Oasis - Definitely Maybe (1994)

Label: Creation

1. Rock 'N' Roll Star (5:22)
  2. Shakermaker (5:08)
  3. Live Forever (4:36)
  4. Up in the Sky (4:28)
  5. Columbia (6:17)
  6. Supersonic (4:43)
  7. Bring It on Down (4:17)
  8. Cigarettes and Alcohol (4:49)
  9. Digsy's Dinner (2:32)
  10. Slide Away (6:32)
  11. Married with Children (3:11)
  12. Cloudburst * (5:20)
  13. Sad Song * (4:24)
  14. Whatever * (6:19)
  15. Shakermaker [Slide Up Mix] * (5:36)
  16. Bring It on Down [Monnow Valley Version] * (4:23)
avatar van BenZet
zalwelnikszijn! schreef:
Dat The Masterplan

Ze moesten alle 12" singles eens heruitgeven in een leuke box of zo.

Volgens mij ben ik weleens een dergelijke box tegengekomen.. eBay of amazon eens afstruinen

avatar van Johnny Marr
Zou die remaster nu beter moeten klinken dan de originele versie? Ik hoor daar namelijk nooit echt een verschil in.

Tuurlijk niet, het is pure geldklopperij.

avatar van BenZet
Ik vind van wel, het is wat zuiverder. Wat meer dynamiek. Natuurlijk hoor je het niet zo overduidelijk als bij een cd die ooit van een plaat is overgezet en nu geremastered op de markt wordt gebracht, maar er zit zeker een verbetering in. Moet je het natuurlijk niet via een smartphone via spotify oid afspelen. Dan hoor je het inderdaad niet, maar op een redelijk set met cd speler, top!

Ziegler
Johnny Marr schreef:

Ik ben bang van niet.
Laat ik het zo stellen: de oorspronkelijke uitgave is vast en zeker gemaakt door mensen die wisten hoe je een album goed kan laten klinken. Waarom dit dan 20 jaar later opnieuw doen? De enige reden die ik kan verzinnen (behalve incompetentie bij de eerste uitgave) is dat de techniek verbeterd en we daardoor beter in staat zijn muziek aan de dragers toe te vertrouwen of dat de afspeelapparatuur andere eisen stellen aan de uiteindelijke versie.

avatar van hallo!
Wat een heerlijke plaat. Iets rauwer dan Morning Glory en daarom ook net iets beter vind ik. Ik ben nu het eerste nummer aan het beluisteren. Dat is echt een fantastische binnenkomer.

Dit album na lange tijd weer eens opgezet (had m echt teveel gehoord)

Eigelijk blijf ik het een gemis vinden dat Whatever hier niet op staat.

Gelukkig maken Slide away en live forever heel veel goed. Want die 3 vind ik wel de topstukken van de band uit deze periode. Cigarettes and Alcohol vind ik een misser, en doet me al teveel denken aan die verschrikkelijke geluidsmuur die nog zou volgen met be here now.

Ik heb de LP versie nu ook, en daar werd ik verrast door sad song. Dat nummer kende ik nog niet, maar vind ik niet echt een aanvulling op de plaat. Leuk nummer, maar snap waarom ie in 1e instantie niet de plaat haalde. Zoveel meer mooie b-kanten die dit album meer waarde zouden kunnen geven.

Met de lp heb ik een download link gekregen naar een speciale editie die maarliefst 44 tracks die zal ik binnenkort eens gaan beluisteren....

Het is nog steeds een goed album, daarom 3,5 ster. En de afsluiter vind ik ook nog het vernoemen waard!

avatar van VladTheImpaler
lennon schreef:
Eigelijk blijf ik het een gemis vinden dat Whatever hier niet op staat.

Is Whatever niet pas gemaakt nadat dit album uit was? Aangezien het een tussendoortje was tussen Definitely Maybe en Whats The Story

VladTheImpaler schreef:

Ja, maar ik heb destijds de cd gekocht waar als 2e cdtje Whatever bij zat. Dus voor mij is het onlosmakelijk verbonden met dit album.
Volgens mij heeft die single destijds ook de boost van de verkoop aan dit album gegeven.

avatar van VladTheImpaler
Ah dat zou best kunnen dan. Als Whatever officieel op een album had gestaan dan had het denk ik beter op Whats The Story gepast.

avatar van Dardan
Tonight I'm a rock'n'roll star

Een geweldig openingsnummer van een ijzersterk debuut. Ik leerde Oasis voornamelijk kennen via hun grotere hits, het zachtere materiaal. Dit album was dan ook een aangename verrassing, vergelijkbaar qua sound met hun ruwere nummers op het volgende album, maar beter. Het volgende album mag dan misschien beter zijn als geheel, hier staan voor mij de betere nummers op.

