ABBA - The Visitors (1981)

Zweden
Label: Polar

1. The Visitors (5:46)
  2. Head over Heels (3:47)
  3. When All Is Said and Done (3:17)
  4. Soldiers (4:38)
  5. I Let the Music Speak (5:20)
  6. One of Us (3:55)
  7. Two for the Price of One (3:36)
  8. Slipping Through My Fingers (3:53)
  9. Like an Angel Passing Through My Room (3:34)
  10. Should I Laugh Or Cry * (4:26)
  11. The Day Before You Came * (5:50)
  12. Cassandra * (4:51)
  13. Under Attack * (3:48)
  14. You Owe Me One * (3:30)
avatar van Johnny Marr
Dat iedereen zo wegloopt met dit plaatje als zijnde het grote ABBA-meesterwerk, snap ik niet zo goed. Dit album is toch gewoon even leuk als de rest van hun discografie? Dit is ook een LP met zijn grote hoogtepunten en zijn afgrijselijke dieptepunten; een gegeven dat iedere ABBA LP wel heeft, vind ik.

Er staan trouwens een paar grote draken op, 'I Let The Music Speak' voorop, wat een saai & bovendien kitscherig nummer zeg... De laatste 2 nummers vind ik ook niet best, het album sluit jammer genoeg dus niet in schoonheid af.

'Two For The Price Of One', dat hier verguisd en uitgekotst wordt, vind ik dan weer wel erg aanstekelijk en kan ik zeer goed hebben. Een fijn nummer zou ik het zelfs durven noemen.

Misschien wordt dit album toch wel terecht gezien als ABBA's beste verwezenlijking, want het titelnummer, Head over Heels, Soldiers en One Of Us zijn inderdaad geweldig... Maar toch, dat zijn een 'Dancing Queen', 'S.O.S.' en 'Waterloo' ook.

Als ABBA nu gewoon het pareltje 'The Day Before You Came' netjes op dit album had gezet en niet als bonustrack, dan zou dit zeker een 4* geworden zijn, maar zo is het dus niet gegaan en wordt het een nog steeds aardige 3,5*.

avatar van edje1969
Alles is hierboven wel zo'n beetje gezegd over dit album. Arrival en Voulez-Vous zijn de echte hitalbums, maar ik vind dit toch echt hun mooiste werk. Hoor Frida The Visitors zingen. Geen 1 minder nummer...(misschien I Let The Music Speak een heeeel klein beetje dan)

Johnny Marr schreef:

Ik ken alleen het weergaloze titelnummer van dit album, maar dat vind ik toch wel van een heel andere categorie dan de aardige popsingles die je hier noemt.

avatar van Hakuna
Voor de echte Abba fans die opzoek zijn naar de eerste red Polydor CD uitgave uit 1983, grijp hier je kans. En voor het geld dik 350 euro) hoef je geen buil ta vallen. Ja toch!

CD ABBA THE VISITORS RED POLYDOR LABEL FIRST PRESS EVER RARE | eBay

En het kan nog gekker!

Buy ABBA - The Visitors (CD) at Discogs Marketplace

avatar van dazzler
Hakuna schreef:

Joepie! Gratis verzending ook nog!

avatar van hotdoginferno
One of Us mooiste nummer

Johnny Marr schreef:

Ik moet mijn mening herzien. Dit is duidelijk het beste en meest gelaagde werk die ze hebben uitgebracht. Ik heb het dan toch verhoogd naar 4*.

avatar van cornstars
hotdoginferno schreef:
One of Us mooiste nummer

eens, tenzij je de bonusnummers meeneemt: day before you came. Na winner takes it all het beste abba nummer. Vind ik althans, natuurlijk...

Uiteindelijk kwam voor Abba alles samen op The Visitors. Uitstekende popmuziek met een flinke electronisch inslag samen met die mooie piano, gitaar, lekkere beats, sterke zang van Frida en Agneta en vaak (erg) goede songs. Op dit album is er een mooie afwisseling tussen (wat) snellere nummers en mooie ballads. Inhoudelijk hoor je sadness door de muziek heen: de 2 breuken die letterlijk in de band hebben plaatsgevonden. Het krikt zoals vaker het niveau verder omhoog.

Openingssong The Visitors moet toch wel één van de beste popsongs zijn die er is. Wat een geweldige haunted sfeer roept dat nummer op. Het gaat gelijk goed door met het sterke Head Over Heels. Ballad When All Is Said and Done is erg mooi, net als I Let the Music Speak. Hierna volgt de ijzersterke break-up single One of Us. Maar mijn favoriet na de titelsong is bonustrack (!) The Day Before You Came. Een ijzersterke synth drijft dit nummer met trieste inhoud, met bijpassende clip, werkelijk prachtige gezongen door Agnetha Faltskog. Abba stopte op haar hoogtepunt.

