Earl Sweatshirt - Doris (2013)

Label: Odd Future

14. Hoarse (3:52)
  15. Knight (3:14)

met Domo Genesis

avatar van Holla
Nee, zal volgend jaar misschien wel zijn. Ik herinner me dat Earl zei dat hij dit jaar aan alledrie de projecten enorm veel zal werken, en aangezien Doris na een ruim halfjaar toch is uitgekomen schat ik dat hij rond deze tijd, of later zal komen met Gnossos. Ik herinner me dat hij het laatste kwartaal van 2012 bezig was met Doris, en toen ook Doris aankondigde. Ik neem aan dat hij er niet meer tijd in gaat steken dan hij dit jaar heeft gedaan met Doris, hij heeft veel pech gehad tijdens het recorden (verloor een track, werd ziek, enz enz). Als deze factoren bij het maken van Gnossos geen rol spelen dan zal het rond deze tijd worden, of wat later aangezien hij EarlWolf er ook nog bij heeft wat misschien wel de prioriteit is nu. Blijf allemaal gissen en dergelijke, maar Earl is zeker een bezige bij!

EDIT: Overigens vergeet ik dat hij eerst nog een hoop gaat touren, waarin hij weinig tot niets zal recorden waarschijnlijk. Dus laten we zeggen eind 2014 tot pak em beet half 2015? In die periode kunnen we misschien iets verwachten schat ik. Ik weet ook niet hoe lang of hoe vaak hij gaat touren natuurlijk, maar het speelt een rol.

FelipeGutiérrez
Kort samengevat; we kunnen veel harde shit verwachten van Earl.

avatar van Jordyp
Moet mijn eerdere mening over dit album wel iets terugnemen, want zo slaapverwekkend als ik het vond is dit nog niet. Het zal nooit mijn favoriete album worden, daar is het wat te ingetogen voor, maar er staan zeker een paar tracks op die ik al steeds meer ga waarderen.

FelipeGutiƩrrez schreef:
Kort samengevat; we kunnen veel harde shit verwachten van Earl.

Precies, alleen duurt het nog wel even voordat we nieuwe tracks krijgen denk ik zo

Holla schreef:

Daar kan ik mee leven. Ik ben wel even zoet met Doris.

avatar van thgryda
Na twee luisterbeurten vind ik echt maar niks. Niet dat het slecht is, het doet me gewoon niks, zoals al die OF releases.

avatar van Holla
Hier een video van vrij hoge kwaliteit waarin Earl Centurion live doet. Op datzelfde youtubekanaal staan ook nog Burgundy, Whoa en Sasquatch die Earl allemaal live heeft gedaan in London.

avatar van MAS
MAS
Holla schreef:

Dat touren van hem dat ken ik. Ik zou de kleine charlatan dit jaar 2 keer live zien maar er was geen Earl te bekennen.

MAS schreef:

Dat touren van heb dat ken ik. Ik zou de kleine charlatan dit jaar 2 keer live zien maar er was geen Earl te bekennen.

Tijdens zijn ziekte-periode misschien? Toen moest hij wat dingen afzeggen geloof ik. Dan nog is het niet fijn om hem te missen natuurlijk

De eerste keer dat ik Earl eigenlijk leerde kennen was zijn verse in de door Odd Future uitgebrachte track Oldie.
Alles aan zijn verse vond ik goed, de kracht waarmee hij zijn zinnen uitsprak, zijn rijmschema's, lyricaal, alles klopte voor mij.
Sindsdien heb ik alles van hem geluisterd, zijn "album" Earl, zijn losse tracks die hij heeft uitgebracht op 15 en 16 jarig leeftijd, keer op keer was ik overtuigd.
Ook liet hij op twitter doorschemeren dat hij een groot fan was van Doom, en ook ik ben dat. Zodoende kreeg ik steeds meer een "band" met zijn muziek.
Toen hij vorig jaar November naar buiten bracht dat hij in 2013 zijn "debuutalbum" Doris zal gaan releasen, was ik erg blij.
Ik heb maanden lang alle forums dagelijks bekeken en compleet meegegaan met de hype rondom zijn personage en aankomende album.
Ieder interview zocht ik op, ook al duurde ze soms een half uur.
Doris kon inprincipe nooit goed genoeg zijn, ik verwachtte er vanaf minuut 1 veelste veel van. In mijn ogen moest het net zo'n klassieker worden als Operation Doomsday.

