Arctic Monkeys - AM (2013)

Label: Domino

1. Do I Wanna Know? (4:32)
  2. R U Mine? (3:21)
  3. One for the Road (3:26)

met Josh Homme

4. Arabella (3:27)
  5. I Want It All (3:04)
  6. No. 1 Party Anthem (4:03)
  7. Mad Sounds (3:35)

met Pete Thomas

8. Fireside (3:01)

met Bill Ryder-Jones

9. Why'd You Only Call Me When You’re High? (2:41)
  10. Snap Out of It (3:12)
  11. Knee Socks (4:17)

met Josh Homme

12. I Wanna Be Yours (3:04)
  13. 2013 * (2:26)
  14. Stop the World I Wanna Get Off with You * (3:11)
  15. Do I Wanna Know? [Live from the iTunes Festival] * (4:27)
  16. Fireside [Live from the iTunes Festival] * (3:01)
  17. Arabella [Live from the iTunes Festival] * (3:27)
  18. One for the Road [Live from the iTunes Festival] * (3:28)
  19. R U Mine? [Live from the iTunes Festival] * (3:23)
avatar van JVT
JVT
Een album als dit niet echt maar wel enkele B-sides van singles van dit album. Stop the world, you're so dark en electricity zijn zeer de moeite!

avatar van otherfool
Het wordt elke plaat een stukje minder met de Monkeys, ik schreef het bij de vorige al en tot mijn spijt moet ik vaststellen dat de klad er nog weer wat verder mee is ingekomen met AM. Buiten de knijter van een opener die even het beste doet vermoeden staat er maar weinig op wat me kan bekoren, Fireside daargelaten dan. Zelfs de traditioneel sterke slotsong wordt ditmaal vergeten, sterker nog, I wanna be yours, wat een zeiknummer. Een genadezesje dan maar omdat het zulk lekker weer is.

avatar van Jean Renault
De laatste twee platen zijn ruk. Deze bevat nog wel wat sterke rocknummers, maar het is veel te glad en veel te suf. Het ademt geen sfeer, bevat niet veel qua echte inhoud, bijna niets vergeleken met het eerdere werk. Ook hun live performance is drastisch veranderd op een bij mij misselijkmakende manier. Ikzelf ben een beetje opgegroeid met hun muziek, maar als ik ze nu zie kan ik wel janken. Ze hadden beter bij het oude kunnen blijven, of gewoon moeten stoppen als ze hun muzikale waardigheid wilden behouden. Arctic Monkeys nummer 6 zal ik slechts uit nieuwsgierigheid luisteren.

'Ruk': not! De albums na die briljante eerste 2 vielen mij ook (wat) tegen. Dit album echter is deels een terugkeer in oude vorm en deels staan er een aantal songs op die juist een fraaie donkere sfeer (film noir) hebben. Als dit album iets juist wel heeft, dan is het sfeer. Live zijn ze ook weer behoorlijk terug. Het eerste gedeelte is ouderwets goed, het tweede gedeelte bevat juist meer sfeernummers. Niet mijn favoriete deel, maar 'misselijkmakend' slaat nergens op, zeker niet als je bent opgegroeid met hun muziek, zoals je zelf zegt. Heb je hun laatste AM-tour wel gezien (en dan niet op een festival)?

avatar van FelipeGutiérrez
Nou als er iets niet ontbreekt aan AM is het wel de sfeer....

avatar van IllumSphere
Welke sfeer?

Jean Renault schreef:

Stoppen als ze hun muzikale waardigheid willen behouden..., wat? Wie ben jij om dat te bepalen überhaupt? Nog nooit zoveel arrogantie in één 'mening' gelezen.

avatar van heartofsoul
Het is slechts een muzikale mening, die gewoon geventileerd mag worden.
Arrogantie is iets geheel anders.

avatar van Linius
Je kan iets niet mooi vinden. En je kunt vervolgens onderbouwen waarom je die mening bent toegedaan. Maar roepen dat ze hun muzikale waardigheid te grabbel gooien heeft daar niets mee te maken. Vooral als het ook nog eens gepaard gaat met een suggestie voor hoe ze het beter hadden kunnen aanpakken. Daardoor komt het over alsof de enige goede weg voor deze band de weg zou zijn die Jean Renault zou kunnen waarderen.

