Arctic Monkeys - AM (2013)

Label: Domino

1. Do I Wanna Know? (4:32)
  2. R U Mine? (3:21)
  3. One for the Road (3:26)

met Josh Homme

4. Arabella (3:27)
  5. I Want It All (3:04)
  6. No. 1 Party Anthem (4:03)
  7. Mad Sounds (3:35)

met Pete Thomas

8. Fireside (3:01)

met Bill Ryder-Jones

9. Why'd You Only Call Me When You’re High? (2:41)
  10. Snap Out of It (3:12)
  11. Knee Socks (4:17)

met Josh Homme

12. I Wanna Be Yours (3:04)
  13. 2013 * (2:26)
  14. Stop the World I Wanna Get Off with You * (3:11)
  15. Do I Wanna Know? [Live from the iTunes Festival] * (4:27)
  16. Fireside [Live from the iTunes Festival] * (3:01)
  17. Arabella [Live from the iTunes Festival] * (3:27)
  18. One for the Road [Live from the iTunes Festival] * (3:28)
  19. R U Mine? [Live from the iTunes Festival] * (3:23)
avatar van Gloeilamp
Jammer dat Mad Sounds zo weinig stemmen krijgt hier. Ik vind dat toch echt het hoogtepunt van dit album, het vormt ook een erg sterk blokje met No. 1 Party Anthem en Fireside.

avatar van Fluvver
Voor mij nog steeds de tegenvaller van het jaar, waar ik normaal redelijk dicht onder of boven het gemiddelde zit, zit ik er nu ver onder.

Het luisterd weg als een b-side van Josh Homme. Ik mis de britse sound en vooral de catchy baslijnen die los staan van de gitaren.

avatar van JVT
JVT
Voor mij is dit zonder enige twijfel het album v/h jaar. Hij is enorm gegroeid bij mij en ondertussen vind ik zo ongeveer elk nummer 5***** waard, enkel Knee Socks vind ik iets minder.

ze hebben trouwens een nieuwe B-side uitgebracht, hoort bij de single One For The Road. Ik heb het nummer gepost bij de artiestenpagina.

avatar van Johnny Marr
JVT schreef:

Zo zie je maar wat een sterk album dit is, Knee Socks is namelijk mijn absolute favoriet.

avatar van sergifornia
Kan voor mij niet tippen aan de eerste drie, maar ik geniet ontzettend van zowel de uptempo als wat rustigere nummers.

pietselderie
Heerlijke plaat, blijft groeien!
Na het fantastische debuut werden de albums van AM in mijn ogen steeds minder. Dit album bewijst het tegendeel. Zeer veelzijdige band.

avatar van andnino
Op zich wel een leuk plaatje voor op de achtergrond, maar er staan naar mijn smaak wel aardig wat saaie nummers op. Do I Wanna Know?, One for the Road en Arabella, bijvoorbeeld, verdrinken wat mij betreft een beetje in de slecht uitgewerkte ideeën. Volgens mij had daar meer ingezeten. De tweede helft is wel beter, maar meer dan een krappe voldoende heb ik hier niet voor over.

avatar van Madjack71
Populaire band dit Arctic Monkeys. Zelf heb ik er niet zo heel veel mee, maar onderken wel dat het goed in elkaar steekt en dat ze een vaste waarde zijn gebleken. Het luisterd voor een enkele keer wel lekker weg. Maar is geen muziek waar ik eens goed voor ga zitten.

avatar van Booyo
Arctic Monkeys, een band die me met hun debuut volledig wist weg te blazen. Een 13tal nummers met een partij energie waar je bang van wordt. Een album welke nog altijd tot een van mijn favorieten behoort. Dat jeugdige enthousiasme heb ik op de albums die volgden nooit meer terug gehoord. Het werd allemaal een heel stuk degelijker: kwalitatief zelden teleurstellend, maar ook zelden echt enthousiasmerend.

Zo geldt dit ook voor 'AM', stuk voor stuk goede nummers maar geen een die mijn schoenen doet slijten van het springen, waarvan ik het stuur kapot sla in de wagen, of waarvan de veren van mijn bureaustoel het zullen begeven. 'Whatever People Say I Am, That's What I'm Not' zullen ze nooit meer evenaren.

Ben het grotendeels eens met bovenstaande, maar ik zeg niet dat ze nooit het debuut zullen evenaren of overtreffen.