Doris is heel erg goed, Earl is volwassen geworden tenminste dat wilt hij laten blijken.
Na het album 10 tot 15 keer in zijn geheel te hebben geluisterd ben ik er uit dat dit album geslaagd is, het is nog geen niveau Operation Doomsday maar dat geeft niet.
Earl laat opnieuw zien dat hij in potentie kan uitgroeien tot een van de beste rappers ter wereld, zijn rijmschema's en teksten zijn van een erg hoog niveau.
Het enigste wat ik jammer vind is dat hij op 2 nummers heeft gekozen voor een gastbijdrage van Domo Genesis.
Ik wou Earl veel liever horen in meer solotracks waarvan ik er dit album te weinig vind bevatten.
Al met al ben ik best tevreden, Earl heeft bewezen een top album te kunnen maken.

icicpaname schreef:
Ieder interview zocht ik op, ook al duurde ze soms een half uur.

Geen fan van Domo? Op beide features zet hij Earl wel even te kijk hoor , vooral 20 Wave Caps.

Grappig trouwens hoe velen hem met Doom vergelijken. Doom is en blijft een van die artiesten die ik probeer vet te vinden, en mij gewoon niet kan pakken zoals hij anderen blijkbaar wel kan pakken. Geen idee waar het aan ligt, heb genoeg van zijn materiaal geluisterd

Holla schreef:

ik ben zeker geen fan van Domo, persoonlijk vind ik hem de minste van Odd Future, al heeft hij op dit album inderdaad wel redelijk goede verses.
Het gaat mij er mee om dat Earl te weinig solo tracks heeft gemaakt. Vrijwel elke track heeft een gastbijdrage, dat vind ik het enige minpunt aan dit album anders had hij sowieso een 5.0 gekregen.

Ook ik had moeite om Doom te vatten, maar nadat ik Operation Doomsday voor de 10e keer in een week had gedraaid begreep ik eindelijk wat iedereen zo goed aan hem vind.
Het moet je echt liggen en vanaf dat moment is Doom een van mijn favoriete artiesten, op hiphop gebied.
Earl refereert sowieso vaak genoeg naar Doom, op de track 'Uncle Al' geeft hij aan dat Doom hem erg heeft geïnspireerd, " product of the villainy, product capable, plainclothes".
Je kan beide artiesten niet met elkaar vergelijken, maar Earl heeft wel een vergelijkbare manier van rappen. En dat spreekt mij erg aan.

icicpaname schreef:

Referenties van Earl over Doom ken ik inderdaad. Heb Madvilliany toch helemaal platgedraait en kom niet verder dan een 3.5 ofso...

Elmo.
Vooral de featurings zijn na 2 week wat er voor me boven uitsteekt. Domo en Vince Staples zijn verassend sterk en die BBNG productie maakt oren boterig (ik weet nog niet wat dat betekent), al snap ik nog steeds niet waarom Pre op dit album zit.
Het album diferentiërt te weinig, en hoewel dat voor een grimmig geheel zorgt, zorgt het ook voor een vlakke luisterervaring. In een keer het album beluisteren maakt loom. Niet dat dit een slecht album is, in tegendeel, maar het was gewoon de Goblin-esque odd future hype niet helemaal waard. Vooral omdat de aller sterkste tracks al als singles gedropt waren.

avatar van party
Zo wat een lekkere cd. Vooral de beats zijn hard maar Earl laat ook zien dat hij een groot vocabulair heeft. Featerings vindt ik ook op zich wel hard. Het mindere aan dit album is vooral de tweede helft van de cd. Nummers zoals 523, Guild, en Whoa zijn van mindere klasse. Toch is dit een van de beste cd's die dit jaar zijn uitgebracht.

avatar van (Blacksad)
Over het algemeen toch licht ontgoocheld in deze cd. De plaat begint uitstekend maar duurt voor mij te lang, hoewel 45 minuten nu ook weer niet zo lang is voor een plaat. Maar naar het einde toe begint het geheel wat saai te worden en verslapt de aandacht. Toch wel jammer, want de eerste nummers van de plaat vind ik uitstekend.
Ik kom momenteel uit bij een 3,0, een 3,5 zit er mogelijk in.

avatar van Raul
Holla schreef:

Ik heb precies hetzelfde met Doom... Veel mensen wiens smaak ik zeer waardeer zijn helemaal gek van Doom, en ook ik heb het talloze keren geprobeerd met Madvilliany maar het pakt me niet. Leuk album maar die briljante classic die mensen erin zien, die zie ik niet...

