David Bowie - 1.Outside (1995)

Alternatieve titels: Outside | The Nathan Adler Diaries: A Hyper-cycle

Label: Arista

1. Leon Takes Us Outside (1:25)
  2. Outside (4:04)
  3. The Heart's Filthy Lesson (4:57)
  4. A Small Plot of Land (6:34)
  5. Segue - Baby Grace (A Horrid Cassette) (1:39)
  6. Hallo Spaceboy (5:14)
  7. The Motel (6:50)
  8. I Have Not Been to Oxford Town (3:49)
  9. No Control (4:33)
  10. Segue - Algeria Touchshriek (2:03)
  11. The Voyeur of Utter Destruction (As Beauty) (4:21)
  12. Segue - Ramona A. Stone / I Am with Name (4:01)
  13. Wishful Beginnings (5:08)
  14. We Prick You (4:35)
  15. Segue - Nathan Adler (1:00)
  16. I'm Deranged (4:31)
  17. Thru' These Architects Eyes (4:22)
  18. Segue - Nathan Adler (0:28)
  19. Strangers When We Meet (5:07)
  20. The Hearts Filthy Lesson [Trent Reznor Alternative Mix] * (5:21)
  21. The Hearts Filthy Lesson [Rubber Mix] * (7:48)
  22. The Hearts Filthy Lesson [Simple Test Mix] * (6:39)
  23. The Hearts Filthy Lesson [Filthy Mix] * (5:53)
  24. The Hearts Filthy Lesson [Good Karma Mix by Tim Simenon] * (5:00)
  25. A Small Plot of Land [Basquiat OST Version] * (2:49)
  26. Hallow Spaceboy [12" Remix] * (6:44)
  27. Hallow Spaceboy [Double Click Mix] * (7:48)
  28. Hallow Spaceboy [Instrumental] * (7:46)
  29. Hallow Spaceboy [Lost in Space Mix] * (6:34)
  30. I Am with Name * (4:01)
  31. I'm Deranged [Jungle Mix] * (7:03)
  32. Get Real * (2:51)
  33. Nothing to Be Desired * (2:16)
totale tijdsduur: 1:14:41 (2:33:14)
Erwin.c schreef:
Binnenkort weer uit op vinyl!!!

Heb je daar een link voor oid?
Ik heb de witte dubbele vinyl,maar als er een reguliere komt met de complete plaat dan kan ik die eens van de hand gaan doen...

lennon schreef:

Heb je daar een link voor oid?

David Bowie Outside 180g 2LP (White Vinyl) | Vinyl | North End Haarlem - northendhaarlem.nl
Ook dubbel wit...

aERodynamIC schreef:

Nu Black Tie White Noise hopelijk nog eens, die enige van zijn studioalbums die ik nog niet heb (alleen op cd).

Earthling heb je ook?....bofkont.

avatar van Erwin.c
Krijg het idee dat de boxen wel eens kunnen stoppen na Loving The Alien.
"Hours" komt ook uit btw.

avatar van Venceremos

Bestellen bij North End hebben ik en vele anderen met mij vrij vervelende ervaringen mee. Just sayin'.

Ja.. north end zou ik ook niet doen.

Maar goed... wit vinyl dus... ik zie dat t een heruitgave van die witte is die ik al heb .

De releases van friday music zijn erg fraai altijd, maar ook vaak prijzig.
Zie alleen al het verschil van de reality tour box op blauw vinyl van Friday en van Sony.

Venceremos schreef:

Ai, dit hoor ik voor het eerst!
Heb hem ook bij bol gezien maar aanzienlijk duurder..
Ik wacht af.
Iets te laat maar bedankt voor de waarschuwing.

lennon schreef:
Ja.. north end zou ik ook niet doen.

Dit gesprek loopt uit de hand...maar wat zijn de problemen bij North End?
Geen levering?

Erwin.c schreef:

Dit gesprek loopt uit de hand...maar wat zijn de problemen bij North End?
Geen levering?

Google ze maar eens en lees de reviews. Zegt genoeg. Ook mijn ervaring was echt om te janken. Totaal geen klant vriendelijke persoon.

lennon schreef:

Ga ik doen en ga kijken of ik eventueel ga cancellen.
Het kan per ongeluk goed gaan natuurlijk...