Hij heeft in de eerste drie zinnen van z'n post omschreven wat z'n mening is over deze plaat, alles wat daarna nog volgt voegt niets toe aan het bericht. Het diskwalificeert eigenlijk z'n mening over de plaat voor mij. Blijf bij de essentie denk ik dan.

avatar van heartofsoul
Mogelijk is Jean Renault door de Arctic Monkeys met dit album erg teleurgesteld? En dan kun je wel eens tot boude uitspraken komen en een beetje doorslaan.Moet kunnen, zou ik zeggen.

Wat dit album betreft, ik vind het erg fraai. De liedjes en het gitaarwerk spreken me erg aan.
Mooi gezongen ook. Voor mij veel beter dan een album als Whatever People Say I Am, maar dat heeft dan uiteraard met verschil van smaak te maken.

IllumSphere schreef:
Welke sfeer?

Illumsphere?

avatar van IllumSphere
Haha, maar serieus: ik kan me er wel in vinden dat men deze plaat sfeerloos noemt. Buiten de bekende nummers valt er weinig te beleven waardoor men niet echt kan spreken van een geheel. En je kunt onmogelijk spreken van sfeer als je niet wordt meegezogen in de plaat voor de volledige tijdsduur. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Zelf vind ik dat er soort film-noir sfeer over het album hangt. Er zit ook regelmatig een retro-sound in de muziek. Je zag dit ook deels terug in de clipjes en zelfs in de kleding van de heren ook bij de live concerten.

avatar van Jean Renault
Wauw nogal wat ophef rond mijn bericht. Het was wat stom dat ik het had over dat ze geen muzikale waardigheid hebben, dat is inderdaad overdreven. Verder betreffende hun live performance, ik zag ze op Pinkpop en ik vond het bah. Veel te glad. De Alex Turner van een aantal jaren geleden vind ik zelf veel leuker. Het nieuwe haar, zijn dandy-stijltje en het overdreven schudden met zijn heupen: t is allemaal niet mijn ding. Dit was inderdaad een festival optreden dat ik zag en als hun tour optredens naar men zeggen zo erg anders zijn dan hoe ik ze op Pinkpop zag, neem ik het terug wat ik zei over hun live performance. Verder was alles gemeend zonder veel overdrijving. Er was nogal commentaar van Linius dat ik niet goed onderbouwde. Inderdaad heb ik dat uit luiheid niet gedaan en dacht ik dat mensen het misschien wel een beetje zouden begrijpen. Oké, vooruit dan maar.

Het eerste nummer, Do I Wanna Know. Je zou de gitaar riff vet kunnen noemen, ik noem hem saai. Na een paar keer ben ik het liedje al zat en word ik al moe van de melodie. De drum met de bas zijn met elkaar, door bijna het hele album heen, te dik geproduceerd. In zijn geheel klinkt het minder interessant. De nummers zijn er niet op vooruitgegaan. Neem songs als When The Sun Goes Down, Perhaps Vampyres Is A Bit Strong, The View From The Afternoon. Er gebeurt zoveel meer spannends. Het eerdere werk klinkt minder verfijnd. Het was meer raggen en minder zwijmelen. Doordat het juist allemaal niet perfect klinkt, klinkt het perfect. De zanglijnen waren gewoon cool, nu zijn ze vaak voor de hand liggend en vooral bedoelt om mee te zingen voor het publiek.

Verder bevat het album naar men zeggen een film-noir sfeer. Zit wat in, hier en daar hebben de nummers wat van dat oude Amerikaanse gevoel. Wat ik bedoel is dat de nummers qua inhoud al sfeerloos zijn. Als je naar R U Mine luistert bijvoorbeeld, hoor ik alleen maar een aardig rock liedje. Vergeleken met nummers uit hun oudere werk, zoals Brianstorm, I Bet You L G A T D, Still Take You Home, noem maar op, klinkt het veel te dik. Niet als de Arctic Monkeys die ik ken en die ik waardeer voor hun ruige, impulsieve aard.

