London Grammar - If You Wait (2013)

Pop / Electronic
Label: Metal & Dust

1. Hey Now (3:27)
  2. Stay Awake (3:05)
  3. Shyer (3:07)
  4. Wasting My Young Years (3:24)
  5. Sights (4:13)
  6. Strong (4:25)
  7. Nightcall (4:30)
  8. Metal & Dust (3:26)
  9. Interlude [Live] (4:04)
  10. Flickers (4:47)
  11. If You Wait (4:44)
  12. Help * (1:00)
  13. Darling Are You Gonna Leave Me * (3:00)
  14. Help Me Lose My Mind * (4:04)

met Disclosure

15. High Life * (4:03)
  16. Maybe * (4:22)
  17. When We Were Young * (1:00)
Een album om naar uit te kijken! Wat we nu al van de band gehoord hebben klinkt erg goed.

Inderdaad, ik ben erg benieuwd. De drie singles zijn alvast fantastisch. Geweldige stem ook, zoals ook te horen Disclosure's Help Me Lose My Mind.

avatar van inquestos
Op basis van de ep's de belofte van 2013. De eerste 2 singles (Metal&Dust, Wasting My Young Years) en de opener Hey Now zijn in elk geval al weergaloos. Heldere instrumentatie, broeierige sfeer en krachtige stem.

"wasting my young years" was 1 van mijn lievelingsliedjes afgelopen maanden. fantastisch stemgeluid dat me wat deed denken aan marina & the diamonds.
(instrumentatie in die song had dan weer iets weg van the xx)

avatar van Mctijn
De 3 uitgebrachte nummers zijn allemaal raak met Waisting My Young Years als hoogtepunt. Geweldig nummer. Ben benieuwd naar dit album. De reacties kunnen wel eens vergelijkbaar zijn met die van "The xx" op het moment van verschijnen. Van niets naar heel iets in een paar weken tijd. Even afwachten

De titeltrack is wederom een schot in de roos

Het is even geleden dat ik zó uitkeek naar het verschijnen van een debuut.

avatar van Don Cappuccino
De vrijgegeven nummers zijn erg mooi maar ze lijken wel behoorlijk op elkaar. Ik vraag me af of dat voor een compleet album werkt.

Metal & Dust is toch wat electronischer? Verder lijken ze inderdaad op elkaar, maar ik geloof niet dat ik dat erg vind.

"strong" vind ik toch wat minder, gewoontjes

avatar van Arrie
gerre schreef:
"strong" vind ik toch wat minder, gewoontjes

Wel mee eens, maar toch, die stem.

avatar van Don Cappuccino
Over twee uur komt er iets vrij op de website van London Grammar. Ik heb zo'n voorgevoel dat het een album stream is.

avatar van inquestos
Nou ja zeg, alleen met twitter of facebook . klik

avatar van Don Cappuccino
Wat een onzin, zeg. En ze kunnen ook nog eens zelf tweets plaatsen en alles zien. Mooi niet dus. Ik wacht wel een week.

avatar van Dance Lover
Iedereen heeft tegenwoordig toch Facebook of Twitter, so what`s the big deal?

Dat zij nu namens mij Tweets kunnen gaan versturen en mijn profiel aanpassen?

avatar van Don Cappuccino
Dat ja. Waarom kunnen ze niet net als andere bands gewoon via bijvoorbeeld de Luisterpaal of als privélink van Soundcloud iets zetten?

Maar er zullen wel mensen zijn die de boel opnemen en dan staat het waarschijnlijk zo voor de rest online.

Je kunt natuurlijk een bogus Facebook- of Twitter-account aanmaken voor dit soort dingen. Ik kan me er verder ook niet echt druk overmaken.

avatar van De-noir
Album is te streamen inderdaad. Klinkt erg lekker allemaal, maar ik ben geneigd te zeggen dat de nummers die we al kenden erboven uit steken. Ook: er wordt helemaal niks op je Facebook wall geplaatst... En ook al zou dat gebeuren, dan verwijder je het toch?

Nightcall is trouwens een cover van het welbekende nummer van Kavinsky. Mooi gedaan, maar nergens zo tof als het origineel.

If You Wait...... en dat wachten duurde lang......

Om de zoveel tijd verscheen er wel een nieuw nummer dat het wachten moeilijker maakte en het verlangen naar het debuut van London Grammar alleen maar groter.
Grootst verantwoordelijke daarvoor is Hannah Reid’s zang: wat een gouden strot heeft deze jonge zangeres toch. Een stem die mij kippenvel bezorgt en laat ik eerlijk toegeven dat ik dat bij zangeressen niet zo heel vaak heb.

Nummers als Hey Now, Wasting My Young Years, Metal & Dust en Strong kennen we inmiddels al wel en de grote liefhebbers hebben ongetwijfeld nog wat meer nummers gehoord die vrijgegeven werden.
Het maakte het wachten wat draaglijker maar zorgt eerlijk gezegd wel voor een wat aparte eerste luisterbeurt van het volledige album (op moment van schrijven de reguliere versie alhoewel enkele bonustracks ook niet onbekend zijn).

De verrassing is niet erg groot en daarbij geven de singles zeer duidelijk de koers van dit album aan: spaarzame instrumentatie met daar overheen de engelenzang van Reid.
Florence Welch wordt nog al eens genoemd en ook The xx is een naam die we vaak tegenkwamen en nog tegen zullen komen.
Namedropping is soms handig en soms niet terecht. Natuurlijk heeft ook London Grammar een eigen geluid maar om de sfeer aan te duiden is het echt zo raar niet als de genoemde namen voorbij komen.