Erwin.c schreef:

Earthling heb je ook?....bofkont.

Op transparant groen vinyl (Music on Vinyl release). Ik dacht dat die nog gewoon verkrijgbaar was, maar ik zie de prijzen nu ja. Oeps.

aERodynamIC schreef:

Ik wacht rustig af, Buddha Of Suburbia, BTWN ook nog op het verlanglijstje...

avatar van brandos
Minneapoliszegt:
Outside is de laatste trouwens die ik nog moet luisteren.
En al gedaan? Doen hoor!

rudiger schreef:

er is geen 1 belg die kan voetballen .
jij veranderd net zo snel van avatar als muzieksmaak.

Belgen en niet kunnen voetballen, je hebt het 12 jaar geleden gejinxt met deze opmerking!

avatar van Deranged
Bowie lijkt me niet een artiest waar je spreekt van een beste album maar dit is toch zeker wel een meesterwerk van hem. Enkele zwierige toptracks. Zeer intrigerend ook het overkoepelend concept en de rol die de verschillende segues hier in spelen, waarbij vooral die van meneer Touchshriek bij mij de oren weet te spitsen.

avatar van Tony
En nummertje 16 aangevinkt als favoriet, neem ik aan, Deranged?

avatar van Deranged
Net niet. Maar is zeker een favoriet. Lichte voorkeur voor de Lost Highway versie die acapella begint met de instrumentatie die dan spoedig lekker inzet, vind ik persoonlijk net wat effectiever.

Hoogtepunt van het album is voor mij deze performance.

David Bowie - We Prick You - YouTube

avatar van HansVon
Lorelei... ik zou er een vermogen voor uitgegeven hebben als ik daarbij had kunnen zijn.

Alles is goed van dit album. Wat een musici verzamelde Bowie om zich heen ! Mijn hoogtepunt:

DAVID BOWIE - THE HEART'S FILTHY LESSON - LIVE LORELEY 1996 - HQ - YouTube - m.youtube.com

YouTube

En dan nog deze ook lekka.

avatar van HansVon
Ja geweldig ! En zo kunnen we doorgaan .
Een fantastisch concert daar langs de Rhein; mooie opnames en een goede geluidskwaliteit ! Wat een geweldige stem en energie Bowie toen had !

avatar van Roxy6
Al vanaf de vroege jaren '70 ben ik een groot Bowie adept, ik hoorde Space Oditty op de radio en Ziggy Stardust kende ik van de hoes. Nederland was -nog- in de ban van Alice Cooper maar Bowie maakte al in internationale interviews duidelijk dat zijn tijd nu aangebroken was. Aladin Sane kwam uit en de hoes was een eyecatcher in iedere platenzaak, het album had een fascinerende aantrekkingskracht en het werd in de week van de release mijn eerste Bowie album. De van het album uitgebrachte single Jean Genie -refererend aan Lou Reed- domineerde op de radiozenders en werd Bowie's tweede hit -na Space Oditty-.
Nu ik 1.Outside de laatste tijd vaker draai valt mij iedere keer op dat het pianospel van Mike Garson zoveel overeenkomsten vertoond op beide albums, de hoekige jazz-achtige manier van spelen, alsof het puur geïmproviseerd is. Behalve op afsluiter The Lady Grinning soul, waar hij een pracht tapijt weeft van pianoklanken.

Het album was mijn eerste stap naar volwassen moderne muziek. Zijn eerdere albums -Space Oditty- TMWSTW - Ziggy Stardust -Hunky Dorry- heb ik ook vrij snel gekocht en grijsgedraaid in dat jaar. Space Oditty heeft een andere -meer zestiger jaren feel- maar de andere albums markeerden duidelijk zijn Brit-Glam periode. Het was de tijd dat Bowie vrijwel wekelijks de pers en zijn publiek schokte, met zijn uitdagende stage-garderobe, in de vroege jaren zeventig in Japan laten ontwerpen door ik meen Yamamoto, met zijn oogverblindende visagie (denk aan de clip van Life on Mars, de single werd pas in '73 in Nederland uitgebracht) en ook door uitspraken en handelingen. Het was een andere tijd, men was geschokt door foto's van een zoenende Bowie met Lou Reed op de afterparty van Bowie's laatste optreden van de Ziggy tour, toen hij het publiek totaal overstuur naar huis stuurde met de mededeling, na afsluiter Rock'n Roll suicide, dat dit niet enkel het laatste optreden van de tour was maar zijn laatste optreden ever....
Later bleek het laatste optreden als zij Alter-ego Ziggy Stardust.
Er volgde al vrij snel in de US de Diamond Dogs tour, de laatste met zijn beroemde rode hanekam.