No. 1 Party Anthem is qua songstructuur erg, erg cliché. Bij Mad Sounds val ik al helemaal in slaap. Een liedje als Riot Van klinkt naïever en minder gepolijst. Leuker en verrassender.

Daarnaast zingt Alex Turner tegenwoordig nog gladder. De achtergrondzang hier en daar vind ik ook niets toevoegen. Of laat ik het zo zeggen, ik vind het gewoon flauw klinken. Vooral op Why'd You Only Call Me When You're High? Verder klinken nummers als Snap Out Of It en Arabella strakker, mooier en gepolijster. Ik zie dit als een nadeel, omdat ik het oude werk juist waardeerde om zijn ongepolijste geluid en nonchalante uitstraling.

De achtergrondzang bij Knee Socks klinkt veel te veel als dat bij een of ander flauw popnummer. De swing is erin, de rock eruit. Het tempo ligt te laag. Arctic Monkeys zijn beter in het spelen van snelle nummers, zoals Brianstorm, From The Ritz To The Rubble, etc. Bij deze snelle nummers komt de stem van Alex Turner naar mijn mening ook beter tot zijn recht. Niet wanneer hij met zijn zo'n hoog stemmetje staat te jammeren op I Want It All.

Al bij al zie ik in dat AM inderdaad niet helemaal sfeerloos is. De sfeer die er in zit klinkt echter wel suf en minder rock of minder donker zoals op Humbug. Ik moet trouwens zeggen dat ik het snap dat mensen AM kunnen waarderen. Alex Turner blijft goede rocknummers schrijven en zijn teksten zijn nog steeds slim en pakkend. Als ik het album als een debuut van een bepaalde artiest zou horen, zou ik het waarschijnlijk makkelijker kunnen aanhoren allemaal. Ik kan alleen niet naar deze muziek luisteren zonder te denken aan hoe vet ik die eerste albums wel niet vond. Ik walg van de nieuwe muziek, het is niet aan mij bestemd. En als ik ze live zie, word ik treurig en misselijk van nostalgie.

avatar van Ronald5150
Ik ben het niet met je eens Jean Renault, maar je hebt je mening keurig onderbouwd, complimenten daarvoor. Maar gezien de toon van je betoog en de keuze van bepaalde woorden (walg, misselijk, treurig, etc.) is een stem van 2 sterren nog aardig mild.

Dit album moet het van de singles hebben, en de 2e stem is over het algemeen niet aan te horen.
Turner kon altijd al het publiek bespelen; voorheen had hij een onschuldigere uitstraling, maar toen was het ook al gelikt; nu is het meer een showman.
Een beetje zo'n podiumbeest als Nick Cave; zelden een frontman zo gemakkelijk zich zien presenteren op het podium.

avatar van Linius
Ha, netjes dat je nog bent terug gekomen. En nu met een daadwerkelijk verhaal. Net als Ronald ben ik het er niet mee eens (dat zullen mijn 4,5 ster wel verraden) maar een dergelijke post kan ik altijd wel waarderen. En muziek is nou eenmaal een subjectief ding dus het met elkaar eens zijn over iets is het verder ook niet om te doen

avatar van JVT
JVT
deric raven schreef:

Ik vind dat dus juist niet, ik ben grote fan van Alex Turner maar ik vind het allemaal wat geforceerd wat hij laat zien op het podium. Hij heeft dat niet van nature, hij heeft dit echt zo hard moeten aanleren en dat zie je. Een Miles Kane bv. is een echte showman, dat ziet er veel losser en natuurlijker uit.

avatar van SOAD
Een lange tijd dacht ik dat de Arctic Monkeys per album beter zouden worden. Helaas gaat het na het fantastische Humbug alleen maar minder, zonder slecht te worden overigens. Het is allemaal net iets te poppy en gewoontjes. Verassen doet het voor mij alleen in negatieve zin.

Na 3 fantastische albums op rij is er nu dus sprake van een mindere fase van de band. Hopelijk gaan ze ooit weer terug naar de basis waarin alles nog zo lekker ongepolijst en rauw klinkt.