The day Before You Came behoort tot 1 van de mooiste bonustracks ooit en gek genoeg als ik dit nummer hoor moet ik vaak aan Sara van Fleetwood Mac denken of andersom.....

avatar van Marco van Lochem
Toen het achtste en, naar later bleek, laatste album van ABBA, “THE VISITORS” op 30 november 1981 verscheen, had het Zweedse 4-tal al een mega succesvolle carrière achter de rug. Vanaf 1973 toen het eerste album, “RING RING” verscheen en het titelnummer het eerste hitsucces werd, scoorden ze hit naar hit en millionseller na millionseller. De albums waren niet een verzameling hitsingles, want een aantal ABBA singles verscheen niet op een regulier album, maar alleen als single. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld “FERNANDO”, “SUMMERNIGHT CITY” en “GIMME GIMME GIMME (a man after midnight), maar over het algemeen waren de singles een “trekker” voor het album. Die albums kregen steeds meer kwaliteit en albumtracks die tot ABBA favorieten uitgegroeid zijn. Vooral “ARRIVAL” is een topper in de discografie van de Zweden en “SUPER TROUPER”, dat 13 maanden voor “THE VISITORS” verscheen, is een topper, met de superhit “THE WINNER TAKES IT ALL” als visitekaartje. Op dat album werden de teksten steeds persoonlijker, de sfeer soberder en emotioneler. De relatieperikelen van de 4 leden hadden hun positieve weerslag op het songmateriaal. “WHEN ALL IS SAID AND DONE” is een duidelijke verwijzing naar de scheidingen van de (voormalige) echtparen Agnetha & Björn en Frida & Benny. Ook de eerste single en Nederlandse nummer 1 hit “ONE OF US” is daar een prachtig voorbeeld van. “THE VISITORS” is door de jaren heen uitgegroeid tot een regelrechte klassieker, omdat het bij critici steeds duidelijker werd uit hoeveel ingenieuze lagen de muziek van ABBA is opgebouwd en hoe knap de composities in elkaar zitten. Met de als singles verschenen “THE DAY BEFORE YOU CAME” en “UNDER ATTACK” kwam een vroegtijdig einde aan een een zeer succesvolle carrière. Universal, ABBA’s platenmaatschappij maakte in 2010 bekend dat de band 375 miljoen singles en albums heeft verkocht. Een ongelofelijk hoog aantal, dat nog steeds groeiende is, omdat er op gezette tijden een compilatie album verschijnt. Maar voor de echte liefhebbers en fans, zijn de studio albums van ABBA een onmisbare aanvulling op de collectie en “THE VISITORS” hoort daar zeker bij.

avatar van Koerok
west schreef:
Ik vind het prachtig, maar meer een musical- dan een pop-nummer. Had zo op Chess gekund.

avatar van ratfish
Johnny Marr schreef:

Net achter Super Trouper als beste ABBA-album, dat is net iets stabieler.

avatar van nico1616
Mijn mening toch wat herzien na al die jaren. De hoes zegt eigenlijk alles. Waar ze bij Super Trouper nog als groep in de spotlights stonden, zie je ze hier als vier individuen in het donker. Gedaan met de showbiz rondom, tijd voor contemplatie. De muziek is ook een stuk duisterder, de meeste songs gaan over afscheid, gemis, scheiding.
Daarna was er in de 80s geen plaats meer voor Abba, ook bij mij niet. Dit was muziek uit mijn kindertijd, ik luisterde naar New Wave, naar Prince... Ondertussen lijkt de appreciatie alleen maar toe te nemen en niet alleen voor de hits. The Visitors is een fantastisch eindpunt in hun carrière.

avatar van devel-hunt
2 jaar geleden was het groot nieuws, er zouden 2 nieuwe ABBA nummers zijn opgenomen misschien gevolgd door een hele nieuwe plaat met bijpassende docu. Nooit meer iets van gehoord nadien, het hele
project lijkt verdwenen terwijl opnames klaar waren.

avatar van Johnny Marr
Fijn, laat de legacy maar intact blijven. Een beter album dan dit krijgen we toch niet meer.

