Kanye West - Yeezus (2013)

Hip-Hop / Avant-Garde

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

UnknownPleasure
niels94 schreef:

Eens. Hij kan artiesten die ik normaal niet goed kan hebben in zo'n omgeving te plaatsen dat ze wél tot hun recht komen. Ik noem een Nicki Minaj.

op MBTDF deed hij het idd heel goed.
maar hier breekt het zweet me echt uit bij
Hold My Liquor ( vooral Chief Keef )
Guild trip ( let me goooooooooooowowowowowowowoooooowowowoww.)
Send it up (dat einde )
en ook Bound 2. mijn god.
als die dingen niet waren gebeurt en hij iets langer met de teksten bezig was geweest had ik het al een ster meer gegeven. ik hou namelijk wel erg van de rauwere kant die hij hier op gaat.

avatar van hond racisme
panjoe schreef:

Effe kappen nou.

nou nou nou.

avatar van niels94
Bij de eerste luisterbeurt had ik dit ook weer niet verwacht: dit is tot nu toe wel het album van het jaar. Elk nummer is heerlijk en om de één of andere reden vind ik zelfs Chief Keef, met een in theorie afgrijselijk autotunerefreintje, fantastisch in het geheel passen. Dit is zo'n album die als geheel ook het allerbeste werkt, een heerlijke trip die je van begin tot einde mee wil maken en ik geniet van min of meer elk moment. Ik had, ondanks dat ik het nummer nu ook goed kan hebben, wel liever andere vocalen gehoord op de bizar heerlijke productie van Blood on the Leaves. Een dikke acht is zeker op zijn plek. De gele sterretjes staan bij New Slaves en Hold My Liquor, maar eigenlijk scheelt het allemaal maar weinig. Elk nummer is op zijn eigen manier heerlijk. Wat betreft de teksten heb ik hier verder het nodige al gezegd.

Rudi1984
Ik geef het maar eerlijk toe: ik sloeg de plank compleet mis met mijn mening over Yeezus. Wat een groeiplaat! Hij ging bij mij echt van infantiel (vooral vanwege Kanyes raps) naar absolute jaarlijstkandidaat. Nooit eerder zo bijgedraaid!

avatar van sergifornia
Frisse plaat, waar ik ondanks het voor Kanye andere geluid al snel in kwam. Met On Sight word gelijk de toon gezet voor de rest van het album. Een rauwe simplistische trip die bijna het hele album lang duurt. Hier en daar een schreeuw, de een uit een soort angst, de ander van plezier in de slaapkamer. Ik vind het wel hebben, net als het opzwepende Black Skinhead en New Slaves. Bij Blood On The Leaves kan ik niet wachten op het moment dat de beat er in komt. Guilt Trip en Send It Up vind ik de mindere nummers van dit album, alhoewel zeker niet slecht. En dan de afsluiting met dat heerlijke Bound 2, waarvan "uhuh honey" me terug doet denken aan "yeezy thought me" van My Beautiful Dark Fantasy. SInds de eerste luisterbeurt dus verkocht en denk dat ik deze nummers nog wel eventjes de hele dag door aan het draaien ben. Maar eens kijken of ik er een fysieke kopie van kan scoren.

"Yeezy taught me" bedoel je waarschijnlijk

avatar van sergifornia
Raul schreef:
"Yeezy taught me" bedoel je waarschijnlijk
precies, foutje

Heb het album nog niet goed genoeg beluisterd om het te kunnen beoordelen.

Kwam net per ongeluk op een of andere socialmedia page van Ryan Babel. Die heel groot een zin van dit album quote: I know were the new slaves, I see the blood on the leaves.

Iemand een invalshoek?

avatar van Raul
Wat is nu precies je vraag?

avatar van Elohim
Leuk BBC artikel over dit album.

avatar van Holla
Gekke video van Black Skinhead maar hij bevalt me opzich wel

avatar van Silky & Smooth
Er is toch nog niets bevestigd over de echtheid ervan?

wat een athleet!

avatar van Holla
Nog niet bevestigd inderdaad, daarom heb ik hem nog niet toegevoegd

Raul schreef:
Wat is nu precies je vraag?

Ik ken de teksten niet, maar vraag me af wat ermee wordt bedoeld en dan ook weer waarom hij deze ene zin quote.

avatar van Silky & Smooth
Hoi Angelin, zet deze site maar in je favorieten

avatar van Holla
Kanye tweet dat het niet de officiele versie is, maar dat we over een week de officiele kunnen verwachten. Hij zit overigens wel te haten op degene die de video gestolen zou hebben dus waarschijnlijk wordt die gewoon verder bewerkt

avatar van predator
Don Cappuccino schreef:
Ik heb trouwens deze hoes er in gezet bij Windows Media Player:

Yeezus (Alternative Album Cover)

Ik vind 'm mooi, dank.

Gucci-Mane
Slechtste album die ik jaren hebt gehoord. Wat een kut herrie allemaal , en dan nog rare beats met zijn geschreeuw.

Nee sorry , maar J.Cole streeft hem gewoon lachen voorbij. Kanye's tijd is ook echt voorbij als hij zo doorgaat , hij is totaal de weg kwijt.

avatar van Holla
Grappig, maar ik denk dat Kanye op de juiste weg is! De man begint meer en meer te experimenteren, en dat is positief aangezien als iemand dat kan, het Kanye is.