Daar zijn heel wat mensen het niet met je eens, ik ook niet. AM is voor mij als een 'sort of' comeback album. Deels terug naar het oude niveau. Ik vind 'm inmiddels zelfs beter dan Favourite Worst Nightmare.

west schreef:
Ik vind 'm inmiddels zelfs beter dan Favourite Worst Nightmare.

west schreef:
Op de homepage van Musicmeter en hier bij het album staat dat je 'm vanaf maandag 23 april kan krijgen in NL. Dat is onjuist: je kunt 'm vanaf nu - vrijdag 20 april - kopen in Nederland.

En.... ik zou het maar snel doen! Het is weer geweldig! 5,0*

west schreef:
Ik vind 'm inmiddels zelfs beter dan Favourite Worst Nightmare.

Snap ik!

Hé, probeer jij mij nu te trollen Rudi S?
En ik had je nog wel gespaard bij onze arctische apen!

Ik heb gisteren mijn score bijgesteld van Favourite naar 4,5*. Voortschrijdend inzicht, ook door het vergelijken van al die nummers van al die platen bij the Greatest Hits. Vandaar. Maar ik leg 'm nog graag op hoor. Net als deze dus.

avatar van Rudi S
Ik vind AM 4,5 en daar staat die 2e bij mij ook op, toch vind ik die wel nog beter en dicht tegen een ***** aan zitten, dus zoals het debuut *****.

west schreef:
Hé, probeer jij mij nu te trollen Rudi S?
En ik had je nog wel gespaard bij onze arctische apen!

Ha,ha, nee hoor.
Ik had pas de albumpagina's nog eens doorgenomen (bij een verantwoordelijke "greatest hits game hoort een gedegen voorbereiding) en die post nog in het interne geheugen zitten.
Je score is bij Favourite (what's in a name) van 4,5 naar 4 gegaan

Verrek ja: ik zal er daar even bij zetten waarom.

avatar van SirPsychoSexy
Mooie recensie, Jean Renault. Kan niet zeggen dat ik me niet herken in een groot deel van je schrijfsels - al staat hier wel het één en het ander op dat ik zeker kan appreciëren (R U Mine?, Arabella). De hyperkinetische energie en jeugdige onschuld van de eerste 2 albums spreekt mij ook een stuk meer aan dan hetgeen daarna kwam. Dit album klinkt over het algemeen inderdaad een stuk minder spontaan en meer bedacht, beredeneerd.

avatar van Edjo
Heerlijk album van een groep die zich mooi hebben doorontwikkeld en duidelijk een volwassener sound weten te creëren. Vooral zo doorgaan heren.

avatar van Mark17
Edjo schreef:

Geheel eens. Het wordt eigenlijk wel tijd voor een nieuw album!

avatar van Manfield
AM is een zeldzaam Catchy album. Ik was al fan van de eerste twee albums van de Arctic Monkeys. Het hoge tempo en lekkere (pittige) rocknummers van deze twee albums spreken me zeer aan. De twee albums daarna die deden me wat minder, waar ’t m daar precies aan schort weet ik niet. In ieder geval met dit vijfde album waren ze – wat mij betreft – weer helemaal terug! De ene klasse song volgt de volgende op en allemaal blijven ze zo lekker hangen. Dat vind ik het sterke van dit album. Er gaat geen week voorbij, zomer of winter, of ik betrap me er op dat ik een nummer van dit album aan het neuriën ben.

Het is niet altijd het meest spannende album. Alex Turner heeft wat minder uitspattingen als in eerdere albums en zijn zang is dan ook op de meeste nummers aardig te vergelijken met elkaar. Waar me dat op den duur zou kunnen gaan irriteren, gebeurt dat juist niet. De kracht van dit album zit ‘m zoals eerder gezegd in het meezinggevoel en de toegankelijkheid van de gewoon goede rocksongs. Knap om dat een heel album, 12 nummers lang, vol te houden. Wel is er sprake van een donkere sfeer die gecreëerd wordt en dat is wel aan mij besteed. En daarom gewoon vijf sterren als waardering waard.