Wat een ontdekking, dit Bowie album! Fantastisch dat de pianist van Aladdin Sane opnieuw achter de vleugel wordt getrokken voor een aantal mooie en/of tegendraadse pingelpartijen, die vaak een fijn contrast vormen met de dubbeldikke arrangementen.
Mike Garson over het werken aan Outside:
The Outside album was a very big experiment on David's part. I think he was trying to just re-consider himself, and the best way he could do that was to bring in Eno, Reeves and me, each of us influences on different parts of his life. I think he felt he wanted to shake things up. When we started recording for Outside, the first two weeks where 3 hour long totally improvised sessions with no direction or keys or chords! At the end of each day Brian and David would then cut up the tracks, and were smart enough to pick the best songs. However the tracks 'Motel' and 'Strangers When We Meet' I found the chords to make the tracks harmonically stronger, but songs like 'Hearts Filthy Lesson' were totally improvised. It was a great experiment and one of the most enjoyable projects I have played on.
Hallo Spaceboy kende ik alleen van de PSB-remix, maar het origineel beukt die remake nietsontziend aan de kant. The Motel begint aarzelend maar kent een uitstekende climax. Afsluiter Strangers When We Meet lijkt een vreemde eend in de bijt want al eerder opgenomen voor Buddha of Suburbia, maar ik reken deze versie tot het beste wat hij in de jaren '90 heeft opgenomen. Verder kent het album ook wat zwakke momenten zoals Wishful Beginnings en de vervreemdende Segues, maar als concept inclusief boekwerkje is het zeker geslaagd te noemen. En dit is zo'n album dat bij elke draaibeurt alleen maar beter wordt, het duistere klankenlandschap van Eno is er een om langzaam te ontdekken.