London Grammar - If You Wait (2013)

Pop / Electronic
Label: Metal & Dust

1. Hey Now (3:27)
  2. Stay Awake (3:05)
  3. Shyer (3:07)
  4. Wasting My Young Years (3:24)
  5. Sights (4:13)
  6. Strong (4:25)
  7. Nightcall (4:30)
  8. Metal & Dust (3:26)
  9. Interlude [Live] (4:04)
  10. Flickers (4:47)
  11. If You Wait (4:44)
  12. Help * (1:00)
  13. Darling Are You Gonna Leave Me * (3:00)
  14. Help Me Lose My Mind * (4:04)

met Disclosure

15. High Life * (4:03)
  16. Maybe * (4:22)
  17. When We Were Young * (1:00)
avatar van hidalgo
zo ik maak er een 5 van dit komt zeker in mijn top 10 van 2013

avatar van Man of Sorrows
Mjuman schreef:
Snap ook niet zo goed die sfeervergelijking met The XX - da's veel verstilder. De zangeres is zo constant aanwezig dat je eigenlijk blij bent dat de cd - in al zijn schoonheid - is afgelopen. Leg haar naast Zola Jesus, Austra, Florence & The Machine en ik vraag me af of het een trend is deze manier van zingen en de populariteit ervan.

Ook helemaal mijn bevinding, en precies mijn probleem met de door jou genoemde acts. Ik word al snel allergisch aan zangeressen die zo nodig hun vocale kwaliteiten in al hun toonaarden aan de luisteraar opdringen. Het zal wel iets zuiver persoonlijks zijn. Tussen deze band en mij wordt het alweer niets helaas. The XX klinkt inderdaad helemaal anders, verstild, verlegen, intiem, minder opdringerig.

avatar van keijzm73
Man of Sorrows schreef:

Is op zich wel iets persoonlijks, maar niet zuiver. Want nu zijn er al drie personen die het als zondaning ervaren bij dit album!

avatar van DjFrankie
Goeie pop muziek mag ik graag horen, zeker met zo'n dijk van een stem, hier staan echt een paar erg sterke nummers op, laatste nummer had niet meer gehoeven van mij, tenzij ik wil gaan slapen.

avatar van VladTheImpaler
Ik ben niet echt onder de indruk geraakt, ik heb het idee dat ik aan het luisteren naar een broer of zus van Daughter. Echter vind ik Daughter beter klinken, zij weten een veel mooie sfeer te creeeren en de zangstem vind ik ook veel aangenamer dan van deze zangeres, waar ik soms het gevoel heb dat een volwassenere Birdy zingt.. Misschien dat een paar extra luisterbeurten helpt, maar ik heb zo'n gevoel van niet.

Steve McQueen
Duidelijk veel geluisterd naar de XX deze band. Waar XX inderdaad verstilder klinkt zoals Mjuman al schreef zijn het de gitaar riffs die erg aan XX doen denken. Geweldige stem deze mevrouw trouwens en inderdaad een volwassen Birdy zoals ik hier ook al las.
Nu moet ik zeggen dat ik bij het kinderlijke stemmetje van Birdy al snel verlang een meer volwassen klank en laat dit nou net de klank zijn die ik me dan voorstel.
De vergelijking met Daughter zag ik hier ook al voorbij komen en dat is een plaat die ik bij de beste van 2013 reken.
Ik ga dit vaker draaien. Dat is een ding wat zeker is en dan kom ik er zeker op terug hier

avatar van erwinz
Geweldige plaat. In eerste instantie overtuigt London Grammar vooral door de fantastische zangeres, maar de muziek wordt ook steeds mooier en bezwerender.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: London Grammar - If You Wait - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Sjakiebakker
Na vele luisterbeurten ben ik om.. Geweldig album.

avatar van Lura
Sjakiebakker schreef:
Na vele luisterbeurten ben ik om.. Geweldig album.

