Arctic Monkeys - AM (2013)

Label: Domino

1. Do I Wanna Know? (4:32)
  2. R U Mine? (3:21)
  3. One for the Road (3:26)

met Josh Homme

4. Arabella (3:27)
  5. I Want It All (3:04)
  6. No. 1 Party Anthem (4:03)
  7. Mad Sounds (3:35)

met Pete Thomas

8. Fireside (3:01)

met Bill Ryder-Jones

9. Why'd You Only Call Me When You’re High? (2:41)
  10. Snap Out of It (3:12)
  11. Knee Socks (4:17)

met Josh Homme

12. I Wanna Be Yours (3:04)
  13. 2013 * (2:26)
  14. Stop the World I Wanna Get Off with You * (3:11)
  15. Do I Wanna Know? [Live from the iTunes Festival] * (4:27)
  16. Fireside [Live from the iTunes Festival] * (3:01)
  17. Arabella [Live from the iTunes Festival] * (3:27)
  18. One for the Road [Live from the iTunes Festival] * (3:28)
  19. R U Mine? [Live from the iTunes Festival] * (3:23)
avatar van De-noir
Denk niet dat je hoeft te rekenen op de puberale intensiteit van het debuut album. Dat station is inmiddels gepasseerd. Een paar knallers in de lijn van R U Mine? lijken me meer waarschijnlijk. Why’d You Only Call Me When You’re High? is nog even wennen hier.

De-noir schreef:
Denk niet dat je hoeft te rekenen op de puberale intensiteit van het debuut album. r.

Dat puberale hebben ze niet nodig om weer zo intens te spelen....

avatar van Snoeperd
Eerste album evenaren ze toch nooit meer. Ik ben wel blij dat ze nieuwe dingen proberen. Tot nu toe ben ik dan ook enthousiast over het nieuwe album, omdat het weer anders klinkt als Suck It And See.

Zeg nooit nooit. Het lijkt erop dat het ze dit keer niet gaat lukken, hoewel de nieuwe songs prima klinken.

JVT
m'n enthousiasme word steeds groter na het lezen van dat interview. Can't wait!!!!

avatar van bver
Begin ook steeds ongeduldiger te worden. De vier nummers die al uitgebracht/live gespeeld/gelekt zijn, vind ik alvast super. Laat maar komen!

avatar van musicman13
Invloeden van Aaliyah, Lou Reed, Outkast, Dr.dre, Black Sabbath, Rolling Stones.... Dit album wordt geweldig. Ben zeer benieuwd.

avatar van chevy93
Na het debuut afgehaakt, maar vrij recentelijk de opvolger leren kennen en die bevalt me veel beter. Hoewel ik het debuut met terugwerkende kracht ook wel beter ben gaan vinden.

Ben benieuwd of ze anno 2013 nog net zo fris kunnen klinken.

avatar van musicman13
chevy93 schreef:

Ben benieuwd of ze anno 2013 nog net zo fris kunnen klinken.

Weet niet of het verfrissend gaat klinken maar denk wel dat ze ons flink gaan verrassen met dit album.

avatar van Man of Sorrows
musicman13 schreef:

Bye bye subtiele Britpop.

Man of Sorrows schreef:

Bye bye subtiele Britpop.

Moeten ze dan weer terug naar de sound van hun eerste twee albums? Denk je eerlijk dat ze die nog gaan overklassen? Beetje ontwikkeling en laten horen wat je nog meer in je mars hebt is zeker niet verkeerd. Verder heb ik er bijzonder veel vertrouwen in en denk ik dat ze opnieuw met een top album komen.

SOAD schreef:

Moeten ze dan weer terug naar de sound van hun eerste twee albums? .

Dat zou geweldig zijn!! en die albums overklassen hoeft zelfs niet, een gelijkaardig niveau halen zou al goed genoeg zijn.

avatar van toxief
Ik heb ze altijd goed gevonden maar vind 'Humbug' de beste. 'Do I wanna know' vind ik meesterlijk. Benieuwd.

avatar van IllumSphere
Ben ik de enige die de vier voorgaande platen met een vier en een half beloonde? Ik hoop trouwens dat dit ook gaat gelden voor deze plaat.