Nu Earl maar eens gaan proberen

avatar van He$$el_01
Ik moet dit album zeker nog een paar keer beluisteren voordat ik echt een goed oordeel kan geven, maar tot nu toe klinkt het allemaal best goed. Chum en Molasses doen me tot nu toe het meest. Lekker rustige beats die perfect bij de toch iets wat slome stem van Earl passen.

avatar van Shelter
de rijmschema's zijn vet gedaan, de producties zijn van die typische gevallen je moet er eerst ff aan wennen, beats ok, algehele sfeer nice..lekker grauw.
Maar dan de raps, ik hoor een paar teksten voorbij komen die zouden kunnen komen van een young jeezy, de thema's zijn soms beschamend. Ik vind Earl zelf soms heel goed en soms verschrikkelijk slecht. Dus de hype over hem vind ik zwaar opgeblazen.
De features zijn veelal beter. Frank Ocean komt rappend beter dan Earl overigens.
Voor nu 3,5*

dalexterminate
Fuck, ik maak er gewoon 5* van. Prachtig album, enorme vooruitgang ten opzichte van EARL.

avatar van Ynoskire
Heb een tijdje gedacht om deze naar 4.5 te verhogen. Vind het stemgeluid en de loomheid van Earl geniaal, zijn teksten ook. De beats zijn geweldig, het bekende Odd Future geluid, maar dan met meer gelaagdheid en subtiliteit (Dat gitaartje in Hoarse ). Wat ik niet begrijp is waarom je zo veel featurings op je album gooit, als de basis zo ontzettend goed is. Zeker als alleen Tyler en Domo's verse op 20 Wave Caps wat toevoegen.
Oh ja, ik heb Guild van mijn computer af geflikkerd. Wat een ontzettend kutnummer. Ik laat Doris op een mooie 4* staan, zonder Guild zou het een 4.5* geweest zijn, jammer dat Earl hem niet op die manier heeft uitgebracht.

avatar van KILLERBEE99
Erg leuk, deze zou zo nog maar in punt kunnen stijgen.

avatar van Shelter
Ik vind Chum trouwens het beste nummer, ook met een diepere tekst.
Lekkere donkere productie met grauwe beat... heel vet nummer.
Wat ik erg positief vind over het album is dat het echt een geheel afgemaakt album is.
Het luisert goed weg omdat het nergens inkakt, alles is consistent en met dezelfde sfeer.

avatar van Benjaminjow
Zonder het stuk van 523 tot en met Molasses is dit album zonder twijfel een ruime 4,5. Jammer maar helaas staan deze nummers er wel degelijk op dus kan ik niet meer geven dan 4*. We gaan nog veel goede dingen zien/horen van meneer Thebe Neruda Kgositsile.

avatar van Booyo
(Blacksad) schreef:

Hier precies hetzelfde probleem. Vooral de eerste helft bevat een aantal erg gave tracks (Pre, Hive, en met name Chum!), maar over het geheel genomen vind ik het wat vlak en saai. Oorzaken: ietwat saaie beats, en wat eentonige raps. Beide oorzaken hoeven niet per se een nadeel te zijn, rustige beats en eentonige rap kunnen gaaf zijn maar dan moet het wel gedragen worden door sterke teksten. Maar helaas heeft Earl ook niet bijzonder pakkende teksten. Gevolg is dat ik er in het begin helemaal in zit, maar mijn aandacht na Chum verslapt. Alleen bij Molasses "I f*ck the freckles of your face, bitch", en de laatste minuut van Hoarse veer ik weer op.

FelipeGutiérrez
Vandaag weer eens geluisterd. De sfeer op dit album blijft geweldig. Doris is na WMWTSO mijn favoriete album van het afgelopen jaar, en Sasquatch blijft een hele sterke track.

Ook ik sluit mij aan bij wat vlak, regelmatige saai en eentonige raps. Niet heel bijzonder.

als je de volume wat hoger zet wordt dit wel beter met 20% moet ik zeggen

avatar van V.B.
Sowieso het beste wat Odd Future ooit heeft voorgebracht. Het sfeertje is idd erg lekker en Earl is een baas!

avatar van Holla
Dit blijft een perfect project zeg! Nog altijd draai ik dit gigantisch vaak. Wat kijk ik toch uit naar zijn volgende project