Sonic Youth - Dirty (1992)

Label: Geffen

1. 100% (2:29)
  2. Swimsuit Issue (2:59)
  3. Theresa's Sound-World (5:28)
  4. Drunken Butterfly (3:04)
  5. Shoot (5:17)
  6. Wish Fulfillment (3:26)
  7. Sugar Kane (5:57)
  8. Orange Rolls, Angel's Spit (4:19)
  9. Youth Against Fascism (3:36)

met Ian MacKaye

14. Purr (4:22)
  15. Créme Brûlèe (2:35)
  16. Stalker * (3:00)
  17. Genetic * (3:35)
  18. Hendrix Necro * (2:48)
  19. The Destroyed Room * (3:21)
  20. Is It My Body * (2:52)
  21. Personality Crisis * (3:40)
  22. The End of the End of the Ugly * (4:17)
  23. Tamra * (8:34)
  24. Little Jammy Thing [Rehearsal Recordings] * (2:20)
  25. Lite Damage [Rehearsal Recordings] * (5:22)
  26. Dreamfinger [Rehearsal Recordings] * (7:41)
  27. Barracuda [Rehearsal Recordings] * (4:22)
  28. New White Kross [Rehearsal Recordings] * (1:29)
  29. Guido [Rehearsal Recordings] * (3:50)
  30. Stalker [Rehearsal Recordings] * (3:36)
  31. Moonface [Rehearsal Recordings] * (4:44)
  32. Poet in the Pit [Rehearsal Recordings] * (2:40)
  33. Theoretical Chaos [Rehearsal Recordings] * (3:07)
  34. Youth Against Fascism [Rehearsal Recordings] * (5:02)
  35. Wish Fulfillment [Rehearsal Recordings] * (3:50)
avatar van starbright boy
Voor sommige Sonic youth-fans is dit album omstreden. Te poppy. Mij bevalt dat echter prima. Spannende, vaak zelfs ontroerende liedjes. Briljante plaat.

avatar van Sanvean
Inderdaad een uitstekende plaat vol prima songs (o.a. Sugar Kane).

Oudere Sonic Youth beviel me ook prima, trouwens. Jongere ook (Washing Machine).
Sonic Youth vond ik toch een stuk interessanter dan bijvoorbeeld Nirvana in mijn tienertijd.

avatar van Kos
Kos
Ik was destijds een groot fan van Sugar Kane, geweldig nummer. 100% ook trouwens.

Beste SY-album.
Maar voor mij bestaat er dan ook niet zoiets als "te poppy".

avatar van Zavo
Dit was mijn kennismaking met Sonic Youth en ik vind het nog steeds een goed album. Met name Orange Rolls Angel's Spit, On the Strip en JC zijn hele goede nummers.

Sugar Kane is geweldig inderdaad, maar ik vind dit toch de minst leuke van de SY-albums die ik heb.

avatar van mathias
ik vind het eigenlijk veruit het beste... ik heb weliswaar niet alles van sonic youth, maar dit steekt er toch met kop en schouders bovenuit hoor!

Geef mij toch maar Daydream Nation... Deze moet ik ook weer 's gaan draaien, tijdje niet gehoord.

avatar van voskat
Mijn eerste kennismaking met SY.. nog steeds mijn favoriete plaat, denk ik.. vooral dankzij Wish Fulfillment.

Ook mijn eerste plaat van de Youth. Hij viel te verteren door mij als dertienjarige, hieruit concludeer ik dat de plaat inderdaad tot poppy bestempeld mag worden. Maar ook nu nog blijf ik deze plaat spannend genoeg vinden voor een uurtje luisterplezier.

avatar van Dielie
samen met Washing Machine de meest toegankelijke platen van alle Sonic-Youths

en mijn twee lievelingen

avatar van mathias
en goo niet vergeten hé dielie

starbright boy schreef:

Ik sluit me daar volledig bij aan: staan echt juweeltjes bij.

avatar van mathias
Voor mij ook hun beste eigenlijk.

