The Blue Nile - A Walk Across the Rooftops (1983)

Label: Linn

1. A Walk Across the Rooftops (4:56)
  2. Tinseltown in the Rain (5:57)
  3. From Rags to Riches (5:59)
  4. Stay (4:57)
  5. Easter Parade (4:34)
  6. Heatwave (6:28)
  7. Automobile Noise (5:08)
  8. I Love This Life * (4:02)
  9. Heatwave [Rhythm Mix] * (5:50)
  10. St. Catherine's Day * (4:42)
  11. Tinseltown in the Rain [Mix] * (6:31)
  12. The Second Act * (4:49)
  13. Stay [Little Mix] * (3:34)
  14. Regret * (3:37)
avatar van LucM
The Blue Nile kende ik van het prachtige Tinseltown in the Rain , van deze band heb ik dit album (en de opvolger) 2de hands kunnen kopen voor € 5 (zonder bonustracks evenwel).
De sound is vrij uniek, donker en melancholiek maar ook romantisch. Typisch jaren '80 door de synths maar het klinkt geenszins kil of steriel. Uiteindelijk vind ik hun sound warm klinken en past het goed bij een grijze herfstdag als vandaag.
Dit album vind ik al sterk, de opvolger een meesterwerk.

Lang geleden dat ik deze hoorde.
De fraaie debuutplaat van The Blue Nile.
Toch maar eens in de collectie opnemen.

Prachtig breekbaar werkje.
Synthpop meets Art-Pop.
De stem van Paul Buchanan is natuurlijk fantastisch.
Wie daar niet relaxt van wordt, moet maar eens langs de dokter.
Van het begin tot het einde hoor je gewoon een klein meesterwerkje voorbij komen.
Typische bijgeluiden,trompet, de organische warme muzikaliteit en met de evergreen Tinsletown In The Rain.
Een tijdloos werkje die met name op deze donkere dagen heerlijk wegluistert.
Uiteraard is het restand ook erg mooi.
Het fijne Stay, Easter Parade, wat een voorbode is wat wij op Hats zouden gaan horen.
Maar ook het enigzins "Arty" From Rags To Riches is voorteffelijk.

Mooie worp in een druk popjaar.
Veel highlights (oa: Sylvian/ Dolby)
Deze kan er ook moeiteloos bij.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Jouw betoog inspireert om het debuutalbum weer eens uit de kast te trekken, meestal pak ik hun tweede worp Hats want die plaat vind ik een absoluut meesterwerk. Van dit album blijft vooral de klassieker Tinseltown In The Rain hangen, wat een ongehoord mooi nummer is dat toch, de melancholie druipt ervan af.

Hats is geweldig. En daar tipt deze net niet aan.
Maar zeker de moeite waard om weer eens in de herkansing te gooien Frank.

avatar van Rudi S
bikkel2 ben jij al in 1984

Ja Rudi, ik loop graag op de zaken vooruit.
Of achteruit. Het is maar hoe je het bekijkt.

bikkel2 Waarom vink je jouw berichten niet aan als recensies?

deric raven schreef:
bikkel2 Waarom vink je jouw berichten niet aan als recensies?

Zal ik doen deric. Soms doe ik het wel eens, maar vergeet het vaak.
Dank!

Een vergeten 80's plaat met het geniale Tinseltown in the Rain. Wat ik toch beschouw als één van de beste tracks uit die periode. (staat zeker in mijn top 5)
De rest van dit album is ook zeer de moeite, maar in de vergetelheid geraakt bij de massa.

Effect is dat men deze plaat dus gewoon dumpt bij een kringloop, maar daar wordt ik weer blij van, want ik heb nu een prachtig exemplaar in de collectie.

Ik geniet van begin tot eind van deze plaat, en die bas in de titel track.. zo enorm lekker!!

Voor mij idem een parel uit de jaren '80. Ik heb de plaat zelfs nog uit die tijd vanwege die prachtige single.