Het is heel interessant om hier op MM te lezen hoe veel mensen van diverse leeftijden Bowie's muziek beleven, waarderen en beschouwen. En het is goed te constateren dat hij gezien en beleefd wordt als een van de grootste artiesten in zijn tijdsvak. Die eer komt hem zeker toe. AL zijn werk vanaf Aladin Sane kocht ik op de dag dat het uitkwam. Daardoor heb ik altijd zijn werk kunnen horen en ervaren in het tijdsgericht waarin het werd uitgebracht. En niet enkel zijn muziek, ook zijn persoon volgende ik in interviews en bladen.
Ook in de zeventiger jaren werd hij al als een grote kameleon gezien in de muziekwereld, maar ook toen kreeg hij al de credits voor zijn pionierswerk en vernieuwingsdrang.
Voor zijn oude fans -waartoe ik mijzelf dus reken- was het soms even slikken of met de wenkbrauwen fronzen wanneer er iets totaal nieuws werd uitgebracht, wat je op dat moment niet verwachtte.. Maar ook lyrische momenten van totale verrukking waren er vaak. (bij Diamond Dogs, Station to Station, Heroes, Scarry Monsters eva)

Na zijn Brit-Glam periode kwam als tussendoortje coveralbum Pin-ups gevolgd door een van mijn favorieten The Diamond dogs, deels opgenomen in de Wisseloordstudio's, in die zin vergelijkbaar met 1. Outside dat dit ook als een soort van concept album werd gebracht. Bowie kwam naar Nederland met ooglapje om Rebel Rebel te promoten en resideerde in het Amstelhotel.

Bowie vertrok vervolgens naar America om zijn white soul periode vorm te geven, Young Americans was een plaat die toen ook al op viel door het totaal andere (Amerikaanse) geluid, Fame (mooie clip in de. Soul train) was een openbaring en werd toen zijn grootste hit. Station to station volgde vrij snel -een super album!- met het geweldige Golden years. Over deze periode is de fantastische five years documentaire gemaakt. Bowie, graatmager en volledig doorgesnoven vertrok terug naar Europa om zich voor langere tijd in Berlijn te settelen.

In 1975 kwam Low uit, het eerste album van de beroemde Berlijn trilogie. Met de fantastische hoes, een still uit The man who fell to earth. Toen een bizarre plaat met kant A gevuld met een aantal korte tracks en kant B met enkel zware instrumentale stukken. Dit concept wordt voor een deel herhaald bij Heroes, alhoewel dat album een totaal andere sfeer heeft, voor mij de meest Berlijnse sfeer. De trilogie weld compleet gemaakt met Lodger, The hearts filthy lesson van 1. Outside, had qua sfeer zo op dit album gepast.
Het decennium werd afgesloten met het onvolprezen Scary Monsters, welk album voor mij qua sfeer ook referenties heeft naar 1. Ouside.
Terwijl ik dit neer tik realiseer ik mij wat een geweldig oeuvre hij in redelijk korte tijd toen heeft opgebouwd.... Intussen had hij ook al enkele filmrollen op zich genomen.

Enfin iedereen die ~Bowie heeft gevolgd- weet hoe het verder ging in zijn muzikale loopbaan.
Over de jaren tachtig zijn de meningen verdeeld. Ik heb al zijn toen uitgebrachte werk iedere keer dezelfde aandacht gegeven als het werk in de zeventiger jaren. ik zag hem voor de eerste keer in '83 life, toen ik het geluk had twee keer naar de kuip te kunnen voor concerten van The Serious Moonlight tour.
Let's dance is onmiskenbaar zijn meest commerciële album geweest, maar bevat ook enkel ijzersterke nummers. Tonight is altijd ondergewaardeerd geweest naar mijn mening. Natuurlijk is ook die titeltrack retecommercieel, maar het album bracht ons ook Loving the alien en andere goede nummers.