Sietse
oe gewaagd....ik ben het daar niet mee eens (maar ik denk dat velen niet anders van mij zouden verwachten)

Doe mij maar Daydream Nation, verweg de beste Sonic Youth plaat.

avatar van IMPULS
Te poppy ??? Rare benadering. Is gewoon rechttoe-rechtaan-rockplaat van SY. Maar met genoeg distortion en ontsporing. Dus niet bepaals reguliere rock.
Sonic Youth is wars van trends, dat is ook al zo'n pré aan de formatie. En ook hier sterke songs met o.a. politieke statements.

avatar van UmmaGumma 44
Ik zou deze plaat nog wel eens willen horen... bijna 15 jaar geleden heb ik dit album op cassette gehad... en die ging van voren naar achter en weer terug...

"There’s something down there sugar kane"

... en wat een schitterende versnelling halverwege chapel hill!!!

Youth Against Fascism vind ik het mooiste nummer. Je moet het nummer wel een paar keer luisteren, dan pas ontdek je de kracht van dit nummer.

Marcel²
EVOL, Sister en Daydream Nation worden door velen als meesterwerken gezien. Terecht, ik weet het eerlijk gezegt niet. Ik denk dat ik de genoemde albums nog eens goed ga luisteren.
Dit album Dirty vind ik geweldig, dat had ik al toen ik het de eerste keer hoorde.
Bij deze verhoog ik mijn stem naar 4.5*

fastpulseboy
yep, dit is een makkelijke eerste kennismaking met ze. Klinkt op het eerste gehoor goed. De eerder genoemde platen hebben iets meer tijd nodig, maar dan vind je ze ws weer mooier dan dirty.

avatar van Kos
Kos
Nooit geweten dat een jonge Jason Lee in de clip van 100% zat . Was toen nog onbekend neem ik aan.

Ik ben een liefhebber van alle twee de kanten van de 'Sonic's'. Bad moon rising vindt ik nog steeds hun beste maar Daydream nation en deze zijn minste zo goed. Popmuziek verpakt in feeback wordt vaak gezegt hier helemaal. Wat is On The Strip toch een heerlijk nummer!

avatar van bver
Mijn eerste kennismaking met SY, was toen 13 jaar en heb thuis nog veel problemen gekregen door de foto onder de cd-drager . Voor mij hun beste plaat, misschien uit jeugdsentiment, maar toch ook gewoon omdat er geweldige nummers op staan. Favoriete nummer: Youth against fascism

avatar van itchy
bver schreef:
heb thuis nog veel problemen gekregen door de foto onder de cd-drager

*gniffel*
Die is ook best, eh, verontrustend!

avatar van ðe waan
bver schreef:
heb thuis nog veel problemen gekregen door de foto onder de cd-drager .

Haha, ik heb deze eerst geleend bij de bieb en daar hadden ze het doorzichtige CD-houdertje vervangen door zo'n degelijke grijze. Toen ik door het gaatje toch wat zag, heb ik het doosje uit pure nieuwsgierigheid toch maar gedemonteerd. Schrikbarende ontdekking

Hoewel ik dit niet de beste vind van SY, is het tussenstuk van Chapel Hill misschien wel het mooiste "uit-je-plaat-fragment" van hun hele oeuvre.

bladwijzer
Mijn eerste Sonic Youth cd en tevens mijn enige. Had hun muziek nog nooit gehoord maar kocht deze wegens de vette hoes. Een grote gok dus maar een hele goed gok! Meteen in me Top-10 gezet (oke op 10 maar toch). Ze zeggen dat deze meer poppy is, iets wat ik totaal niet erg vind. Klasse gitaar werk op dit album, geweldige stem van de zanger (zangeres mag er ook wezen)n en mooie teksten vaak. Dit album bevat geen slechte tracks of fillers en heeft veel echt egeweldig nummers zoals "Sugar Kane", "Youth Against Fascism" etc. Maar gauw eens meer van deze band ontdekken.

avatar van Schizophrenia
Eeeh ben ik nou zo dom? Want ik snap niet echt waar de hoes over gaat. Ik heb hem zelf hier thuis ook liggen, en het enige wat ik zie is een paar lelijke figuurtjes?

Maar toch een lekker album. Theresas sound world is echt een lekker nummertje en wishfull fillment ook!

avatar van bver
Waarschijnlijk bevatten niet alle versies die foto onder de cd-drager. Anders zou je ECHT wel weten over wat het gaat....

Hier kan je hem bekijken in een (gelukkig) wazige versie

avatar van Schizophrenia
Haha, ik dacht al dat er wat met mij mis was. Maar ik heb het plaatje (gelukkig) niet in in mijn hoesje.