Gek genoeg is het even geniale album Hats daarna compleet aan me voorbij gegaan en heb ik pas vele jaren later leren kennen. Die heb ik zelfs pas op vinyl gescoord toen ik daar weer opnieuw mee begon na jaren en jaren cd's gekocht te hebben.

Hats moet ik ook maar eens gaan zoeken, ken ik niet, maar gezien de kritieken kan die niet tegenvallen.

lennon schreef:

Prachtplaat lennon. Electronische pracht met melancholie.
Zeer aan te raden en wel iets voor jou, schat ik zo in.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Het album "Hats "is een "must Have "Leo!
Mijn inziens de allermooiste die ze hebben gemaakt, de melacholie druipt ervan af.
Mocht ik een top 15 allermooiste albums samenstellen dan zit deze Hats daar zeker bij

avatar van 4addcd
Hij staat in mijn persoonlijke top 10 en toch draai ik m (te) weinig. Het is een prachtplaat die je op het juiste moment tot je moet nemen; liefst alleen en op een kwalitatief goede audio installatie of koptelefoon. Als dit voor het eerst hoort geloof je bijna niet dat dit uit 1984 komt. Het klinkt zo fris en tijdloos met een een ongelooflijk gevoel voor detail en gevoel. Ongemerkt ga je op sommige momenten je adem inhouden om niets te missen. De stem is een beetje lijzig en klagerig, maar dat past dan weer perfect in het geheel. Een poos geleden een docu gezien over de totstandkoming van Tinseltown in the rain. Waar het is geschreven en uitgewerkt....zoek maar eens op.....totaal niet wat je verwacht!
Kortom; een parel die gelukkig een klein beetje onder de radar is gebleven. Luister en huiver...

avatar van aerobag
Deze heren hadden class. Class en stijl. En een goed gevoel voor melodieën, zowel in zanglijnen als de instrumentale begeleiding. De composities zijn beeldschoon en goed doordacht. En niet alleen Tinsel Town in Rain, maar het album als geheel. Precies genoeg gebruik van synthesizers, die gelukkig nooit overdadig worden.

avatar van jorro
Het was in de startperiode van Disk-O-Rent aan het Gedempte Zuiderdiep in Groningen, de leukste muziekzaak van die tijd, dat dit album verscheen. Omdat ik mee heb geholpen bij het inbrengen van leners en albums in het verhuursysteem en soms ook achter de uitleenbalie meehielp mocht ik albums gratis lenen. Dat heeft mijn muziekkennis en smaak zeer sterk beinvloed.

Ik weet ook nog goed dat dit album in de winkel werd gedraaid. Het kwam de sfeer zeer ten goede.
Een onvergetelijke periode waarin dit album een bijzonder positieve indruk op mij heeft achtergelaten.
Hoewel tijdloze muziek is het voor mij in positieve zin dus toch 'gedateerd'.
Tinseltown in the Rain is beslist een van de mooiste nummers uit 1984, zonder de rest van dit geweldige album te kort te doen

avatar van EttaJamesBrown
Grappig, jorro. Ik huurde daar regelmatig stapels cd’s of kocht afgeschreven cd’s. Vooral 1990-1993. Toen de zaak rond 2010 stopte heb ik daar voor het laatst een stapeltje vergeten parels gekocht.

Was jij daar in 1990 ook nog?

avatar van jorro
EttaJamesBrown schreef
Was jij daar in 1990 ook nog?

Nee. Van de start in 1984 tot juni 1988. Toen verhuisde ik naar het westen. Leuke tijd! René Stahn was destijds al de eigenaar. Ook goede herinneringen aan.
En dit is een van die albums waarvan ik me nog goed kan herinneren dat het door de zaak schalde. Zoals een docent aan de RUG altijd zei:"Toen ik nog jong en mooi was".
Het album Hats kwam pas 6 jaar daarna en ook dat is erg fraai.

avatar van davevr
Waarom ontdek ik dit nu pas? Ben een fan van Talk Talk, Sylvian en zo, en dit past ergens wonderwel in dat straatje. Wat gepolijster maar echt mooi.