Werd tijd, Jack

avatar van perrospicados
Ik heb hetzelfde: in eerste instantie wel aardig maar na meer luisterbeurten, wow!

avatar van sj0n88
Na vier luisterbeurten en na het bekijken van een aantal fraaie accoustische livesessies op YouTube ben ook ik helemaal om. De stem in combinatie met de vrij 'simpele' muzikale ondersteuning hebben een bijna betoverend effect. Mogelijke kandidaat voor het eindejaarslijstje dit album.

Dim
Het kwam nog niet veel voor dit jaar; maar dit is toch wel een plaat die me meteen van mijn stoel liet donderen.

avatar van domainator
Op de valreep nog een voor het jaarlijstje, wat een stem
Ik maak er gewoon HET album van 2013 van, nummer 1 op de jaarlijst dus.

avatar van Don Cappuccino
Volgens mij kan London Grammar ieder popnummer mooier maken. Deze cover van Wrecking Ball is echt fantastisch:

Wrecking Ball - BBC

avatar van De-noir
Zo - als je van een enorm kutnummer iets moois weet te maken dan ben je goed bezig. Pure klasse.

avatar van Lura
domainator schreef:
Op de valreep nog een voor het jaarlijstje, wat een stem
Ik maak er gewoon HET album van 2013 van, nummer 1 op de jaarlijst dus.

Je hebt gelijk. Het is gewoon een prachtplaat! Behoort tot het allermooiste wat 2013 heeft opgeleverd. Dat het niet mijn album van het jaar geworden is, heeft te maken dat ik bepaalde albums net iets mooier vond of me net iets meer raakte. Maar dat maakt nog niet dat ze beter zijn.

avatar van pet
pet
Zo aan het eind van het jaar komen alle toplijstjes weer naar boven, waar ik natuurlijk graag aan mee doe. Goede mogelijkheid dus om nog eens wat te ontdekken uit 2013! Zo kwam ik ineens de naam London Grammar tegen, inclusief vergelijkingen naar The XX en Florence Welch (die van Florence + The Machine). Nou kan ik die beide behoorlijk goed hebben dus hup, Spotify aanslingeren en gaan!

En dan valt als eerste de beperkte hoeveelheid geluid van de instrumenten op. Waar een band als the XX ook met minimale instrumentatie werkt, is het daar de stem die ervoor zorgt dat de muziek naar een hoger niveau wordt getild. Nu kan deze mevrouw absoluut zingen, maar ik mis vooral warmte in haar stem. Vooral in de hoge tonen voelt het voor mij een beetje ijzig aan tot een punt waarop ik me zelfs ga irriteren. Doordat er verder muzikaal niet zo veel gebeurd is dan ook de afwisseling wat verder te zoeken. Alles heeft dezelfde flow, maar door de stem begint me dit steeds meer op m’n zenuwen te werken.

De vergelijkingen waren goed maar het resultaat valt tegen. In plaats van mooie warme muziek kreeg ik minimale instrumentatie en een stem die me al na 30 minuten irriteert. Nu is dat laatste vooral een smaak punt natuurlijk. Word je meteen verliefd op de stem, kan ik me voorstellen dat je hier een briljant album te pakken hebt. Voor mij blijft het echter bij een eenmalig iets.

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van Emile93
Heel fijn album! Leuke ontdekking nog nét voor de jaarwisseling. Uitgebreidere mening volgt nog na een paar extra luisterbeurten

avatar van sj0n88
Don Cappuccino schreef:

Wrecking Ball - BBC

De cover van Chris Isaak's Wicked Game mag er ook zijn!

Dit album steekt meer dan keurig in elkaar en de stem van deze mevrouw: WOW! Ben erg benieuwd welke kant deze band de komende jaren op zal gaan. Potentie genoeg in ieder geval.

avatar van rkdev
Naar aanleiding van de uitverkiezing van 'Strong' als Megahit op 3FM zojuist het album 2x gedraaid. En dat album mag er zijn! Mooie sfeervolle nummers, en een zangeres met een dijk van een stem. Kan me vinden in de opmerking die gemaakt werd dat ze klinkt als een volwassen Birdy.

