Supertramp - "...Famous Last Words..." (1982)

Rock / Pop
Label: A&M

1. Crazy (4:44)
  2. Put on Your Old Brown Shoes (4:22)
  3. It's Raining Again (4:24)
  4. Bonnie (5:37)
  5. Know Who You Are (4:59)
  6. My Kind of Lady (5:15)
  7. C'est le Bon (5:32)
  8. Waiting So Long (6:34)
  9. Don't Leave Me Now (6:24)
avatar van dynamo d
Wat een lage score voor dit mooie Supertramp-album. Crazy, It's Raining Again, My Kind of Lady, Waiting So Long en Don't Leave Me Now zijn stuk voor stuk goede nummers. Ik vind dit na Crime of the Century Supertramp's beste album.

avatar van Janz
Dit is een toegankelijk album met over het algemeen sterke nummers, maar qua diepgang toch een stuk minder dan Crime of the century en Crisis what crisis. It's raining again is wel een toppertje.

Vooral de laatste twee nummers vind ik geweldig, en het akoestische Know Who You Are bezorgt mij kippenvel.

avatar van FunkStar
Famous Last Words" was het laatste album van Supertramp. Na dit album en de tour verliet Roger Hodgson, de man het de hoge stem, de band en ging solo. Bekendste nummer op dit album is "It's Raining Again" wat in 1982 in Nederland een 6e plaats opleverde.

niet zo slecht als men beweert.
laatste hoogtepunt met vriend hodgson.

avatar van kort0235
Zeker nog een goed supertramp-album. Maar eerlijk is eerlijk, Breakfast in America en Crime of the Century waren naar mijn mening ietsje beter.
Know who you are is een wonderschoon nummer.
een 4.0*

avatar van beaster1256
een ferme stap terug als je het mij vraagt , zwak album met het onnozele it's raining again , als enorm zaagnummer over dat het weer regent , inspiratie mijlen weg ????

Father McKenzie
Toch nog een min of meer redelijke plaat, maar inderdaad een flinke stap terug, de gouden jaren waren nu echt voorbij. Maar het kon nog veel slechter wat ze hierna zullen bewijzen.
Zelfs de hit, It's Raining Again heb ik altijd erg "klef" gevonden, echt iets voor Donna of zo... neen, einde prima band.

Tikkeltje zorgelijk album , want alles wijst erop dat de groep moeite heeft om nog enigzins origineel uit de hoek te komen.
Het ligt in het verlengde van Breakfast In America maar kan niet tippen aan die plaat.
Crazy , C'est La Bon en Don't Leave Me Now zijn Supertrampwaardig , en daarmee gelijk de hoogtepunten van de plaat.
Juist deze 3 songs zijn Hodgsonverzinsels en blijft Rick Davies nogal achter met zijn bijdragen.
Het meeste kabbelt voort , zonder echt te vlammen.
De inspiratie en de magie blijkt over en is deze plaat een herhalingsoefening.
Behoudend , maar ook niet meer dan dat.

avatar van kaztor
Laat ik It's Raining Again nou juist het leukste nummer vinden van een band die me verder weinig interesseert...

avatar van musician
beaster1256 schreef:

Ja, de inspiratie is ver te zoeken. Het valt mij nog mee dat er een redelijke finale aan zit, met als laatste twee nummers Waiting so long (buitengewoon toepasselijk) en Don't leave me now. Nou, een afscheid was een hele logische gedachte, na Famous last words.

Ben daarna nog naar het Nederlandse concert geweest in 1983, volgens mij in een maar half uitverkocht Olympisch Stadion, er staat me nog maar weinig van bij.

De breuk tussen Roger Hodgson en Rick Davies/ de rest van de band aan de andere kant was in ieder geval wel definitief. Hoewel het al jaren met beiden buitengewoon treurig gaat, is een reunie bij mijn weten nog nooit aan de orde geweest. Ze zouden wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan heel wat collega's.

Aan de andere kant: heb je de mensheid niets meer te bieden dan een herhaling van het oude werk: laat dan maar zitten.

Supertramp zonder Hodgson kan mij alleen nog bekoren op Brother Were You Bound , daarna wordt het zeuren.
Met Hodgson is het niet zo treurig gesteld. De man zal geen echte schokkende dingen meer maken, maar maakte een aantal jaren terug met Open The Door een verdienstelijke comeback.
Ik heb zelf de Dvd Take The Long Way Home, waar Hodgson met veel allure met een blazende compagnon , de oude krakers + wat recent materiaal vertolkt.
Ook zonder bombast heel indrukwekkend.

net gekocht, eerste indruk niet slecht maar kabbelt wel een beetje voort, heeft misschien wat tijd nodig. Brother where you bound vond ik duidelijk beter.

avatar van rkdev
Prima plaat, met als uitschieters Crazy, It's Raining Again, C'est le Bon, Waiting So Long en Don't Leave Me Now.

De zwanezang van de groep Supertramp. Jammer want ik vond en vind het toch één van de markantste groepen uit de jaren 70. Hun stijl was uniek en tot op de dag van vandaag zéér herkenbaar. Jammer dat de chemie tussen Davies en Hodgson weg was. Maar op dit album staan zeker nog échte parels en op een zonnige, warme dag wordt ik nog steeds vrolijk van het nummer It's Raining Again. Maar de nummers die rkdev noemt zijn ook zeker niet te versmaden

avatar van chevy93
Zwaar onderschatte plaat. Doet zeker niet veel onder voor hun eerdere albums en past zeker in hetzelfde rijtje. It's Raining Again is een geweldige klassieker geworden die me elke keer weer in een vrolijke stemming stemt. Ook de andere nummers zijn zeker geen straf om naar te luisteren. Integendeel...

