Fish - A Feast of Consequences (2013)

Label: Chocolate Frog

1. Perfume River (10:58)
  2. All Loved Up (5:07)
  3. Blind to the Beautiful (5:12)
  4. A Feast of Consequences (4:28)
  5. The High Wood: i. High Wood (5:26)
  6. The High Wood: ii. Crucifix Corner (7:25)
  7. The High Wood: iii. The Gathering (4:30)
  8. The High Wood: iv. Thistle Alley (6:08)
  9. The High Wood: v. the Leaving (4:59)
  10. The Other Side of Me (6:08)
  11. The Great Unravelling (6:31)
avatar van Deranged
Ik hou wel van de licht elektronische invloeden op Plague of Ghosts, de moderne touch. Uiteindelijk een veel sprankelender geheel in mijn beleving. Het pakt meer uit.

Ook qua tekst grijpt het mij meer.

Een stuk dat ik zo nu en dan zeker graag nog eens uitzit, zodra je de eerste klanken van Old Haunts hoort zit je er weer in. Bij High Wood heb ik dat allemaal wat minder.

Ozric Spacefolk
Die Mark Daghorn was ook degene die Marillion's Strange Engine remixte. Ook een waanzinnig project. Morgen ook maar weer eens op de iPod zetten.

avatar van marathonman
Hartstikke goed zeg maar come-back album van onze reus maar aan Vigil kan dit echt niet tippen, dat album had zoveel klasse en hoogtepunten, overigens vind ik onze "' BARBEEL" op zijn best op INCUBUS maar dan niet van Fugazi maar van Yin Yang, wat zingt onze VIS daar geweldig.
Effe ter verduidelijking, fish=vis=barbeel=stoere grote vechtjas.....da's Fish toch?
Cliche is overigens mijn prijspakker van Vigil..

bas1966
prima revival, maar aan Vigil en View from the Hill kan dit laatste album toch niet tippen.
het klinkt wel gerijpter maar ook minder fel/spannend/ruig. is ook logisch gezien fish's leeftijd.
maar toch half puntje omlaag.

avatar van gaucho
Gisteravond nog eens gedraaid en ik ben inmiddels zo ver dat ik dit album beter vind dan zijn solodebuut. En dat wil heel wat zeggen.

Vergelijkenderwijs vind ik Vigil wel wat afwisselender. Mijn enig kritiekpuntje is dit album is dat veel nummers in aanleg en opzet op elkaar lijken. Je hoort een beetje dat ze op dezelfde manier zijn opgezet, soms komt de melodielijn zelfs overeen. En Fish experimenteert op dit album veel minder met elektronica dan op de paar albums die eraan voorafgingen. Maar eigenlijk vind ik dat wel een pluspunt, want daardoor klinkt het in het geheel niet tijdgebonden en mooi als één geheel. Bijna als een concept-album, hoewel het dat niet is.

Tuurlijk, destijds, bij eerste beluistering was het even schrikken van Fish' stem, die wel wat aan kracht heef ingeboet. Maar dat compenseert-ie met zijn dictie en zeggingskracht. Omdat ik echt alle nummers van dit album goed tot zeer goed vind, doe ik er een halfje bovenop: de volle vijf punten.

Omdat ik van de week ook het nieuwste Marillion-album heb gedraaid, denk je onwillekeurig aan wat het had kunnen worden als ze destijds niet elk huns weegs gegaan waren. Maar daaraan denken heeft eigenlijk geen zin: ze zouden hoe dan ook muzikaal uit elkaar gegroeid zijn. En per saldo krijg je er natuurlijk twee interessante acts voor terug. Al kan Marillion-met-Hogarth voor mij niet tippen aan de Fish era. Fish solo is wat wisselvalliger, eigenlijk net zoals Marillion na de scheiding.

Fish blijft hier wat dichter bij zichzelf.
De Schotse roots zijn duidelijk hoorbaar en hoewel niet allemaal hoogtepunten, is het een coherent geheel.
Zijn grote voordeel is dat hij nog altijd een uitstekend tekstschrijver is.
Minder hoogdravend dan in zijn tijd bij Marillion, maar nog altijd meer dan de moeite waard.
Perfume River en Blind To The Beautiful zijn mijn favo's op dit uitstekende album.

bas1966
voor mij: the other side of me en the unravelling.

bas1966 schreef:
voor mij: the other side of me en the unravelling.

Ook mooi!

avatar van Deranged
Perfume River is wel een blijvertje gebleken. Eind 2014 de man live gezien en toen begon hij met dat nummer als ik het me goed herinner.

Plaatsje vooraan bemachtigd, staat daar die imposante gestalte die 'the situation has somehow got completely out of hand' zingt. Dat deed wel wat ja.

Mssr Renard
Deze plaat de complete score gegeven, en dat is best bijzonder voor een moderne progplaat. Maar er is maar één Fish, en laat dat duidelijk zijn.

Mssr Renard
Het geweldige aan deze plaat is de opeenstapeling van geweldige songs. Dan blijk toch (weer) dat Vantsis, Patterson en Boult echt erg goede componisten zijn. Omdat ze op veel songs samen schrijven, zullen ze het beste in elkaar naar boven halen.

Een strakke band dus die tevens allen goede songs kunnen componeren. Vaak valt zoiets bij solo-artiesten niet op. Dan worden de songs toch vaak aan de solo-artiest zelf toegeschreven. In het geval van Fish, heeft hij nooit meer dan alleen teksten geschreven. Dus wat kudo's naar zijn componisten mag best eens.

In juli verschijnt een nieuwe (en laatste) van Fish : Weltschmerz .

avatar van Running On Empty
TONYLUNA schreef:
In juli verschijnt een nieuwe (en laatste) van Fish : Weltschmerz .

September