J. Cole die hem voorbij streeft vind ik een vreemde gedachte, lyricaal was J. Cole vanaf begin af aan al beter, maar als producer is hij er nog lang niet.

avatar van hond racisme
J.Cole wie...? Waarom vergelijken als beide rappers totaal anders zijn?
Sorry hoor, maar als je alleen je weg kent in de hiphop muziek is dit album gewoon niks voor jou, geen reden voor om het af te kraken als "kut herrie, rare beats en geschreeuw" als het gewoon, zoals Holla zegt, heel experimenteel en uniek is. Ofwel ben je vernieuwd ten opzichte van hiphop, ofwel conservatief, J.Cole is dat laatste, Kanye het eerste. De twee hebben dus niks met elkaar te maken.

Gucci-Mane schreef:

Toch nog één zin helemaal goed geschreven...

@ Gucci-Mane

Vind het overigens vrij vreemd dat je bij Chief Keef's debuutalbum zegt dat het een classic is terwijl je hier zit te haten op teksten... Vrij gek aangezien we al 10x bediscussieerd hebben dat Kanye nou eenmaal niet zijn focus op teksten legt, de teksten op dit album zijn niet slechter dan Finally Rich. Sterker nog, op Black Skinhead en New Slaves laat hij meer lyricaal talent zien dan Chief keef op dat hele album bij elkaar...

avatar van niels94
Holla, Zijne Gucci-Maneheids wegen zijn ondoorgrondelijk, maar met goud en saffier geplaveid.

Overigens wil ik even terugnemen wat ik zei over de vocalen op Blood on the Leaves: dat is misschien wel het mooiste nummer van de plaat. Die vocalen raken mij juist enorm, het is zonder meer het beste 808's nummer dat hij ooit gemaakt heeft. Wat een album, wat een album. Dat moment ook dat Kanye West begint te rappen op Hold My Liquor Ik had Kanye West op zich al hoog zitten, maar nu al helemaal.

Gucci-Mane
Waar is de productie dan gaaf? Er is totaal geen "improvement" vergeleken met zijn vorige producties. Dit album is niets maar dan ook niets vergeleken met Watch the throne of Trap House III van Gucci Mane. (Oke die laatste was sarcastisch)

J.Cole's album is ook niet echt "topper dan top" maar is toch een fijnere album dan Kanye vind ik , en heeft betere teksten en nummers , waar Kanye totaal geen één nummer echt heerlijk klinkt.

New slaves ,Black skinheads vind ik gewoon maar niks. Dan heb je nog wat autotunes nummers waar ik niks aan heb.

Doe mij maar dan Cruel Summer , wat ook best teleurstellend was , maar toch wel beter dan dit flop album.

repelstefan schreef:
'Man, I'm the No. 1 living and breathing rock star. I am Axl Rose; I am Jim Morrison; I am Jimi Hendrix.'. Aldus de altijd bescheiden Kanye West.

En hij heeft nog gelijk ook. Dit (Kanye en Jay) zijn voorlopig gewoon de laatst levende klassieke rocksterren. Over deze twee mannen praten ze over vijftig jaar zoals ze nu over the Beatles en Zappa praten.

Bovendien is dit gewoon het tweede genre overstijgende meesterwerk op rij. Waarvan dit voor mij de meest indrukwekkende 40 muzikale minuten zijn die ik de afgelopen jaren gehoord heb. Afbreken, opbouwen, afbreken, opbouwen. Zowel lyricaal als muzikaal geniaal, met veel interessante referenties en veel meer diepgang dan de gemiddelde gebruiker (ja, het is verslavend) lijkt te horen/begrijpen. Dat wat Kanye zo interessant en uniek (voor een mainstream artiest) maakt zijn de tegenstrijdigheden. Dat lees je in de hele presentatie, de muziek, de featurings en de lyrics. Zo onaantastbaar en toch zo kwetsbaar. Met voor mij als hoogtepunt “Blood on the Leaves” waar Kanye de, voor mij nu al mooiste line allertijden weet te leveren. “We could’ve been somebody”. Een delivery waar Marlon Brando nog een puntje aan kan zuigen.

Daarnaast vind ik het erg interessant om het album samen te beluisteren met de nieuwe Jay-Z (wat voor mij ook zijn meest indrukwekkende werk tot op heden is). Erg bijzonder om te horen dat twee compleet verschillende werelden (zakelijk/emotioneel) elkaar zo kunnen beïnvloeden. Het is als Hollywood en Art-Cinema in hun hoogtijdagen.

Misschien spreek ik wat in superlatieven. Maar als een album zo hard binnen weet te komen, kan ik niets anders dan de ironie overboord gooien.

De beste nummers zijn trouwens On Sight, Blood on the Leaves en Bound 2. Maar als geheel werkt het album het best.

Gucci-Mane schreef:

Ga je nog reageren op mijn statement dat Kanye op Black Skinhead en New Slaves toch echt betere teksten heeft dan Keef op zijn hele debuutalbum wat jij ''classic'' vind ?

Gucci-Mane
Als jij denkt dat alleen teksten een album classic kan maken, dan heb je het zwaar mis.