Paul McCartney - Tug of War (1982)

Label: Parlophone

11. Dress Me Up as a Robber [Remixed 2015] *
  12. Ebony and Ivory [Remixed 2015] *

13. Tug of War (4:22)
  14. Take It Away (4:16)
  15. Somebody Who Cares (3:19)
  16. What's That You're Doing? (6:22)

17. Here Today (2:29)
  18. Ballroom Dancing (4:08)
  19. The Pound Is Sinking (2:55)
  20. Wanderlust (3:49)
  21. Get It (2:28)

met Carl Perkins

22. Be What You See (Link) (0:34)
  23. Dress Me Up as a Robber (2:42)
  24. Ebony and Ivory (3:43)

25. Stop, You Don't Know Where She Came From [Demo] *

34. Rainclouds *
  35. I'll Give You a Ring *
avatar van Rudi S
devel-hunt schreef:

Tug of War werd toentertijd enorm goed ontvangen en is een millionseller geweest die wereldwijd de hitlijsten aanvoerde.

Dat klopt wel, bv Rolling Stone was heel enthousiast, echter in de eindjaarlijstjes van de diverse bladen kwam dit album niet voor, de gezamenlijke lezers van RS zetten Paul dan wel weer op nummertje 5 van dat jaar
Ook muziekkrant Oor was positief (zie deze terugblik) Muziek >> Algemeen >> OORdelen

avatar van musician
Helemaal waar en als je Wings platen niet mee wilt tellen, is dit dus zijn meest succesvolle solo album ooit.

Daar is op zich een leuke boom over op te zetten maar laat ik het er op houden dat commercieel succes en artistieke hoogstandjes niet altijd per se samen gaan.
Zo vind ik de samenwerking met Stevie Wonder op Ebony and Ivory echt een van de dieptepunten in de carrière van McCartney.

Maar je mag er waarschijnlijk niets van zeggen: het nummer heeft 7 weken op 1 gestaan in de VS.
Gelukkig is het een op zichzelf staand nummer op Tug of War omringd door alleen maar beter werk. Maar Ebony and Ivory heeft de albumverkopen geen slecht gedaan.

avatar van erwinz
Ebony and Ivory vind ik ook een draak, al staat err tussen het bonusmateriaal een demo die nog wel uit te zitten is.

avatar van heartofsoul
Het probleem met de solo-albums van John Lennon, Paul McCartney en George Harrison is naar mijn mening dat ze slechts zelden het niveau van de Beatles-albums haalden. Ook voor Tug of War geldt dit, al is het lang niet slecht. Here Today ontroerde mij, en Ballroom Dancing vind ik zeer opwekkend. Voor de rest is dit een zeer onderhoudend album. Jammer natuurlijk van het suffe Ebony and Ivory.

heartofsoul schreef:

Die vergelijking moet je ook niet willen maken. Het is immers nog maar 25% van een unieke samenwerking die over is. Logisch dat het anders klinkt . Al zijn de 1e albums van de 3 heren (behalve Ringo ) toch echt heel erg sterk.

avatar van heartofsoul
Tja, lennon, waar het bij mij op neerkomt is dat ik, als ik naar McCartney, Harrison of Lennon solo luister, de andere Beatles node mis (Ringo laat ik even buiten beschouwing). Ik geef grif toe dat de eerste albums van Harrison en Lennon (en het tweede album van McCartney) uitzonderlijk goed zijn, maar (voor mij) nét iets minder dan de meeste albums van de Fab Four. Zelfs Please Please Me bezorgt me nog steeds rilllingen van genot. Ik draai die albums nog steeds graag, wat voor diverse albums van McCartney eigenlijk niet meer geldt. Tug of War kan er echter (wat mij betreft) nog steeds mee door.

avatar van Funky Bookie
Macca maakte hiermee een album dat echt in de jaren '80 stond. Ebony and Ivory is mierzoet, maar What's That You're Doing, het andere nummer met Stevie, is lekker funky geworden.
Klassiekers staan hier niet op, maar het luistert lekker weg.

avatar van devel-hunt
Ringo Starr, ik ga het er toch over hebben. 1982/83, Lennon net dood, McCartney maakte dit meesterwerkje en na Wings at the speed of sound en Band on the run commercieel zijn meest succesvolle, achter de knoppen George Martin, hun eerste samenwerking sinds live and let die.
George Harrison kwam op de proppen met Gone Troppo, vrijblijvend en alles behalve commercieel, hij maakte alleen nog muziek die hij zelfde wilde maken. En dan Ringo Starr, Old wave. De enige Beatle die nog onvervalst rockte en een goudeerlijke old school plaat afleverde, geproduceerd door Joe Walsh. Als ik van deze drie de beste moet kiezen ben ik geneigd om Old Wave aan te wijzen. Zonder opsmuk, authentiek en eerlijk, zoals The Beatles ooit begonnen. Draai ze (voor de grap) maar eens allerdrie achter elkaar.

Telamon
Funky Bookie schreef:
Klassiekers staan hier niet op, maar het luistert lekker weg.

Here Today zie ik dan wel weer als een klassieker. Zo veel succes samen hebben, vervolgens elkaars bloed wel kunnen drinken, modder gooien, en opeens is je oude vriend dood. En kun je hem enkel nog zo toezingen. Kippenvel nu ik m weer draai. Net als vorig jaar in de Ziggo.

avatar van Funky Bookie
Ik had dat in Ziggo ook. Op plaat doet het me minder.