Maybe I will never be
All the things that I wanna be
Now is not the time to cry
Now's the time to find out why
I think you're the same as me
We see things they'll never see
You and I are gonna live forever

Wat een geweldig nummer Of de geweldige opener van "Supersonic":

I need to be myself
I can't be no-one else
I'm feeling supersonic
Give me gin and tonic
You can have it all but how much do you want it?

Een van de leukste "nonsense"-nummers om mee te zingen. En zo kan ik bezig blijven met het citeren van geweldige stukken uit dit album. De absolute parel van dit album blijft "Slide Away". Het eerste echte liefdesnummer dat Oasis uitbracht, tevens ook hun beste. Het enige minpunt aan dit album zijn een tweetal zwakkere nummers: "Digsy's Dinner" is op zich vermakelijk, voornamelijk omdat deze heren er compleet lak aan hebben en zelfs een nummer over thee en lasagne maken, of zoals Noel het zelf stelde: het maken van een gelijkaardig nummer zou je heden ten dage zwaar aangerekend worden, door o.a. The Guardian of muziekbladen. "Married with Children" is jammer genoeg ook ietwat tegenvallend. Op zich zijn het beide geen slechte nummers, maar ze halen je toch uit de ruiwe luistertrip.

Al bij al is dit ook gewoon een klein meesterwerk. Zoniet zelfs wat beter dan hun volgend album.

avatar van Ernie
Goede plaat vol met schitterende songs maar het absolute hoogtepunt is voor mij de moddervette wall of sound die "Columbia" voortbrengt.

Gewoonweg heerlijk om die song eens goed luid af te spelen

Ernie schreef:

Gewoonweg heerlijk om die song eens goed luid af te spelen

Samen met Rock 'N' Roll Star en Supersonic één van de drie grootste hoogtepunten van dit album.

avatar van Funky Bookie
Dit album knalt heel lekker binnen, maar na 3 nummers mis ik toch wat variatie.
De muziek is lekker, maar als heel album wat te eentonig. De afsluiter is fantastisch, maar had misschien meer in het midden gemoeten.

Funky Bookie schreef:
Dit album knalt heel lekker binnen, maar na 3 nummers mis ik toch wat variatie.
De muziek is lekker, maar als heel album wat te eentonig.

Daarna volgt het kwartet:
Columbia
Supersonic
Bring It on Down
Cigarettes and Alcohol
en verderop Slide Away.

Stuk voor stuk echt geweldige rocksongs! Natuurlijk is en blijft het pure rockmuziek, maar lekker vind ik persoonlijk een understatement en eentonig wat te sterk uitgedrukt.

avatar van Germ
Dit is toch echt wel een fantastische rock n' roll schijf. Precies wat de muziek nodig had in 1994.

Één minpuntje: Cigarettes and Alcohol is volgens mij gewoon Get It On van T-Rex. Een eerbetoon of onbeschaamd jatwerk, noem het zoals je wilt maar de riffs zijn nagenoeg identiek....

de beste van Oasis.

avatar van Poles Apart

Poles Apart schreef:
Precies 25 jaar oud vandaag.

Je bent me net enkele seconden voor Staat nu keihard op. Blijft lekker. Ik vind het hun beste.

avatar van Poles Apart
Was zelf altijd groot liefhebber van "(What's the Story) Morning Glory" - maar ben met terugwerkende kracht meer van het ruwe, ongepolijste geluid van dit album gaan houden.

Zoals op dit album, en de bijbehorende B-kantjes van de singles, zouden ze nooit meer klinken. Dat geluid was er overigens al voordat Noel Gallagher zich bij de band voegde. Bonehead en Liam en de rest hadden als the Rain al behoorlijk wat voorwerk verricht.

Zal hem vanavond ook nog eens opzetten en me voor heel eventjes weer 15 voelen .

Poles Apart schreef:
Precies 25 jaar oud vandaag.

Klopt, en dat gaan we morgen vieren. Is het niet, tomvermeersch?

avatar van Casartelli
Wellicht moet je erbij geweest zijn. Ik was dat voor het eerst bij de opvolger en die staat voor mij dan ook royaal boven de rest van het Oasisrepertoire. Hier staan best wat fijne nummers op, maar als geheel is het me toch wat aan de eenvormige kant.

aERodynamIC schreef:

Staat nu keihard op. Blijft lekker. Ik vind het hun beste.

Definitely. Nee: toch Maybe.

Bij mij wint Morning Glory het net. Ook dankzij Champagne Supernova.