avatar van teus
Halfje omhoog voor dit album ook bij voorloper Supertrouper
Door het zien van een vrij recente Abba docu paar weken terug ....deze 2 albums weer eens enkele malen herbeluisterd en mijn waardering voor Abba met name deze 2 laatste albums groeit
Nu heb ik hun latere werk altijd mooier gevonden ,het werd steeds volwassener en beter...daarom gewoon jammer dat ze niet een paar jaar waren doorgegaan
Het is hier al vaker geschreven de zwanenzang van Abba klinkt somber maar mss daardoor juist ook mooier
Ik heb al een poosje de boxset the albums(2008)
Maar de eerste albums vind ik erg poppy en doen me niet veel, pas bij... the Album ('77) gaat het veranderen daar staan al prachtige werken op (Eagle)
Ik ga verder niks nieuws over the Visitors
Schrijven want alles is hier al said and done
Dit album is het hoogtepunt van Abba
En Supertrouper komt er i.o.m dicht bij

En eigenlijk.... het echte hoogtepunt is een van de laatste opnames en hier de bonustrack
Het prachtige The Day Before You Came

avatar van Barney Rubble
Het is inderdaad jammer dat ABBA na dit album is gestopt. De zwaardere thematiek in combinatie met de luchtige ritmes, laten de muziek authentiek klinken. Het is niet overdreven pathetisch, of geforceerd diepzinnig, maar volkomen doeltreffend. Zo'n nummer als The Day Before You Came zet ik bijvoorbeeld zonder problemen bij de hoogtepunten binnen de popmuziek.

avatar van The_CrY
Het gemiddelde is bij dit album voor het eerst echt wat hoger. Ook niet heel gek. De sfeer is totaal anders dan op voorgaande platen. De scheidingen tussen de echtparen zal ongetwijfeld wat bij hebben gedragen aan de wat zwaardere teksten, maar daardoor is het geheel des te indrukwekkender. Het blije ABBA-gebeuren is er natuurlijk nog steeds wel, zoals bij 'Head Over Heels' of 'Soldiers', maar het voelt vaak een stuk ingetogener, als op 'Two For the Price of One', welke een paar jaar eerder wat minder sober zou zijn ingespeeld, gok ik. Het begint al frappant met het haast symfonische titelnummer, welke eigenlijk al aankondigt dat dit album wat anders is. De emotie druipt van het album af, zeker bij thematische nummers als 'When All is Said And Done' en 'One of Us'. Ik twijfel nog of ik deze laatste van ABBA de volle mep moet geven of niet, maar ik durf het nog eventjes niet aan. Misschien later.

1. The Visitors
7. Arrival
8. Waterloo

avatar van ZERO
1001 Albums you must hear before you die

Na twee albums geluisterd te hebben die gebaseerd waren op een random number generator, heb ik dit keer zelf gekozen. De aanleiding hiervoor was de Mamma Mia films die de voorbije 2 weken op tv waren. Mijn vriendin is grote fan, dus hebben we beide films gekeken. Het leek me dan ook leuk om me nadien een beetje meer te verdiepen in het oeuvre van de band en ze hebben 2 albums in de lijst staan. Eentje daarvan is hun zwanenzang, The Visitors uit 1981. Die schijnt iets minder poppy te zijn en wordt hier ook het best beoordeeld, dus begon ik daar maar mee.

Met ABBA heb ik een beetje een 'lastige' band. Enerzijds heb ik heel veel respect voor hun oeuvre en voor de massa's goede nummers die de band gemaakt heeft. Ik ken er ook veel van doordat m'n ouders allebei liefhebber zijn. Anderzijds heb ik me nooit verdiept in hun oeuvre en zag ik me ook niet meteen een album aanschaffen van hen. De voornaamste reden daarvoor is dat ik hun grootste hits eigenlijk niet echt geweldig vind. Die zijn me net iets té poppy. Of té disco, als ik nu niets fout zeg?

Die laatste categorie nummers blijven op dit album inderdaad iets meer achterwege, dus was het zeker de juiste keuze om met dit album te beginnen.

Wat mij betreft is The Visitors een mooie verzameling nummers en gaat ABBA eigenlijk nergens onder (mijn) ondergrens. De plaat begint goed met het titelnummer. Verder doen vooral de rustigere nummers het goed bij mij en bezorgen de bonusnummers die zijn toegevoegd op de remastered uitgave ook echt wel voor een meerwaarde. Iets wat ik toch eerder als uitzonderlijk aanzie. Ik heb het album de voorbije week behoorlijk wat luisterbeurten gegeven en dat was zeker niet alleen om mijn vriendin een plezier te doen...

Favorieten: Slipping Through My Fingers, When All Is Said And Done, One of Us

Dikke 3,5*

Alles is er al over gezegd en geschreven: met de bonustrack singles een dikke 4+, zonder een 4-
ABBA is eindelijk muzikaal volgroeid. De oude singles zitbeen natuurlijk pareltjes bij maar de oude albums spreken mij minder aan.

Voor mij is dit ook gewoon het beste album dat ze gemaakt hebben, stoppen op je hoogtepunt!