Is het daarom niet al te origineel? Misschien niet nee. Het is vooral erg mooi.
Want toegeven: ergens blijft het album best keurig binnen de lijntjes en ik denk dan ook dat dit best een groot publiek zou kunnen bereiken, een publiek dat wellicht wat algemener met muziek omgaat dan de gemiddelde MusicMeter user.
Een nadeel voor sommigen zal ook zijn dat de nummers allemaal eenzelfde vibe hebben (maar dat was bij The xx ook zo).

Maakt dat allemaal wat uit? Niet voor mij. London Grammar is een band met potentie, heeft een zangeres met een dijk van een stem en weet prachtige sferen neer te zetten.
Juist het ontbreken van al te scherpe randen zorgt ervoor dat dit album makkelijk opgezet kan worden en ook op elk gewenst moment: rustig op de achtergrond of voluit waardoor het lekker zwelgen is.

Meer had ik niet nodig. London Grammar lost de verwachtingen in en levert daarmee een indrukwekkend debuut af.

avatar van Janhero
Ik hou hier wel van. Prachtige betoverende stem!!

avatar van keijzm73
Mooi album. Al is de kracht van 'Hannah Reid' voor mij persoonlijk ook gelijk het struikelblok. Hoe mooi haar stem ook is. En een goed bereik heeft ze. Ze zoekt voor mij net even te vaak de hoge noten op. En op sommige nummers is dat prachtig. Maar is over het algemeen niet mijn ding. Een meer persoonlijk dingetje; op een gegeven moment, na een aantal nummers ben ik klaar met zo'n aanwezige vrouwenstem. Typisch iets wat ik vooral bij zangeressen heb.

'Strong' is een prachtig nummer. De muzikale gelaagdheid op het hele album is goed. Alleen weinig dynamiek, niks geen avontuur. Veel van hetzelfde, geen nummers die er echt uitspringen. Het is een constante flow van nummers met eenzelfde structuur.

Niet alleen de stem van 'Hannah Reid' doet me aan 'The xx' denken, maar het geplukt aan de gitaar ook zeer regelmatig. Verder komen namen als 'Lana Del Rey' en 'Florence + The Machine' bij me op. En al deze artiesten doen dan ook exact hetzelfde met me. Gewoon een aantal favoriete nummers eruit pikken en het album verder laten voor wat het is.

avatar van Mjuman
Lang naar uitgezien, mede vanwege het sterke - what's in a title - Strong. Deze kwam met 2 andere (Emiliana Torrini en Goldfrapp) door de klepper-de-klep en hiervan had ik de hoogste verwachtingen. Helaas worden die niet waar gemaakt en ik blijf op m'n honger zitten - zoals dazzler dat ooit zo mooi heeft verwoord.

[user]Keijzm73]user] noemde al Flo - en dat snap ik heel goed: Flo zingt "on top of her lungs" en dat doet deze zangeres ook. Da's vermoeiend voor het oor. Ik heb de special edition van Flo's 2e en ik heb moeite om die helemaal uit te zitten; ik snap het punt. Dit is wel fijn - ook hiervan heb ik de special edition - maar niet zo fijn dat het een echte must-have is, een should-have iig

avatar van Lura
Zo juist voor het eerst gehoord. Zéér prettige kennismaking. Geweldige stem, deze jongedame. En op naar de volgende luisterbeurt!

avatar van Mjuman
Het is mooi, maar het maakt de belofte niet helemaal waar. Snap ook niet zo goed die sfeervergelijking met The XX - da's veel verstilder. De zangeres is zo constant aanwezig dat je eigenlijk blij bent dat de cd - in al zijn schoonheid - is afgelopen. Leg haar naast Zola Jesus, Austra, Florence & The Machine en ik vraag me af of het een trend is deze manier van zingen en de populariteit ervan. Austra zal ik live in nov gaan bekijken, deze band zou ik zeker ook live willen zien - misschien is het dan iets gevarieerder, want dat mis ik wel variatie en dosering.

Voor de aardigheid (ik zit op 3,75) rond ik af naar 4*

avatar van keijzm73
Doe ik even niet aardig op deze eerste vrijdag van de week! Zat te dubben tussen 3,5 en 3.

Mjuman schreef:

Grappig, ik vind het jammer als de cd is afgelopen en dat komt door de intrigerende zang. Ik ben zeer benieuwd wat jij van Nadine Shah vindt, vooral haar manier van zingen dan.

keijzm73 schreef:

Mijn advies altijd naar boven afronden. Dus altijd in het voordeel van de artiest.

Lura schreef:

Kan je nagaan, die waardering van goodwill zit al in die 3 sterren van me

Lura schreef:

Dat album stond al in m'n recommendations bij Amazon - ik wacht even tot de prijs iets daalt. Heb 1 track gehoord en dat sprak me wel aan - ' k ga echter niet meer beluisteren om de voorpret niet te bederven

Overigens denk ik dat het moe worden van die stem dan wel het gevoel van onrust wel eens te maken zou kunnen hebben met het - vanuit je onderbewustzijn - afstemmen van je eigen ademhaling op die van de zangeres.

avatar van hidalgo
subliem wat een strot en wat een mooie muziek het plaatje is compleet
heb de cd aan gehoord