Karnivool - Asymmetry (2013)

Australië

13. Alpha Omega (7:56)
  14. Om (3:51)
avatar van pos
pos
Gisteren voor het eerst gehoord in het zonnetje. Niet echt gelijk een hele pakkende plaat. Sommige nummers zoals Eidolon dan weer wel maar verder lijkt me dit een typische groeiplaat. Kaarten voor de Melkweg waren inderdaad ook al zo goedkoop. Netjes van de heren.

avatar van DikkeDarm
Ik kon deze nog niet gezien de hoge waardering maar even gaan luisteren. Heeft idd wel wat "Tool" klanken maar toch ook wel een eigen sound, die drummer is een talent! Ook in het verlengde maar even bij Itunes Soundwake gescoord en die ook heel lekker. Overigens komt er nog wat nieuws van Tool of moet ik het bij die 2 toppers laten....Voorlopig ben ik hier wel weer even zoet mee.

avatar van Elohim
Wat een prachtige cover... weet nou niet of het iets voor mij is, maar kan dit moeilijk laten liggen.

Aloanator
Eerste kennismaking met de band, maar tjonge, die zetten iets goeds neer. Beetje Tool-achtige prog elementen qua gebruik van de bas en het gebruik van vreemde ritmes zonder dat je het bewust door hebt (probeer voor de grap eens met de maat mee te tellen op We Are). Leuke afweging waarin deze band wat lichter en meer catchy dan de wat meer 'artsy' bands is en toch steekt het qua technisch muzikaal niveau ver boven de gemiddelde rockplaat uit. Ook sterk dat ze af en toe extreem lomp en hard gitaarwerk neerzetten, zonder dat het ook maar een beetje afdoet aan het 'gestroomlijnde' van de muziek.

Eindoordeel: strak rock album dat door het wat meer complexe deel ontzettend gaaf wordt.

avatar van jellylips
Net voor het eerst geluisterd (ook in het zonnetje!) en ik moet bekennen dat ik op een hete dag eigenlijk liever naar Bonobo of soortgelijke relax-muziek luister. Echter was dit een van de platen waar ik het meest naar uitkeek.

So far:

De sound is een stuk rauwer (gelaten?), maar de songs zijn allen uniek en interessant. Ik vond sowieso geen enkel segment van de plaat echt zwak, maar tot nu toe worden de hoogtepunten voor mijn gevoel meer gesuggereerd dan daadwerkelijk gegeven. De songs zijn chaotischer, zowel qua structuur, melodie en ritmegebruik. Vooral dat laatste is bijna een trademark voor het eerste gedeelte van het album. In het tweede gedeelte neemt de band iets meer rust, zonder de heaviness te verliezen.

Ik weet nog niet helemaal, maar ik denk dat het uiteindelijk goed komt met deze plaat. 'Nachash' en 'Sky Machine' toonden vrij snel hun schoonheid, de rest heeft gewoon meer luisterbeurten nodig.

Wat een pracht-CD !!! Of deze CD beter is dan de vorige, 'Sound awake', weet ik nog niet. Je moet 'm echt vaker beluisteren, heb ik inmiddels gemerkt. Of het toeval is, weet ik ook niet : de 8e song 'Eidolon' is de titel van de op één na laatste CD van Rishloo. Nog zo'n onvoorstelbare TOP-band, jammer genoeg vorig jaar gestopt. Wat is er van deze muzikanten geworden? Weet iemand dat?

avatar van Don Cappuccino
Morgen komt de cd+dvd-editie van Asymmetry uit in Europa. Ik hoop dat hij morgen of zaterdag op de deurmat valt. De deluxe edition met speciaal artwork die een gelimiteerde oplage had (100 stuks, alleen bij Large) is inmiddels uitverkocht en ik heb een exemplaar!

avatar van oceanvolta
Karnivool berichtte zojuist dat de Europese release is uitgesteld naar 5 augustus.

avatar van Mindscapes
oceanvolta schreef:

FFFUUUUU nog een geluk dat ik 'm niet besteld heb, ik vertrek op 6 augustus voor 5 maand naar het uiterst noordelijke Tromso (Noorwegen) en heb zo'n vaag vermoeden dat ik dat album daar niet meteen zal vinden

oceanvolta schreef:

Ik kan nergens een bericht vinden waar dit in staat. De Amerikaanse releasedatum is 5 augustus.

Don Cappuccino schreef:

Hiero

avatar van Don Cappuccino
Heb jij een account op Facebook? Ik heb namelijk geen account en ik kan nergens op de pagina vinden dat de releasedatum is veranderd.

avatar van oceanvolta
Ja, ik heb een account. Jij kan hun berichten dus niet lezen. Een FB account is best handig om je favoriete artiesten te volgen. Het nieuws verschijnt daar vaak als eerste. De wat kleinere bands posten hun berichten ook vaak zelf.

avatar van Don Cappuccino
Waarschijnlijk zal het over paar uur wel op andere websites staan. En anders merk ik het wel als er over een week nog steeds geen pakketje in de brievenbus ligt.