Derde solowerk van Macca en daar is werk van gemaakt.
Good old George Martin is de producer, alsof de tijd is stil blijven staan.
Ringo drumt een paar nummers en 10CC's Eric Stewart is vanaf hier een poosje Paul's rechterhand.
Natuurlijk is Linda ook van de partij.
Verder horen we nog Steve Gadd, Denny Laine en superbassist Stanley Clarke.
En wat te denken van Carl Perkins.

Wellicht het meest opvallend is de samenwerking met Stevie Wonder.
Daar kwam oa. de 1e hit Ebony & Evory uit voort.
Ik sta 100% achter de boodschap, maar het liedje zelf hield me aanvankelijk ver weg van Tug Of War. Een mierzoet draakje, wat altijd wel opduikt bij Paul.
Maar de plaat mag er zijn. Sterker nog, het is een prima plaat.
Veel afwisseling en je hoort er duidelijk vanaf dat de ex-Beatle zijn tijd goed wilt benutten.
De dood van Lennon was nog pril en dat had er behoorlijk ingehakt.
Dat uit zich in het prachtige Here Today.
Een zeer gemeende en beladen ode aan zijn ex-collega.
Het staat nog steeds op het liverepertoire.
Verder vooral een fris album. Mooi titelnummer, het lekker rockende Take It Away ( werd hier net geen hit) Get It ( met Perkins.), Ballroom Dancing.
Lekker rockwerk, wat Macca gewoon altijd fijn heeft gevonden om te brengen.
Een duidelijke terugblik en daar zal het tragische wegvallen van Lennon ook mee te maken hebben gehad.
Ook vermakelijk is Dress Me Up As A Robber, wat een eigentijdse dansbare feel heeft.
Tja, je ontkomt er niet aan. Ebony & Ivory sluit het af.
Ach, veel schade kan het niet meer aanrichten.
Er is dan al heel veel moois voorbij gekomen.
Momentje om de was op te hangen.

Het zou lang duren voordat vriend Paul weer met iets echt behoorlijks op de proppen zou komen.

avatar van vigil
bikkel2 schreef:

Wellicht het meest opvallend is de samenwerking met Stevie Wonder.
Daar kwam oa. de 1e hit Ebony & Evory uit voort.

Ja het is niet veel dat nummer, opvallend dat de andere samenwerking met Stevie juist een onwijs goed nummer is. Lekker funky en eerder alternatief dan glad en commercieel. Wanderlust is mijn favoriet van dit fijne album.

Google translate weet de kern van de liedjes op dit album goed te vatten:

01. Touwtrekken
02. Haal het weg
03. Iemand die erom geeft
04. Wat ben je aan het doen?
05. Hier vandaag
06. Stijldansen
07. Het pond zinkt
08. Reislust
09. Snap je
10. Wees wat je ziet (link)
11. Verkleed me als een overvaller
12. Ebbenhout en ivoor

Gelukkig gaat het bij McCartney meestal meer om de muziek dan de teksten en wat dat betreft is dit album een blijvertje gebleken

Nu zijn nieuwste (III) uitkomt en ruime aandacht krijgt, weer eens teruggegrepen naar ouder werk. Dit is toch wel een heel lekker album. En als het je niet aanstaat sla je die met Stevie Wonder over. Blijven er 10 goede songs over en 1 van mijn all time favourites, die ik al 10 jaar vergeefs in de top 2000 probeer te krijgen: Here today. Even simpel als wonderschoon, het kenmerk van de beste McCartney en Beatles songs.

avatar van Stijn_Slayer
Deze zakt naar het einde toe wat in en is af en toe wel erg zoet. Jammer, want vocaal is McCartney hier op dreef en er staan enkele van zijn beste nummers op. Stevie Wonder kost het album zeker een halve punt. 'What's That You're Doing' lijkt wel pornomuziek en 'Ebony and Ivory' is aalglad.

avatar van Duco van Deugen
Verreweg het beste nummer (naar mijn mening) was het stampende "Ballroom Dancing". Hier en daar ook op single uitgebracht. In de VS sloeg het nummer niet zo aan door de onbekendheid met het Britse fenomeen van Ballroom Dancing.
De nummers die uitgevoerd werden met andere artiesten kun je inderdaad het beste skippen.

Geluidskwaliteit is zeer goed te noemen. Al met al toch wel een '4' voor dit eerste album dat Macca opleverde na het uiteenvallen van zijn groep Wings.

avatar van gaucho
Ik mag deze ook nog altijd graag horen, ondanks het feit dat het een redelijk glad geproduceerd en veilig album is. Ebony and ivory, tja, het is mierzoet, maar mits gedoseerd beluisterd (zeg één à twee keer per jaar) kan ik het eigenlijk wel goed hebben. Maar het nummer valt natuurlijk in het niet bij de echte hoogstandjes op deze plaat: het overtuigende en gemeende Here today, opgedragen aan John Lennon, en het prachtige popliedje Take it away, dat ik in al zijn eenvoud tot de beste McCartney-songs ever reken.

Ook het merendeel van de rest valt zeker niet tegen. De titeltrack, Ballroom dancing en Wanderlust zijn andere goedgeschreven popliedjes waar menig andere artiest de spreekwoordelijke moord voor zou plegen. Een krappe 4 sterren, wat mij betreft.