Weezer - Weezer (1994)

Alternatieve titel: The Blue Album

Label: Geffen

1. My Name Is Jonas (3:23)
  2. No One Else (3:14)
  3. The World Has Turned and Left Me Here (4:26)
  4. Buddy Holly (2:40)
  5. Undone (The Sweater Song) (5:05)
  6. Surf Wax America (3:04)
  7. Say It Ain't So (4:18)
  8. In the Garage (3:56)
  9. Holiday (3:26)
  10. Only in Dreams (8:03)
  11. Mykel and Carli * (2:53)
  12. Susanne * (2:47)
  13. My Eveline * (0:44)
  14. Jamie * (4:19)
  15. My Name Is Jonas [Live] * (3:40)
  16. Surf Wax America [Live] * (4:01)
  17. Jamie [Live] * (4:04)
  18. No One Else [Live] * (3:26)
  19. Undone [The Sweater Song) (Alternate Take] * (5:33)
  20. Paperlace * (3:01)
  21. Only in Dreams * (5:47)
  22. Lullaby for Wayne * (3:36)
  23. I Swear It's True * (2:57)
avatar van Snowblood
En weer verhoogd naar de verdiende 5,0 *!

Bij Weezer weet ik nooit helemaal wat hun bedoeling is.
Zanger Rivers Cuomo lijkt op Kees Van Kooten, en of de uitstraling van nerds nu gemeend is, of puur een soort van publiciteitsstunt.
Het blijft mij onduidelijk.
Ik zie hem ook wel als de David Byrne van de jaren 90.
Net zoals Rivers iemand die de uitstraling van de eeuwige student heeft, en ook erg kunstzinnig is in gesteld.
Green Day en The Offspring waren net aan het door breken, en hun muziek past er prima tussen. Helaas ben ik bang dat deze band vaak gezien wordt als, de band met die Happy Days clip.
Wat Nada Surf heeft met Popular, heeft Weezer met Buddy Holly.
Ook hier heeft de band meer in zijn mars, en ook betere nummers op het blauwe album staan.
Zo vind ik Undone – The Sweater Song en zeker Say It Ain’t So van een hogere klasse.
Toch heeft het geluid van Weezer zeker invloed op latere bandjes.
Bij Lit en Blink-182 hoor ik het in terug.

avatar van LCC
LCC
Deze plaat is een vrolijk ,bescheiden meesterwerk!
Deze plaat een aantal keer beluisterd en ik ben verliefd geworden op dit album. Elk nummer is naar mijn mening op hetzelfde uitmuntende niveau. Het klinkt allemaal zo simpel en de teksten zo direct. Ik ben een fan van diepzinnige teksten en vrij complexe composities.
Zo zie je maar weer eens, Als je te bevooroordeeld en oppervlakkig naar een plaat luistert dan kan het zomaar gebeuren dat je een ruwe diamand voorbij raast. Soms zijn dingen gewoon niet wat ze op het eerste gezicht lijkt.

avatar van Ampivinni
net terug van vakantie in Belgie met me vriendengroep.
vakantie om nooit te vergeten,
het bier, het eten, de gezelligheid, de karaokeavonden met Roy z'n laptop.... 20 keer achter elkaar Buddy Holly luisteren... en nog een keer... en nog een keer....

paranoidandroid
luister dit nu voor het eerst, en ik vraag me af, waarom had ik dit album niet toen ik 16 was? nou ja, toen dacht ik dat weezer een suf alternatief bandje was. ik heb nu al zin om dit album de rest van de zomer iedere dag knetterhard te draaien.

avatar van trebremmit
Ik was helemaal vergeten dat dit zo'n ontzettend leuke plaat is, latere albums van hun ken ik niet, ook niet echt behoefte aan, maar deze staat vol lekkere gitaarmuziek met een hoog meezinggehalte.

avatar van Ward
Dan kan ik Pinkerton (iets rauwer) en The Green Album toch wel aanraden hoor, daarna is het allemaal niet meer zo de moeite waard, maar dat zijn gewoon twee prima albums.

avatar van ArthurDZ
Dit album viel erg tegen. Buddy Holly is een topnummer, maar de rest gleed echt langs me heen.

avatar van Deren Bliksem
Nummer 2 en 5 vind ik dan weer heerlijk.

avatar van Johnny Marr
The Sweater Song duurt toch zo'n vijf minuten ofzo? Hier staat er dat hij maar 3 min duurt...

avatar van BoyOnHeavenHill
Onbegrijpelijk dat een beginnend bandje in één keer met zo'n knetterende plaat op de proppen kan komen. Petje af, ook voor de produktie van Ric Ocasek. Na al die jaren nog even fris.