Na de eerste luisterbeurten was ik toch wel erg teleurgesteld. Met het oog op mijn top 10 van 2013 nog een paar draaien verkocht en het wordt toch wel beter(van 2,5 naar 3,5). Maar ook ik mis de echte knallers.

Fireside vind ik het sterkst, samen met de twee openers en Party Anthem. De afsluiter en de nummers met Josh Homme vind ik het minst. Sowieso kan vrijwel niks waar Homme aan meewerkt me bekoren. Vind het zelfs vaak vreselijk.

avatar van Mel24
Het album begint zeer goed met "Do I wanna know" (Black Keys sound) en R U Mine". Meteen mijn 2 favorieten. Het blijft goed tot aan "No 1 party anthem". Vanaf dan vind ik het toch een pak minder.. Enkel "Why'd you only call me when you're high" kan dan nog aan de voorgaande nr's tippen..
"Knee Socks" vond ik eerst minder maar na elke luisterbeurt wordt het beter..
"I Wanna Be Yours" is voor mij een skip nr. Echt niet goed..

Misschien heb ik nog wat meer luisterbeurten nodig om voorbij de 3,5* te geraken..

avatar van Poeha
Zo dan eindelijk eens toegekomen om een album van de AM integraal en op repeat te beluisteren. Dit is dan eindelijk weer eens zo'n album waar ik weer veel te lang op heb moeten wachten. In z'n geheel een prachtalbum. Heerlijke sound. Van wat ik eerder fragmentarisch van AM en Alex Turner solo had gehoord, verwachtte ik er niet zoveel van. Maar dat had ik in dit geval mooi mis. Vooral het midden gedeelte is sterk, met uitzondering van Mad Sounds. Dat nummer vind ik samen me R U Mine? de minste track. Nog altijd goed voor 3,5* daar niet van. Hoogtepunt van het album is het duo Fireside en Why’d You Only Call Me When You’re High? met als toetje No. 1 Party Anthem.
Voorlopig even 4*, niet al te enthousiast van stapel lopen. Ha!

avatar van SOAD
sergifornia schreef:

Na een hele hoop luisterbeurten kan ik het hier alleen maar mee eens zijn. Het rauwe is eraf en heeft plaats gemaakt voor gepolijste luister liedjes. Niks mis met de nummers op zich maar mis wel een beetje de oude AM.

avatar van jellecomicgek72
Knee socks, na veel luisterbeurten ook mijn favoriet op deze plaat. Vooral deze live versie waarin Josh Homme uit het niets verschijnt is geweldig.

Arctic Monkeys - Knee Socks

avatar van Mark17
Het beste album van 2013 krijgt steeds meer erkenning. Gisteren tijdens de BRITs 2014 de twee belangrijkste awards in de wacht gesleept: beste Britse band en beste album voor AM.

Turner had een wedje gelegd met de andere bandleden dat One Direction zeker weten met de prijzen naar huis zou gaan. Dat liep even anders. Het was daarom een grote verrassing voor ze. Verder is de speech bij de tweede uitreiking nu al legendarisch.

Thank you very fu...much

avatar van Slowgaze
Ik heb een tijdje terug deze cd bij de Free Record Shop gehoord, terwijl ik de uitverkoopbakken door aan het zoeken was, maar jeetje, wat vond ik dit kut zeg. Zeikerige stem, zeikerige semi-grappige teksten, aartsflauwe muziek en om van die belachelijke flirt met country nog maar te zwijgen. Ik begrijp serieus niet wat hier nu zo briljant aan is.

avatar van pdonidvie
Slowgaze schreef:
Ik begrijp serieus niet wat hier nu zo briljant aan is.

Dat klopt. Je begrijpt het niet .

avatar van Slowgaze
Ja hé, grappig. Leg je me ook uit wat er nu goed is aan dit gebakje?

avatar van Mark17
Maximaal volume en vervolgens 42 minuten genieten van de klanken van AM. Wereldplaat!

avatar van Carolaah
Eigenlijk ben ik nooit liefhebber geweest van de Arctic Monkeys, maar ik heb een idee dat ze met dit album een andere weg in zijn geslagen? Ik kan dit geluid beter waarderen dan voorgaande albums.. Hmm misschien dit hele album eens een kans geven.

avatar van Carolaah
Ja hoor, ik ben fan van dit album! Het heeft wel iets weg van het geluid van de Black keys, alleen kan ik dit langer aanhoren dan de Black keys, waar ik na een paar nummers wel uitgeluisterd ben.