IllumSphere schreef:

Het zal je niet verbazen dan AM mijn favoriete band is. Dit zit hem buiten de geweldige muziek, ook nog in het feit dat de band 4 zeer sterke albums op rij heeft uitgebracht. Ik ken maar weinig bands die dit nadoen. Suck it And See was trouwens wel hun minste plaat. Mijn verwachtingen zijn weer hooggespannen.

avatar van Rvdz
Ik vind het wel heel knap dat Jasper121 deze al in zijn rotatielijst heeft staan.

avatar van Fluvver
De eerste twee nummers klinken in ieder geval erg goed. Kan niet wachten op deze plaat, lijkt meer te gaan rocken als zijn voorganger.

avatar van Boris1
Wat een ongelooflijk vet nummer is dat R U Mine zeg. Zit al dagen met dat gitaarrifje in mijn hoofd. En dan die Alex Turner die zo lekker arrogant in die camera kijkt. Veelbelovend..

avatar van stoepkrijt
De clip van Why’d You Only Call Me When You’re High? is vrijgegeven. Gave clip, aardig nummer. Ligt volledig in de lijn van Do I Wanna Know? en R U Mine? en ik vraag me serieus af of die sound 41 minuten lang interessant kan blijven.
Een beetje sceptisch zijn kan geen kwaad. Dan kan het album alleen maar meevallen

avatar van (Blacksad)
De clip is inderdaad wel gaaf, het nummer moet nog even bij me binnen dringen. Het heeft wel niet het 'wow' effect van R U Mine en Do I Wanna Know?

avatar van Sandokan-veld
Leuke clip. Blijft toch een leuk bandje dit, ben benieuwd naar het nieuwe album.

avatar van Screenager
Why'd You Only Call Me When You're High? is toch wel de eerste 'tegenvaller'. De eerste 2 singles waren geweldig, maar de derde haalt dat niveau totaal niet imo.
Heb het nog maar 2 maal gehoord, maar dat vind ik op dit moment misschien wel het zwakste Monkeys-nummer dat ze al uitgebracht hebben op album.

Screenager schreef:

Dus jij vind dit nummer zwakker dan een Brick by Brick, Thunderstorms of Black Treacle? smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Wel een waardeloos clipje trouwens.

avatar van Screenager
Op dit moment wel ja. De 3 nummers die jij noemt zijn inderdaad niet meteen hun topsongs, maar Why'd... is dat zéker ook niet.

Rizz
Wat is er mis met het clipje? Super tof juist. En iets mis met Black Treacle?

avatar van jellecomicgek72
Hele toffe clip juist, jammer dat ik het nummer vind tegenvallen, klinkt zo inspiratieloos... Do I Wanna Know? & R U Mine? vind ik beiden 6x zo goed. Maar supergave clip, dat wel.

Nee, inspiratieloos vind ik het juist niet. Ze tappen muzikaal uit een heel licht psychedelisch vaatje, wat je ook terug leest en hoort in de titel. Het nummer is inderdaad niet heel bijzonder, maar het heeft wel wat. Ik zal het niet skippen op het album. Waar blijft dat eigenlijk?

Hé, ik zag nu ook het clipje en vreemd maar waar: dat is net een wat andere versie van hetzelfde nummer. Dit klonk meer 'als vanouds' AM. Die eerste versie vind ik wat beter:
YouTube - Arctic Monkeys why'd you only call me when you're high
Ah, die is bewerkt door die jongen (Rosario Fammiano): leuk gedaan!

Ook ik vind trouwens een aantal fragmenten in het clipje 'tamelijk overbodig' zullen we maar zeggen. Ben niet onder de indruk daarvan.

avatar van De-noir
Clipje is wel tof, maar laat te weinig aan de verbeelding over. Iets te gemakkelijk, maar ik dig de vibe toch wel; sluit aan bij mijn huidige gemoedstoestand Nummer is niet hoogstaand maar skippen zou ik het zeker ook niet.