Kanye West - Yeezus (2013)

Label: Roc-a-Fella

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

Joe D schreef:
MC Hammer past eerder in het rijtje Kool Moe Dee, Grandmaster Flash, Future, KRS-One en Kool G Rap naar mijn mening.

Grandmaster Flash is dj en heeft zelf nooit gerapt.

Daarnaast kan je MC Hammer plaatsen naast Future, Kanye want ze zijn allemaal slecht in rappen alleen kon Hammer wel goed dansen.

Ja, vind ik ook.

FRIPI schreef:

Grandmaster Flash is dj en heeft zelf nooit gerapt.

Ja, je kan MC Hammer ook plaatsen naast Michael Jackson of Beyoncé; die kunnen ook niet rappen maar wel goed dansen. Wat een vergelijkingen weer.

Arrie schreef:

Hoezo wat een vergelijking weer?

Jij vind Kanye geweldig maar rap technisch is hij nooit een wonder geweest en dat heeft niets met voorkeur te maken. Ik vind Eminem niets aan en heb hem in zijn hoogtij dagen ook nooit leuk gevonden maar eerlijk is eerlijk hij heeft wel skills en dat heeft Kanye niet.

Dit album is verder om te janken maar artiesten van nu kunnen geen kritiek hebben (de persoon die kritiek geeft wordt ook wel hater genoemd) omdat het hun ontbreekt aan kwaliteit (kwantiteit is de standaard nu) en dat is geen feit maar een gegeven. (Check zijn albums)

College Dropout was zijn beste plaat en dat zeg ik die walgt van deze arrogante kwal.

Het grappige is dat dit soort albums vooral op Mume veel fans hebben maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van hond racisme

Hoezo wat een vergelijking weer?

Eminem heeft dan ook geen creativiteit en moet het doen met zijn flow en (naar mijn mening smakeloze) grappig, oppervlakkige tekstjes. Wat Kanye doet op Yeezus is tekstueel ook geen revelatie, maar als je Eminem zijn teksten analyseert valt ook wel op dat hij goed kan lullen.
Er zijn genoeg artiesten die kritiek geven, het verschil is gewoon dat geen enkele artiest hier kritiek op kan geven, omdat alles valideert dat Yeezus creatief en kwalitatief goed werk is, waar veel tijd in heeft gekropen en waarbij Kanye veel verschillende perspectieven vanuit de hedendaagse popcultuur elektronika een kans geeft om zich "uit te sloven" voor een mainstream rap publiek, zonder dat Kanye zich verliest in hun visie en zelf ook zijn handen uit de mouwen steekt. Buiten de producties, van insaaaane kwaliteit dus, weet Kanye wat ie moet doen om memes te creëeren en memorable teksten neer te pennen, een kwaliteit die elke popster (of zijn team) zeker moet bemeesteren (en ja hoor, FRIPI, dit is een talent!)
Daarbij, binnen artistieke kringen en muziekcritici heeft Yeezus een groots succes gekend (niet dat Pitchfork iets wilt zeggen, maar een 9+ wordt niet zo enorm vaak uitgedeeld )

avatar van Joe D
I just talked to Jesus, he said "waddup Yeezus"
I said "shit I'm chilling, tryna stack these millions"

- Kanye West, I Am A God

Hoezo wat een vergelijking weer?

Eh, Kanye is buiten MuMe nog wel populairder dan op MuMe.

En wat is het verschil tussen een feit en een gegeven?

Verder is het natuurlijk allemaal hartstikke subjectief, maar denk jij weer eens de waarheid in pacht te hebben. Ik ga er niet eens meer op in, ik geloof het allemaal wel. Ik vind dit een fantastisch album, en dat is een feit en een gegeven.

Laat maar gaan.

Fans zullen altijd blijven verdedigen ook al hebben zij ongelijk.

avatar van niels94
Waarin heeft Arrie nou precies feitelijk ongelijk?

avatar van hond racisme
Laat maar gaan.

Fans zullen altijd blijven verdedigen ook al hebben zij ongelijk.

Fans zijn fans omdat ze de muziek goed vinden. Mensen die bepaalde muziek goed vinden staan wel eens bekend om hun mening daarover te benadrukken. Niet altijd natuurlijk, maar meestal wel.

niels94 schreef:
Waarin heeft Arrie nou precies feitelijk ongelijk?

Was waarschijnlijk meer gericht naar hond racisme.

Racisme?

Geen idee

Ik schreef wat fout op in de tekst en dat is alles maar sommigen vinden het leuk om iemand te verbeteren. Waar Arrie feitelijk ongelijk heeft is dan mijn mening subjectief is.

Als je de basis in huis hebt om te zingen of rappen dus gewoon basic en niet super goed bent kan je alsnog bekend worden. Dit heeft niets met kwaliteit te maken maar is puur geluk en heel veel hulp van de industrie zoals marketing en promotie. Plays die gekocht worden via Youtube om airplay te krijgen op de radio en dat soort dingen maar ook constant de aandacht geven aan die persoon. (Kijk naar Kardashian). Geef je iemand voldoende aandacht dan wordt deze persoon vanzelf populair. Materialisme is nu belangrijker geworden dan de muziek zelf. Teksten zijn vaak simpel en clips bevatten altijd schaars geklede dames om een soort van walhalla te creëren dat dit het echte leven is.

