love it to deatht uitgebracht en het gaat definitief de goede kant uit.Teenagers omhelzen de grote weredhit"Schools out"als hun eigen volkslied en maken van Alice een exentrieke miljonair.
Hij stelt zich kandidaat bij de Amerikaanse verkiezingen zoals we horen op Elected,een track van het album Billion dollar babys.
Killer,Schools out en Billion dollar babys zijn bestsellers van formaat.
Muscle of love is wat minder succesvol en de roem is aan het terug lopen.
Na dit album gaat Alice verder als solo-act en huurt de Lou Reed muzikanten Steve Hunter en Dick Wagner in als sessiemuzikanten.
Welcome to my nightmare en latere albums worden steeds gladder en derhalve minder interessant.
Eind 1978 is er een soort come-back met het album From the inside in samenwerking met Bernie Toupin,de vaste tekstschrijver van Elton John.
De single"How you gonna see me now wordt zowaar een grote hit.

avatar van Stijn_Slayer
Een affaire met Kempf? Een tape van iemand gekregen? Lokaal optreden gezien?

Hier staat wel e.e.a., maar echt duidelijk wordt het niet: Hello Hooray : Alice Cooper versus Judy Collins | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

Hey Jeroen,je haal 2 nummers en 2 zangeressen door elkaat.Judy Collins heefft nooit dat nummer opgenmen;we kennen haar van Send in de clowns. Julie Coffington heeft Only woman beed gecoverd;verder een goede recentie,hoor!

avatar van Stijn_Slayer
Heeft ze wel opgenomen: Judy Collins - Who Knows Where the Times Goes (1968)

Niet echt de moeite waard om achteraan te gaan.

avatar van Boermetkiespijn
Misschien moeten we maar even in het midden laten wie het heeft verzonnen. Judy Collins bracht officieel de eerste versie uit, de versie van Alice Cooper is vele malen beter. Tja

Hoy Jeroen,sorry voor het slordige taal gebruik net maar ik weet echt niet hoe je aan die informtie komt.Wat vind je van mijn biografie?Ben benieuwd.

avatar van little lion man

Als ik het goed lees heeft Kempf het nummer voor Judy Collins geschreven. Producer Bob Ezrin kende Kempf en heeft het nummer geïntroduceerd aan Alice Cooper.

avatar van iggy
Dit is Classic Cooper. Het openings nummer vond ik als jong vantje ZO GEWELDIG!! Ontzettend stoer en gezongen met een bravoure die alleen Alice had. Doordat nummer heb ik heel wat fist fights en jonge meisjes harten gewonnen. Althans, in mijn dromen ha. Slaat natuurlijk nergens op. Maar Cooper deed dat wel met me in die tijd. Wat een opener zeg! Raped valt dan toch een bietje rauw op mijn dak. Geen geweldig nummer. Om met Elected weer de draad op te pikken. Niet eens zo'n gek idee. Want Tricky Dicky trok toen aan de touwtes. Achteraf gezien helemaal geen gek idee ha. Prima nummer. Daar is trouwens nog een geinige clip van. Pffff Billion Dollar Baby. Het volgende echte hoogtepunt. Cooper zijn band laat op Billion ook horen dat ze hun mannetje staan. En nu gaat het rap. Unfinsed Sweet dus. Waar ik wel niet zo goed tegen kan is dat La, la, la, da gedeelte. No more Mr. Nice Guy, Generation Landslide, Sick tings, Mary Ann en I Love The Dead pffff. Cooper op zijn best. Spooky, humoristisch, waarheid en vooral ORGINELE heerlijke onzin!!

avatar van adri1982
Dit album hoorde ik voor het eerst in het najaar 2003, toen ik er benieuwd naar was.
Mijn vader en moeder hadden destijds thuis het album uit 1972: 'School's out', waarvan de titelsong door velen wordt gezien als de grootste hit die Alice Cooper ooit zou hebben gehad.

Persoonlijk vind ik dit album: 'Billion Dollar Babies' (uit 1973) stukken beter. 'Hello Hooray' is gelijk een zeer goede opener en is ook een van de betere nummers op dit album. 'Elected' en 'No More Mr. Nice Guy' zijn de bekendste nummers op dit album, maar daarnaast is er op dit album het losgaande 'Generation Landslide' te vinden, dat ik het allerbeste nummer op dit album vind. Ook 'Billion Dollar babies' en 'Sick things' zijn goed, maar de laatste twee tracks op dit album zijn voor mee de twee minst goeden.
4*.

Deze periode wordt over het algemeen gezien als Alice zijn beste.
Pastte mooi in het glamplaatje toendertijd.
Hoewel hij wellicht door velen wordt gezien als hardrocker is dat veel meer van toepassing vanaf zijn comeback die eind jaren 80 plaatsvond.
Shockrock...tja, Alice Cooper deed eigenlijk van alles.
Pikte nog wat op van Punk en New Wave en die is wat onterecht onderbelicht. Ik raad ook van harte het album DaDa( 1983) aan, zo onderschat.
Ik keek onlangs een concert van hem uit 1981 op YT van hem en hoewel de relevantie er niet meer was, rockte en duwde het als een tierelier.
Fysiek was hij wel op zijn absolute dieptepunt door crack vooral.
Broodmager en met 1 been in het graf.
De gimmick Alice Cooper ( hij heeft zelf tig x aangegeven dat het een rol is die hij speelt) had ook een heel ander gestalte gekregen.

Dit blijft een parel. Echt een verzorgde goede rockplaat met knappe vondsten.