avatar van Ronald5150
Dit blauwe titelloze debuut van Weezer is een van de meest catchy en onweerstaanbare gitaarpop albums dat ik ken. Hier wordt ik dus vrolijk van. ”Weezer” staat boordevolle melodieuze gitaarriffs en teksten met een knipoog, vol humor en een hoog meezinggehalte. De liedjes nestelen zich een voor een tussen je oren, en je krijgt ze nauwelijks nog uit je hoofd. Megahit ”Buddy Holly” verveelt nooit en de bijbehorende clip is zo grappig. Het afsluitende en meeslepende ”Only in Dreams” verraadt een beetje waar de opvolger ”Pinkerton” naartoe gaat, meer intensiteit en meeslepender. Ik vind ”Pinkerton” Weezer’s beste album, maar dit debuut is the next best thing!

avatar van EttaJamesBrown
Ronald5150 schreef:

Helemaal eens, en ik ken Pinkerton niet eens.

khonnor
hier heeft ergens een gek een ganse ode aan en analyse van "only in dreams" uit zijn keyboard gepuurd.

eerst dacht ik: huh? zoveel tekst?

maar na het lezen en herlezen van dit stukje kan ik de bovenstebeste man enkel maar bijtreden. "only in dreams" is geniaal, een puur, onvervalst stukje popperfectie, een kleine mini-sympfonie in power-pop formaat. en tevens een perfecte apotheose van een plaat die ook binnen 50 jaar nog te boek zal staan als een klassiekertje uit lang vervlogen tijden.

het hieropvolgende "pinkerton" heeft bij mij nog steeds een streepje voor. wat er allemaal na kwam mogen ze wat mij betreft bij het grof huisvuil of het klein gevaarlijk afval leggen. weg te smijten, te verbranden of simpelweg te vergeten overbodigheid met een vieze nasmaak.

avatar van Devoo
Alleen al voor Buddy Holly een aankoop waard. Wat een geweldig nummer is dat zeg! De rest van het album is ook zeker te pruimen. Heerlijke liedjes die gemakkelijk in het gehoor liggen. Topper!

avatar van Mr. Olaf
Dit album laatst ook weer eens in de auto gedraaid. Blijft een sterke plaat en kan het gros nog steeds meeblehren. (In de auto dan... heeft niemand er verder last van )

Telamon
Wat hoor ik? I Bleed? Pixies cover? Onee, het is toch Undone (The Sweater Song).

Leuke plaat verder!

avatar van GrafGantz
PF kijkt teug op Weezer's debuutalbum met een gloedvolle recensie:

Rivers Cuomo is qua humor en uitstraling voor mij de David Byrne van de jaren 90.

avatar van Obscure Thing
Wel jammer dat ze dit niveau ook nooit meer hebben kunnen benaderen. Pinkerton vind ik maar meh eigenlijk, zwaar overschatte plaat.

avatar van ArthurDZ
Grappig, ik heb net het omgekeerde. Pinkerton vind ik heerlijk, deze wat overschat. Al zijn Buddy Holly en vooral Undone natuurlijk compleet geweldig, dan dan weer wel.

avatar van Slowgaze
De opener is bizar slecht, maar verder vind ik dit een heel fijn album; punkpop zonder dat debiele highschoolgedoe, en meer dan eens moet ik aan een lightversie van de Pixies denken.

khonnor
ArthurDZ schreef:

Pinkerton is net dat tikkeltje beter imho. Vooral dat rauwe randje dat die plaat heeft mis ik hier een beetje.

On the other hand: met nummers 1, 5, 6, 7, 8 en 10 bevat deze plaat wel 6 songs die in mijn playlist aller tijden zouden belanden (moest ik er eentje hebben). En neen, daar hoort Buddy Holly niet bij. Heb ik nameijk altijd al meer gimmick dan song gevonden.

Alweer 25 jaar oud dit album deze maand...

Destijds was ik compleet idolaat van Buddy Holly en heb ik de single grijsgedraaid. Nu ga ik voor de b-kant, Surf Wax America, echt zo'n nummer waardoor je je gelijk 20 jaar jonger voelt. Mijn favoriet van dit album, gevolgd door Say It Ain't So en In The Garage.

avatar van galleryplay
Blijft een onverwoestbaar album. Zo nu en dan hoor je nog wel een een nummertje langskomen op een alternatieve streaming dienst (FFS NIET Buddy Holly!) en da's altijd weer genieten.
Surf Wax America is meesterlijk.

avatar van dominicano fonso
Het debuutalbum van Weezer mag er meteen wezen. Een album met een alleen maar goede nummers.

avatar van deef.
Godverdomme wat blijft dit lekker!
In the garage