ABBA - The Visitors (1981)

3,78

Zweden
Label: Polar

1. The Visitors (5:46)
  2. Head over Heels (3:47)
  3. When All Is Said and Done (3:17)
  4. Soldiers (4:38)
  5. I Let the Music Speak (5:20)
  6. One of Us (3:55)
  7. Two for the Price of One (3:36)
  8. Slipping Through My Fingers (3:53)
  9. Like an Angel Passing Through My Room (3:34)
  10. Should I Laugh Or Cry * (4:26)
  11. The Day Before You Came * (5:50)
  12. Cassandra * (4:51)
  13. Under Attack * (3:48)
  14. You Owe Me One * (3:30)
130 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Johnny Marr
Dat iedereen zo wegloopt met dit plaatje als zijnde het grote ABBA-meesterwerk, snap ik niet zo goed. Dit album is toch gewoon even leuk als de rest van hun discografie? Dit is ook een LP met zijn grote hoogtepunten en zijn afgrijselijke dieptepunten; een gegeven dat iedere ABBA LP wel heeft, vind ik.

Er staan trouwens een paar grote draken op, 'I Let The Music Speak' voorop, wat een saai & bovendien kitscherig nummer zeg... De laatste 2 nummers vind ik ook niet best, het album sluit jammer genoeg dus niet in schoonheid af.

'Two For The Price Of One', dat hier verguisd en uitgekotst wordt, vind ik dan weer wel erg aanstekelijk en kan ik zeer goed hebben. Een fijn nummer zou ik het zelfs durven noemen.

Misschien wordt dit album toch wel terecht gezien als ABBA's beste verwezenlijking, want het titelnummer, Head over Heels, Soldiers en One Of Us zijn inderdaad geweldig... Maar toch, dat zijn een 'Dancing Queen', 'S.O.S.' en 'Waterloo' ook.

Als ABBA nu gewoon het pareltje 'The Day Before You Came' netjes op dit album had gezet en niet als bonustrack, dan zou dit zeker een 4* geworden zijn, maar zo is het dus niet gegaan en wordt het een nog steeds aardige 3,5*.

avatar van edje1969
Alles is hierboven wel zo'n beetje gezegd over dit album. Arrival en Voulez-Vous zijn de echte hitalbums, maar ik vind dit toch echt hun mooiste werk. Hoor Frida The Visitors zingen. Geen 1 minder nummer...(misschien I Let The Music Speak een heeeel klein beetje dan)

Johnny Marr schreef:

Ik ken alleen het weergaloze titelnummer van dit album, maar dat vind ik toch wel van een heel andere categorie dan de aardige popsingles die je hier noemt.

avatar van Hakuna

Voor de echte Abba fans die opzoek zijn naar de eerste red Polydor CD uitgave uit 1983, grijp hier je kans. En voor het geld dik 350 euro) hoef je geen buil ta vallen. Ja toch!

CD ABBA THE VISITORS RED POLYDOR LABEL FIRST PRESS EVER RARE | eBay

En het kan nog gekker!

Buy ABBA - The Visitors (CD) at Discogs Marketplace

avatar van dazzler
Hakuna schreef:

Joepie! Gratis verzending ook nog!

avatar van hotdoginferno

One of Us mooiste nummer

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

Ik moet mijn mening herzien. Dit is duidelijk het beste en meest gelaagde werk die ze hebben uitgebracht. Ik heb het dan toch verhoogd naar 4*.

avatar van cornstars

hotdoginferno schreef:
One of Us mooiste nummer

eens, tenzij je de bonusnummers meeneemt: day before you came. Na winner takes it all het beste abba nummer. Vind ik althans, natuurlijk...

Uiteindelijk kwam voor Abba alles samen op The Visitors. Uitstekende popmuziek met een flinke electronisch inslag samen met die mooie piano, gitaar, lekkere beats, sterke zang van Frida en Agneta en vaak (erg) goede songs. Op dit album is er een mooie afwisseling tussen (wat) snellere nummers en mooie ballads. Inhoudelijk hoor je sadness door de muziek heen: de 2 breuken die letterlijk in de band hebben plaatsgevonden. Het krikt zoals vaker het niveau verder omhoog.

Openingssong The Visitors moet toch wel één van de beste popsongs zijn die er is. Wat een geweldige haunted sfeer roept dat nummer op. Het gaat gelijk goed door met het sterke Head Over Heels. Ballad When All Is Said and Done is erg mooi, net als I Let the Music Speak. Hierna volgt de ijzersterke break-up single One of Us. Maar mijn favoriet na de titelsong is bonustrack (!) The Day Before You Came. Een ijzersterke synth drijft dit nummer met trieste inhoud, met bijpassende clip, werkelijk prachtige gezongen door Agnetha Faltskog. Abba stopte op haar hoogtepunt.

The day Before You Came behoort tot 1 van de mooiste bonustracks ooit en gek genoeg als ik dit nummer hoor moet ik vaak aan Sara van Fleetwood Mac denken of andersom.....