Als artiest moet je hard werken maar ook veel laten omdat namelijk het label bepaald wat jij gaat maken. Alleen op deze manier wordt er met producers (geen beat bakker) een concept gemaakt waarin jij als basis zanger/rapper in past. Voldoe jij niet aan die eisen is de kans klein dat je ooit beroemd wordt. Het klinkt gek maar ik zou zeggen zoek maar eens wat dingen op over hoe bepaalde zaken gaan in de muziek wereld.

Nu vind ik Kanye op zakelijk vlak heel goed maar muzikaal niets. Hij is daarnaast een heel vervelend arrogant mannetje. Ik ben van mening dat artiesten een soort van voorbeeld functie hebben want immers komen ze toch vaak op tv maar YOLO schijnt de norm te zijn en natuurlijk moet je genieten van het leven maar jezelf belachelijk maken door bij BET shows rare fratsen uit te halen en reporters gaat slaan omdat je een slechte bui hebt gaat natuurlijk nergens over.

Veel plezier met dit album en fijne avond.

Verhoogd naar een 5*

avatar van Chicken Sun
Zegetocht, dit.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Bericht verplaatst naar Kanye West

avatar van gherdt
Wat een kunstzinnig muzikaal wonder is I'm In It toch! En dan die vunzigheden van Kanye erover heen! Hallucinerend geheel met hemelse zang van Justin Vernon, rollende bassen zonder weerga en meer plottwists dan een gemiddeld seizoen van House Of Cards. Een van z'n beste songs.... Verbazingwekkend weinig stemmen krijgt ie alhier.....

avatar van Slowgaze
'I'm in It' sowieso mijn favoriet op Yeezus. Pareltje.

avatar van samslam
1,5
On Sight 0,5 * Afschuwelijke intro
Black Skinhead 2* Lo-fi ruis op de drums verpest een matig nummer
I Am A God 2,5* Vette beginbass, domme ongeïnspireerde raps erover.
New slaves 2,5* Simpele maar fijne venijnige beat, opnieuw redelijk ongeïnspireerd gewauwel erover en wanneer de inspiratie echt op is plak er dan nog een dwaze outro aan vast, klaar
Hold my liquor 0,5* - Emo-rommel met donald duck en andere autotune ongein. Dat refrein met die gitaartjes, nee dit is de bodem. Nog slechter? Moeilijk
I’m in it 1* - rasta man, auto-alarm, voetbaltrompet, nummer half af. Wordt nadien niet meer rechtgetrokken.
Blood on the leaves 1,5* - Doen we er nog eens autotune over, krijgen we van die leutige stemmetjes, Kim Kay deed het indertijd ook. Jammer voor de behoorlijk vette beat in dit nummer.
Guilt trip 1* - Onvoldoende autotune? Hier nog eentje. With lasershooting.
Send it up 2,5* Matig nummer, maar komt toch als een opluchting na veel voorgaande troep.
Bound 2 1* - Dit is wel héél willekeurig gesampled, nee, echt niet.

=> 1,5

avatar van Dikkop
Prachtige review samslam!

avatar van Slowgaze
samslam schreef:
rasta man, auto-alarm, voetbaltrompet, nummer half af. => 1,5

Dit begon heel goed, 'rasta man [sic], auto-alarm' rijmt prachtig op elkaar, maar je bent het ritme echt kwijt bij 'voetbaltrompet, nummer half af'. Erg jammer.

avatar van Johnny Marr
Hulde voor dit, samslam! Petje af. Bedankt hiervoor.

avatar van samslam
1,5
Slowgaze schreef:

Mijn bedoeling was om qua creatieve inslag in mijn review, het album zelf niet te hard te overklassen. Dank voor je begrip.

Wat is Send It Up toch een vieze banger. #TeWeinigAandachtVoorDatNummer

avatar van kobe bryant fan
Johnny Marr schreef:
Wat is Send It Up toch een vieze banger. #TeWeinigAandachtVoorDatNummer

Zo is het! Ik begrijp nog steeds niet waarom deze plaat zo laag scoort. Zelfs MBDTF verbleekt hierbij, productioneel gezien een modern classic!

avatar van gherdt
I'm In It is geen song, het is een symfonie.

avatar van Johnny Marr
Had to stop at the seven-eleven like I needed gas. I'm lying I need condoms don't look through the glass.

avatar van TheBuszz
Wat jammer dat die talentloze Chief Keef Hold My Liquor verpest.

avatar van Johnny Marr
Nee, alles klopt op dat nummer. Na Blood on the Leaves misschien wel het beste nummer op het album.

avatar van Marciano Coffie
1,0
Het minste en zwakste werk van KW. De nieuwe sound die hij creëert werkt voor geen meter en er zit totaal geen kracht in dit album. Alleen On Sight en Bound 2 zijn goed, vooral de laatste. Dat is de Kanye die ik wil horen.

1 ster. Hoger krijgt hij niet.

avatar van TheBuszz
Ik begin nu pas te zien dat dit toch een redelijk meesterwerk is..