Hoe goed alle andere nummers ook zijn, het niveau van het werkelijk briljante 'Strong' wordt nergens meer gehaald. Dat is ook niet vreemd, wat dat is dan ook een echt kippenvelnummer!!! Ik zet 'm nog maar eens een keer op

Mooi album, maar de bonusdisc vind ik eigenlijk in zijn geheel het beste, met name het ontroerende 'Help' en vooral 'High Life'. Singles 'Wasting My Young Years', 'Strong' en 'Nightcall' zij ook aangenaam en sfeervol. 'Hey Now', 'Shyer' en 'Interlude' balanceren voor mij persoonlijk te zeer op het randje van saai, waardoor ik geen hogere score kan geven.

avatar van Hedser
New Flame schreef:

Klinkt goed, misschien moet ik ook maar eens achter de bonusdisc aan! Voor mij was If You Wait namelijk het beste album van 2013.

avatar van iJorno
Goed album, en een mooie naam om toe te voegen aan een aantal festivals, denk ik.
Het album is sterk, maar toch ook heel sfeervol. "Strong" steekt er wel met kop en schouders bovenuit en is zeker een terechte eerste single en (oud-)megahit.

Hoop dit jaar meer van deze band/groep te horen, zowel live, als een nieuwe single of album. Mooie belofte voor 2014.

avatar van blur8
Ben inmiddels geheel gevallen voor de laatste 3 songs van de bonus CD.
High Life, Maybe & When We Were Young
Die combineren de "sfeer" met een lekkere beat.
De sfeer-songs op de eerste CD zijn prachtig, maar missen - voor mij - ook iets.

avatar van @wards
Als jullie allemaal lekker vergelijkingen gaan maken met andere bands ga ik lekker genieten van dit album, goed?

avatar van meneer
Ik moet eerst maar eens mijn verliefdheid op Hannah Reid (Godegruwel, wat een ontzettend mooie vrouw met een stem waardoor al mijn testosteron en paringsdriften loskomen) doorstaan en dan - als ik wat nuchterder weer ben - ga ik nog eens echt luisteren naar dit album.

Maar goed dat ik er vanavond niet bij ben in de Melkweg..

Mevrouw kan live zingen, niet normaal meer maar qua kleding... oeps.... zo sta je op de camping. Maar wat een strotje. Een uurtje en dat was het maar genoeg om me toch even in vervoering te brengen en houden.

avatar van Co Jackso
Dat vrouwelijke stemmen in 2013 kunnen betoveren wist ik al na het wonderschone album Nepenthe van Julianna Barwick. Hannah Reid heeft dit met de debuutplaat van London Grammar weten te overtreffen. Een album zonder missers, maar met meerdere geweldige hoogtepunten die je raken.

Met Strong, Nightcall, Hey Now en Wasting My Young Years heeft deze band ‘even’ een moderne klassieker afgeleverd die zich wat mij betreft kan meten met het album van bijvoorbeeld The xx. De kwetsbaarheid waarmee Reid de juiste tonen aanslaat is wonderschoon. Maar ook het verschil in tempo dat in sommige nummers te horen is maakt van dit album een parel. Dit is het beste te horen in Sights en het eerder genoemde Nightcall. En dan zeggen ze dat er tegenwoordig geen mooie muziek meer wordt gemaakt…

avatar van Zuurmatje
Zeggen ze dat ja?

avatar van paulmccuytney
Ik ben inmiddels helemaal onder de indruk geraakt van London Grammar en met name die zangeres. Wat heeft die een weergaloos mooie stem, zeg!! Ik heb het album nog niet, maar ga hem zeker binnen afzienbare tijd kopen of downloaden. Maar heb wel op YouTube een aantal concertjes van dit trio gezien en die waren magistraal. Vooral "Strong" en "Hey you" vind ik geweldig, maar ik neem aan dat de overige nummers - die ik nog niet allemaal ken - ook van hoge kwaliteit zijn. Ik wacht daarom nog even met een beoordeling totdat ik wat meer nummers van deze talentvolle Britse band gehoord heb.