Muzikaal is het uiteraard weer prima verzorgd , zoals altijd bij Supertramp . Maar het creatieve proces stagneert hier nogal opzichtig . Dat hoeft geen probleem te zijn , maar je hoort hier duidelijk een soort van slijtage . Een album die te weinig sprankelt en het avontuur mist . Nader beschouwd begrijp ik het vertrek van Roger Hodgson ook wel . Een doodlopend spoor , er moest iets gebeuren . Uiteindelijk deed de split Supertramp niet veel goeds .

avatar van Marco van Lochem
Een plaat die hinkt op 2 gedachten. Vrolijke popdeuntjes aan de ene kant en een aantal minder toegankelijke nummers, die wel bij de besten van Supertramp ooit horen, namelijk "Waiting so long" met een heerlijke gitaarsolo en "Don't leave me now". Die twijfel was het die de 2 spalt teweeg bracht waarschijnlijk.

avatar van musician
Hm. Gewoon op elkaar uitgekeken en Rodger Hodgson die vond dat de leden van de band zijn nummers altijd slechter speelden dan die van Rick Davies.

musician schreef:

Tussentijds zijn Hodgson en Davies wel weer met elkaar in gesprek gekomen voor een eventuele reunie , maar dat is telkens niets geworden . Ook recent liep dat weer op niets uit .
Nu verwijt Hodgson de groep dat ze toch zijn liedjes blijven spelen tijdens de op stapel staande tour van Supertramp .
Hij vind dat dat eigenlijk niet kan , maar de rechten over de liedjes zitten kennelijk zo inelkaar dat het gewoon mogelijk is . De liedjes werden altijd aangeduid met Hodgson/ Davies ( of andersom. )

Typisch voorbeeld van een verziekte relatie .
En dat het op dit album al fout zat kunnen ze maar moeilijk verbloemen . De spontaniteit is weg en op een aantal positieve uitzonderingen daargelaten , is Supertramp hier opzichtig aan een herhalingsoefening bezig . Een zakelijke aangelegenheid .

avatar van SemdeJong
Best wel een goed album. Voor mij is Don't Leave Me Now een hoogtepunt. Hier in Voorburg is het slecht weer. Gisteren was ik nog in het warme Frankrijk en dan nu dit weer in Holland. Dit bracht mij op het idee om It's Raining Again weer eens te draaien.

avatar van Stekelnootje
Een beetje zwaarmoedige plaat vindt ik, mooie nummers desalniettemin maar onderhuids is merkbaar dat de heren het met elkaar niet altijd meer even lollig hadden. Hoewel ik moet bekennen dat het oppikken van gevoelens niet mijn sterkste kant is (dat wordt door mijn vrouw beweert althans, en die schijnt daar juist wél goed in te zijn, ahum). Ik houdt wel van dit zwaarmoedige en C'est Le Bon, Waiting So Long, Bonnie, Know Who You Are vindt ik pareltjes. Dat geldt niet voor It's Raining Again. Hoe haalden ze het in hun hoofd om hun naam, en mijn reputatie als Supertramp fan, te grabbel te gooien door die op single uit te brengen.

avatar van novalepidoptera
Mooi album. It's Raining Again vind ik zelfs een geweldig nummer,heb er in die tijd nog een single van gekocht. Er staan geen enkel slecht nummer op zelf een paar zeer goede nummers
zoals; Know How You Are, Cést le Bon, Waiting so Long, Don't Leave me Now en Crazy
Jammer dat het hun laatste gezamelijke album was .

It's Raining Again heeft wel wat vind ik . Een licht liedje met een sombere insteek . Die sax in dat nummer is perfect . Natuurlijk lang niet hun sterkste werkje , maar een goede singlekeuze .

avatar van matthijs
Bosmeester schreef:

Goed gezegd!

avatar van kaztor
Niks mis met It's Raining Again, vind ik. Vaak aan gedacht ook, afgelopen ehh... zomer.

Het plaatste ze wel een beetje in de jaren '80, maar we weten inmiddels wat er hierna gebeurde.

Ik ben er trouwens klaar voor om misschien een beetje in deze band te investeren. De liefde voor muziek is een immer aflatende zoektocht en ik heb altijd wel een soort zijdelingse interesse gehad in deze band, hoezeer ik het ook geitenwollen sokken muziek vond (heb ik hier en daar wel eens gezegd op deze site )

avatar van chevy93
Begin maar eens met het herzien van je stem bij Crime of the Century.

kaztor schreef:

Nooit te laat om je leven te beteren Jan !!!

chevy93 schreef:
Begin maar eens met het herzien van je stem bij Crime of the Century.

Jeetje, ja...

Die liedjes kende ik van compilaties. Eigenlijk wel erg scheef van me om het gelijk als album zo af te straffen.
Nee, al doende leert men.

Gelijk heb je, Bikkel2.

avatar van chevy93
Grappig, bij mijn weten heeft Asylum nooit op een compilatiealbum gestaan.