Never let me Down uit '87 was wederom een heel nieuwe fase na de commerciële break van '83 -86.
Achteraf bezien was Bowie niet helemaal tevreden over deze fase. het kwam over als een rommelig, teveel bedacht concept, op het podium was het ook een chaotische situatie. het album heeft wel een duidelijke tachtiger jaren sfeer.

Als tussendoor project kwam Bowie met Tin Machine waarin hij zich duidelijk als groepslid manifesteerde.
De muziek was totaal niet aan mij besteed, grunge achtige garagerock. Ik miste spanning, mooie melodielijnen, zijn prachtige stem in goede composities. Ik heb de twee albums wel aangeschaft maar nooit veel aandacht gegeven.
Des te verrassender dat hij terug kwam met BTWN, een grote verrassing voor mij, en weer een nieuwe richting, weliswaar met deels een commerciële inslag die ik ook hoorde bij het uitkomen van Let's dance.
En die naar mijn idee, volledig ontbreekt op 1. Outside.
Dit album was destijds voor mij een schok ook door veelheid aan stijlen, het drukke concept, omdat het niet lang na zijn Tin machine periode kwam heb ik het toen als een soort verlengstuk gezien en het niet de tijd en aandacht gegeven die het verdiende. Net als medeschrijver Lennon op de forum heb ik het later herontdekt en weet het nu heel goed op de juiste waarde te schatten : prachtig!
Earthling wat daarna kwam heeft op mij lang niet zo'n impact gemaakt, ik vond het te modisch, te druk en een eenheidsworst. Misschien moet ik dat nu ook nog een keer grondig herluisteren om tot een meer afgewogen oordeel te komen.
Hours - Heathen en Reality heb ik bij uitkomst direct in mijn muzikale hart gesloten, de eerste twee hebben veel prachtige nummers in de typische Bowie stijl. Reality is ruiger maar ook fris op een bepaalde manier.
Ik was een van de gelukkigen die de release beleefde in de Melkweg, Bowie trad op in Londen om het album te presenteren en dit optreden werd integraal direct uitgezonden naar enkele podia in Europa.

Bowie zat vol energie en vol met plannen, helaas werden die gedwarsboomd door zijn gezondheid. Door hartklachten wel de Reality tour afgebroken in Duitsland.
Het werd heel erg lang stil rond Bowie, voor zijn volgers een nagelbijtende periode, zou er ooit nog wat komen?
Hoe groot was de verrassing en de blijdschap in januari 2013 toen Bowie middels een van de grootste marketing stunts uit de geschiedenis van social media zijn rentree aankondigde door uit het niets op zijn verjaardag Where are we now uit te brengen, met het bericht van nieuw te verschijnen werk.
The Next day vind ik prachtig en heb ik veel gedraaid, Bowie was terug !
Toen na drie jaar Blackstar werd aangekondigd en uitkwam was ik weer blij verrast, een prachtig, spannend en ontroerend album. Ook hierin hoor ik soms referenties uit de 1. Outside periode.
Het is uiteindelijk alsof alles samenvalt.

Nog steeds rouw ik bij tijd en wijle om de geweldige man die een heel groot deel van mijn leven de soundtrack heeft bepaald.
Door al heel mij al vroeg in Bowie te verdiepen kwamen er ook andere geweldige namen op mijn pad als
Roxy Music (die ook zeker als trendsetters in de 70 jaren gezien kunnen worden) Kate Bush, Peter Gabriel, Mark Hollis, Midge Ure en vele anderen, die een eigen signatuur wisten neer te zetten en toch ook steeds te verrassen. Ik weet dat Bowie voor heel veel artiesten een hoeksteen en graadmeter is geweest en dat nog heel lang zal blijven.
Zeker als je ziet wat er nu nog jaarlijks uitkomt uit zijn grote "Vault" zoals zijn landgenoten het noemen.

Hopelijk staat ons nog wat mooie verrassingen te wachten.