Ik weet niet hoe ik hun voorgaande geluid moet omschrijven, het was een soort indierock met een vleugje punk voor mijn gevoel, al weet ik dat punk heel anders klinkt.. ik heb er geen goed woord voor . Maar dit album heeft gewoon een bluesgeluid, lovin' it!

Ik geef voor nu 4,0 sterren, maar ik neig zelfs naar 4,5.. maar omdat ik het album daarvoor niet lang genoeg heb geluisterd laat ik het even hangen op 4.. wie weet zakt het ook nog wel.

avatar van 2 Many PJ's
Een van de beste albums van afgelopen 2013. Vele goeie nummers! Heb het altijd al gehad met de muziek van AM en dit werd weer bevestigd door dit album!

avatar van Carolaah
Ik gooi er een halfje bij. Ik blijf genieten van dit album. Het stemgeluid van Turner vind ik hier echt prachtig uitkomen, maar niet vervelen. De nummers hebben allemaal een zelfde soort geluid, echter wordt het voor mij toch niet eentonig en vormt het eerder een mooi geheel. Echt een lekkere cd, goede beats maar ook mooie ballads, goede teksten, mooie stem en een flinke lading van 'de blues'. Erg goed.

avatar van Carolaah
oké, toch iets te enthousiast. Moet toch zeggen dat ik het album nu bijna niet meer luister, ondanks dat ik het wel echt een goed album vind.. Op één of andere manier trekt mijn aandacht toch meer naar andere muziek. Album blijft goed, maar minder interessant. Desalniettemin absoluut 4 sterren

avatar van sjoerd148
Dit album weer een paar keer beluisterd na hun optreden afgelopen weekend.
Heb wel erg genoten.
Wat is dit een sterk album zeg.
De scherpe, onbevangen randjes zijn er misschien af, maar de heren klinken hier erg volwassen en weten wederom de verwachtingen in te lossen.

Mooi hoe deze band zich blijft ontwikkelen.
Ze hadden ook gewoon het geluid van de eerste twee albums kunnen aanhouden, waar ze al erg succesvol mee waren, maar ze kiezen duidelijk voor een meer uitdagende weg.
Met een frontman die in het begin de uitstraling had van een lief slim studentje tot een volwassen podiumbeest.
Wat ik van Pinkpop op televisie gezien heb, sprong hij er duidelijk uit qua persoonlijkheid.
Die jongen heeft wat.

avatar van Gewoon Pim
Voor mij was dit album in eerste instantie één grote flop. De hoge stemmen stonden me niet aan en ik deed de nummers af als 'te commercieel'. Maar!
Tijden veranderen en na hun optreden op Pinkpop (jawel!) ben ik stiekem toch fan geworden van dit album. Man, wat een sexy album is dit toch! Alles waar ik me eerst aan ergerde, behoord nu tot de top van het album (One for the Road bijv.).
Wat is dat toch met deze heren? Bij Suck It and See gebeurde mij precies hetzelfde.
Ja! Ze hebben het weer geflikt!

Na het geweldige optreden op Pinkpop zat ik met een belangrijke vraag opgescheept.
Zijn de nummers van het laatste album nu zo geweldig, of is de podiumpresentatie van Alex Turner zoveel beter geworden.
Natuurlijk wist hij het publiek altijd al te bespelen, maar nu stond hij sensueel heupwiegend op het podium.
Strak in pak, en zijn haren net zo strak.
Hij benadrukte nogmaals dat hij in feite Arctic Monkeys is, en zichtbaar de touwtjes in handen heeft.
A.M. eist een uitgebreide luisterbeurt op.

A.M. zal wel voor Arctic Monkeys staan, maar kan natuurlijk ook After Midnight betekenen, want het begin van A.M. is duister.
Niet zo duister als Unknown Pleasures van Joy Division, de albumhoes vind ik namelijk daar wel wat van weg hebben.
Dit is meer de duisternis van de gure afgelegen steegjes in een grote steegjes.
Do You Wanna Know? is de soundtrack van een vieze, zwaar erotische geile peepshow.

R U Mine? klinkt als een versnelde versie van Do You Wanna Know?
Is dit een bewuste keuze of creatieve armoede?
Voor mij komt het helaas een beetje over als het laatste, al klinkt het prima, maar laat die vervelende hoge tweede stem alstublieft achterwege.