Dat laatste sowieso.

avatar van james_cameron
Toepasselijke titel. Het vorige album, Sound Awake, bevatte zorgvuldig opgebouwde, lange en meeslepende songs, vol bezwerende melodielijnen. Deze plaat bevat overwegend korte, rauwe en tegendraadse songs, waarin pakkende refreinen en melodielijnen grotendeels ontbreken. Gedurfd, dat zeker, maar ik kan er niet zoveel mee. Ik vind het songmateriaal te weinig houvast bieden. Het album is springerig, nerveus en... asymmetrisch.

avatar van SébastienY
Valt me wat tegen moet ik zeggen. Alles wat Sound Awake zo goed maakte (lange, epische opbouwnummers met twee krachtexplosies Change-Deadman) mis ik hier een beetje. Op het eerste gehoor klinkt het allemaal wat oppervlakkig. Een langgerekt nummer zonder pieken, maar ook zonder dalen. Duidelijk wat meer gebruik van de synthesizer ook. En toch hoor je meteen dat het Karnivool is. The Last Few leunt misschien nog het dichtst naar Sound Awake.

Een 3* na de eerste luisterbeurt, maar ik wil Karnivool nog wel krediet geven. Hopelijk groeit het nog wat.

avatar van pos
pos
james_cameron schreef:

Hij heeft inderdaad even tijd nodig. Na flink wat luisterbeurten zijn er echter genoeg pakkende nummers te vinden hoor. Nachash, Eidolon, Sky Machine , Alpha Omega en Float bijvoorbeeld.
Wederom een sterke plaat.

avatar van Finidi
Het was even inkomen, maar ik vind het album nu geweldig. Het harde begin met Nachash, A.M. War, tot rust komen met de geweldig epische nummers Aeons en Sky Machine. Na Sky Machine vind ik het album een beetje zwak worden.

avatar van jellylips
Ècht een groeiplaat dit.

Heb voor de vergelijking na een aantal luisterbeurten maar weer een Sound Awake opgezet en na Asymmetry lijkt dat album heel erg toegankelijk en commercieel. Ik kijk heel erg uit naar de show in Brussel (btw uitverkocht) waar de nummers van alle albums door elkaar worden gespeeld......

Jav-
Wat is Float toch een dromerig, hemels stukje muziek... Prachtig!

avatar van Blind Faith
SébastienY schreef:

Hier kan ik me perfect in vinden. De live-DVD die bij mijn limited edition zit vind ik een pak beter dan de CD zelf... Nee, Sound Awake hebben ze helaas niet overtroffen. Ik vind Asymmetry eerder een stap terug dan een stap voorwaarts. Jammer.

avatar van Don Cappuccino
Lees mijn recensie van Asymmetry op Zware Metalen.

In de absentie van Tool komen er veel progressieve rock-/metalbands op die veel weg hebben van eerstgenoemde. Het Australische Karnivool is daar één van. In 2009 werden ze met Sound Awake buiten de landsgrenzen bekend. Het was een krachtige plaat die complexe composities bevatte met een gevoel voor melodie. De invloeden van Tool waren goed te horen, de band werd dan ook door sommige mensen gekscherend Karnitool genoemd. We zijn nu vier jaar verder en Karnivool is klaar om het derde album genaamd Asymmetry voor te stellen...

avatar van Don Cappuccino
Wie nog van plan is om Asymmetry te kopen, kies voor de versie met DVD! Deze is namelijk geweldig gefilmd en de band musiceert zowat perfect. Sommige bands zouden zo'n DVD apart uitgeven voor 18 euro, dat doen deze Aussies gelukkig niet.

avatar van crosskip
Ook nog eens met een zeer toffe tracklist en al gevonden voor 14 euro incl. verzenden. Misschien toch maar eens achteraan gaan =p

edit: die 2CD versie is dan de versie met dvd? Niet dat ik straks zonder dvd maar met een lamme bonuscd zit opgescheept.

avatar van Don Cappuccino
Ja, de 2-cd versie is die met dvd. Er is geen bonus-cd.

avatar van legian
Kan niks anders dan concluderen dat dit ook weer een briljant albums is.
Alleen komen ze net niet bij bij de vorige, wat niet iets is waar ze zich voor hoeven te schamen.

Favorieten zijn We Are, The Refusal en Eidolon

4.5*

avatar van Mindscapes
legian schreef:
Favorieten zijn We Are, The Refusal en Eidolon

Sluit ik me voor pakweg de helft bij aan We Are vind ik prachtig omwille van die paar laatste verzen (these words of wisdom...). Eidolon is een goede single, maar vergeleken met All I Know doet het voor mij een beetje onder. The Refusal is bij mij wel gaan groeien naarmate ik het meer beluisterde, maar vind ik nog steeds een iets minder geslaagd lied.

Favoriet is met stip op één Aeons (when I breathe again, will my lungs fill with fire...). Sky Machine en Alpha Omega en het eerdergenoemde We Are vervolledigen de eh.. top 4 Ach verdorie, doe er Float ook bij. En Om, wat een heerlijke monoloog gedragen op een lichte pianobries, op het hoogste volume aan het einde van de plaat...

Voor mijn volledige recensie voor iO Pages die vorige week is uitgekomen, stuur maar een berichtje (ik publiceer het hier pas over een drietal weken, om abonnees voorrang te geven)

Mr.Bungle
Hoewel de muziek fantastisch is staat de zang me (alweer) erg tegen,heb 2 (deze + de vorige) platen van Karnivool geprobeerd,er werd beweerd dat ik dit als Tool-fan dit wel zou waarderen.
En dat doe ik ook,muzikaal is het fantastisch,wat ik mis is kracht in de vocals,het klinkt allemaal erg iel en huilerig,het raakt me voor geen meter,waar Maynard ondanks zijn hoge timbre nog heel veel anger en mysterie erin weet te leggen begin ik me aan deze jongen na elk nummer steeds meer te irriteren.En dat is jammer want de muziek is waarlijk geniaal.