Daarmee opent ook One For The Road.
Een bijna jaren 80 Spandau Ballet of Wham! achtig begin.
Nee, dit is niet geweldig.

Arabella is ook rete commercieel, maar wat zit hier een lekkere slepende baspartij in, en die vette gitaarsound klinkt ook helemaal niet verkeerd.

I Want It All grijpt meer terug naar de glamrock uit de jaren 70, met de nodige David Bowie en Marc Bolan invloeden, bij het gitaarspel moet ik dan weer overduidelijk aan Josh Homme denken.
Maar wat past dit heerlijk in het geheel.
Tot nu toe met stip het beste van het album.

No 1. Party Anthem is bijna John Lennon solo.
Alex Turner laat hier horen dat ook hij hier toe in staat is.
Misschien moet hij ook een “Lost Weekend” in New York door brengen, dit zou gewoon een goede, geslaagde kersthit kunnen worden.

In Mad Sounds hoor je Sunday Morning van Velvet Underground in terug.
Een verraderlijk slaapliedje, maar wel eentje om heerlijk je ogen bij te sluiten.
Op het einde gaat het bijna naar Satellite Of Love toe.
Achteraf gezien zou dit een prima ode aan Lou Reed zijn geweest.

Fireside mist de kenmerkende spanning, voor mij is dit meer een vullertje, ergens halverwege het album.
Die overgang halverwege is natuurlijk prima, maar zoiets hoor ik te vaak bij andere bands terug.

Why’d You Only Call Me When You’re High? is weer zo’n peepshow nummer, en begrijpelijk dat ook deze het net als de opener prima als single heeft gedaan.
Misschien iets aan te korte kant.

Snap Out Of It heeft ook wel dat jaren 70 glamrock gevoel, maar vind ik wel een stukje minder dan I Want It All, misschien wel omdat ik ook hier het idee heb dat Spandau Ballet de backing verzorgd.

Bij Knee Socks is de hoofdrol weg gelegd voor de baspartij, en ik ben tot de conclusie gekomen dat die tweede hoge stem echt een te groot gedeelte van dit verder meer dan prima album verziekt.
Laat het een leerproces zijn geweest, welke bij het volgende album niet meer wordt toe gepast.
Dit is teveel een Top 40 nummer gericht op brugklassers, met tegen het einde een jaren 80 David Bowie uithaal er doorheen.

Afsluiter I Wanna Be Yours is meesterlijk, en hier past die hoge stem wonderlijk genoeg, weer wel prima tussen.
Weer die rood verlichtte peepshow, maar nu met de achteruit pratende dwerg van Twin Peaks op de stip.

Geen slecht album, maar over het algemeen gezien minder dan hun eerste drie.
Met hun vierde Suck It and See ben ik nog niet mee bekend.

avatar van popstranger
Met de Arctic Monkeys heb ik altijd een moeilijke relatie gehad; heb al hun albums een paar draaibeurten gegund maar de lijm plakte niet tussen hen en mij. Geen enkel slecht album maar om een of andere reden kreeg het geen greep op mij. Nu ik deze AM een paar draaibeurten heb gegeven moet ik toegeven dat dit een geweldig album is. Goeie composities en pakkende songs, dat is het minste wat je kan zeggen. Dus bij deze leg ik mezelf op om toch hun ouder werk (vooral hun eerste 2 eens terug uit de kast te halen en een paar beluisteringen te geven).
Met sommige groepen kan je hebben dat het niet meteen klikt maar na een tijdje kruipen ze toch onder je huid en worden zelfs onmisbaar in je muzikale leefwereld (waar ik het liefst van al in vertoef doch dit geheel terzijde).

Terug naar AM dan want dit album verdient alle lof; Arabella is een uitschieter. No.1 Party Anthem is gegarandeerd een meezinger voor op een festival als de zon onder gaat, Fireside is gewoon de funky lovesong die ze altijd in zich hadden, Why'd You Only Call Me When You're High is gewoon super aanstekelijk en alweer zo'n onweerstaanbare groove en I Wanna Be Yours is de perfecte afsluiter van een album dat super aanstekelijk klinkt zonder te vervallen in een plat commercieel geluid waarvoor hulde.

FelipeGutiérrez
Verhoogd naar een 5. Wat een briljant album is dit, de heerlijke catchy melodieën........ Geniaal!

Kennen jullie nog wat rock albums die klinken als dit album? Een lekker mellow album?